Tommy Westlin

I.V.L C.25 väritys

20 viestiä aiheessa

Aina ajoittain miettinyt lentävän pienoismallin tekoa tästä Bergerin ”pikkuhävittäjästä”. Olisiko kenelläkään mitään tiedon tapaista kyseisen koneen värityksestä? Oma arvaus/veikkaus olisi ajankohdalle suht`koht tyypillinen alumiinipronssi. Kowlinki ja pyörän suojukset näyttävät kuvien perusteella olevan työstettyä alumiinia maalaamattomana.

Kyseisestä lentokoneesta löytyy Omega Modelsin koottava, siinä tuota alumiinipronssia ainakin väriksi tarjotaan. https://omega-models.com/index.php?route=product/product&product_id=545

Semi-scale kaukaa kaunis lähinnä tavoitteena, hyvin epämääräisellä aikataululla. Mannisen kolmitaho lentokonetehtaan historiikista löytyy.

 

Tommy

9211E803-2743-4867-BCAD-A15D90E553BB.png

Muokattu: , käyttäjä: Tommy Westlin
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omega Models I.V.L. C.25 1/72 löytyy hyllystä.

Pienoismallin maaliohjeet liitteenä.

Ja joku postikortti

20221118_193815_001.jpg

20221118_193723_001.jpg

20221118_193711.jpg

20221118_193516.jpg

20221118_193533_030 (2).jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjassa Suomen Ilmavoimien värit 1918-2013, Apali 2013, (Jouni Rönkkö-Pentti Perttula-Kyösti Partonen) sivulla 64:

”Kone oli maalattu yleisväriltään vaalean harmaaksi ja eturungon pellityksen sekä napakupin ollessa alumiininvärisiä. Kansallisuustunnukset olivat siiven molemmin puolin ja rungossa ohjaamon kohdalla. Rekisteritunnusta ei koneessa aluksi ollut, myöhemmin se oli pienellä kirjasinkoolla takarungossa. Potkuri ja kannus olivat puisia.”

Kirjassa on hyvä sivukuva-väripiirros koneesta.

https://www.booky.fi/tuote/jouni_ronkko/suomen_ilmavoimien_varit_1918_2013/9789525877328

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista, näillä pärjätään jo hyvin. Koottava tilattu, kirja vuorostaan löytyi Ylöjärven kirjastosta. Kunhan kerkiän niin otan kolmitahosta kopion A3-kokoon ja alan piirustamaan rakennuspiirustuksen tapaista.

Tommy 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.11.2022 at 19.30, Tommy Westlin kirjoitti:

Aina ajoittain miettinyt lentävän pienoismallin tekoa tästä Bergerin ”pikkuhävittäjästä”. Olisiko kenelläkään mitään tiedon tapaista kyseisen koneen värityksestä? Oma arvaus/veikkaus olisi ajankohdalle suht`koht tyypillinen alumiinipronssi. Kowlinki ja pyörän suojukset näyttävät kuvien perusteella olevan työstettyä alumiinia maalaamattomana.

Kyseisestä lentokoneesta löytyy Omega Modelsin koottava, siinä tuota alumiinipronssia ainakin väriksi tarjotaan. https://omega-models.com/index.php?route=product/product&product_id=545

Semi-scale kaukaa kaunis lähinnä tavoitteena, hyvin epämääräisellä aikataululla. Mannisen kolmitaho lentokonetehtaan historiikista löytyy.

 

Tommy

 

Eversti evp. K.W. Janarmo aloitti v. 1966 ILMAILUssa sarjan ilmavoimiemme käytössä olleista konetyypeistä nimeltään Moranesta Messerschmittin kautta MiGiin.

Nämä tyypit esiteltiin Ilmailussa N:o 9-66:

kuva1.thumb.JPG.fbdc1292f4d676e03da19711587ad414.JPG

I.V.L. C.25:n lentopäiväkirjassa (Kansallisarkisto) on mitta jota ei piirustuksissa mainita, siipileveys: 1,8 m.

kuva2.thumb.JPG.23c810ca9ca519eca08f03724fabe320.JPGkuva3.thumb.JPG.01a97ef6732c41a86a4e3de1ec7a0498.JPG

Omega Modelsin maalausohjetta on kaunisteltu kahdella eri harmaa-sävyllä. Itse olen tulkinnut valokuvista, että nokan pelteihin asti on väri ollut yhtä ja samaa harmaata. Oma tietoni harmaan sävystä perustuu I.V.L. C.25 edeltäjän C.24:n kangasnäytteiden tutkimiseen. Sotamuseoon on säilynyt palanen C.24:n verhouskangasta tunnuksineen, 8F.4. Tutustumiskäynnin yhteydessä sain ottaa mukaani jo irronneen palasen kangasta. Varovaisen hionnan jälkeen päädyin sävyvertailussa F.S.595B-väriviuhkan koodiin 26293. Tehtaalla näiden kummankaan koneen yleismaalauksessa ei käytetty valmiita maaleja, vaan värit ja sävyt syntyivät keskenään sekoitetuista väripigmenteistä jotka yhdistettiin ohenteisiin ja lakkoihin. Tässä Sotamuseon säilytystilassa otetussa kuvassa on kangas rusehtavan näköistä, joka johtuu esineistöä suojaavan erikoisvalaistuksen vaikutuksesta. Salamavalon käyttö oli luonnollisesti kiellettyä.

kuva4.thumb.JPG.bd293ea1f21bd0a0985d35bf0d463506.JPGkuva5.thumb.JPG.e446d7c705d40a0ff6e11a4a365ea49a.JPG

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloittelen hiljaksiin, alustava ajatelma että tämä ehkä ensi talven aikana valmistuu. Katotaan nyt. Ei kovin skaalamaiset rakenteet, ns. kaukaa kaunis. Teen simppelit rakennuspiirustukset Mannisen kolmitahon pohjalta. Rakenteet selviää tekemisen myötä. Lentävyys ja keveys etusijalla. Radio-ohjattava mittakaavaan 1:8, sähkömoottorille. Huomattavasti luotettavampi kuin originaalin Siemens-Halske!

Tommy

CE213387-F3B1-4EA9-98EA-F7DDC6D9060A.jpeg

15EF39C5-141B-4C5D-9908-60FBFB452E5E.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Tommy Westlin
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi kysymys tämän C.25:n mittareista. Raaka arvaus, samanlaiset kuin C. 24:ssä. Mauri Tuure lähetti minulle kuvan tuosta C.24:n mittaristosta. Mitä mittareita siinä on? Vasemmalla voisi olla kierroslukumittari, keskellä ylhäällä variometri ja sen alla nopeusmittari? Oikealla kompassi? 

Ajattelin yksinkertaistetun mittariston laittaa, skaala on 1:8 joten mittarit eivät ole isot ja toisaalta ne jäävät hitusen ohjaamon reunan varjoon. 

Tommy 

received_509579111266622.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä I.V.L. C 25. :n mittaristo suoraan lentokoneen päiväkirjasta:

IMG_4862.thumb.JPG.5d9e56aa9b6301b1ce26e9631d97698c.JPG

Lähde: Kansallisarkisto

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29.1.2023 at 12.46, Tommy Westlin kirjoitti:

Yksi kysymys tämän C.25:n mittareista. Raaka arvaus, samanlaiset kuin C. 24:ssä. Mauri Tuure lähetti minulle kuvan tuosta C.24:n mittaristosta. Mitä mittareita siinä on? Vasemmalla voisi olla kierroslukumittari, keskellä ylhäällä variometri ja sen alla nopeusmittari? Oikealla kompassi? 

Ajattelin yksinkertaistetun mittariston laittaa, skaala on 1:8 joten mittarit eivät ole isot ja toisaalta ne jäävät hitusen ohjaamon reunan varjoon. 

Tommy 

received_509579111266622.jpeg

Tommy, tuosta I.V.L. C 24.:ssa ei ole juuri muuta aitoa ja alkuperäistä kuin kappale runkoa ohjaamon alueelta, jota näkyy kuvassakin. Sen sijaan nk. "armatuurilauta" on jälkikäteen tehty ilman piirustuksia kuten muukin osa koneesta.

Laitan malliksi kuvan saman lentokonetehtaan tuotteen Haukka I (HA-39) laudasta missä on kello ja kierroslukumittari kiinnitettyinä.

  IMG_6652.thumb.JPG.1fcd08801f7c1599e20b1152a7e5a2bf.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo. Teen jonkinlaisen mittaritaulun, soveltaen ja arvaillen. Katson vähän muitakin mittarikuvia ja pähkäilen, mihin nopeusmittari sijoittuu suhteess kierroslukumittariin jne.

Tommy

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittaritaulu ja muutkin osat edistyneet hiljaksiin, kyllä tästä jotakin tullee. Ehkä ensi kesänä ilmaan? Kuvassa oleva Fokker myös mittakaavaan 1:8.

Tommy 

05056F30-38E8-473C-9E37-ADFB31C864D6.jpeg

IMG_20230406_114925.jpg

IMG_20230405_093243.jpg

Screenshot_20230504_140357_com.android.gallery3d_edit_2697662086046.jpg

IMG_20231101_120500.jpg

IMG_20231101_131236.jpg

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin hiukan edistynyt, alkaa keväisen ensilennon mahdollisuus olla hyvinkin lähellä. Siivet päällystystä ja servojohdotuksia vaille valmiit, siipituet valmiit. 

Tommy 

Screenshot_20240219_125631_com.android.gallery3d_edit_3842647608788.jpg

Screenshot_20240220_164022_com.android.gallery3d_edit_5974954299087.jpg

Screenshot_20240304_141651_com.android.gallery3d_edit_6976141896851.jpg

Screenshot_20240304_141731_com.android.gallery3d_edit_7018342877053.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tommy Westlin
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno lennokki siitä tulee! Tässä esikuva vielä vertailun vuoksi, kuvateksti kuuluu "Kurt Bergerin suunnittelema I.V.L. C.25 "Pikku hävittäjä" Suomenlinnassa keväällä 1925. Konetta koelennettiin vuonna 1925 ja se tuhoutui 17.12.1925 moottorihäiriön aiheuttamassa pakkolaskussa. Koneen kehittely päättyi tähän yksilöön, mm. moottorin takia." Kuva: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo.

Jukka

M016-11378.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6.3.2024 at 04.55, Tommy Westlin kirjoitti:

Tämäkin hiukan edistynyt, alkaa keväisen ensilennon mahdollisuus olla hyvinkin lähellä. Siivet päällystystä ja servojohdotuksia vaille valmiit, siipituet valmiit. 

Tommy

Tommyn koneen koelentopäivä lähestyy. Tässä joitakin esikuvalla saavutettuja koelentotuloksia vertailua varten;)

IMG_5779.thumb.JPG.3bbf86ea78634e3be2bf470d431cb5dc.JPGIMG_5780.thumb.JPG.b4eef084bacb3dad5e75f5853506d471.JPG

Lähde: KA.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo tuosta selostusotteesta.
 

Saa nähdä mitä tästä tulee. Keveähkön saan aikaiseksi, noin 700g tulee lentopainoksi. Ehkä hitusen päälle. Nyt tulee pieni tauko, vuorotyöt välillä mahdollistaa harrastamisen ja välillä estää. Nyt on eston vuoro. Siiven kärkiosien päällystys ja viimeistely enää tekemättä isommista asioista. Moottorikoppaan laitan pientä detaljia, luukkujen saranat ym yritän saada jotenkin tehtyä. Pilotti täytyy maalata, kaveri printtasi mulle siistin kuskin tähän. Spinnerin ostin kaupasta, hiukan väärän muotoinen on joten katkaisen sen ja teen balsasta uuden kärjen. Orgiksessa nelilapainen potkuri, niitäkin löytyisi mutta laitan kaksilapaisen siltikin.

Tommy

F6FF34CC-2948-4B66-9E56-2C667FA57632.jpeg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuva vielä keskeneräisestä, sitten riittää. Luulisin tämän huhtikuun puolella valmistuvan, saa nähdä kuinka lentää. Suht`koht kevyt tästä tulee, lentopaino pikkuhiljaa hivuttautunut kylläkin ylöspäin noin 750-760 grammaan. Kantopintakuormitus tällöin noin 30g per neliödm, mikä melko vähän tällaiselle on. Traineriluokkaa. Kiitos kaikille projektissa auttaneille!

Tommy

ADF4B4AC-7050-43F9-B58A-9A5D842F2358.jpeg

FE8C7461-40A5-477B-8A30-EE67C7D88E7F.jpeg

85486350-9D51-4E4D-AB32-9966B5301504.jpeg

17B58C32-236E-46AD-B6D0-F2EE1BF9BC94.jpeg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensilentoa vailla. Tein tuohon spinnerinkin, aika olennainen osa ulkonäöksellisesti kun on. Nelilapaisia potkureitakin löytyisi, mutta skeilikokoinen olisi liian iso käyttämälleni moottorille. Tuolla mennään.

Isot kiitokset foorumilaisille avusta!

Tommy Wee

0EA8AF9D-9951-4176-AACC-D84360763AD1.jpeg

BD438F87-5E86-4C02-8B3C-3F4DA25C6C50.jpeg

12BD3F8D-4B17-4491-9D0E-71599591C523.jpeg

A4FD550E-774C-4D58-ADDF-43EF5B0F49F4.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Tommy Westlin
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensihän tuo, keli ja vapaapäivä osuivat eilen kohdilleen. Ylätasotraineri, helppo lentää ja laskeutua. Rauhallinen tapaus, kuitenkin lähes hävittäjämäistäkin lentoa havaittavissa. Neljä lentoa, lennokki ehjä. Kuvan Hurricane myös ensilennoillaan, sekin ehjänä selvisi. Kuvat ovat kuvakaappauksia videolta, jonka kaverini teki. Hitusen alhainen resoluutio, pahoittelen.

Tommy Wee

BB18419B-0BA6-43B3-954D-3C8E06D96EDE.jpeg

6C6CF305-269C-4441-990F-05B30C416AEC.jpeg

32EB4CAF-B369-470A-BB5E-350F65D84B4D.jpeg

3CEA7B1E-56C3-4F09-ACBF-FD0278E3659A.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Tommy Westlin
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään