Antti Hyvärinen

Laskuteline..

13 viestiä aiheessa

Kaveri teki taas löytöjä. Lieneekö kenelläkään ajatuksia mistä voisivat olla? Tai ovatko lentokoneesta laisinkaan? Rengas lienee jotain peräkärryn peruja.

Vanteiden ulkohalkaisija 515mm

Akselin leveys 1145mm, napojen sisäreunaan

B4B50DBC-6DC1-4348-9491-A18BB945AAAB.jpeg

3F9E50E5-902F-4DA0-802A-B6856C56E433.jpeg

AFE91472-D243-4021-9725-FB0AB7B83879.jpeg

0BFCB2A7-B06B-4AC4-834F-2AD5D4E28C0D.jpeg

D3E0BF35-EA2D-4D1F-9914-41833C279262.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisenä pistää silmään akselitangon keskellä oleva putkiliitoksen "jämä" (istukka), samanlainen kuin akselin molemmissa päissä näkyy myös olevan. Joku putki tai tanko siinä keskelläkin on ollut kiinnitettynä hitsaamalla tms. Tämä "keskitanko" ei minusta oikein sovi vanhan kaksitasoisen lentokoneen laskutelineeseen.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pinnaus, rengaskuvio ja pyörännavassa akselin päässä oleva sokka näyttäis

hyvin samalta kuin Avro 504, AV-57. Kuvakaappaus IPMS Mallari 64-

lehdestä. Mutta konetta tuli vain yksi kappale suomeen, ja sekin on 

Suomen Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella..20221030_004822.thumb.jpg.1cd7a0ca54fc4f7b68ab2c573c159d29.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirheen korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisella selauksella Ilmavoimien kalustosta löytyi ainakin kolme konetyyppiä, joissa tukirakenteet kiinnittyvät myös akselin keskelle: Morane -Saulnier M.S. 50C, Potez 25A.2 ja Fokker C.VE koneyksilö FO-39. Tarkempia rakennetietoja/ -kuvia en ole vielä löytänyt..

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ollut ainakaan Potez, sen akselissa on nivel tuen kiinnityskohdassa.

Lähde: Muzeum Lotnictwa Polskiego 

 

Potez xxvA nivel.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan se keskikohta olla myöhempää lisäystä jos olleet vaikka kärryinä. 
Navan leveys 180mm, vanteen leveys 90mm ja 95mm. Joku arvelu oli Gamecock, PO-2 tai R-5?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

R-5:ssä on myös nivelöity akseli. Po-2 mahdollinen, mutta tukien kiinnitys ei ole tehty hitsaamalla. Kaikki hitsaukset tehty mahdollisesti jälkikäteen.

Oheisessa myös kuva Po-2:n telineen mitoista vertailtavaksi.

Po-2.jpg

R-5.jpg

po-2 mitat.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

(...) ja Fokker C.VE koneyksilö FO-39. Tarkempia rakennetietoja/ -kuvia en ole vielä löytänyt..

Wikipediasta löytyy FO-80 kuva (SA-kuva 130360)

EDIT: CV.E laskuteline Linköpingin museossa

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokirjan merkinnän mukaan oli FO-39 laskutelineen akselin läpimitta 65 mm. Pyörät 800x160.

Vuosina 1925-26 toimitettujen M.S.50 koneiden alkuperäiset ranskalaiset laskutelineet vaihdettiin uusiin Fokker-mallisiin telineisiin + pyörät korjattiin 1927-28. Minne joutuivat poistetut telineet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy vähän vetää takaisin ensimmäistä postaustani, sillä tosiaankin muutamissa Ilmavoimien käytössä olleissa kaksitasoissa on ollut akselin keskellä myös tukiputket. Fokker C.V.E Fokker FO-39:n lisäksi Ilmavoimilla oli käytössä joulukuussa 1939 Ruotsista saadut Fokker C.V.E:t FO-19, FO-23 ja FO-80. Niissä oli samanlainen teline kuin aikaisemmassa FO-39:ssä.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi tarkempi kuva tuosta Ruotsin Fokkerin laskutelineen rakenteesta. Ei sekään täysin natsaa tuohon Antin akseliin. Tuet on kiinnitetty pääakselin molemmin puolin oleviin ohuempiin tankoihin...etummainen kuitenkin hitsaamalla. Yleensäkin  rakenteen kestävyyden ja toiminnan kannalta, jos itse akseliin jotain on ollut hitsattuna, niin kiinnityskorvakkeet pultattaville tukivarsille.

Lähde: Flygvapenmuseum

 

ruotsin fokker cve.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alan kyllä kallistumaan ranskalaisvalmisteisen Morane-Saulnier M.S.50C koulukoneen alkuperäiseen laskutelineeseen, koska muitakaan vastaavia (pää)akseliin kiinteästi kiinnitellyllä keskituilla varustettuja konetyyppejä en Suomen ilmailu-/ilmavoimien lentokone-tyyppikuvastoista löytänyt. Mitään mittoja telineelle ei konetyypin asiakirjoista löytynyt.

Moranen alkuperäinen laskuteline todettiin heikkorakenteiseksi niin, että Ilmailutelakka Santahaminassa suunnitteli ja valmisti tilalle "Fokker mallisen" telineen. Valokuvissa on MS-52 kumpaisellakin telineellä varustettuna. Jälkimmäinen kuva on kylläkin otettu museokoneesta, jonka Kuljetuslentolaivue Utissa aikoinaan saattoi näyttelykuntoon.

IMG_4650.thumb.JPG.0796626cf685944c3022203ec755c53f.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään