Matti Palosuo

American Eagle kapteenin sairaskohtaus

8 viestiä aiheessa

Viime lauantaina (19.11) American Eagle (Envoy) kapteeni sai sairaskohtauksen pian nousun jälkeen. Embraer 175.
AA3556 Chicagosta (ORD) Columbukseen (CMH). Perämies hoiti koneen proseduurien mukaan takaisin kentälle. Kapteeni kuoli myöhemmin saitraalassa.

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n269nn#2e45d5fe

https://simpleflying.com/envoy-air-pilot-incapacitated-midflight-passed-away/

Lainaa

Envoy Air, a regional carrier and subsidiary of American Airlines, confirmed Tuesday that a pilot who suffered a medical emergency during a flight has died. The flight departed Chicago O’Hare International Airport on Saturday and returned shortly after takeoff due to the captain reportedly being incapacitated.

Envoy Air flight 3556 was bound for John Glenn Columbus International Airport and operated by N269NN, an Embraer E175. According to data from Flight Aware, the plane departed on runway 28R and flew on a path north of the airport before turning back towards the airport to land. According to Aero Insider, the pilot in the right-hand seat reported to air traffic controllers (ATC) that the captain was incapacitated and that they needed to return to O’Hare at around 5,000 feet.

ATC then advised the pilot to start descending and to reposition the aircraft for arrival on runway 28C. On the ground, the pilot informed ATC that he would be able to get the plane off the runway onto a taxiway, but would need to stop again to move the captain off his seat in order to get the aircraft to gate L23.

The Federal Aviation Administration (FAA) is now investigating the incident. Aviation sources believe the captain in training died of a heart attack, but officials have not confirmed the cause of death. Fifty-seven passengers and crew were onboard.

“Sincere thanks to Line Check Airman, Captain Brandon Hendrickson, for his leadership and professionalism in the safe handling of his aircraft, passengers and crew,” Ric Wilson, Vice President of Flight Operations at the airline

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, kuten tuossa jutussa mainittiinkin, koneessa ei ollut varsinaista peramiesta. Kyseessa oli uuden kapteenin koulutuslento, ja oikealla jakkaralla istui kouluttajakapteeni joka toi koneen laskuun. Kuollut kapteenikokelas oli vain 55 vuotias, ja tosiaan sydankohtaushan se oli.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko tarkkaan 40 vuotta sitten, kun (kirjastaan "Tavallinen kapteeni" tunnettu) Antti Tervasmaa jäi eläkkeelle, oli 55 vuotta Finnarin pakollinen eläkeikä, ja sitä oltiin nostamassa 58 vuoteen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27.11.2022 at 01.03, Mikko Tuomi kirjoitti:

Kyseessa oli uuden kapteenin koulutuslento, ja oikealla jakkaralla istui kouluttajakapteeni joka toi koneen laskuun.

Jostain syystä olen luullut, että kun reittilennolla on jommankumman etupenkillä istuvan lentäjän tarkastus tai fami tai mikä se nyt sitten onkaan, niin lennolla on varmuuden vuoksi mukana kolmaskin lentäjä.

Oliko tällä American Eagle lennolla mukana kolmaskin pilotti?
 
Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
53 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Jostain syystä olen luullut, että kun reittilennolla on jommankumman etupenkillä istuvan lentäjän tarkastus tai fami tai mikä se nyt sitten onkaan, niin lennolla on varmuuden vuoksi mukana kolmaskin lentäjä.

Oliko tällä American Eagle lennolla mukana kolmaskin pilotti?
 
Esa

Tämä on yhtiökohtaista. Monessa yhtiössä on ainakin uuden tyyppikoulutettavan lentäjän ensimmäisillä fameilla kolmas lentäjä eli ns. safety pilot, muttei kaikissa. Esimerkiksi suomalaiset yhtiöt eivät sellaista käytä. 

Tarkastuslennoilla taas tarkastaja istuu keskellä ja etupenkissä istuvat tarkastettavat. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Jostain syystä olen luullut, että kun reittilennolla on jommankumman etupenkillä istuvan lentäjän tarkastus tai fami tai mikä se nyt sitten onkaan, niin lennolla on varmuuden vuoksi mukana kolmaskin lentäjä.

Oliko tällä American Eagle lennolla mukana kolmaskin pilotti?
 
Esa

 

Ei ollut, 2 ohjaamossa. Tama oli sita mita Suomessa kai kutsuttaisiin "fami" lennoksi, eli taallapain IOE, Initial Operating Experience. Tassa tapauksessa kyseessa oli suoraan Kapteeniksi palkattu kaveri eli vasemmalla jakkaralla oli koulutettava, ja oikealla kouluttajakapteeni joka teki ns. peramiehen tyot. Kouluttajakapteenit on toki siis koulutettu siten etta osaavat lentaa seka vasemmalta etta oikealta penkilta.

Kolmatta pyoraa ei kayteta naissa alkuvaiheen koulutuslennoissa. Vain vuosittaisilla linjatarkkareilla ja kapteenikurssin paattotarkkarilla niita on jossa siis kouluttajakapteeni istuu jumpseatilla ja katsoo miten kapteeni/peramies lentavat ihan normaalin lennon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Tämä on yhtiökohtaista. Monessa yhtiössä on ainakin uuden tyyppikoulutettavan lentäjän ensimmäisillä fameilla kolmas lentäjä eli ns. safety pilot, muttei kaikissa. Esimerkiksi suomalaiset yhtiöt eivät sellaista käytä. 

Tarkastuslennoilla taas tarkastaja istuu keskellä ja etupenkissä istuvat tarkastettavat. 

Rapakon talla puolen en tieda yhtaan yhtiota, jossa IOE lennettaisiin kolmella.

 

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Tuomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Rapakon talla puolen en tieda yhtaan yhtiota, jossa IOE lennettaisiin kolmella.

 

Ei Euroopassakaan koko fameja lennetä kolmella, vaan esimerkiksi muutamia ensimmäisiä lentoja mm. Ryanairilla. Tämäkin vain täysin uusien lentäjien kohdalla, ei esimerkiksi kipparifameilla. Esimerkiksi Fly Dubai on ainakin aiemmin lennättänyt safety pilotia pidempäänkin mukana. Aasiassa noita taidetaan myös käyttää.

Suomessa ei kolmatta siis käytetä, mutten näkisi aivan huonona ideana ensimmäisillä fameilla, jos ketjun tapaus sattuisi käymään kouluttajalle. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään