Timo Koski

henkilöstön työtunti maksimi

19 viestiä aiheessa

Katselin tuossa tänään AY1691 lentoa (HEL-TFS), piti lähteä 08:20, nousi 10:07, eli portilta sen 1,5 tuntia myöhässä suunnilleen. Vastatuultakin löytyi, mutta ei ylettömästi. Sitten se diverttasi Malagaan (ei mitään squawk 7700 tms)  ja oli siellä tunnin päälle maassa. Saapui sitten 12:50 sijaan TFS:lle noin 16:10. Eli 3h20min myöhässä. Lähti takaisin AY1692, 13:50 sijaan noin 18:10 ( ilmaan), eli 4 tuntia noin myöhässä. Saapuminen HEL arvioitu 22:10 sijaan noin 01:45 (Finavia), joka ehkä on lähempänä kuin FR:n 02:00 nyt (koska on arviolta myötätuulta ehkä yli keskiarvon matkalla). Siis noin 3,5 tuntia myöhässä. Kysynpä vaan, kun jo aika pitkä työaika tulisi normaalistikin, noin 1h+6h+1h+6h (valmistelu+lento+kääntö+lento), eli 14 tuntia. Nythän siitä tulee noin 17,5 tuntia, jos ei aamulla ole saatu jotenkin työajan alkua myös lykättyä. Sittenkin noin 16 tuntia kertyisi.  Pitääkö olla ja voiko olla mukana vaihtohenkilöstöä? Mikä mahtaa olla maksimi työaika normaalisti tuossa  ja paljonko saa venyttää? Tässäkin on varmaan tuhat muuttujaa vaikuttamassa, mutta noin karkeasti jos joku tietää. Jonnekin tuohon haarukkaan se käsittääkseni osuu. Vai onko vielä jossain tulossa välilasku ja uusi henkilöstö kehään (aikaa ja mahdollisuuksia kai tuollaisen sumplimiseen olisi ollut)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai sekin on mahdollista, vaikka olen siinä luulossa, että tuo menisi suunnitellusti samoilla silmillä edes takaisin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni Finnairin Kanariansaarten-lennot operoidaan siten, että miehistö vaihtuu kohteessa.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Tietääkseni Finnairin Kanariansaarten-lennot operoidaan siten, että miehistö vaihtuu kohteessa.

Näin on ainakin jos miehistön aurinkoisiin IG-postauksiin on uskominen.  :D

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harri ja Ilkka ovat aika guruja kyllä omilla saroillaan, samoin aiemmin Juha, joten uskottavuutta löytyy ainakin. Ei koko asialla niin väliä ole sinänsä, ja näyttihän se ainakin suoraan HEL tulleen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietämättä mitään ko. lennosta, niin divert malagaan todennäköisesti siksi, että polttoainetta tarvittiin lisää, toinen vaihtoehto toki joku sairastapaus tai vastaava.

Mittakaavaa siihen, mitä yhdellä miehistöllä voi enimmillään juuri ja juuri operoida pikkubussilla, on HEL-AGP-HEL.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diversio ei johtunut työajoista eikä polttoaineesta, sen verran tiedän/kerron.

Ja TFS/LPA/FUE ei lennetä edestakaisena vaan miehistö yöpyy kohteessa.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon Sami, olin siis väärässä luuloni kanssa. Kyllähän se pitkältä vaikutti. Nytpä tiedän tämänkin. Entäs FNC, jos kestää kysyä vielä sitä, Tatun mainitsema  AGP on kyllä selvästi lyhempi, että siitä päätellen ei onnistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isossa kuvassa asiaan vaikuttaa toki olennaisesti myös vuorokauden aika. Päivisin voidaan tehdä pidempiä työaikajaksoja, kuin öisin. Lisäksi vaikuttaa sekin, onko miehistö akklimatisoitunut lähtökentän aikavyöhykkeeseen vai ei.

Esimerkiksi muuan HEL-AGP-HEL operoiva yhtiö lentää reittiä nyt yöllä, jonka vuoksi taitavat olla aikalailla työajan rajoilla operoinnissa, päivällä ei tekisi niin tiukkaa (siinä mielessä esimerkkivalintani oli ehkä vähän huono tuossa ylempänä).

Ohessa liitteenä EASA Air OPS kohdan ORO.FTL.205 taulukko maksimilentyöajoista päivittäin (akklimatisoituneelle miehistölle, eli miehistölle, jolla ei katsota olevan työaikamielessä aikaerorasitusta). Huomioimisen arvoista on, että aikoja saa pidennettyä taulukon arvoja pidemmäksi esimerkiksi pidentämällä lepoaikoja tai järjestämällä lepoaikaa lennon aikana (in-flight rest, mikä nyt onkaan suomeksi) käytännössä sillä, että ohjaamomiehistössä on kolmas jäsen tauottamassa ja koneessa on lepäämiseen soveltuva tila, käytännössä tarkoittaa siis laajarunkohommia.

Vasemmassa sarakkeessa siis työvuoron alkamisaika paikallisaikana ja muissa sarakkeissa lennettävien legien määrä per päivä. Päivätöissä 1-2 legillä 13 tuntia on siis lähtökohtainen maksimi, jota voidaan hieroa vielä hieman pidemmäksi. Klo 17-05 aloitetulla työvuorolla maksimiaika on toisaalta vain 11 tuntia.

oroftl205table2.png

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tatulle, jos nyt mitään tajuan, niin tuollaisella peruskeikalla edestakaisin tulee 2 sektoria ja silloin se työaika on karkeasti 11...13 tunnin välissä. Onko se tiukille meno sitten noin 1+4.5 +1+4.5 suunnilleen (valmistelu+lento+kääntö+lento) eli 11 tuntia tuosta kertyy pyöreästi, yölennon maksimi siis, jos tuossa klo 17 jälkeen alkaa tuuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Timo Koski kirjoitti:

Kiitos Tatulle, jos nyt mitään tajuan, niin tuollaisella peruskeikalla edestakaisin tulee 2 sektoria ja silloin se työaika on karkeasti 11...13 tunnin välissä. Onko se tiukille meno sitten noin 1+4.5 +1+4.5 suunnilleen (valmistelu+lento+kääntö+lento) eli 11 tuntia tuosta kertyy pyöreästi, yölennon maksimi siis, jos tuossa klo 17 jälkeen alkaa tuuri.

Joo, varsinkin, kun lentoaika taitaa olla lähempänä 4,75 tuntia ja tunnin (tai 50 minuutin) käännön onnistuminenkin on vähän niin ja näin. Päivällä ei varmaan tee niin tiukkaa, yöllä tekee. Jotain extroja tuohon voi saada päälle, jos nyt yhtään katsoo toteutuneita aikoja flightradarista (käytännössä aina myöhässä takaisin), niin 11 tunnin ikkunaan ei FDT mahtuisi.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomesta on Kanarialle "just sopiva matka" eli aina vähintään yhden yön yöpyminen kohteessa. Hyvällä tuurilla yhtiöillä, joilla harvemmin lentoja kuin päivittäin, jopa enemmän. Välillä suoraan kohteeseen, joskus matkustajien jättämisen jälkeen siirtolento naapurisaaren kentälle ja siellä hotelliin, välillä taas kone ensin siirtolentona naapurisaarelta hakemaan matkustajat toiselta ja sitten kohti kotia. 

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä se menomatkalla on 4.5...4.75 h välissä, mutta paluussa 4.25 h molemmin puolin, niin 4.5 h keskiarvona heitin. Paljoa ei kyllä sitten ole pelivaraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Timo Koski kirjoitti:

Ehkä se menomatkalla on 4.5...4.75 h välissä, mutta paluussa 4.25 h molemmin puolin, niin 4.5 h keskiarvona heitin. Paljoa ei kyllä sitten ole pelivaraa.

Lentoaika Kanarialle vaihteli omilla kokemuksilla 5-7 tunnin välillä tuulista riippuen. Ainoa mikä oli varmaa, niin Atlantin ja Välimeren "risteyksessä" tuuli aina - ja ruokatarjoilu oli kesken. Aina. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Lari Nylund kirjoitti:

Lentoaika Kanarialle vaihteli omilla kokemuksilla 5-7 tunnin välillä tuulista riippuen. Ainoa mikä oli varmaa, niin Atlantin ja Välimeren "risteyksessä" tuuli aina - ja ruokatarjoilu oli kesken. Aina. 

Saman olen "ahkeralla" FR:n seuraamisella huomannut, tietysti noista lentojen tilastoista äkkiä nuo näkisi. Kyllä se oikein koko matkan vastatuuli sen tunnin pintaan Kanarialle vaikuttaa, myötätuuli hiukan vähemmän (45 min ehkä), kun vaikutusaika jää lyhemmäksi. 6 tuntia on hyvä keskiarvo sinne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Timo Koski kirjoitti:

Kiitos paljon Sami, olin siis väärässä luuloni kanssa. Kyllähän se pitkältä vaikutti. Nytpä tiedän tämänkin. Entäs FNC, jos kestää kysyä vielä sitä, Tatun mainitsema  AGP on kyllä selvästi lyhempi, että siitä päätellen ei onnistu.

FNC onnistuu Helsingistä päivällä edestakaisena, mutta aika lähelle maksimia se menee. Käytännössä Helsingistä lentävät yhtiöt suunnittelevat sen nykyään edestakaisena, mutta kentän haastavista tuuliolosuhteista johtuen päädytään joskus varakentälle. Se voi aiheuttaa esimerkiksi yöpymisen varakentällä tai miehistön vaihdon välilaskulla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Sami, nuo FNC:n ongelmat joskus on huomattu, iltasontiinkin taisivat "raivostuneet matkustajat dramaattisten silmukoiden jälkeen ilman ruokaa" päästä joskus viime talvena. Näyttää olevan menot noin 5.5 h ja paluut 5.25 h pintaan, siitä se lähelle 13 h sitten kertyykin valmisteluineen ja kääntöineen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairin kanarianlennon vaihtomiehistö lepäsi hotellissa
 
23.03.2006 Finnairin lennon AY-2510 matkustajat ja Boeing 757 lentokone, OH-LBR, odottivat Las Palmasin lentoasemalla (GCLP, LPA) lähtöä kaksi tuntia. 
 
Hotellissa laatuaikaa viettävä henkilökunta oli erehtynyt lähtöajassa. Kun he ehtivät lentokoneeseen, niin päällikön anteeksipyyntö ja muun henkilökunnan pahoittelut eivät juurikaan keventäneet tunnelmaa. Ruokaa ja juomaa tarjoillessaan he saivat kuulla paljon kommentteja vireystilastaan.
 
Monet espanjalaiset lentoyhtöt, esimerkiksi Futura, lensivät tuolloin helsinginlennon edestakaisena (terävänä) samalla porukalla.
 
Esa
Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko
typo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään