Tatu Koiranen

Yhteentörmäys Wings Over Dallas -lentonäytöksessä

39 viestiä aiheessa

Lentonäytökset saattavat olla vaaranpaikkoja
 
Työtehtävissäni en koskaan joutunut kuolemaan johtaneen lento-onnettomuuden silminnäkijäksi. Monenlaista sattui, mutta yleensä seurauksena oli vain lommoutunutta peltiä ja henkisiä hiertymiä. Minulla on ehkä ollut hyvää onnea. Haittaa siitä ei ole ollut.
 
Vapaa-aika ja lentonäytökset ovat eri juttu. Duxfordissa vuonna 1996 näin, kun ehjän näköinen Lockheed P-38 Lighning tömäsi vaakierteiden jälkeen maahan. Vuonna 2003 samalla kentällä ehjän näköinen Fairey Firefly joutui tynnyrin jälkeen pystysyöksyyn eikä oiennut. Muutama vuosi myöhemmin näin Gran Canarialla, kun näytöshyppääjän laskuvarjo repeytyi riekaleiksi, eikä varavarjo avautunut.
 
En enään koskaan halua nähdä jonkun heittävän henkensä. Lopetin lentönäytöksissä käymisen. Riskienhallinta voi epäonnistua.
 
Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB on julkaissut alustavan raportin johon on linkki artikkelissa. Huomio kiinnittyy siihen, että lentokoneita oli kaksi ryhmää, kolme hävittäjää ja  viisi pommikonetta. Niille ei ollut annettu mitään ohjeita lentokorkeuksien porrastamisen suhteen ennen esitystä eikä esityksen aikanakaan, mikä olisi ollut näytöksen johtajan eli Air Bossin tehtävä.

Käytössä oli kaksi esityslinjaa, 150 m yleisöstä ja 300 m yleisöstä joista hävittäjiä neuvottiin käyttämään 150 m linjaa ja pommikoneita käyttämään 300 m linjaa, mutta lentokorkeuden suhteen ei annettu mitään ohjeita. Samassa tai suurin piirtein samassa korkeudessa lentäminen sisältää riskejä jotka ilmeisesti nyt toteutuivat.

Lainaa

The National Transportation Safety Board (NTSB) has released the preliminary report on the fatal midair collision between a B-17G and P-63F Kingcobra during the Wings Over Dallas airshow on November 12. According to the NTSB report, there were no altitude deconflictions briefed before the flight or while the airplanes were in the air. 

Altitude deconflictions procedures are established in the event pilots find themselves at an improper altitude during the flight.

There were two show lines—one 500 feet from the audience, the other 1,000 feet from the audience. Show lines are established to keep aircraft from flying directly over the crowd.

According to the NTSB, The P-63F was third in a three-ship formation of fighters and the B-17G was lead of a five-ship formation of bombers.

According to the recorded audio for the airshow radio transmissions, the air boss directed both the fighters and bombers to maneuver southwest of the runway before returning to the flying display area, which was the designated performance area. Automatic dependent surveillance-broadcast (ADS-B) data shows the aircraft complied.

The air boss then directed the fighter formation to transition to a trail formation, to fly in front of the bombers, then proceed near the 500-feet show line. The bombers were directed to fly the 1,000-feet show line.

https://www.flyingmag.com/ntsb-releases-preliminary-report-on-fatal-texas-midair-collision/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti siihen samalle linjalle nuo näyttivät kasaantuvan, ja vaikka 150/300 jakoa olisi käytettykin, tuohan olisi johtanut nyt lennetyillä kuvioilla reittien risteämisiin joka tapauksessa.

Saattaapi rapsahtaa airbossille kakkua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selitys ihmettelemälleni "kasaantumiselle": Blancolirio Youtube kanavan Juan Brown kertoo normaalin kuvion olevan se, että hitaammat koneet eli pommittajat lentävät lähempää linjaa, ja nopeammat eli hävittäjät kauempaa linjaa.

Brownin mukaan Airboss käski koneet lentämään risteäviä linjoja pitkin: hävittäjät siirtymään 1000 jalan linjalta 500 jalan linjalle, ja pommikoneet päin vastoin. Ilmeisenä osatekijänä oli käsky hävittäjille siirtyä rivimuodostelmasta jonoon, jolloin viimeisenä lentänyt P-63 osui samalle tasalle B-17 koneen kanssa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA on julkaissut audiota Air Bossin ja näytöksessä lentäneiden koneiden välisestä radioliikenteestä.

Lyhyt versio:

Pitempi Blancolirio-kanavan versio

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LinkedIn-sivullaan kyseinen Air Boss kertoo että hän on toiminut Air Bossina 21 vuoden ajan. Tästä kokemuksesta ei nyt ollut apua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

LinkedIn-sivullaan kyseinen Air Boss kertoo että hän on toiminut Air Bossina 21 vuoden ajan.

Tuossa Blancolirion videossa (noin 13:30) sanotaan "This Air Boss was relatively new to air bossing for the CAF.... Hänen isänsä on toiminut Air Bossina CAF:lle pitkään. Kummankohan Linkedinistä on kyse?

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Tuossa Blancolirion videossa (noin 13:30) sanotaan "This Air Boss was relatively new to air bossing for the CAF.... Hänen isänsä on toiminut Air Bossina CAF:lle pitkään. Kummankohan Linkedinistä on kyse?

Rodney

Alunperin löysin Air Bossin nimen Wings Over Dallas air show 2022 NOTAMista, joka löytyy edelleen netistä. Ja niin tämän henkilön LinkedIn-sivulla sanotaan. Tosin LinkedIn-sivuille voi syöttää vääriäkin tietoja koska niitä ei taida kukaan tarkastaa.

Katselin myös vuoden 2021 videoita YouTubesta. Siellä vilahtaa Air Bossina poika ja samoin pilottien briefauksen hoitaa poika. "Suhteellisen uusi" taitaa tarkoittaa pari-kolme vuotta, joita ennen isä hoiti Air Bossin tehtävät.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoden 2021 video lauantaipäivän näytöksestä antaa jonkinlaisen käsityksen siitä, millaiset olosuhteet paikan päällä ovat. Metallia on ilmassa melkoinen määrä samaan aikaankin. - Air Boss työpisteineen vilahtaa 2 sek ajan kohdassa 23:12. Työpisteen sijainti lentokentällä jäi epäselväksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB on julkaissut docketin, joka sisältää 1900 sivua dokumentteja tätä onnettomuutta koskien. Loppuraportti julkaistaan myöhemmin.

Lainaa

The docket of documents contains the investigative record of the probe and includes information about the aircraft, crew and airshow staff and procedures. “The docket contains only factual information collected by NTSB investigators; it does not provide the final report or a probable cause,” the NTSB cautioned.

https://www.avweb.com/aviation-news/ntsb-releases-documents-behind-texas-warbirds-collision/

https://data.ntsb.gov/Docket?ProjectID=106276

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blancolirio youtube-kanavalla on nyt julkaistu jakso jossa käsitellään NTSB:n hiljattain julkaisemaa "Public Dockettia".

tl;dr ja spoileri: airboss söselsi homman kertakaikkisen täydellisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään