Tatu Koiranen

Yhteentörmäys Wings Over Dallas -lentonäytöksessä

38 viestiä aiheessa

Tämän vuoden CAF Wings Over Dallas WWII Airshow -lentonäytöksessä kaksi konetta on törmännyt toisiinsa ilmassa. Toinen kone on varmasti B-17 ja toinen saattaisi mahdollisesti olla P-51 tai P-63 (mutta voi olla muukin, enpä noita itse kovin hyvin tunne tai tunnista).

 

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuusi kuollutta, ilmeisesti kaikki koneiden miehistöä.

Lainaa

"According to our Dallas County Medical Examiner, there are a total of 6 fatalities from yesterday's Wings over Dallas air show incident," Jenkins tweeted. "Authorities will continue working today on the investigation & identification of the deceased. Please pray for their families and all involved."

https://www.foxnews.com/us/dallas-air-show-collision-kills-6-authorities-working-id-victims-officials-say

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Video,  jossa näkyy ensin kaksi muuta hävittäjää. Sitten kolmantena oleva P-63 ei ole noiden toisten kanssa oikein "muodostelmassa" tai lähempänä noiden toisten lentolinjaa ja törmää pommittajaan. 

 

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt halua maalailla piruja seinille enkä edes itse halua uskoa mitä nämä videot osoittavat tästä törmäyksestä mutta näyttää siltä ihan kuin P63 lentäisi tahallaan suoraan päin ..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Jukka Joutsijärvi kirjoitti:

En nyt halua maalailla piruja seinille enkä edes itse halua uskoa mitä nämä videot osoittavat tästä törmäyksestä mutta näyttää siltä ihan kuin P63 lentäisi tahallaan suoraan päin ..

Aika hyvin tähdätty, ottaen huomioon, ettei koneen ollessa tuossa asennossa ole sieltä ole näköyhteyttä siihen pommikoneeseen, joka on jäänyt jo hyvä tovi sitten mahan alle piiloon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko parvi lentää kaartoa, ja kuten Tatu totesi, on B-17 P-63:n lentäjälle näkymättömissä, pohjan alla etuviistoon piilossa, eikä vastaavasti toisinkaan päin ole tietenkään ollut näköyhteyttä... Joko ei lennetty suunnitellun mukaisesti, tai sitten kunnon suunnitelmaa ei ollut.

Todella surullinen tapaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin livenä vastaavan tapauksen Flying Legends näytöksessä. Siinä ei menetetty ihmishenkiä ja Skyrider teki onnistuneen laskun. Skyriderin espanialainen pilotti oli töpeksinyt jo lauantaina eikä saanut lentää omaa ohjelmaansa sunnuntaisessa näytöksessä. Näytöksen lopun ohilentoon pääsi silti mukaan.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jossain nähnyt tapauksen videoinnin edestä päin. Nyt en löydä sitä. Otoksessa näkyy suoraan Cobran ohjaamoon ja Linnoitus on välissä oikealla puolella. Cobran kuski näki viime hetkellä esteen, jos katsoi oikeaan suuntaan. Vähän nuo Cobran viime hetken asentomuutokset kielivät havainnoista. Kallistusta lisättiin ja samalla varmaan vetoa. Ei auttanut! Ikävä tapahtuma!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Teppo Sarpila kirjoitti:

Olen jossain nähnyt tapauksen videoinnin edestä päin. Nyt en löydä sitä. Otoksessa näkyy suoraan Cobran ohjaamoon ja Linnoitus on välissä oikealla puolella. Cobran kuski näki viime hetkellä esteen, jos katsoi oikeaan suuntaan. Vähän nuo Cobran viime hetken asentomuutokset kielivät havainnoista. Kallistusta lisättiin ja samalla varmaan vetoa. Ei auttanut! Ikävä tapahtuma!

Tässä yksi: 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko nyt tuhoutunut kone viimeinen lentokuntoinen Bell P-63 Kingcobra? Museoista löytyy näyttelykuntoisia kyllä.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Valtonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
49 minuuttia sitten, Markku Valtonen kirjoitti:

Oliko nyt tuhoutunut kone viimeinen lentokuntoinen Bell P-63 Kingcobra? Museoista löytyy näyttelykuntoisia kyllä.

Ei ollut, Wikipedia kertoo näin: 43-11719 was one of only five remaining airworthy P-63s and was one of the only P-63F variants ever built.

Artikkelista löytyy tiedot lentävistä ja entisöitävinä olevista sekä museoissa olevista koneista: https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_P-63_Kingcobra

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun lukee B-17G "Texas Raiders"in historiaa, ei voi olla surematta paitsi menehtyneiden miehistöjen takia, myös hienoon kuntoon restauroidun koneyksilön menetyksen vuoksi.

Texas Raidersin historia-artikkelin kirjoittaja Kevin "K5" Michels on yksi tässä onnettomuudessa menehtyneistä miehistön jäsenistä.

https://b17texasraiders.org/index.php/index.php/history-of-b-17-texas-raiders

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kingcobran lentäjä Craig Hutain (ikä onnettomuusaikana 63 v). (Oli vielä myös aktiivinen lentokapteeni siiviilityössään.). Kuvattu Oshkoshissa.

 

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku Forumin lentonäytösasiantuntija hieman valottaa yleisiä periaatteita koneiden porrastuksista näytöksessä? Edellä videolla asiaa sivuttiin kyllä, mutta miten meillä? Jokainen sotaväessä lentänyt tietää sen ongelman, että koneen katveessa voi olla joku toinen eikä varsinkaan tappelutilanteessa ongelmaa voida kokonaan välttää. Siksi sanotaan, että sotaväessä minimoidaan riskit. Siviilipuolella taas asiat hoidetaan porrastuksilla ja sanonta kuuluukin, että siviilissä maksimoidaan turvallisuus. Näillä termeillä on vissi ero, vaikka onnettomuuksia pyritään parhaan mukaan välttämään molemmissa tapauksissa. Näytökset ovat lähtökohtaisesti siviililentämistä huomioiden osastolentämiset, matalalentämiset ja näytösluonteiset kurvatappelut. 

Seppo 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä ei taida olla näytöksissä porrastusongelmia. Näytöksessä voi olla yksi tai kaksi vierailevaa konetta. Esitys alkaa ja päätyy rullaukseen. Näytöksessä ei siis tapahdu yhtä aikaa useita asioita. Eri maiden ilmavoimilla on omat turvaohjeet ja menetelmät esityksen aikana ja ilmassa on vain heidän kalustoansa. Ulkomailla näytökset poikkeavat kotimaisista. Lentoesitykset ja rullaukset limittyvät. Koko näytöksen ajan on runsauden pulaa siitä mitä seuraa, kun sekä maassa että ilmassa tapahtuu asioita samanaikaisesti.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Jari Kaskelin kirjoitti:

Meillä ei taida olla näytöksissä porrastusongelmia. Näytöksessä voi olla yksi tai kaksi vierailevaa konetta. Esitys alkaa ja päätyy rullaukseen. Näytöksessä ei siis tapahdu yhtä aikaa useita asioita. Eri maiden ilmavoimilla on omat turvaohjeet ja menetelmät esityksen aikana ja ilmassa on vain heidän kalustoansa. Ulkomailla näytökset poikkeavat kotimaisista. Lentoesitykset ja rullaukset limittyvät. Koko näytöksen ajan on runsauden pulaa siitä mitä seuraa, kun sekä maassa että ilmassa tapahtuu asioita samanaikaisesti.

Tässäkin tapauksessa oli ymmärtääkseni kyse kahden samaan ohjelmaan osallistuvan koneen porrastuksen pettämisestä, eikä millään tavalla kyse siitä, että toisistaan erilliset näytöskoneet olisivat törmänneet taivaalla. Aivan samalla tavalla myös suomalainen osasto voisi kolaroida keskenään.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa on vain niin, että jos ilmassa lentää osasto niin lentäjät ovat melkein aina samaa poppoota ja ohjelma lennetty useita kertoja aiemmin. Noissa wardbird näytöksissä kalusto tulee ympäri maailmaa ja sen suorituskyky vaihtelee. Törmäysriski on suurimmillaan silloin kun koneiden suoritusarvojen välillä on suuri ero.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään