Tatu Koiranen

IATA haluaa luopua Venäjän ilmatilapakotteista

3 viestiä aiheessa

IATAn eli ilmakuljetusliiton pääjohtaja Willie Walshin mielestä Venäjän ylilentokielto pitäisi purkaa, jotta kilpailuasetelma olisi sama Eurooppalaisille ja Aasialaisille lentoyhtiöille: https://yle.fi/a/74-20007452 Nykyjalle tunnusomaisen trendikkäästi mainitaan myös päästöt, jotka lisääntyvät, kun Venäjää joudutaan kiertämään.

Mielestäni ehdotus on hyvä ja sen toimeenpanon voisi aloittaa heti, kun Venäjä on vetänyt kaikki joukkonsa pois Ukrainasta.

Sillä välin EU voisi sulkea oman itärajansa lentoliikenteeltä Venäjän suuntaan, eli estää kaikki normaalit lennot venäjän ilmatilaan/ilmatilasta, riippumatta operaattorin icao-jäsenvaltiosta tai koneen rekisteröintivaltiosta. Ei vaadi kovin kummoisia lakeja ja asetuksia, kunhan vain jäsenvaltiot poistavat rajanylityspisteensä AIP:sta Venäjän suuntaan (tai notamoivat ne pois käytöstä). Silloin kilpailuasetelma olisi sama kaikille, toki päästöjä syntyy edelleen, mutta pidän vähän outona lähestymistapaa, jossa Venäjälle annettaisiin periksi ympäristösyillä samaan aikaan, kun se murhaa ukrainalaisia.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
14 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Sillä välin EU voisi sulkea oman itärajansa lentoliikenteeltä Venäjän suuntaan, eli estää kaikki normaalit lennot venäjän ilmatilaan/ilmatilasta, riippumatta operaattorin icao-jäsenvaltiosta tai koneen rekisteröintivaltiosta. Ei vaadi kovin kummoisia lakeja ja asetuksia, kunhan vain jäsenvaltiot poistavat rajanylityspisteensä AIP:sta Venäjän suuntaan (tai notamoivat ne pois käytöstä). Silloin kilpailuasetelma olisi sama kaikille, toki päästöjä syntyy edelleen, mutta pidän vähän outona lähestymistapaa, jossa Venäjälle annettaisiin periksi ympäristösyillä samaan aikaan, kun se murhaa ukrainalaisia.

Tatu: Hmmm...ja heh.... ainakin silloin nyt aasialaisyhtiöt jotka lentävät idän yli olisivat tasaveroisessa asemassa länsiyhtiöiden kanssa. Kiertäkööt kaikki navan tai intian kautta.Tosin  sitten jäisi nekin vähät ylilentotulot ANS Finlandilta saamatta. Tosin myös meidän FIR itäpuoleiseta operaattorilta.

Voisi olla Suomenlahden kansainvälisessä käytävässä ruuhkaa kun kaikki aasiasta ja idästä jo idänpuolen FIR:issä ilmassa oleva liikenne pakkautuisi sinne?

Mielenkiintoista myös olisi tietää mikä rautatieyhtiö tai rataverkko pääsisi laskuttamaan Königsbergin kasvavan rautatieliikenteen vai olisiko seuraava eskalaatio idästä kajahtava vaatimus maakäytävän luomisesta idän ja Königsbergin väliin heidän käyttöönsä? .Jos käytävää ei syntyisi hyvällä yhteistyöllä toverien kesken  niin sitten voimalla kuten kasakoilla on neuvottelukäytänteissään tapana. Ostaisin mielluummin muutaman kyseisen ratayhtiön osakkeen..

Historiassa on muistaakseni aiempiakin esimerkkejä kyseisen alueen huoltovarmuuden turvaamisesta- tosin puolalaiset eivät  silloinkaan tykänneet ajatuksesta?

Muokattu: , käyttäjä: Petri Hiltunen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Petri Hiltunen kirjoitti:

Tatu: Voisi olla Suomenlahden kansainvälisessä käytävässä ruuhkaa kun kaikki aasiasta ja idästä jo idänpuolen FIR:issä ilmassa oleva liikenne pakkautuisi sinne?

Tämä kävi mielessä, mutta jos lento suuntautuu kuitenkin EU:n ilmatilaan jossain kohdin, niin plaanin pitäisi mennä Eurocontrollille läpi, eikä sen pitäisi mennä läpi, jos LEDUN, INLOG ja ARANS ja mitä niitä muita pisteitä siellä onkaan, olisivat suljettu liikenteeltä. Ryssän operaatiot Kaliningradiin ovat siinä mielessä erilaisia, että ne eivät tule (tai siis niiden ei pitäisi tulla, vaikka Fintraffic onkin ilmeisesti välillä selvittänyt) minkään EU-jäsenvaltion ilmatilaan.

Edelleen Itämeren ympärysvaltiot voisivat rajoittaa omaan ilmatilaansa saapumista kv. merialueelta ja hyväksyä liikennettä sisään ja ulos vain tiettyjä reittejä pitkin (plaanissa), jolloin olisi teknisesti mahdollista luoda tilanne, että vaikka Air China pääsisi itämeren kv-ilmatilaan Venäjän kautta, se ei voisi lentää sieltä muualle kuin Kaliningradiin tai takaisin Venäjälle.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään