Tumi Hämäläinen

Miten kaappaatte kuvia?

13 viestiä aiheessa

Minä käytän Fraps-nimistä ohjelmaa - käyttänyt jo vuosia ja edelleen toimii eriomaisesti. nVidian Experiencekö se nyt oli on myös jonkin sortin kaappaustyökalu.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Minä käytän Fraps-nimistä ohjelmaa - käyttänyt jo vuosia ja edelleen toimii eriomaisesti. nVidian Experiencekö se nyt oli on myös jonkin sortin kaappaustyökalu.

Ok, mitenkäs muut? Olisi kiva kuulla kommentteja sieltä sun täältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tarvita mitään ohjelmaa. Painamalla näppäimistön PrintrScreen-nappulaa saa kuvan simusta tai mistä vaan, vaikkapa työpöydästä.

Täydennys: Toimii siis ainakin silloin, kun simu on pysäytetty tiettyyn kohtaan. En muista, toimiiko suoraan liikkuvas simukuvan (lennettäessä) suhteen.

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta. Mutta tallentuuko se mihinkään kansioon. Vain yksi kerrallaan? Kaappausvaihtoehtoja riittää, ja riippuu mikä versio ja raudan kokoonpano kyseessä. Steamissa on oma työkalu ja nVidiassa ihan kelpo ohjelma Experiencella. Sitäkin käytän kun haluan että pudottaa kakkosnäytön pois automaattisesti. Itse olen vuosien varrella kokeillut monia. En edes muista mitä kaikkea. Perusjuttuhan on se WIN + Print SCRN .

Sitten vielä se, mikä tiedostomuoto on tarpeen. Useimmat nämä tallentavat png muotoon. Ylensä käytän sellaista kuin Lightscreen. Sillä saa suoran jpg. muotoon. Frapsilla myös jos kirjautuu.  Olen ajatellut siirtyä kohtapuoliin tuohon näyttiksen Ansel ohjelmaan. Siinä on ominaisuuksia. Sillä saa käsittääkseni videotkin kuvattua (Frapsilla myös), jos joskus siihen innostuu. Hoituu mukavasti vasemmalla kädellä kun komennot ovat : Alt+F1, Alt +F2 ja kansioon pääsee Alt+Z komennolla. Pelin pitää olla käsittääkseni auki valokuvatilassa että kuvaus aktivoituu. Anselia olen käyttänyt niin vähän, että en neuvo siitä mitään. Itsellänikin vielä hieman alkukankeutta, kun siinä on niitä ominaisuuksia liikaa, tavalliseen, yksinkertaiseen kuvaukseen, yksinkertaiselle miehelle.:laugh: Seuraava kuva on otettu aivan äsken. Onko Hesassa sää kuvan mukainen?

Muokkaus: Siis  kuva on harjoittelukuva sen Anselin käytöstä.

Ansel.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kalkas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...ja nuo Windows+PrintScreen-kuvat löytyvät File Explorerilla (Resurssien hallinta) kansiosta Pictures\Screenshots (suomeksi Kuvat\jotain...). Näin siis ainakin tässä W-kympissä.

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Holopainen
korjauksia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Frapsissa voit valita kansion vapaasti nimeämällä sen ja kaappaus mistä tahansa ruudulta - liikkuva tai ei - yhdellä itse valitsemallasi näppäimellä. Paljon helpompaa kuin heinän teko. Frapsissa saa päälle myös nuo kuuluisat frameluvut ;D, jos ne kiinnostaa ja näkyvät valinnan mukaan yhdessä neljästä kuvaruudun kulmasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Steam-versiossa oletuksena F12 tallentaa kuvakaappauksen. JPG-kuvat ovat reilusti pakattuja, mutta kohtuullisen hyvälaatuisia. Väriliu'uissa näkyy kuitenkin jonkun verran porrastumista. Tallennushakemisto löytyy parhaiten Steamin pelikohtaiselta sivulta. Ilmeisesti nykyään hakemistoa ei pysty vaihtamaan. Steamin asetuksista (Settings > In game) saa rastittua tallentumaan myös parempilaatuisen PNG-muotoisen pakkaamattoman version valitsemaansa hakemistoon.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

...PrtScr. Se on F12-namiskan oikealla puolella.

Riippuu näppiksestä. Meikäläisen simurigin 60% näppiksen F12 oikealta puolelta löytyy Insert. PrintScreen on samassa näppäimessä Pausen kanssa ja sen painaminen vaatii samanaikaisen Fn-näppäimen painamisen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään