Guest Rikuuho

Kuinka lentokone toimii.. (linkki)

64 viestiä aiheessa

En tiedä mihin puolelle nyt tämä olisi pitänyt tunkea..

 

Eli aika hyvin tulee lentokoneen toimintaperiaate selville osoitteessa http://science.howstuffworks.com/airplane.htm . Tosin linkkin sivu on englannin kielinen, mutta kannattaa lukaista läpi. Ei opeta siis lentämään, vaan kertoo aika hyvin lentokoneen perusjutut.. Sivuilla muutenkin aika paljon kaikkea mielenkiintoista..

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mihin puolelle nyt tämä olisi pitänyt tunkea..

 

Eli aika hyvin tulee lentokoneen toimintaperiaate selville osoitteessa http://science.howstuffworks.com/airplane.htm . Tosin linkkin sivu on englannin kielinen, mutta kannattaa lukaista läpi. Ei opeta siis lentämään, vaan kertoo aika hyvin lentokoneen perusjutut.. Sivuilla muutenkin aika paljon kaikkea mielenkiintoista..

 

 

 

...air is a fluid...  yeah rite!  >:(  :o

(ilma on nestettä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...air is a fluid...  yeah rite!  >:(  :o

(ilma on nestettä)

Fluid-sanahan tarkoittaa muutakin kuin nestettä. Esim fluidi = juokseva, juokseva aine.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...air is a fluid...  yeah rite!  >:(   :o

(ilma on nestettä)

 

Voihan nyt taas. Otettu kolme sanaa pitkästä lauseesta ja kommentoitu niitä.

 

a principal concept in aerodynamics is the idea that air is a fluid

 

Eli aerodynamiikassa perusasia on että ilmaa on nestettä. Ei siis sanota että ilma on nestettä vaan

että aerodynamiikassa sitä käsitellään nesteenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

a principal concept in aerodynamics is the idea that air is a fluid

 

Eli aerodynamiikassa perusasia on että ilmaa on nestettä. Ei siis sanota että ilma on nestettä vaan

että aerodynamiikassa sitä käsitellään nesteenä.

Lainataan tällä kertaa useampaa lausetta.

 

Eli niinkuin Lasse sanoi, sana "fluid" ei tarkoita pelkästään nestettä, vaan myös kaasua. Ilmaa ei aerodynamiikassa käsitellä nesteenä, koska ilma on kokoonpuristuvaa, kun taas neste yleensä ei.

 

  Markus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eli niinkuin Lasse sanoi, sana "fluid" ei tarkoita pelkästään nestettä, vaan myös kaasua. Ilmaa ei aerodynamiikassa käsitellä nesteenä, koska ilma on kokoonpuristuvaa, kun taas neste yleensä ei.

 

 

Aeron luennoilla käytettiin sujuvasti sanaa fluidi ;) Fluidille on ominaista että se voi suhteellisen vapaasti muuttaa muotoaan ja että toisaalta sitä voidaan käsitellä jatkuvana aineena. Rajataan siis esim. tiiliskivi ja hiekka pois. Joku varmaan muistaa tarkemminkin määrittelyn.

 

Vaikken pidäkään siitä että 'Longer path' ja 'Newtonian explanation' tuodaan esille (helppouden takia niillä on taipumus jäädä mieleen), niin tuossa selityksessä on sentään kerrottu miksi ne ovat erheellisä. Ja ennen kaikkea annettu myös toimiva selitys.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikös ilmaa voi ajatella myös nesteenä. Joskus kuulin että ilmaa ymmärtää helpommin kun ajattelee sitä vetenä. Muodostuuhan  mm. veteen että ilmaan pyörteitä kun siinä kuljetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikös ilmaa voi ajatella myös nesteenä. Joskus kuulin että ilmaa ymmärtää helpommin kun ajattelee sitä vetenä. Muodostuuhan  mm. veteen että ilmaan pyörteitä kun siinä kuljetaan.

 

Niinkuin tuossakin linkissä sanotaan. Nesteet ja kaasut käyttäytyvät hyvin samalla tavalla

 

Like all gases, air flows and behaves in a similar manner to water and other liquids.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin tuossakin linkissä sanotaan. Nesteet ja kaasut käyttäytyvät hyvin samalla tavalla

 

 

Niinsanotussa puristumattomassa virtauksessa hitailla nopeuksilla (karkeasti alle Ma = 0,3) analogia pätee. Suuremmilla nopeuksilla ilman tiheyden muutos on sitä luokkaa ettei sitä voi jättää huomiotta.

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeron luennoilla käytettiin sujuvasti sanaa fluidi ;) Fluidille on ominaista että se voi suhteellisen vapaasti muuttaa muotoaan ja että toisaalta sitä voidaan käsitellä jatkuvana aineena. Rajataan siis esim. tiiliskivi ja hiekka pois. Joku varmaan muistaa tarkemminkin määrittelyn.

 

Jatkuva aine kuvaa sitä aika hyvin... tai siis tuota yliopistolla käytellään. Tosin "fluidi" on must ihan hyvä. Kaikki tietää mitä se tarkoittaa (tai siis melkein kaikki...), eikä sitä sen kummemmin tarvi suomennella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikken pidäkään siitä että 'Longer path' ja 'Newtonian explanation' tuodaan esille (helppouden takia niillä on taipumus jäädä mieleen), niin tuossa selityksessä on sentään kerrottu miksi ne ovat erheellisä. Ja ennen kaikkea annettu myös toimiva selitys.

 

Joo. Tosin Newtonin selitys on sinänsä ihan oikein, että jos vaan todetaan, että se virtaus taittuu siiven kohdalla ja lasketaan siitä aiheutunut nopeudenmuutos, niin sehän on ihan oikein (siis virtaus kokonaisuudessaan, myös yläpinta). Tarkoittaen, että ei mennä niihin detaljeihin, että mitä siellä siiven pinnalla/lähistössä tapahtuu. Taitaapi sirkulaatio kuvata sitä aika hyvin... ;) Eli sillä newtonilaisella selityksellä on kuitenkin astetta vahvempi pohja, kuin sillä pitemmän reitin selityksellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokone toimii, siis voi lentää, maassa ollessaan vain rahan voimalla.

 

Taivaalla ei rahalla ole merkitystä, vain nopeus pitää sen siellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Tosin Newtonin selitys on sinänsä ihan oikein, että jos vaan todetaan, että se virtaus taittuu siiven kohdalla ja lasketaan siitä aiheutunut nopeudenmuutos, niin sehän on ihan oikein (siis virtaus kokonaisuudessaan, myös yläpinta). Tarkoittaen, että ei mennä niihin detaljeihin, että mitä siellä siiven pinnalla/lähistössä tapahtuu.

 

Jep, mutta musta tossa on kaksi asiaa sekaisin. Newtonin selityksen lähtökohtahan on että 'ilmahaulit' siirtävät liikemäärää siipeen niiden osuessa siiven alapintaan. Tämä jättää muun muassa siiven yläpinnan osuuden täysin huomiotta. Se että hypersoonisessa virtauksessa tiivistysaalto taittuu niin lähelle siiven pintaa, että tuo teoria antaa laskentavälineen, ei silti mielestäni tee siitä hyvää selitystä.

 

Tuon virtauksen alastaittumisen voi aivan hyvin perustella siiven ympärille muodostuvalla painejakaumallakin. Se on tuossa linkin selityksessä osittain tehtykin. Mun nähdäkseni ne ovat yksi ja sama asia eri kantilta nähtynä. Eli kääntyykö virtaus koska painejakauma muodostuu tietynlaiseksi vai muodostuuko painejakauma koska virtaus kääntyy? Muna vai kana...

 

Ja Jaakko on tietysti täysin oikeassa...  ;)

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vain nopeus pitää sen siellä.

 

Paitsi VTOL-koneet ;). Tästä "ongelmasta" pitäisi päästä eroon että kone ei tarvitsisi nopeutta pysyäkseen ilmassa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika jännää miten koko kansaa koskettavasta ja yli 100-vuotiaasta toiminnasta, ilmailusta - ja sen perusasiasta eli miten kone pysyy ilmassa - löytyy aina eri kuppikuntia.. ::) toinen väittää virtauksen taittumista alaspäin, toinen hiukkasten erimatkan nopeuseroa Bernoullin ihmettä, toinen iskuvoimaa siiven alapintaan, toinen sitatoi Newtonin paria lakia.'

 

Luulisi että tuohon on vain yksi vastaus tietyllä ilmanopeusalueella ja se siitä?

 

Kimmo W., kerro sinä insinöörinä kaiken kattava kansantajuinen selitys.

 

T: PPL D/L oppilas :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi VTOL-koneet ;). Tästä "ongelmasta" pitäisi päästä eroon että kone ei tarvitsisi nopeutta pysyäkseen ilmassa

 

Onhan nuo Kuumailmapallot ja ilmalaivat,,,,, aika hitaita  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta siiven tai jms. nostovoima syntyy ylä- ja alapinnan välisestä paine-erosta.Luulisin olevani jäljillä. Näin minulle se on ainakin opetettu. Olihan toki myös puhetta siitä voiman ja vastavoiman laista. Kysehän lienee alisoonisesta ajelemisesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta siiven tai jms. nostovoima syntyy ylä- ja alapinnan välisestä paine-erosta.Luulisin olevani jäljillä.

 

.. nopeudesta ja kohtauskulmasta. Olet oikeilla jäljillä.

 

Puhaltakaas reippaasti paperiarkin yläpuolelle, paperi nousee pöydältä ;)

siinä sitä paine-eroa syntyy ylä- ja alapinnan välille ja nostovoimaa samalla, koska virtaus kiihtyy paperiarkin yläpinnalla ja paine pienenee

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon paperiarkin avulla se minullekin havainnollistettiin. Juu nopeus ja kohtauskulma tässä ovat muuttujia, mutta yhtäkaikki, nostovoimaa syntyy silloin kun siiven johtoreunaan osuessaan virtaus jakautuu ylä- ja alapinnalle ja kummallakin virtauksella on sama päämäärä - jättöreuna. Alapintaa kuljettava matka on siiven profiilin takia lyhyempi ja yläpinnan pitempi, milloin Bernoullin lakia mukaillen yläpinnan puolella virtausnopeus kasvaa ja staattinen paine laskee ja vastaavasti alapinnan nopeus on ns.vakio, jolloin alapuolella vallitsee suurempi staattinen paine. Painelakien mukaan tyhjiö täyttyy, milloin siipeen kohdistuu ylöspäin nostava voima.

 

Olikohan se noin....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Puhaltakaas reippaasti paperiarkin yläpuolelle, paperi nousee pöydältä ;)

siinä sitä paine-eroa syntyy ylä- ja alapinnan välille ja nostovoimaa samalla, koska virtaus kiihtyy paperiarkin yläpinnalla ja paine pienenee

 

Miksei lentokoneessa mottoreita pistetä siiven yläpuolelle  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai ei vai? ;)

 

No JOOJOO  ;D, mutta voisi kuvitella että tuo "puhaltamis" homma toimisi myös niissä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään