Jaakko Männistö

Jet A 2 koneen vaaratilanne Kuusamossa 1.12. 2021.

8 viestiä aiheessa

En löytänyt säiettä tästä tapauksesta,joten : https://www.msn.com/fi-fi/talous/uutiset/raju-vaaratilanne-kuusamossa-boeing-737-nousi-ilmaan-liian-pienellä-moottoriteholla-miehistön-huomio-aivan-toisaalla/ar-AA12UhQY?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=c564993decb0413491c1119c70758faa

TOGA -nappi unohtui.Maallikkona jäin hämmästelemään sitä että kapteeni yhdisti huonon kiihtyvyyden kiitotien liukkauteen:-\

"Niinpä kone jatkoi lähtökiitoa liian pienellä moottoriteholla. Molemmat lentäjät kertoivat ajatelleensa, että jotakin oli pielessä. Kapteeni piti koneen kiihtyvyyttä hieman tavallista kehnompana, mutta uskoi sen johtuvan kiitotien liukkaudesta.

Kone nousi ilmaan, kun 2 500 metriä pitkästä kiitotiestä oli noin 400 m jäljellä,"

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Kapteeni piti koneen kiihtyvyyttä hieman tavallista kehnompana, mutta uskoi sen johtuvan kiitotien liukkaudesta.

No ajatteli varmaan koneen sutivan :lol:

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

No ajatteli varmaan koneen sutivan :lol:

Niinpä...brittikipparille ehkä jäinen pinta oli uusi tuttavuus joka sai aikaan hetkellisen blackoutin.Taisi käydä ihan nastarenkaat mielessä..:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Maallikkona jäin hämmästelemään sitä että kapteeni yhdisti huonon kiihtyvyyden kiitotien liukkauteen:-\

"Niinpä kone jatkoi lähtökiitoa liian pienellä moottoriteholla. Molemmat lentäjät kertoivat ajatelleensa, että jotakin oli pielessä. Kapteeni piti koneen kiihtyvyyttä hieman tavallista kehnompana, mutta uskoi sen johtuvan kiitotien liukkaudesta.

1 tunti sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

No ajatteli varmaan koneen sutivan :lol:

Käännösvirhe. Ei ihan hirveästi yllätä, kun katsoo, mikä on lähteenä. Alkuperäinen teksti puhuu kiitotien kontaminaatiosta, joka sinällään on ihan validi performanssiasia, olkoonkin, että todellisuudessa kontaminaatti oli melko ohut.

5 tuntia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

Mun mielestä miehistö ei noudata callouteja ja kone ja tapahtumat alkaa pääsemään miehistön edelle. 

Voihan sen noinkin sanoa, että "ei noudata callouteja", mutta kokonaisuudessa on kyse mielestäni aivan muusta, kuin noudattamisasiasta. Ainakaan tutkintaraportista ei ilmene, siellä siellä mitään muuta olennaista olisi jäänyt kuin thrust set / check sanomatta? Se on tietysti puute tai virhe, mutta se ei ollut välitön syy eikä myöskään juurisyy sille, että työntövoima-asetus oli väärä, vaikka se osaltaan vaikuttikin siihen, ettei tehtyä virhettä huomattu.

Jos vertaa Airbussin normaalimenetelmiin, niin silmiinpistävää on se, että 737:ssa ei FMA:ta ainakaan Jet2:n SOP:n mukaan millään tavalla tarkasteta kun lähtökiito alkaa. Vaikka se olisi katsottu, painoarvo ei ole FMA:lla niin korkea tässä tapauksessa, että se välttämättä silloinkaan olisi herättänyt keskeyttämään lähdön. Lisäksi, kun perämies on PF ja kapteeni PM, ja kapteeni on se joka voi päätöksen lentoonlähdön keskeytyksestä tuossakin yhtiöässä tehdä, niin ohjaavan ohjaajan epämääräinen tuntemus "kaikki ei ole nyt kohdallaan" ei johda ilman ohjaamokeskustelua lentoonlähdön keskeytykseen. Toisaalta keskeytyskin voisi mennä pitkäksi, koska V1 tulee niin myöhään vajaateholla lähtiessä, ettei jäljellä oleva kiitotie enää riittäisikään, vaikka on keskeytetty alle V1:n, mutta kiitotie voi vielä riittää kaikilla moottoreilla ilmaan pääsemiseen toga-työntövoimalla.

There is no requirement for the pilots to check the FMAs during the takeoff roll so they may not have looked at them. Even if they did notice the FMAs were abnormal or saw the lack of flight directors, it may not have been immediately obvious why. The pilots had not seen a takeoff without TOGA being pressed before so it may have taken some time to understand why the indications were abnormal.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ohjaamomiehistö olisi hyvä laittaa simuun unreliable airspeed ja kattella miten käy. Vähän stickshakeriä ja over speed samaan aikaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

Tämä ohjaamomiehistö olisi hyvä laittaa simuun unreliable airspeed ja kattella miten käy. Vähän stickshakeriä ja over speed samaan aikaan. 

Eikos sita punaruutua saa ihan tarpeeksi muutenkin katsella? :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Eikos sita punaruutua saa ihan tarpeeksi muutenkin katsella? :)

Ainakin hyppylentäjänä Garminin GeeTonnilla.

Rod :cool:

P.S. Terrain! Terrain! Pull up! Pull up!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään