Kirjoitettu Lokakuu 24, 2022 (muokattu) Tämä on tällainen pohdiskelevampi aihe, mutta tällä hetkellä (Lokakuussa 2022) on minun mielestäni jännä tilanne (siviili)lentosimuissa. On hyviä lilsäosia, ne lentävät vakuuttavasti ja muutenkin ovat upeasti tehtyjä. Vaan annas olla kun kone on kosketuksissa maan kanssa... polkimia on vaikea säätää, pienikin liike saa (Fenix) A320 ajamaan ihan mihin sattuu. Toki lisäosien tekijät ovat myöntäneet, että mallinnos "maassa" ei ole vielä kovin hyvä, en tiedä käännetäänkö katse tässä kohtaa Asoboon vai mihin... no ihan sama. Tämä on kuitenkin minulla aiheuttanut sen, että yhtäkkiä tuntuu, ettei osaa enää laskeutua noilla koneilla. Lähinnä puhun nyt Fenix A320 ja osittain PMDG 737 koneista. Pienemmät tuntuvat käyttäytyvän paremmin ja realistisemmin. No sitten XPlane12.... Toliss A321.... ihan mahtava rullailla, tuntuu todella uskottavalta. Lensin eilen EDDF-EDDB legin, Frankurtissa oli simussa todella "mäkinen" kiitotie, ja koneen nokka pomppi ylösalas lähtökiidossa. Joo ei... jotenkin ei tunnu siltä, että painoa olisi koneilla maassa oikealla tavalla. Ei tässä mitään, tilanteet muuttuu... pitää vissiin kokeilla seuraavaksi DC-6 ja Mädäriä. XPlane puolella en ole vielä testannut Rotaten MD11 konetta. ZIbo 737 en ole aikoihin lentänyt, se on kyllä yleensä tuntunut hyvältä. Flight Factor 757 ei vakuuta, vähän samaa ongelmaa (keveyttä maassa) kuin Toliss bussissa. Muokattu: Lokakuu 24, 2022, käyttäjä: Tatu Kantomaa 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2022 (muokattu) Asobo on myöntänyt että tuossa on parannettavaa. Suurin ongelma on kuulema ollut se, että maan ja renkaan välinen tukipiste on vain piste. Oikeasti rengas litistyy ja litistyneellä renkaalla on suuntavakautta. Tuota ominaisuutta ollaan parhaillaan lisäämässä kaikkiin koneisiin. Massaan liittyvä inertia on ollut pitkään hakusessa. Koneiden heilahdukset ovat olleet epärealistien teräviä. Massa keskittynyt liiaksi painopisteen ympärille. Tuo kostautuu myös maakäsittelyssä. Intertian hanskaaminen onnistuu jo ihan lukion oppimäärällä (massa, voima ja voiman vipuvarsi). Taitaa olla niin, että lentomallin puutteet tulevat kiusallisesti näkyviin kun koneeseen alkavat vaikuttamaan ulkoiset voimat (kiitorata, turbulenssi). Olen aina ihmetellyt miksi tuo maakontakti on ollut niin digitaalinen. Väsäsin itselleni tärinäefektin simuun hyödyntäen SimConnectin kauttaa saatavaa tietoa pinnan laadusta, maanopeudesta ja siitä kuinka paljon renkailla on painoa. Säädän efektin voimakkuutta näiden mukaan ja se tuntuu mielestäni siltä kuin pitääkin. Maa-ilma-rajapinta voisi olla samalla tavalla liukuva. Koneen käytös ei muuttuisi niin jyrkästi. Muokattu: Lokakuu 25, 2022, käyttäjä: Jari Kaskelin 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2022 PMDG:n DC-6:sta en saa alas kuin poikittain kentän suuntaan oli tyyntä tai kova tuuli ja ihan sama tuulisella kelillä, että mistä päin tuulee. Maassa kulkee kaikilla ongelmitta mitä nyt GA-koneilla pitää vähän jaruilla pelata. Minusta tässä on menty parempaan suuntaan, mutta paljon on kyse varmaan ohjaimista joita itse kullakin on ja onko ne sisältä kuinka pölystä puhtaat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2022 (muokattu) Juu, varmasti asiaan voi vaikuttaa ohjaimien säädöillä, niitä olen etsinytkin, mutta samat vehkeet toimivat XPlane11:sta hienosti, joten eivät nämä uudemmat simut ihan ole vielä valmiita. Samoin DCS toimii ihan ongelmitta. En ole noin tarkkaan seurannut tai tutkinut kuin Jari, mutta tuohan selittäisi osittain. On kuin kolmijalkaa laskeutuisi, pahimmillaan. Minusta juurikin ne GA koneet ovat keskimäärin parempia tässä suhteessa. Mutta eipä siinä, säädetään lisää parempaa odotellessa. Muokattu: Lokakuu 25, 2022, käyttäjä: Tatu Kantomaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2022 Kuuluuko FBW:n A32NX tähän samaan sarjaan? On siis hieman ärhäkkä rullatessa ja kiitoradoilla vaikka tuuli olisi nollilla. Vai onko kysymys vain Asobon koneista? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2022 Fenix A320 päivityksen ja pikaisen testauksen jälkeen vaikuttaisi siltä, niin kuin minäkin osaisin jälleen laskeutua tällä koneella. Tuntui hyvältä ja sulavalta. Toivottavasti näin jatkossakin.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2022 Itse olen huomannut vähän toisenlaisia ongelmia rullatessa. Eli jos käännän katsetta hiirellä vaikka ulos tai kohdistan mittareihin niin jalkapolkimet lopettaa toiminnan ja kone ajautuu mihin sattuu. Tilanne korjautuu sillä että hiirellä klikkaa näkymää ulos niin sen jälkeen kone taas tottelee polkimia. Tämä tulee kaikilla koneilla vastaan, voi olla tosin jokin asetus väärin mutta en ole alkanut sen syvällisemmin tutkia tätä... -Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2022 (muokattu) 6 minuuttia sitten, Timo Repo kirjoitti: Itse olen huomannut vähän toisenlaisia ongelmia rullatessa. Eli jos käännän katsetta hiirellä vaikka ulos tai kohdistan mittareihin niin jalkapolkimet lopettaa toiminnan ja kone ajautuu mihin sattuu. Tilanne korjautuu sillä että hiirellä klikkaa näkymää ulos niin sen jälkeen kone taas tottelee polkimia. Tämä tulee kaikilla koneilla vastaan, voi olla tosin jokin asetus väärin mutta en ole alkanut sen syvällisemmin tutkia tätä... -Timo Jep. MSFS2020 on sellainen ongelma, joka tulee parhaiten juuri esille siinä, että hiirellä "katsoo" tiettyyn suuntaan, ja samaan aikaan pitäisi esim. jarruttaa tai kääntyä tai mitä nyt onkin.... Samanaikaisesti ei voi aktoivoida useampia toimintoja, tms. Eli, et voi tehdä tälle mitään. Uskomatonta, että eivät ole saaneet tätä korjattua, on kuitenkin ollut tiedossa jo pitkän aikaa. Muokattu: Lokakuu 26, 2022, käyttäjä: Tatu Kantomaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2022 1 hour ago, Tatu Kantomaa said: Uskomatonta, että eivät ole saaneet tätä korjattua, on kuitenkin ollut tiedossa jo pitkän aikaa. Taitaa olla ominaisuus eikä bugi. SU5:ssa tuo tuli joten olisi varmaan korjattu jos ois korjattavissa. Taisi olla joskus Q&A:ssa juttua miksi se käyttäytyy noin. Itse nykyään painan hiiren rullaa jolloin se menee freelook moodiin ja voi hiirellä liikutella päätä, uudelleen klikkaamalla taas lukitsee näkymän. Yllättävän äkkiä tuohon tottui. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2022 (muokattu) 24.10.2022 at 19.58, Tatu Kantomaa kirjoitti: Tämä on tällainen pohdiskelevampi aihe, mutta tällä hetkellä (Lokakuussa 2022) on minun mielestäni jännä tilanne (siviili)lentosimuissa. On hyviä lilsäosia, ne lentävät vakuuttavasti ja muutenkin ovat upeasti tehtyjä. Vaan annas olla kun kone on kosketuksissa maan kanssa... polkimia on vaikea säätää, pienikin liike saa (Fenix) A320 ajamaan ihan mihin sattuu. Kun Fenix päivitti koneensa ja minä siinä sivussa, niin kävi kuin Tatu edellä kertoo. Kun maakosketus syntyy, niin kone lähtee hetken kuluttua kaartamaan rajusti vasemmalle ja vasta jonkin ajan kuluttua koneen saa uudlleen hallintaan. Ennen noita päivityksiä ei ollut mitään ongelmaa - tuntui, että homma oli liiankin helppoa. No kohen ei koskaan ole on joku näppärästi joskus sanonut. Tämä kävi ilmi toissapäivänä ja eilen. Tänään olen koittanut ratkoa BAE 146:ssa ilmennetty häiritsevää ongelmaa EFB:ssä joka ei nyt toimi kuin pitäisi, mutta toimi vielä muutama päivä sitten. Tässä kyllä alka taas olemaan kohta noita lisäosia FSX:n tyyliin -> AI-liikenne, GAIST ja GSX Pro nyt ainakin, jotka saatavat osaltaan vaikuttaa johonkin... PS. Huomenna klo 18.00 rantautuu sitten tuo uusin simun päivitys - mielenkiitoista. Mikä toimii ja mikä ei ja mitkä asetukset muuttuvat taas "itsekseen" Muokattu: Marraskuu 10, 2022, käyttäjä: Rolf Niemi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2022 Joo, no on se Fenix kuiten parantunut. Sillä laskeutuminen tuntuu nyt hyvältä, pois lukien herkät polkimet. Pitää vissiin yrittää säätää. PMDG 737 tuntuu hyvältä, 737-800 jotenkin nokkapyörän koskettaessa maata aivan kuin koneen pituuskin tuntuisi jotenkin.... ei valittamista enää tässäkään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 11, 2022 Noon niin - Sensitives-asetukset olivat päin honkia niin Yokessa kuin Pedaaleissakin. Katsoin yhden tuubi-videon ymmärtääkseni asiaa vähän syvemmin ja löysin siitä kaiken tarvitsemani. Tein testia defaul-Cessanalla default Vaasassa (Community-kansio on tällä hetkellä tyhjä) ja en tiedä onko koskaan pienempi kone pysynyt näin hyvin hanskassa kuin nyt. Tosin onhan siinä saanut hyvää harjoitusta kun on lennellyt asetuksilla, jotka eivät ole olleet kohdillaan. Ihmettelenkin aina kun katsoin joitain videota, että kylläpä joillakin pysyy kone hyvin hallussa etenkin laskeutumisessa. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 11, 2022 7 tuntia sitten, Rolf Niemi kirjoitti: Noon niin - Sensitives-asetukset olivat päin honkia niin Yokessa kuin Pedaaleissakin. Katsoin yhden tuubi-videon ymmärtääkseni asiaa vähän syvemmin ja löysin siitä kaiken tarvitsemani. Tein testia defaul-Cessanalla default Vaasassa (Community-kansio on tällä hetkellä tyhjä) ja en tiedä onko koskaan pienempi kone pysynyt näin hyvin hanskassa kuin nyt. Tosin onhan siinä saanut hyvää harjoitusta kun on lennellyt asetuksilla, jotka eivät ole olleet kohdillaan. Ihmettelenkin aina kun katsoin joitain videota, että kylläpä joillakin pysyy kone hyvin hallussa etenkin laskeutumisessa. Laita kuva asetuksista. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 11, 2022 Joo - tässähän nämä asetukset ovat. Testattu siis vain default Cessnalla ja kokeilin vielä äsken, että nuo toimii vielä päivityksen jälkeenkin. Minulla on CH Yokes & CH Pedals käytössä: 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla