Sami Puro

Finnair ulkoistaa matkustamopalvelua kaukoreiteillä

47 viestiä aiheessa

https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=4401051

Lainaa

Finnair aloittaa muutosneuvottelut suunnitelmastaan toteuttaa matkustamopalvelu ulkoisen kumppanin kanssa Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reiteillä. Mahdollinen alihankinta pyrittäisiin toteuttamaan vuoden 2023 loppuun mennessä. Suunnitelman taustalla on tarve palauttaa Finnairin kannattavuus muun muassa yksikkökustannuksia vähentämällä sekä yksikkötuottoja vahvistamalla. Finnair on koronapandemian aikana tehnyt merkittävät tappiot ja Venäjän ilmatilan sulku vaikuttaa Finnairin kykyyn tehdä tulosta.

Finnairin ensisijaisena tavoitteena on ollut löytää kustannuksia vähentävät ratkaisut yhdessä henkilöstönsä kanssa. Finnair keskusteli syksyn aikana koko henkilöstön kanssa säästöistä, joita olisi toteutettu työehtojen muutoksilla. Finnair ehdotti matkustamohenkilöstölle muutoksia mm. miehistönkäytön tehokkuuteen, hotellisääntöihin ja pitkistä päivistä maksettaviin lisiin, kun Venäjän ilmatilan kiertäminen on pidentänyt lentoaikoja selvästi. Finnair saavutti neuvottelutuloksen joidenkin henkilöstöryhmien kanssa, mutta valitettavasti matkustamohenkilöstön kanssa neuvottelutulosta ei saavutettu. Tässä tilanteessa Finnairin on etsittävä muita keinoja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi matkustamopalvelussa.   

Alihankintasuunnitelma voisi toteutuessaan johtaa noin 450 työpaikan vähentymiseen Finnairin matkustamopalveluissa. Matkustamopalvelu työllistää Suomessa tällä hetkellä noin 1750 työntekijää.  Finnairin Singaporen, Hongkongin ja Intian reiteillä sekä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta Dohaan lennettävillä reiteillä matkustamopalvelu hankitaan jo nyt kokonaisuutena kumppanilta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt täytyy kyllä todeta mielipiteenä että jos tämä toteutuu, niin Finnair iskee kädet pahasti paskaan.

14 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä Ilkan kanssa tästä asiasta. Lensimme viime viikolla tänne New Yorkiin Finskillä.

Palvelu Premium Economyssä oli ihan viimeisen päälle. Vieressäni istui paljon lentänyt jenkki, joka kehui palvelua koko tulolennon ajan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiö, joka lentää muutosneuvottelusta toiseen, on jälleen kerran keksinyt tähänkin maailmantilanteeseen "syylliseksi" matkustamohenkilökuntansa. 

Tilanne on toki haasteellinen, mutta kaikkien näiden vuosien ja turbulenssien jälkeen todellakin toivoisi työrauhaa matkustamon puolella erinomaisesti palvelevalle henkilökunnalle. 

Kaikki sympatia heille ja kiitos erinomaisesta palvelusta.

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan Finnairin tilanne vaikea, enemmän kuin haasteellinen. Miljardin verran tappioita koronasta ja sitten vietiin liiketoiminnan pohja pois Venäjän ylilentokiellolla. Tätä vasten henkilöstökulujen vähennystoive ja -tarve ei varmaan kenellekään tullut yllätyksenä

Lienee varmaa, että ei matkustamohenkilökunta ole ainoa lento-operaatiokulujen säästöjen kohde. Muista kuluneuvotteluista ei vain tarvitse huudella julkisuudessa. Harmillisesti vain monet lentämiseen liittyvät kulut ovat aikalailla neuvottelujen ulkopuolella; mm. polttoaine, lennonvarmistusmaksut, monet lentokenttien palvelumaksut etc. Mutta varmaan kaikesta yritetään neuvotella sen mikä vain voidaan. 

Onhan sitten se kolikon toinen puoli, tulojen kasvattaminen. Lippujen hinnat vaan taitavat olla nykytilanteessa varsin kilpailtuja ja matkustajien herkkyys hinnoille on tunnetusti iso. Vähänkin kun hintoja nostaa niin matkustajat lähtevät kilpailijoille (vaikka kilpailijat ovat samassa lirissä). Johtaa siihen, että Suomesta lähteviltä matkustajilta riskilläkin nyhdetään kaikki mikä saadaan ja vaihtomatkustajia joudutaan sitten hinnoilla houkuttelemaan, kun HeVan sijainti ei enää olekaan niin houkutteleva. Tästäkin on jo kritiikkiä tullut. Ja lennonaikaisten lisäpalveluiden maksullisuus tuntuu erityisestä nyrppivän (vaikka moni noista maksullisista palveluista onkin enemmän säästötoimenpide kuin lisätuotto, kun matkustajat eivät taida olla kovin valmiita niistä maksamaan).

Kun se tiedetään, että henkilöstökulut ovat yksi suurimmista lento-operaation kulueristä, niin onko täällä kellään ajatusta, mistä muusta ihan oikeasti saadaan toteuttamiskelpoiset vastaavat kuluvähennykset ja tuottolisäykset (molempia tarvitaan) niin, että kilpailukyky ja markkinaosuus säilyvät. Toki Finnairin työnantajakilpailukyky on asian toinen puoli, ei ihan merkityksetön sekään.  

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lentänyt ulkoistetuilla reiteillä sekä Hongkongiin että Singaporeen ja molemmilta kokemus on ollut hyvin positiivinen ja kommunikoitu on englanniksi. Ymmärtääkseni tähän ulkoistukseen mentiin silloin kun suorat Singaporen lennot viimein aloitettiin, koska oman henkilökunnan työehtosopimus olisi huonosti tähän taipunut (liian pitkät lennot). Löytyi aasialainen palveluntuottaja, jolta palvelu ostettiin - ja varmaan edullisemmin kuin se olisi omalla työvoimalla voitu toteuttaa.

Kysymys lienee matkustamopalvelun osalta lähinnä siitä millaiseksi sen tuote määritellään, mitä se sisältää, ei niinkään siitä, onko sitä tekevä henkilö lentävän yhtiön työntekijä vaiko jonkun tällaista palvelua myyvän yrityksen työntekijä. Matkustajana minkä tahansa lentoyhtiön reitillä en yleensä kysele kenen palveluksessa cabin attendant mahtaa olla. Usein olen Finnairin ei-ulkoistetuilla reiteillä Euroopan sisällä tavannut matkustamohenkilökuntaa, joiden äidinkieli on ollut joku muu kuin suomi, englanniksi on silloinkin kommunikoitu. En tiedä ovatko omaa vaiko ostopalveluna hankittua henkilökuntaa., 

Jos yhtiön tulos kahdelta edelliseltä vuodelta on yhteensä yli miljardin tappiollinen ja tänä vuonna edelleen lähes 200 miljoonaa euroa tappiolla ajalla tammi-syyskuu, niin jotakin on asialle tehtävä sen korjaamiseksi. Jos tarjolla on matkustamopalvelua edullisemmalla hinnalla kuin mitä sen voi omalla työvoimalla toteuttaa, niin lienee silloin järkevää se edullisempi vaihtoehto valita, ainakin sellaisilla reiteillä, jossa se onnistuu. Tässä kohtaa ne olisivat Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reitit, mutta jos tämä toteutuu, niin lienee enää ajan kysymys, kun kaukoreitit on kokonaan ulkoistettu.

Suomessa on nyt työvoimapulaa aika monella alalla. Suurten ikäluokkien eläköityminen heijastunee myös matkustamohenkilökunnan saatavuuteen. SLSY:n puheenjohtaja kertoo tämän päivän Hesarissa: "... olemme koko kesän ja syksynkin kamppailleet henkilöstön riittävyyden kanssa".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n osasto 208 eli Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys ry protestoi Finnairin henkilöstöpolitiikkaa, huonoa johtamista ja työntekijöiden irtisanomisilla uhkailua järjestämällä matkustamohenkilökunnan ulosmarssin alkaen sunnuntaista 20. marraskuuta kello 15. 

Ulosmarssi koskee Finnairin matkustamohenkilökuntaa ja sen Helsinki-Vantaalta lähteviä lentoja. Ulosmarssi alkaa sunnuntaina 20.11. kello 15 ja jatkuu maanantaihin 21.11. kello 15 saakka. 
 
Finnair on vaatinut syksyn aikana matkustamohenkilökunnalta palkanleikkauksia. Matkustamohenkilökuntaa edustava AKT on käynyt Finnairia edustavan Paltan kanssa säästöneuvotteluja ja tehnyt neuvotteluissa omia säästöehdotuksiaan. Ehdotukset eivät ole Finnairille kelvanneet. Finnair haluaa leikata palkkoja, mikä ei sovi AKT:lle.  

Nyt Finnair on uhannut irtisanoa 450 työntekijää ja kertonut suunnitelmastaan siirtää Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reittien matkustamopalvelut alihankintatyöksi. 

"Finnair kiristää nyt avoimesti omia työntekijöitään saadakseen leikata palkkoja", sanoo AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko. 

Ulosmarssi on protesti nimenomaan valtionyhtiö Finnairille. AKT pahoittelee tästä matkustajille aiheutuvaa harmia.

"Ulosmarssilla AKT:n tarkoitus on herättää valtionyhtiö Finnairin johto siihen, ettei näin voi toimia eikä harrastaa henkilöstöpolitiikkaa, jossa kiristetään työntekijöitä alentamaan palkkojaan", jatkoi Kokko.

Erityinen huomio halutaan kiinnittää siihen, että matkustamohenkilökunnan henkilökulujen osuus Finnairin kuluista on vain kolme prosenttia.

Lähde: https://www.lentoposti.fi/uutiset/finnairin_matkustamohenkil_kunnalla_ulosmarssi_helsinki_vantaalla_20_2111

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuri kiitos suomalaiselle matkustamohenkilökunnalle kaikista näistä vuosista, palvelu on ollut erinomaista. 
 

Mutta tässä nykyisessä kilpailuyhteiskunnassa yrityksen on pysyttävä kilpailukykyisenä ja kannattavana. Finnairilla on varmasti laskettu moniko matkustaja haluaa maksaa lisähintaa siitä että henkilökunta on suomalaista. Ei ainakaan ulkomaiset matkustajat joille suomalaiset on ulkomaisia. Ulkomaisia lienee varsin suuri osa Finnairin asiakaskunnasta. Haluaako moni suomalainenkaan maksaa lisää, kun siellä perillä ulkomailla kuitenkin ollaan paikallisten palveltavana. Hyvin valikoitu ja hyvin koulutettu henkilökunta osaa työskennellä hyvin, kansalaisuudesta ja työehtosopimuksesta huolimatta. Joku toinen lentoyhtiö kilpailee joka tapauksessa halvemmalla henkilökunnallaan, ja asiakas vaihtaa halvempaan. 
 

Näen suomalaiselle matkustamohenkilökunnalle nyt kaksi vaihtoehtoa. Voi siirtyä muihin töihin muille aloille joista maksetaan paremmin. Tai voi suostua palkanalennuksiin ja pitkittää alanvaihtoa hieman. On monta muutakin alaa ja ammattia joissa suomalaiset oli ennen maailman huippuja, nyt niitä ammatteja ei Suomessa enää ole, joku muu tekee halvemmalla. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuun se tosiasia, että katselen tilannetta Finnairin lasien läpi, olen henkeen ja vereen finnairilainen. Paljon on kirjoitettu, mutta pääasia kirjoituksissa puuttuu. Nimittäin vastaus siihen, että miksi ne muut vaihtoehdot ovat Finnairille edullisempia kuin kotimaasta palkattava henkilöstö? Eläkekertymässä, irtisanomissuojassa ja työttömyysturvassa on riidattomasti eroja, enemmän tai vähemmän. Mutta se ei selitä läheskään kaikkea. Ylivoimaisesti tärkein on se vertailu, kun vertaillaan eri maissa henkilön nettopalkan suhdetta työnantajan samasta palkasta maksamaan kokonaistyövoimakustannukseen. Suomella lienee tässä lajissa huonommuuden maailmanennätys. En henkilökohtaisesti tiedä toista maata maailmassa, jossa samalla työnantajan maksamalla kokonaistyövoimakustannuksella henkilö saisi vielä vähemmän nettona palkkaa. Ostovoimakorjattuna tilanne vielä korostuu Suomen tappioksi. Haluan sanoa, että syyllistä pitää hakea Finnairin ulkopuolelta, sieltä Akadianmäeltä. Jokainen työmies tai nainen on ansainnut nettopalkkana sen ostovoiman, mitä kohtuudella kuuluukin. Mutta jos muissa maissa työntekijä saa palkallaan saman ostovoiman huomattavasti pienemmillä työnantajan kustannuksilla, ei siitä voi Finnairia syyttää. Kilpailemme juuri näiden, tässä asiassa meitä parempien maiden kanssa. 

Seppo

   

10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen etu Finnairille taitaa liittyä nyt tähän reaktioon, joka taas nähtiin. Viimeksi matkustamohenkilökunta oli menossa lakkoon tämän vuoden helmikuussa (ei lopulta mennyt, sopu olevinaan syntyi). Nyt matkustamossa on työrauhavelvoite, mutta Suomen järjetön lainsäädäntö mahdollistaa sopimuksen rikkomisen käytännössä seuraamuksitta, kun lakkoa kutsutaan ulosmarssiksi eikä lakoksi, eikä se suoraa kohdistu työehtosopimukseen.

Kun koko kabiini (johon tämä kehitys näyttää nyt johtavan ja jota työntekijäosapuoli vauhdittaa) on ulkoistettu, rikollisjärjestö AKT ei ainakaan pysäytä liikennettä kabiinin osalta. Jos AKT haluaa käyttää määräysvaltaa yhtiössä, sen tulee hankkia yhtiön osakkeita omistukseensa ja käyttää valtaa yhtiökokouksessa, kuten muidenkin.

Päivärahoilla kikkailu oli toki melkoinen rimanalitus Finnariltakin ja työtuomioistuimessa tuli sen osalta turpaan, kuten ennustaa saattoi.

Mielenkiintoista olisi myös kuulla se, että jos kabiini olisi suostunut säästöihin, olisivatko palkat edes pudonneet verrattuna sotaa edeltäneeseen aikaan, vai olisivatko ne säilyneet saman suuruisina, mutta työmäärä tai "epämukavuus" olisi lisääntynyt, eli samaa rahaa vastaan ei olisi saanut niin hyviä työehtoja. Nythän siellä on kabiinilla pisimpien lentojen jälkeen mm. 5-6 päivän vapaita ja taisipa olla niinkin, että yli 12 tunnin lentoja ei saa olla lähtökohtaisesti kuin korkeintaan kaksi edestakaista kuukaudessa.

Vaikkapa normaali Bangkokin vuorokaudessa kääntyvä (TES sivu 31):
Jos ulkoasemalepo on lyhennetty 36 tunnista 23 tuntiin, annetaan asemapaikalla kaksi ylimääräistä kalenterivapaata (VVV) ennen lentoon liittyviä kahta kiintiövapaata (KV).

Jos paluulennon suunniteltu työaika on 12 tuntia tai enemmän, annetaan asemapaikalle saavuttaessa yksi ylimääräinen kalenterivapaa (VVV) lennon muiden vapaiden lisäksi. Vastaavasti, jos paluulennon suunniteltu työaika on 14 tuntia tai enemmän, annetaan asemapaikalle saavuttaessa kaksi ylimääräistä kalenterivapaata (VVV) lennon muiden vapaiden lisäksi.

Japanin nykyisillä lennoilla taitaa ainakin osa olla alle 36h ulkoasemalevolla ja paluulennon työaika on yli 14 tuntia, eli siitä sitten 6 vapaapäivää. Eihän minkään lentoyhtiön talous tuollaista kestä, eivätkä Finnairillakaan esimerkiksi lentäjät voi kuin uneksia tuollaisista vapaista. Näistä ilmeisesti kabiinissa ei ole ollut halua joustaa.

Sanottakoon nyt vielä loppuun, että itse en katso asiaa Finnair-lasien läpi, mutta minullakin on kymmenittäin ystäviä, jotka yhtiössä työskentelevät. Tiedän myös, etteivät kaikki kabiinissa millään tavalla kannata AKT:n nykyistä toimintaa asiassa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku väittää että noissa palkoissa on vielä jotain leikattavaa, niin miettikääpä uudestaan. Aina puhutaan hoitohenkilökunnan huonoista palkoista, mutta lentoemäntä tienaa vielä paljon vähemmän. Finnairin aloittavan lentoemännän palkka on 1469,30€/kk koeajan jälkeen ja siihen lisät, joita Finnair nyt haluaa leikata. Iso osa tekee toista työtä tullakseen toimeen ja moni nostaa tukia.

Säästöjä pitää tietysti löytää, mutta niitä voi löytää muualtakin kuin palkoista. Matkustamohenkilökunnan palkat ovat noin 3% kaikista Finnairin kuluista, mutta he ovat samalla koko firman käyntikortti ja yksi suurimmista vahvuuksista. Ulkoistamalla työpaikkoja ei kuluja edes lasketa, sen ovat aiemmat ulkoistukset näyttäneet. Lisäksi on iso riski, että 450:n lisäksi lähtisi iso joukko muita, kun potkuilta välttyvillä kaukolennot ja sitä kautta lisät vähenevät. Samalla potkut annettaisiin nuoremmille/halvimmille. Tästä syystä en usko että Finnairilla olisi mitään todellisia suunnitelmia toteuttaa noita ulkoistuksia. Jos toteuttavat, niin ampuvat itseään jalkaan aivan turhaan. 

Kabiinin lisistä leikkaaminen ei Finnairia pelasta tai kaada, mutta johdon bonuksiin vaikuttavia yksikkökustannuksia ne tietysti laskevat.  

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Lari Nylund kirjoitti:

jossa kiristetään työntekijöitä alentamaan palkkojaan

 

5 tuntia sitten, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Tai voi suostua palkanalennuksiin

Nythän ei ymmärtääkseni lainkaan keskustella palkasta ja sen alentamisesta, vaan palkan päälle tulevista lisistä. Rimanalitus oli se, että SLSY tuli heti ulos 2.600 euron kuukausipalkalla. Kuinka moni kabiinimiehistön jäsen saa vain tätä kuukausipalkkaa - tuskin yksikään. Liisistähän se kokonaisansio muodostuu ja niiden lisien muodostumisesta ja vaikutuksesta kokonaisansioon tässä lopulta on kysymys. Vähän niinkuin ammatinvalintakysymys.

Yksikään cabin antendantiksi ryhtyvä ei taatusti oleta aloittavansa peruskuukausipalkkaan perustuvaa työsuhdetta. Yksikään heistä ei taatusti kuvittele tekevänsä "nine till five" työtä.

Lentobusiness on ollut jo vuosikymmeniä muutoksessa. Se ei ole vuosikymmeniin ollut sitä, mitä se joskus Aeron aikaan oli. Kilpailu on kovaa. Myös meidän lentomatkoistamme maksamamme hinnat ovat todella merkittävästi halvempia nyt kuin 30 vuotta sitten. Silloin ei lentohenkilökunnan työehdotkaan voi enää olla lähelläkään sitä mitä ne joskus olivat. Ei lentäjien. Ei myöskään matkustamohenkilökunnan. Eniten tämä heijastunee juuri kaukolentoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Jyrki Pinomaa kirjoitti:

 

Nythän ei ymmärtääkseni lainkaan keskustella palkasta ja sen alentamisesta, vaan palkan päälle tulevista lisistä. Rimanalitus oli se, että SLSY tuli heti ulos 2.600 euron kuukausipalkalla. Kuinka moni kabiinimiehistön jäsen saa vain tätä kuukausipalkkaa - tuskin yksikään. Liisistähän se kokonaisansio muodostuu ja niiden lisien muodostumisesta ja vaikutuksesta kokonaisansioon tässä lopulta on kysymys. Vähän niinkuin ammatinvalintakysymys.

Yksikään cabin antendantiksi ryhtyvä ei taatusti oleta aloittavansa peruskuukausipalkkaan perustuvaa työsuhdetta. Yksikään heistä ei taatusti kuvittele tekevänsä "nine till five" työtä.

Lentobusiness on ollut jo vuosikymmeniä muutoksessa. Se ei ole vuosikymmeniin ollut sitä, mitä se joskus Aeron aikaan oli. Kilpailu on kovaa. Myös meidän lentomatkoistamme maksamamme hinnat ovat todella merkittävästi halvempia nyt kuin 30 vuotta sitten. Silloin ei lentohenkilökunnan työehdotkaan voi enää olla lähelläkään sitä mitä ne joskus olivat. Ei lentäjien. Ei myöskään matkustamohenkilökunnan. Eniten tämä heijastunee juuri kaukolentoihin.

Lisätkö eivät ole osa palkkaa? En tiedä mistä tuollaisen 2600€ repäisit, mutta se ei ole todellakaan peruspalkka. Sen saa peruspalkaksi nykyisillä palkkaluokilla kun on ollut yhtiössä lähes 30v, aloituspalkan ollessa alle 1500€. Lisät ovat merkittävä osa palkasta ja juuri niitä Finnair haluaa leikata. On totta että palkat ovat joskus olleet hyvät, mutta niistä palkoista nauttineet henkilöt ovat tulleet Finnairille joskus Kekkosen ja Koiviston aikoihin.

Finnairin matkustamohenkilökunta on huonommin palkattu kuin vaikka Norwegianilla tai Jettimella, joten siitä ei voi lipun hinta tai kannattavuus olla kiinni. Kaiken lisäksi kabiinin palkat ovat noin 3% Finnairin kokonaiskuluista.

Säästöjä on haettava ja niitä on mahdollista löytää, mutten kyllä itse keksi miten joku noista palkoista edes kehtaa ehdottaa mitään leikkauksia.

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Finnairin matkustamohenkilökunta on huonommin palkattu kuin vaikka Norwegianilla tai Jettimella, joten siitä ei voi lipun hinta tai kannattavuus olla kiinni. Kaiken lisäksi kabiinin palkat ovat noin 3% Finnairin kokonaiskuluista.


Säästöjä on haettava ja niitä on mahdollista löytää, mutten kyllä itse keksi miten joku noista palkoista edes kehtaa ehdottaa mitään leikkauksia.

Finnairin tiedotteen mukaan "Finnair ehdotti matkustamohenkilöstölle muutoksia mm. miehistönkäytön tehokkuuteen, hotellisääntöihin ja pitkistä päivistä maksettaviin lisiin, kun Venäjän ilmatilan kiertäminen on pidentänyt lentoaikoja selvästi".

Onko missään julkaistu konkreetista tietoa siitä, paljonko kokonaispalkkoja olisi todellisuudessa alennettu euromääräisesti? Tarkoitan sitä palkkakuitilla näkyvää kokonaisbruttopalkkaa. Suhteessa tähän päivään? Suhteessa 23.2.2022 palkkatasoon? Kaiken järjen mukaanhan täystyöllistetyn CCM:n palkka on noussut sodan seurauksena kaukoreiteillä epämukavuuslisien takia nyt ainakin tilapäisesti jonkin verran ja Finnairin viestinnästä saa kuvan, että pyrkimys palkan osalta olisi poistaa niitä lisiä, joita ei juuri koskaan ennen maksettu (koska ei ollut juuri koskaan viime vuosikymmeninä tämän pituisia kaukolentoja, kuin nyt on).

Toki inflaatiokin pyörii samalla, mutta jos nyt tehdään tarkastelua sen ulkopuolella. Sekin on totta, että palkat ovat huonot yleisesti ottaen, mutta nyt ainakin minua kiinnostaa se muutos, jota yhtiö olisi halunut, eli absoluuttinen palkan määrä ja sen mahdollinen muutos. Tietämättä muuten, mitä hotellisäännön muutoksilla olisi tavoiteltu, niin pakko huomauttaa, että se ei sisälly tuohon 3 %:iin jota nyt nostetaan esiin palkkakulujen osalta.

Huono palkka ja siitä johtuva nuorempien työntekijöiden suurehko vaihtuvuus todennäköisesti mahdollistaisi muutenkin suunnitellun kokoisen ulkoistuksen ns. luonnollisen poistuman kautta, ilman, että kenellekään annetaan kenkää.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Lisätkö eivät ole osa palkkaa? En tiedä mistä tuollaisen 2600€ repäisit, mutta se ei ole todellakaan peruspalkka. Sen saa peruspalkaksi nykyisillä palkkaluokilla kun on ollut yhtiössä lähes 30v, aloituspalkan ollessa alle 1500€.

Kiitos tästä täsmennyksestä. En ole mistään repäissyt, kyllä tämä 2.600 euroa kuukaudessa oli YLEn nettisivuillaan viime keskiviikkona julkaisemassa uutisessa https://yle.fi/a/74-20004845 ja tämän tiedon antajaksi mainitaan SLSYn puheenjohtaja Marianne Arteva. Ja oikeassa olet siinäkin, että hän kertoo sen "pitkään uraa luoneen matkustamotyöntekijän" peruspalkaksi. Miksi hän nostaa edes esille tämän peruspalkan, kun sen leikkaamisesta ei tässä ole kysymys, sitä voi vain arvailla.

En ole kirjoittanut, enkä myöskään halua sanoa, etteivätkö lisät olisi palkkaa. Mielestäni ne nimenomaan sitä ovat ja siksi on outoa julkisuuteen tuoda nämä peruspalkat vertailuun. Kuinka monen matkustamotyöntekijän ansio muodostuu peruspalkasta? Reilumpaa olisi puhua näistä kokonaisansioista lisineen, jotka toki ihan varmasti ovat hyvin erilaisia riippuen juuri niistä lisistä, joiden muodostumiseen vaikuttavat monet eri seikat.

On todella ikävää, että mikään työnantaja edes harkitsee 450 työntekijän työn ulkoistamista. Mutta huvikseen sellaista ei tehdä, vaan pakon edessä. Uskon ja toivon, että neuvottelemalla asiaan voidaan vielä löytää ratkaisu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omituisia ajatuksia työntekijäpuolella että yhtiön omistuksella olisi jotain määritystä ketkä siellä työskentelee:

 

Lainaa

Työntekijät vaativat Artevan mukaan, että työnantaja ratkaisee talouspulmansa muutoin kuin työntekijöiden palkkoja leikkaamalla.

– Ehkä haluaisin osoittaa huomioni myös valtiovallan suuntaan ja omistajaohjausministerille, joka on julkisesti sanonut, että ei halua ottaa kantaa yhtiön työntekijäpolitiikkaan.

Mutta kun on valtio-omisteisesta yhtiöstä kyse, työpaikkojen on oltava yhtiössä, eli Finnairilla, ja sieltä työtekijät oman osuutensa maksavat verojen muodossa takaisin valtiolle. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tama-on-oikeasti-tosi-raskasta-tyota-ja-me-teemme-sita-kaikkina-vuorokauden-aikoina-finnairin-tyontekijat-marssivat-ulos-100-lentoa-peruttu/8575176#gs.j9v3wz

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Tottakai sillä mitään määritystä on, koska omistaja voi tosiallisesti vaikuttaa omistamansa yhtiön päätöksentekoon. Olisi melko omituista, jos omistajalla ei olisi mitään vaikutusmahdollisuuksia omaisuuseränsä hallintaan.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Jyrki Pinomaa kirjoitti:

 

Nythän ei ymmärtääkseni lainkaan keskustella palkasta ja sen alentamisesta, vaan palkan päälle tulevista lisistä.

Ilmailualalla on esimerkkejä, että peruspalkka on todella pieni ja sitä "tasoitetaan" esimerkiksi ulkomaan päivärahoilla. 

Kuinkas käy siinä vaiheessa, kun on eläkkeen aika. Aivan - se perustuu palkkaan, jossa ei huomioida päivärahoja. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Tottakai sillä mitään määritystä on, koska omistaja voi tosiallisesti vaikuttaa omistamansa yhtiön päätöksentekoon. Olisi melko omituista, jos omistajalla ei olisi mitään vaikutusmahdollisuuksia omaisuuseränsä hallintaan.

Tässä tullaan siihen taas kun säännöllisesti itketään siitäkin miten Finnairin pitäisi hoitaa Suomen asuttamispolitikkaa ja syrjäseutujen palvelut. Ei pidä. Finnairin tehtäviin ei myöskään kuulu hoitaa suomalaista työvoimapolitiikkaa. Eikä yhtään mitään politikkaa.

Valtio omistajana on mukana yhtiön toiminnassa hallituksen kautta ja yhtiön hallituksen tehtävä on ajaa yhtiön sekä kaikkien osakkeenomistajien etua, ei kenenkään muiden etua. Siihen ei tule sohlaamaan väliin ministeri eikä mikään muukaan poliittinen tekijä eikä mahdolliset ideologiset yhden omistajan näkemykset. Näitäkin on vaan matkanvarrella nähty.

Jos poliitikkoja pitää välttämättä asiaan sotkea, niin heille on tehtävä jota eivät ole saaneet hoidettua. Se on tuo aiemmin Sepon huomioima suomalaisen palkansaajan heikko ostovoima ja se että ovat saattaneet suomalaisen työn siihen asemaan, että jostain muualta on taloudellisesti järkevämpää palkata työntekijät.

Helvetinmoinen valuvika yhteiskunnassa kuten Tatun esiintuoma työrauhan rikkomisoikeus milloin milläkin verukkeella vaikka on sopimus voimassa ja päällä.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24 minuuttia sitten, Lari Nylund kirjoitti:

Ilmailualalla on esimerkkejä, että peruspalkka on todella pieni ja sitä "tasoitetaan" esimerkiksi ulkomaan päivärahoilla. 

Jos joku kokee päivärahan tai kilsat palkaksi, niin on jäänyt perusasiat opettelematta. 

Olisiko jossain kohtaa suomalaisessa koulutusväylässä panostettava palkan määritteeseen ettei kenellekään ole enää epäselvää.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Tässä tullaan siihen taas kun säännöllisesti itketään siitäkin miten Finnairin pitäisi hoitaa Suomen asuttamispolitikkaa ja syrjäseutujen palvelut. Ei pidä. Finnairin tehtäviin ei myöskään kuulu hoitaa suomalaista työvoimapolitiikkaa. Eikä yhtään mitään politikkaa.

Valtio omistajana on mukana yhtiön toiminnassa hallituksen kautta ja yhtiön hallituksen tehtävä on ajaa yhtiön sekä kaikkien osakkeenomistajien etua, ei kenenkään muiden etua. Siihen ei tule sohlaamaan väliin ministeri eikä mikään muukaan poliittinen tekijä eikä mahdolliset ideologiset yhden omistajan näkemykset. Näitäkin on vaan matkanvarrella nähty.

Valtio omistaja on mukana yhtiön toiminnassa yhtiökokouksen kautta ja saa toimia siinä juuri niin ideologisesti kuin haluaa. Omistajan tehtävä yhtiökokouksessa ei ole ajaa kaikkien osakkeenomistajien etua. Lisäksi valtio voi olla erilaisissa sopimusoikeudellisissa suhteissa yhtiöön esimerkiksi sen ylimääräisen rahoittamisen tai lainoittamisen kautta, joista voi aiheutua velvollisuuksia myös yhtiölle. Valtio ei ole hallituksessa tai toimi siellä.

Koska työvoimakysymys ei ole mikään absoluuttisen totuuden päätös, osakkeenomistajat voivat valita hallitukseen mielestään sopivia jäseniä, jotka ajavat kaikkien osakkeenomistajien etuja sellaisella tavalla, joka on omistajan mieleen. Jos olisi vain yksi absoluuttisesti oikea tapa toimia, hallituksessa voisi olla muutenkin vain yksi jäsen (ja näin voisi olla laissakin).

43 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Jos joku kokee päivärahan tai kilsat palkaksi, niin on jäänyt perusasiat opettelematta. 

Olisiko jossain kohtaa suomalaisessa koulutusväylässä panostettava palkan määritteeseen ettei kenellekään ole enää epäselvää.

En tiedä, onko tässä hirveästi kokemisista kyse, vai asioiden tosiasiallisesta luonteesta. Jos minä saan päivärahaa ulkomaan matkasta, jossa minulla ei ole edes tosiasiallista mahdollisuutta poistua työpaikaltani käyttämään niitä euroja, niin ei niillä tosiasiassa ole mitään tekemistä kohonneiden elinkustannusten kanssa. Vaikkei se ole palkkaa tai tuloverolaissa tarkoitettua verotettavaa tuloa, se on silti osa sitä kokonaisrahaerää, joka työnantajalta minulle siirtyy. Aivan sama homma koskee kilometrikorvausta, joka on sen verran kova, että useimmat palkansaajat saavat siitä tosiasiallista tuloa. Suomalainen ratkaisu ongelmaan on tietysti kiristää näiden verotusta, päivärahojen kannaltahan hauska ratkaisu esimerkiksi olisi, että verovapaa osuus on vain se, joka päivärahoista kulloinkin on käytetty matkan aikana elinkustannuksiin ja niin edelleen. Muutos lisäisi myös työllisyyttä, kun verottaja ryhtyisi valvomaan asiaa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Finnairin tiedotteen mukaan "Finnair ehdotti matkustamohenkilöstölle muutoksia mm. miehistönkäytön tehokkuuteen, hotellisääntöihin ja pitkistä päivistä maksettaviin lisiin, kun Venäjän ilmatilan kiertäminen on pidentänyt lentoaikoja selvästi".

Onko missään julkaistu konkreetista tietoa siitä, paljonko kokonaispalkkoja olisi todellisuudessa alennettu euromääräisesti?

Voit tietysti uskoa Finnairin tai SLSY/AKT:n viestintää, mutta totuus on jossain siellä välissä. Finnair hakee pysyviä säästöjä eikä niillä ole mitään tekemistä Venäjän kiertämisen kanssa. Puhutaan sadoista euroista tai jopa kymmenistä prosenteista kuukaudessa. Kahdesta ensimmäisestä kohdasta on varmasti mahdollisuus päästä sopimukseen, kolmannessa en siihen mahdollisuuteen usko. 

2 tuntia sitten, Jyrki Pinomaa kirjoitti:

Kiitos tästä täsmennyksestä. En ole mistään repäissyt, kyllä tämä 2.600 euroa kuukaudessa oli YLEn nettisivuillaan viime keskiviikkona julkaisemassa uutisessa https://yle.fi/a/74-20004845 ja tämän tiedon antajaksi mainitaan SLSYn puheenjohtaja Marianne Arteva. Ja oikeassa olet siinäkin, että hän kertoo sen "pitkään uraa luoneen matkustamotyöntekijän" peruspalkaksi. Miksi hän nostaa edes esille tämän peruspalkan, kun sen leikkaamisesta ei tässä ole kysymys, sitä voi vain arvailla.

En ole kirjoittanut, enkä myöskään halua sanoa, etteivätkö lisät olisi palkkaa. Mielestäni ne nimenomaan sitä ovat ja siksi on outoa julkisuuteen tuoda nämä peruspalkat vertailuun. Kuinka monen matkustamotyöntekijän ansio muodostuu peruspalkasta? Reilumpaa olisi puhua näistä kokonaisansioista lisineen, jotka toki ihan varmasti ovat hyvin erilaisia riippuen juuri niistä lisistä, joiden muodostumiseen vaikuttavat monet eri seikat.

Peruspalkka vaikuttaa esimerkiksi juuri noihin lisiin tai sairauslomiin. Jos työntekijä ei voi lentää, ei tällä ole välttämättä silti varaa olla kotona sairaana. Tämä johtaa pahimmillaan siihen, että lennetään sairaana vaikkei niin saisi tehdä. Monella alalla lisät ovat merkittävä osa palkkaa ja tämä on työnantajan kannalta hyvä asia, työnteosta maksetaan. Nyt kuitenkin halutaan leikata lisiä, nostamatta peruspalkkoja, mikä johtaa ansiotason laskuun sellaiselle tasolle ettei sillä tule toimeen. Jo nyt moni Finnairin kabiinissa tekee toista työtä tai nostaa esimerkiksi asumistukea.

4 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Tässä tullaan siihen taas kun säännöllisesti itketään siitäkin miten Finnairin pitäisi hoitaa Suomen asuttamispolitikkaa ja syrjäseutujen palvelut. Ei pidä. Finnairin tehtäviin ei myöskään kuulu hoitaa suomalaista työvoimapolitiikkaa. Eikä yhtään mitään politikkaa.

Valtio omistajana on mukana yhtiön toiminnassa hallituksen kautta ja yhtiön hallituksen tehtävä on ajaa yhtiön sekä kaikkien osakkeenomistajien etua, ei kenenkään muiden etua. Siihen ei tule sohlaamaan väliin ministeri eikä mikään muukaan poliittinen tekijä eikä mahdolliset ideologiset yhden omistajan näkemykset. Näitäkin on vaan matkanvarrella nähty.

Helvetinmoinen valuvika yhteiskunnassa kuten Tatun esiintuoma työrauhan rikkomisoikeus milloin milläkin verukkeella vaikka on sopimus voimassa ja päällä.

Finnairia pidetään pystyssä vaikka väkisin huoltovarmuuden vuoksi. Tästä syystä on aivan turha puhua täysin markkinavetoisesta yrityksestä. Tai että osakkeenomistajat voivat tuudittautua valtion pelastusrenkaaseen odotellen kuitenkin maksimituottoa.

Jos yrityksellä on oikeus rikkoa voimassaolevaa TES:iä, on mielestäni työntekijöillä aivan samalla tavalla oikeus työtaistelutoimiin. Suomessa se on kaiken lisäksi melko halpaa liitoille. TES-poikkeuksista voi tietysti sopia, mutta ”ota tai jätä” -tyyli ei mielestäni edusta sopimista tai neuvottelemista ilman että välillä joku laittaa hieman vastaankin.

Kannattaa muistaa, että työntekijöiden liittoutumisen takana on aina syynsä. Ei SLSY huvikseen hakenut selkänojaa AKT:n suunnalta tai lentäjien liitto SAK:n suunnalta. Jos yhtiö puskee riittävän pitkään, on jossain vaiheessa odotettavissa joko seinä tai puskeminen vastaan.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Voit tietysti uskoa Finnairin tai SLSY/AKT:n viestintää, mutta totuus on jossain siellä välissä. Finnair hakee pysyviä säästöjä eikä niillä ole mitään tekemistä Venäjän kiertämisen kanssa. Puhutaan sadoista euroista tai jopa kymmenistä prosenteista kuukaudessa. Kahdesta ensimmäisestä kohdasta on varmasti mahdollisuus päästä sopimukseen, kolmannessa en siihen mahdollisuuteen usko.

On tietysti aika selvää, että totuus ja yksityiskohdat ovat jotain muuta, kuin mitä tiedotteisiin kirjaillaan. SLSY/AKT ei ole erityisen onnistunut omassa viestinnässään minkäänlaisen sympatian saamisen kannalta, koska teksti on samaa tasoa kuin AKT:n muussakin viestinnässä on perinteisesti ollut. Finnairia mm. syytetään uhkauksesta irtisanoa 450 työntekijää, vaikkei yhtiö ole sellaista uhannut ("Nyt Finnair on uhannut irtisanoa 450 työntekijää" -AKT). Ulkoistuksen toteutuessa arvioitu henkilöstömäärän väheneminen on kyllä 450 henkeä, mutta kukaan asiaa yhtään enemmän ajatteleva ei varmasti kuvittele, että se toteutetaan 100 % irtisanomisilla. SLSY/AKT valehteleekin tässä paitsi kaikille muille, mutta myös omille jäsenilleen, saadakseen mielivaltaisille teoilleen kannatusta edes jäsenistön keskuudessa. Mielestäni on melko huolestuttavaa, että yhteisö, jonka tarkoitus on valvoa työntekijän etua, lähteekin itse kusettamaan työntekijöitä oman agendansa tueksi. Työntekijät ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan AKT:n johdolle pelkkiä pelinappuloita ja toiminnan rahoittajia.

AKT:sta muuten toimijana on itselläni kokemusta kolmelta vuosikymmeltä, lähinnä negatiivisia, vaikka olen itse työntekijäosapuoli. AKT tyypillisesti vain vahingoittaa työntekijöitä lakko/kiristyspelleilyllään ja tässä tulee käymään tasan samalla tavalla. Sanon myös avoimesti sen, etten ole koskaan osallistunut AKT:n järjestämiin lakkoihin, vaikka järjestö/sen edustajat ovat yrittäneet siihen laittomin keinoin minua painostaa. Lakkojen päämäärä on ensisijaisesti AKT:n johdon ansioiden turvaaminen itsensä "tärkeäksi tekemällä" kaikkien muiden kustannuksella.

Jäi muuten vielä mainitsematta tästä laittomasta lakosta, että siitä annettiin siis ilmoitus vain muutama päivä ennen sen toteuttamista. Lain työriitojen sovittelusta 7 §:n mukaan mukaan ilmoitus työnseisauksesta / lakosta / ulosmarssista on tehtävä vähintään 2 viikkoa ennen sen toteuttamista. AKT / SLSY ei tätä aikarajaa noudattanut, koska kyseessä on ennen kaikkea riidanhakuisuus ja vahingoittamistarkoitus, eikä laillisten neuvottelu- tai painostuskeinojen käyttö. Kukaan AKT:sta ei oletettavasti tälläkään kertaa osaa selittää sitä, miksi tätä ei muka olisi voinut toteuttaa laillisesti kahden viikon kuluttua, vaan se piti toteuttaa laittomassa järjestyksessä jo nyt. Laiton lakkoilu johtaa nykyisen lainsäädännön mukaan korkeintaan sakkorangaistukseen ja kuten AKT:n yhteiskuntajärjestystä halveksivasta suhtautumisesta näkyy, se on käytännössä kuollut kirjain. Tämän kaltaiset 3. osapuolelle vahinkoa aiheutavat, laittomassa järjestyksessä toteutetut teot tulisi säätää rikoslaissa rangaistaviksi virallisen syytteen alaisiksi rikoksiksi ja siihen osallisen ammattiliiton johto pitäisi laittaa linnaan. Se saisi ehkä AKT:n ja varsinkin sen johdon noudattamaan edes joskus lakia. Nykyisellään AKT toimii kuin rikollisjärjestö ja sen johto on lain yläpuolella. Pidän hyvin valitettavana, että tuhannet ilmailualan työntekijät osaltaan ovat rahoittamassa tätä öykkäröintiä.

Erimielisyyksiä voi ratkoa ja työtaistelua harjoittaa myös laillisin keinoin. AKT:n kanssa se voi tietysti olla mahdottomuus.

Ainut valonpilkahdus Finnairin kannalta voisi olla se, että EU261-vakiokorvauksilta voi kenties välttyä, kun yhtiö on joutunut laittoman toiminnan uhriksi ja lentojen peruutukset johtuva siitä, eivätkä laillisesta työtaistelutoimista. Matkustajien kannalta tämäkin on tietysti ikävä asia.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

On tietysti aika selvää, että totuus ja yksityiskohdat ovat jotain muuta, kuin mitä tiedotteisiin kirjaillaan. SLSY/AKT ei ole erityisen onnistunut omassa viestinnässään minkäänlaisen sympatian saamisen kannalta, koska teksti on samaa tasoa kuin AKT:n muussakin viestinnässä on perinteisesti ollut. Finnairia mm. syytetään uhkauksesta irtisanoa 450 työntekijää, vaikkei yhtiö ole sellaista uhannut ("Nyt Finnair on uhannut irtisanoa 450 työntekijää" -AKT). Ulkoistuksen toteutuessa arvioitu henkilöstömäärän väheneminen on kyllä 450 henkeä, mutta kukaan asiaa yhtään enemmän ajatteleva ei varmasti kuvittele, että se toteutetaan 100 % irtisanomisilla. SLSY/AKT valehteleekin tässä paitsi kaikille muille, mutta myös omille jäsenilleen, saadakseen mielivaltaisille teoilleen kannatusta edes jäsenistön keskuudessa. Mielestäni on melko huolestuttavaa, että yhteisö, jonka tarkoitus on valvoa työntekijän etua, lähteekin itse kusettamaan työntekijöitä oman agendansa tueksi. Työntekijät ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan AKT:n johdolle pelkkiä pelinappuloita ja toiminnan rahoittajia.

Ymmärrän Tatu, että AKT närästää, mutta ei kannata silti jauhaa paskaa. SLSY/AKT ei ole keksinyt mitään 450 henkilön irtisanomisia, vaan Finnair itse ilmoitti tuosta mahdollisuudesta henkilöstölle ja tuo luku on heidän ilmoittama. Sanamuoto ei jättänyt mitään epäselvää ja tästä on uutisoitu useammassakin mediassa. Vaihtoehtona yhtiö ilmoitti tietysti heidän vaatimuksiin suostumisen. Ulosmarssi järjestettiin käsittääkseni vastalauseena tähän uhkailuun.

Jokainen ajatteleva ihminen ymmärtää ettei ulkoistus ole Finnairin intresseissä, mutta kiristämällä yritetään saada pysyviä säästöjä jo ennestään huonoista palkoista.

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Ymmärrän Tatu, että AKT närästää, mutta ei kannata silti jauhaa paskaa. SLSY/AKT ei ole keksinyt mitään 450 henkilön irtisanomisia, vaan Finnair itse ilmoitti tuosta mahdollisuudesta henkilöstölle ja tuo luku on heidän ilmoittama. Sanamuoto ei jättänyt mitään epäselvää ja tästä on uutisoitu useammassakin mediassa. Vaihtoehtona yhtiö ilmoitti tietysti heidän vaatimuksiin suostumisen. Ulosmarssi järjestettiin käsittääkseni vastalauseena tähän uhkailuun.

Lue hyvä mies nyt se, mitä osapuolet ovat kirjoittaneet (ja lue myös mielellään, mitä minä kirjoitin). Luku (450) on tottakai Finnairin ilmoittama, mutta AKT/SLSY on ihan itse keksinyt, että se luku tarkoittaisi irtisanomisten määrää. Kuten totesin ylempänä, "huono palkka ja siitä johtuva nuorempien työntekijöiden suurehko vaihtuvuus todennäköisesti mahdollistaisi muutenkin suunnitellun kokoisen ulkoistuksen ns. luonnollisen poistuman kautta, ilman, että kenellekään annetaan kenkää."

"Alihankintasuunnitelma voisi toteutuessaan johtaa noin 450 työpaikan vähentymiseen Finnairin matkustamopalveluissa." -Finnair

"Nyt Finnair on uhannut irtisanoa 450 työntekijää" -AKT

AKT puhuu paskaa ja perustelee sillä jäsenistölleen laitonta lakkoilua. Ei mitään uutta.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään