Jukka Raunio

Breguetin nimi?

13 viestiä aiheessa

Breguet 14 näyttää olevan tunnukseltaan 2 C 47jotakin. Etuohjaamon kohdalla on nimi, joka ei ole tullut aiemmin vastaan. Jos siinä lukee "ROTO", se saattoi olla jonkun lempinimi. Synonyymejä löytyi "Frank", "Pekka" ja "Sisu". Kuvauspaikkakin kiinnostaa. Olisiko Perkjärvi tai Koivisto? Kuva via Veijo Pietiläinen. 

13a.tif.jpg

13a.tif.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä postaus meni jotenkin pieleen. Ensin tuli kahdesti, sitten kun yritin poistaa toisen, lähti kuva molemmista. Kuulin semmoista, että tuossa olisi lukenut PHOTO.

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, fontti on juuri se mitä käytetty ranskassa valokuvauskoneen merkkinä eli PHOTO on. Oisko Perkjärvellä ollut 20-luvun alussa lautahangaareja jo? Eikös siellä ihan menty teltoilla alkuun? Takana on fredikan runko lentovenekärryssä eli kyllä tämä varmaan on S-hamina tai Koivisto. Noista ikkunaruuduista voisi tunnistaa…

 

 

terv, VV

Muokattu: , käyttäjä: Vesa Viertola
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikkunoita on sen verran leveästi, että oiskohan S-hamina paras veikkaus? Sortavalassa oli samanlaisia, mutta harvemmassa…

 

vv

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voipi hyvinkin olla. Tuo synkkyys ja mataluus toi rajantakaisen mielikuvan. Enkä huomannut tuota runkoakaan taustalla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

”Ilmailupataljoonan (Ilm.P.) Breguet 14 A2 -maatiedustelukone (2C480) törmäsi 24.01.1920 jäähän sen jälkeen, kun koneen ohjaajan res.vänrikki Per Janssonin lentolasit olivat jäätyneet ja kun hän ne poistettuaan sai silmänsä täyteen tuiskuavaa lunta. Konetta ihmettelemässä joukko ranskalaisia sotilasneuvonantajia.”

lähde: Suomen Ilmailumuseo / finna.fi

Ohjaamon alla kyljessä näyttäisi lukevan myös PHOTO.

Jukka

452BA2FC-CFED-4CEF-BBD7-03BB11576813.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Breguet 14 näyttää olevan tunnukseltaan 2 C 47jotakin. Etuohjaamon kohdalla on nimi, joka ei ole tullut aiemmin vastaan. Jos siinä lukee "ROTO", se saattoi olla jonkun lempinimi. Synonyymejä löytyi "Frank", "Pekka" ja "Sisu". Kuvauspaikkakin kiinnostaa. Olisiko Perkjärvi tai Koivisto? Kuva via Veijo Pietiläinen. 

13a.tif.jpg

13a.tif.jpg

Kuvassa on Breguet 14 A2, tunnus 2.C.476 "PHOTO". Koneen sijaintipaikkana Ilmailupataljoona Santahamina, jossa tämä uusi kone koottiin 1920/21 aikana. Koneen ensilento oli 25.1.1921 Santahaminassa. Luutn Anthoni/korpr Franssen tekivät koneella lennon Santahamina-Tallinna-Santahamina 3.2.21. Päiväkäskyllä n:o 84/23.3.21 siirtyi kone Santahaminasta I Ilmailuosastolle Uttiin. Seuraavaksi siirryttiin viidellä Breguetilla (466, 467, 470, 471, 476) Utista Perkjärvelle (Kaukjärvi) 11.6. Sinne perustettiin Tykistötähystäjälaivue. Paluu Uttiin tapahtui 16.8. Seurasi harjoitus- ja koululentoja, olipa yksi luvaton lentokin josta vastasi luutn Maunula (Ilm.E:n pvk n:o 204). Koneen viimeinen lento oli 8.9.1921. Koululentoja vielä suorittava luutn Salmi kyydissään alik Sillanpää, laskeutui kentälle liian kovalla nopeudella jonka seurauksena kone pyöri pitkin maata ja kaatui lopuksi erääseen kuoppaan. Syynä onnettomuuteen pidettiin ohjaajan tottumattomuutta Breguetin suurempaan vauhtiin (verrattuna aikaisempaan lentokokemukseen Caudron G.3 koneesta).

Suomen Ilmavoimat 1918-27 (Keskinen, Partonen, Stenman) on sivulla 95 kuva konerivistä Perkjärven leiriltä kesältä 1921.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Breguet 2.B.465  taasen Utissa, noiden vanhojen hallien luona.

"Ranskalaisopettaja, majuri Maurice Bourdon (3. oikealta) lähdössä Utista Santahaminaan talvella 1920. Kone taustalla Breguet 14 2B465.
Oskari Gillbergin kokoelma." Kuva: Suomen Ilmailumuseo / finna.fi

Jukka

M016-12382.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä Breguet 2.B.465  taasen Utissa, noiden vanhojen hallien luona.

"Ranskalaisopettaja, majuri Maurice Bourdon (3. oikealta) lähdössä Utista Santahaminaan talvella 1920. Kone taustalla Breguet 14 2B465.
Oskari Gillbergin kokoelma." Kuva: Suomen Ilmailumuseo / finna.fi

Jukka

M016-12382.jpg

Bourdon näyttää kyllä sen verran erilaiselta mieheltä, että luulenpa tuon tummapukuisen olevan ”Miki” Michelsson. Hänhän oli ranskassa lentokoulutuksensa saanut, joten tuo ranskalainen lentomerkki selittyisi sillä. Joka tapauksessa E. Juurikas toinen vasemmalta…

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka tuon Breguet-koneen kyljessä olevan tekstin arvoitus on jo selvinnyt, niin laitetaan tähän täydennykseksi vielä hieman asian varmistavaa kuvatietoa. Kirjan Keskinen-Partonen-Stenman : “Suomen ilmavoimat 1918-27” sivulla 99 on kuva kaputeeranneesta koneyksilöstä 2C462 (kirjan kuvatekstiin on lipsahtanut väärä alkunumero), jossa näkyy tuo “PHOTO”-teksti. Oheinen kuva on samasta tapauksesta olevasta toisesta kuvasta otettu zoomaus, jossa tuon sanan alku näkyy hyvin selkeästi (ja loppukin erottuu tarkkaan katsomalla).

Breguet 14 A2 - 2C462 - 17051920 Utti.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Kirjoitusvirheen korjaus ja tekstin täydennys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palatakseni vielä Jukka Raunion laittamaan valokuvaan todettakoon, että minulla on peräkkäinen kuva jossa vain henkilöt ovat vaihtuneet. Kuvassani vasemmalla on Georg Jäderholm ja oikealla Johan Jäderholm (varmasti sukulaisia, en ole tarkastanut). Johan J. palveli asevelvollisuutensa Ilmailupataljoonan Ilmailutelakassa Santahaminassa 1920-21. Vääpeli Georg J. puolestaan oli Santahaminassa lento-oppilaana ajalla 10.2.-26.3.21 lentäen vain Caudron G.III -alkeiskoulukoneella, eikä siis tällöin ollut Breguet-ohjaajaoppilaana lainkaan, vaikka poseeraakin sellaisen edessä.

Bre1.thumb.JPG.dd450e1dbce498161b89806aff21905b.JPG

Sotilaskantakirjan mukaan oli Johan Adolf Jäderholm syntynyt 5.4.1901. Suomen lentomerkkiluettelossa (N:o 78) on nimi Jarl Adolf Jäderholm synt. 5.7.1901. Onko tässä virheen mahdollisuus, että olisikin samasta henkilöstä kyse?

Bre2.thumb.JPG.c235a73b216ef47efb09a484bdd05e2c.JPGBre2a.thumb.JPG.d1a43a0d87aa62c65bdaca51400488bd.JPGBre3.thumb.JPG.215853e9f94b41378be3abfd492be284.JPG

Mitä tulee 2.C.476:n takana pilkottavaan Friedrichshafenin runkoon, taitaa se olla FF 49C, tunnus 2A300 (ex. C.72-18). Molemmat koneet samassa tilassa ovat "työn alla" joulukuun lopulla 1920 - ja sen jälkeenkin seuraavalle vuodelle.

Bre4.thumb.JPG.55d310ca54fcab0d982c220f9702b564.JPG

Lähteet: Kansallisarkisto ja Ilmavoimamuseon arkisto.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan vuoden 1925 henkilöluettelossa mainitaan työnjohtaja John Jäderholm. En tiedä käyttikö tuota nimeä vai onko jossakin typo. Hänet mainitaan myös Hansan automallisen nokkajäähdyttimen kehittäjänä vuonna 1923. Silloin nimike oli monttööri. Georg Jäderholm näyttää syntyneen Turussa vuonna 1894.

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään