Esa Karanko

Mitä tapahtui Paludrinelle?

11 viestiä aiheessa

Pienenä seikkailin ulkomailla. Kerran kohtasin afrikkalaisen Sud SE-210 Caravellen, jonka lempinimi oli Paludrine. Pilotit olivat kalpeanaamoja. Puhtaasta uteliaisuudesta olen nyt yrittänyt netin kautta jäjittää tuon lentokoneen seikkailuja. En ole onnistunut toistaiseksi. Onnistuisikohan joku minua taitavampi nettivirtuoosi? Hollywood -filmeissä ainakin onnistuisi.

Paludrine muuten oli kerran päivässä nautittava malarianestopilleri. Söin niitä kuusi vuotta putkeen. Värit ovat vieläkin kirkkaita ja äänet heleitä.

:)  Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliko se vain henkilökunnan käyttämä lempinimi vai koneeseen maalattu? Missä kohtasit sen ja minkä yhtiön tai minkä maalainen se oli? Caravelleja oli Afrikassa aika paljon joten etsintä ei ole helppoa. Asia alkoi kiinnostaa sillä olen mukana Ilmailumuseoyhdistyksen Caravelle-projektissa. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miehistön ja lennonjohdon käyttämä lempinimi Dubaissa 1980 luvulla. Joku pohjoisen Afrikan maa se oli. Yksi päälliköistä kirjoitti tarinoita johonkin ilmailujulkaisuun. Kiinnostuin asiasta vasta paljon myöhemmin, koska nimeenkin liittyy varmasti tarina. Olen kaivellut nettiä tosissani.

Esa

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinun täytyy vaan kirjoittaa jollekin kansainväliselle foorumille ja toivoa, että joku asiasta tietävä sen lukee. Yleensäkin, netistä löytyy huonosti tietoa asiosta, jotka ovat tapahtuneet ennen nettiaikaa, jollei kyseessä ole merkittävä asia tai tapahtuma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Hei Tauno,

Työelämässä hauskatkin tapahtumat ovat monesti liian lähellä. Niistä ei jaksa kiinnostua. Ei ainakaan kaikista. Tämäkin juolahti mieleeni vasta äskettäin, kun siivosin lääkekaappia.

Caravellen nimeltä Paludrine seikkailuja ei luultavasti ole vielä digitoitu. Pyhiinvaeltajia se ainakin kuljetti. Kun oikein pinnistän muistia, niin yhden kipparin tarinoita taisi olla British Airwaysin henkilökuntalehdessä tai British Airwaysin silloisen tytäryhtiön International Aeradio Ltd:n lehdessä. IAL oli lennonjohtopalvelun tarjoaja.

Olet oikeassa. Pitää elämöidä kansainvälisillä foorumeilla ja toivoa, että joku asiasta tietävää sattuu huomaamaan.

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika haastava. Mutta tässä ainakin muutama kuva, koneiden nimiä ja jonkin verran historia Air Afriquen Caravelleistä. Kaikki ranskaksi. https://www.airafrique.eu/avions1/caravelle/

Toistaiseksi ei mitään, mikä viittaa Paludrineen. Ja Dubaista löysin ainoastaan yhden Caravelle-kuvan (Sterling Airways, 70-lopussa). Pitää yrittää käydä läpi lentoyhtiöt, mahdollisia reittejä ja kuvia. Jos voi luottaa Internettiin, Afrikkalaisista vähän isoimmista lentoyhtiöistä suurin osa oli jo luopumassa Caravelleistä 70-luvun lopussa

EDIT:

• Yksi kone joka lensi vielä 80-luvulla oli Okada Air, 5N-AOY (ei tässäkään viittauksia Paludrineen).
  • Toinenkin löytyy, SyrianAir YK-AFB, YK-AFD, YK-AFC
  • Waltair (Kongo), 9Q-CPI
  • Air Mali (1980-1984, TZ-ADS)
  • Republique gabonaise TR-LWD (1976 )
  • Gabon Express (3D-SEP, 3D-CNA). Tämä aloitti vasta 1998, eli liian myöhässä....

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
YK-AFC lisätty
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Armin Zuger kirjoitti:
  •  löytyy, SyrianAir YK-AFB, YK-AFD

Olen innoissani kuukkeloinut noita kahta Caravellea. Molemmat ovat sopivasta maailmankolkasta ja molemmista löytyy kuvia 1980 -luvulta. Ne lensivät juuri oikeaan aikaan. On mahdollista, että ne ovat käyneet Dubaissa. Lentokonebongareita ja -valokuvaajia Dubaissa ei silloin ollut.

Netissä olevat kuvatekstit eivät mainitse Paludrinia eikä koneiden maalaus herätä muistoja mielessäni. Aikaa on kulunut ja olen nähnyt kovin monta lentokonetta. Jompikumpi näistä on kumminkin erittäin hyvä ehdokas.

Virallisesti Dubaissa ei tuolloin ollut malariaa, muuta malariasääsket lisääntyivät talojen katoilla olevissa vesisäiliöissä. Tuuli oli vienyt kannet. Lääkärit vaativat ulkomaalaisia syömään malariapillereitä. Se luultavasti koski myös pyhiinvaeltajia lentäviä miehistöjä.

Esa  :)
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En muista lentoyhtiöstä muuta kuin, että lentokone oli Caravelle. Aina sama ja sen lempinimi oli Paludrine. Pilotit olivat hyvää englantia puhuvia kalpeanaamoja. Yksi kirjoitti värikkäitä tarinoita englanniksi. Emiraatteihin lensi myös joku intialainen yhtiö Caravellella. Se oli eri asia. Pilotit tunnisti taajuudella intialaisiksi heti. 

Vilkkaalla kentällä saattaa käydä satoja lentokoneita päivässä. Lennonjohtajan näkökulmasta pitää tapahtua jotain aivan ihmeellistä, että se jää mieleen. Esimerkiksi Sharjahin Hawker Huntereita en unohda ikinä. Aina, kun ne palasivat lennolta, niin vähintään yhdellä oli joku hätä.

Seilatessani 1960 luvulla sairastin ensin Länsi-Pakistanissa malarian ja sitten Intiassa denguekuumeen. Molemmat ovat karmeita tauteja. Yksi laivatoveri kuoli. Minä pysyin tolpillani koko ajan. Kun brittilääkäri Dubaissa 1980 -luvulla käski syömään Paludrinea malarian vuoksi, niin suostuin epäröimättä. Kaikki muutkin sitä popsivat. Suomessa psykossa minua kehotettiin ottamaan klorokiinia (Heliopar), kun lomalla uusin suomalaisia lupakirjojani. Mietin itsekseni, että brittilääkärit tietävät paremmin.

Olen melko varma, että Caravellen nimeltä Paludrine henkilöllisyys on paljastumaisillaan. Luulen, että sen valokuvaa on jo katseltu. Air Inter? Syrian Air?

:)  Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös YK-AFC lensi 10/82 asti SyrianAirilla.

Syrian Arab Airlinesin (kuten yhtiön nimi oli virallisesti vuoteen 2021 asti) Caravellet olivat aikoinaan tuttu näky myös Suomessa niiden käydessä huolloissa Finnairin tekniikassa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja vielä Minerve-niminen yhtiön Caravelle, ranskalaisella tunnuksella F-GAPA. Ainakin tunnuksen loppuosa sopisi

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään