Mika Laakso

Fokker C.X FK-111 Koivulahti 25.1.1958

10 viestiä aiheessa

Fokker C.X FK-111 Koivulahti 25.1.1958. Jaakko Hyvönen, Kohtalokkaat lennot 1945-1988,

tapaus 504. Eli siirtolennolla Oulunsalosta Vaasaan kone putosi Koivulahden Mälsorby.

Kävimme putoamispaikalla su. 30.10.2022. Siellä on vielä jotain tunnistamattomia

pienosia, mitkä on kerätty laakean kiven päälle. Kuvia.

Tästä FK-111 koneesta jäimme ihmettelemään, että miksi sama tunnus

on annettu kahdelle eri koneelle?

Oliko siihen joku syy? Vai, se vain tapahtui?

Keskinen-Stenman-Niska SIH 13, FK-koneiden historiat;

-"III-sarjan 16.  FK-111 29.1.40 sai it-täysosuman. 

11.3.40 poistettiin.

-IV sarjan 1.  FK-111, 15.12.42 koelento.. jne

 

20221030_134424.jpg

20221030_140353.jpg

20221030_134735.jpg

20221030_140006.jpg

20221030_135436.jpg

20221030_135646.jpg

20221030_135515.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirheen korjaus
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovat kaksi eri konetta vaikka tunnusnumero on sama. Toistaiseksi en osaa vastata miksi tällaiseen ratkaisuun päädyttiin. Yksi arvaus olisi, että tällä vältyttiin uuden koneen lisenssimaksusta Fokkerille?

Tunnus.   Vastaanotettu.  Viimeinen lento.  Lentoaika.  Poistoesittely. Poistokirje.    Huomautuksia.

FK-111.   1938.09.12.      1940.01.29.            94.00.      1940.03.11.

FK-111.   1942.12.30.      1958.01.25.        1635.25.                             1958.10.06.  Koneen romut myyty 1959.04.21, Yrjö Forss.

FK-111.thumb.JPG.6c1d10db6cc3ed2e8506824cd23ca8b5.JPG

Lähde: Suomen Ilmavoimamuseo.

IMG_8917.thumb.JPG.be3b5e74d0b9710fe5d9159eb51d2ed7.JPG

IMG_8916.thumb.JPG.793324e44b097dca6e438d05aef85503.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

 

   

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
48 minutes ago, Raimo Heikkinen said:

Ovat kaksi eri konetta vaikka tunnusnumero on sama. Toistaiseksi en osaa vastata miksi tällaiseen ratkaisuun päädyttiin. Yksi arvaus olisi, että tällä vältyttiin uuden koneen lisenssimaksusta Fokkerille?

Tunnus.   Vastaanotettu.  Viimeinen lento.  Lentoaika.  Poistoesittely. Poistokirje.    Huomautuksia.

FK-111.   1938.09.12.      1940.01.29.            94.00.      1940.03.11.

FK-111.   1942.12.30.      1958.01.25.        1635.25.                             1958.10.06.  Koneen romut myyty 1959.04.21, Yrjö Forss.

 

Vaarallista spekulointia.. Tätäkin palstaa lukevat Fokkerin asiamiehet ovat kohta Ilmavoimilta kyselemässä lisenssimaksuja sakkojen ja 80 vuoden koronkorkojen kanssa ;) Olisiko kuitenkin saatu vanhasta koneesta pelastettua riittävästi osia, että "korjattua" konettakin voitiin pitää vielä samana koneena?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Vaarallista spekulointia.. Tätäkin palstaa lukevat Fokkerin asiamiehet ovat kohta Ilmavoimilta kyselemässä lisenssimaksuja sakkojen ja 80 vuoden koronkorkojen kanssa ;) Olisiko kuitenkin saatu vanhasta koneesta pelastettua riittävästi osia, että "korjattua" konettakin voitiin pitää vielä samana koneena?

Kyllä se näin vaan on kerrottu useassa luotettavassa ilmailuhistoriallisessa lähteessä, kuten Raimo kirjoittaa. Lisäksi alkuperäinen FK-111 syttyi viiden ilmatorjuntapatterin tulituksessa soihduksi jo ilmassa ja tuhoutui ja paloi täysin Taipaleenjoen suun itäpuolella Metsäpirtissä talvisodassa 29.1.1940. Kone putosi Saunasaaren järven jäälle Saaroisten laiturin viereen. Niissä olosuhteissa ja taistelutilanteen ja paikan huomioon ottaen tuskin koneen osia on voitu edes evakuoida. Mitä olisi ollut jäljelläkään... Jäiden sulattua romut ovat menneet todennäköisesti pohjaan. Ensimmäinen FK-111 oli ns. III-sarjan kone ja toinen FK-111 oli uudempaa ns. IV-sarjaa.

Eikä tämä tupla-FK-111 ole ainoa laatuaan oleva "haamukone". Oli esim. myös muuan Bristol Blenheim BL-106, joka rakennettiin sodan jälkeen lähes kokonaan uudelleen uusista osista ja oli käytännössä aivan eri kone kuin alkuperäinen ja jo poistettu BL-106. Tässäkin puhutaan säästösyistä lisenssimaksujen kiertämisestä.

edit: Kahden FK-111:n taustoista löytyy asiaa täältä:

Raunio, Jukka: Valtion Lentokonetehtaan historia. Osa 2: Tampereella ja sodissa 1933–1944. Jukka Raunio, 2007. ISBN 978-951-96866-8-4. Sivut 192-193.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Eikä tämä tupla-FK-111 ole ainoa laatuaan oleva "haamukone". Oli esim. myös muuan Bristol Blenheim BL-106, joka rakennettiin sodan jälkeen lähes kokonaan uudelleen uusista osista ja oli käytännössä aivan eri kone kuin alkuperäinen ja jo poistettu BL-106. Tässäkin puhutaan säästösyistä lisenssimaksujen kiertämisestä.

Ja sitten oli myös sotasaalis-Polikarpov U-2, kaksi konetta VU-2 tunnuksilla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä Fokker C.X. kyselyä..  Mulla tuo vanha valokuva Suomen Ilmailuliiton näyttelystä

21.5.1938, vasen alakulma Fokker C.X, Ja Jukka Raunion kirja Valtion Lentokonetehtaan historia 

osa2. sivulla 192 mainitaan että "Verhoilematon FK-81 jätettiin tehtaalle mallikoneeksi.

Onko sama kone?

20221102_190951.jpg

SILI1938.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisätty liite

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

FK-111 mainittu vanha lehtileike Siivet 1/87.

20221102_162202.jpg

 

 

Kaksikymmentä vuotta tuon Siivet-lehden jutun jälkeen kesällä 2007 löytyi vielä lisää Koivulahteen talvella 1958 pudonneen FK-111:n osia Vaasan seudulta, ja olin itsekin vahvasti mukana tuossa projektissa. Lainasin omaa tekstiäni täältä foorumilta vuodelta 2007 ketjusta https://www.flightforum.fi/topic/10542-ilmailuhistoriallisia-löytöjä-suomessa-totta-vai-tarua/#comment-192567.

"Kun tämä FK-löytö nyt tuli sitten viimein julki täälläkin tänään ilmestyneen FEENIKS-lehden 2/2007 myötä, niin kerrotaanpa lyhyesti koko stoori. Kaikki alkoi tosiaan siitä, kun viime vuoden lopulla tein Feeniksiin artikkelin FK-111:n maahansyöksystä metsään tammikuussa 1958 Vaasan lähellä Koivulahden Mälsorin kylässä. Onnettomuudessa kuolivat vääpelit Allinen ja Kukkonen. Tuossa artikkelissa oli tälläkin foorumilla tutun Janne Saarijärven ja Erkki Hannulan kuvia onnettomuuspaikalta. Vaasalaismiehet kävivät siellä kuvaamassa kesällä 2005. Mukana oppaana oli O.Svarvar.

Vasabladetin toimittaja Marita Bagge oli saanut vinkin jo tästä lähes unohtuneesta onnettomuudesta kolleegaltaan tänä keväänä, ja päätti tehdä jutun siitä. Hän kävi haastattelemassa vappuaattona onnettomuuspaikan metsän maanomistajaperhettä, ja näki siellä minun artikkelini Feeniksissä. Tätä artikkelia hän käytti apuna tehdessään onnettomuudesta jutun vappuna Vasabladetiin. Bladetin artikkelin johdosta otti eräs perhe yhteyttä Baggeen. Oli löytynyt luultavasti kyseisen Fokkerin "siipi", kuten perhe kertoi. Tämä "siipi", kuten he sitä kutsuivat, oli tullut heille perityn talon mukana. Itse asiassa se löytyi talon ulkovajasta. Talo on onnettomuuspaikan lähin talo, ja sen pihan kautta tuotiin sekä lentäjät, että koneen romut pois metsästä tuolloin tammikuussa -58. Jossakin vaiheessa talon isäntä ilmeisesti on laittanut tuon "siiven" vajaansa, ja siellä se ollut lähes 50 vuotta. Kun perijät myivät talon, ja vajaa tyhjennettiin tavarasta kaatopaikalle viemistä varten, löytyi tuo koneen osa. Itse asiassa eräs perheen jäsen pelasti sen kaatopaikkakuormasta, otti sen talteen, ja vei kotiinsa. Siellä se on ollut tallessa pari vuotta. Löydöstä kuullessaan toimittaja Bagge otti välittömästi yhteyttä minuun kysyen mitä nyt tehdään. Siitä lähtien asiat lähtivät rullaamaan seuraavasti:

Ilmoitin, että otamme yhteyttä välittömästi Keski-Suomen Ilmailumuseon museonjohtajaan Kai Meckliniin. Näin teimme, ja hän oli innostunut löydöstä. Pidimme tahallaan matalaa profiilia siitä. Eihän ollut varmuutta vielä tuolloin, mikä "siipi" kyseessä on, ja kuuluuko se Fokkeriin.  Jos se osoittautuisi FK-111:een kuuluvaksi, olisi se ehdottomasti saatava museoon. Meinasi yöunet mennä monena yönä, ennenkuin pääsimme katsomaan sitä yhdessä Erkki Hannulan, Svarvarin ja toimittaja Baggen sekä valokuvaajan kanssa. "Siipi" osoittautui Fokker C.X. koneen vasemmaksi korkeusvakaajaksi ja -peräsimeksi, kun sitä mittasimme ja vertasimme kuviin ja piirustuksiin. Hieno homma kerrassaan! Konetyyppiä ei ole museoissamme ainuttakaan, vain muutama teräsputkirunko. Hollannissa  tehdään FK-replicaa, johon on lainattu K-SIM:istä runkoa-90-luvulla. Koneesta on olemassa huonosti piirustuksia, joten tällaiset löydöt ovat arvokkaita. Koska FK:n osia on jo Tikkakoskella, ja kyseessä llmavoimien kone, on se luonnollinen paikka löytyneelle osalle. Toivottavasti osista saataisiin joskus rakennettua kone samaan tyyliin, kuin tehtiin Fokker D.21:kin.

Peräsin toimitetaan lähiaikoina Keski-Suomen Ilmailumuseoon. Mukana museoon menee maanomistajaperhe Ahlskogin löytämä Fokker FK-111:n pääpyörän suojuslevy, sekä mahdollisesti muutamia muitakin pieniä metsästä löytyneitä koneenosia."

Ja tosiaan kuvissa näkyvät osat haki Tikkakoskelle museonjohtaja Kai Mecklin museon pakettiautolla Vaasasta kesällä 2007. Tuolloin myös keskustelimme ja pohdiskelimme sekä Fokkerin, että Myrskyn rakentamisesta, Myrsky sai kunnian olla se ensimmäinen näistä. Saa nähdä, rakennetaanko Suomessa vielä C.X kuten Hollannissa tehtiin, suomalaisia runkoja referenssinä ja apuna käyttäen.

ps. Jukka Raunion kirjassa "Valtion Lentokonetehtaan historia. Osa 2: Tampereella ja sodissa 1933–1944" mainitaan, että tämä uudempi viiden koneen täydennyssarja (IV-sarja) FK-111-115 valmistettiin "kertyneitä varaosia hyödyntäen Kuorevedellä. FK-111...FK-115 valmistuivat joulukuussa 1942 ja tammikuussa 1943. FK-111 tunnus oli siis kahdella koneella." Tästä voisi päätellä, että varaosat olivat uusia.

Jukka

Vasemmanpuoleinen korkeusperäsin/vakaaja on melko kookas, sillä on mittaa noin 2,2 m. Fokker C.X-koneen siipien kärkiväli oli 12 m, sekä rungon pituus 9,2 m ja korkeus 3,3 m. (Kuva: Jukka Nisula 8.5.2007).

DSCN1707.JPG

Romu+01+20070514.jpg

fokker cx 1.jpg

fokker cx 2.jpg

fokker cx 3.jpg

fokker cx 4.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Vielä Fokker C.X. kyselyä..  Mulla tuo vanha valokuva Suomen Ilmailuliiton näyttelystä

21.5.1938, vasen alakulma Fokker C.X, Ja Jukka Raunion kirja Valtion Lentokonetehtaan historia 

osa2. sivulla 192 mainitaan että "Verhoilematon FK-81 jätettiin tehtaalle mallikoneeksi.

Onko sama kone?

Ei ole sama kone.

Alkuperäiset Hollannissa rakennetut neljä Fokker C.X. konetta vastaanotettiin tammikuussa 1937, ne saivat Suomessa tunnukset FK-78 - FK-81. Jukka Raunion kirjassa mainittu verhoilematon FK-81 tarkoittaa sitä vaihetta kun lentokonetehtaalla ryhdyttiin valmistamaan kotimaista sarjaa C.X. koneista. Tuotannon alkuun saattamiseksi oli varmasti tarpeen katsoa rakenteita verhoilemattomasta koneesta. Kotimaisen tuotannon ensimmäiset koneet FK-82 - FK-85 vastaanotettiin ilmavoimille toukokuusta 1938 alkaen. Kyllä tuo SILI-näyttelyssä ollut C.X. on eräs VL:n linjalta otettu kone, eikä itselläni ole tietoa, mikä numero sille annettiin.

SILI-näyttelyn aikaan toukokuussa 1938 oli mainittu FK-81 Suur-Merijoella Lentolaivue 10 rivissä aktiivisessa käytössä:

IMG_1690.thumb.JPG.784494654df6c3d209b8b7f6ed882cf6.JPGIMG_1699.thumb.JPG.b6d6a2a333441de5d9497eb288d37147.JPG

Lähde: Kansallisarkisto. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.11.2022 at 19.29, Mika Laakso kirjoitti:

Vielä Fokker C.X. kyselyä..  Mulla tuo vanha valokuva Suomen Ilmailuliiton näyttelystä

21.5.1938, vasen alakulma Fokker C.X, Ja Jukka Raunion kirja Valtion Lentokonetehtaan historia 

osa2. sivulla 192 mainitaan että "Verhoilematon FK-81 jätettiin tehtaalle mallikoneeksi.

Onko sama kone?

Lainaus Wikipediasta:

Näyttelyssä esillä olleita lentokoneita[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

- OH-HIPY 5, Grunau Baby IIa - Helsingin Ilmapuolustusyhdistyksen Purjelentokerho "Tölö"

- OH-HIPY 6, Komar - Helsingin Ilmapuolustusyhdistyksen Purjelentokerho "Eira"

- OH-RAUMA 2, Grunau Baby IIb - Rauman Seudun Ilmapuolustusyhdistys "Galkke"

- F1, "Morane-Saulnier Parasol" eli Thulin typ D, Suomen Ilmavoimien ensimmäinen kone, joka oli "koottu koneen F1 runsaista varaosista ja koneen F3 runsaista jäännöksistä"

- FK- , VL Fokker C.X, Valtion lentokonetehtaan II- tai III-sarjasta FK-91 - 111

- VI-2, VL Viima II - Ilmavoimat

- TU-163, VL Tuisku "Pilven Veikko" - Ilmavoimat

- FR-81, Fokker D.XXI - Ilmavoimat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään