Jukka Raunio

Sorselevi jossakin

46 viestiä aiheessa

Tuossa vielä yksi (huonolaatuinen) kuva Saukkosesta vaalean Sorslevin edessä…tuo pienikokoinen mekaanikko vois hyvinkin olla Fransson, mutta etutoosan mies ei näytä Maliselta. Ja Saukkosella on turkishaalari nahkatakin sijaan. Eli tuskin ympärilennolta…

vv

51D2F5E9-C89C-4183-8E0D-3E1A9B2AA435.jpeg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesan laittama ylempi kuva maaherra Ignatiuksen lennätyksestä määrittää SK:n jutussa olevan “Sorslevi nousussa/laskussa” -kuvan olevan Kuopiosta. Kuvien taustamaisema niemineen ja rakennuksineen on identtinen.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.1.2023 at 17.09, Raimo Heikkinen kirjoitti:

G-L, 3B 407. Sanoisin, että Kallavedellä ollaan ja ihan lähellä Väinölänniemen rantaa.

Ei olla Kuopiossa vaan Santahaminassa!

Minulle kävi ´työtapaturma´ nopeasti antamani vastauksen myötä. Jukan ja Markun laittamien kuvien samankaltaisuus sekoitti, vaikka näitä Sandiksen maisemia olemme yhdessä Heikin kanssa tutkineet oikein suurennuslasien avulla Suomen Ilmailumuseolla pidetyissä valokuvien tunnistustalkoissa. Heikille kiitokset sijainnin korjauksesta.

G-L, 3B 407 saapui Oulusta Kuopioon 2 tunnin ja 40 minuutin lennon jälkeen samalla kolmen hengen miehistöllä 8.9.1920. Lennätyksiä tehtiin seuraavasti: 9.9.; Eversti Vestling ja rykmentin adjutantti. Sitten olivat majuri Lang ja rouva Heiskanen. Kolmantena lennätettiin kahta majuria. 10.9.; Lehtimiehiä lehdistä "Savo", "Savon Sanomat". Toisessa lennätyksessä olivat maaherra Ignatius ja "Savon Jääkäri". Ignatiuksen lento oli kello 14;15-14:35. Samana päivänä lennätettiin kahdella lennolla lisää lehdistöä, ensin "Vapaa Kansa" ja sitten "Savon Työmies". Päivän viimeiset lennätettävät olivat joku majuri?, pastori Karppinen ja luutnantti Ahonius. Pvm:llä 11.9. kello 12:15 kone starttasi kohti Sortavalaa. Nyt oli tähystäjää vaihdettu ja Malisen tilalle tuli kersantti Sannholm.    

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Juha Karhu kirjoitti:

Paikka voisi olla Väinölänniemeltä, lähellä nykyistä peräniemen kasinoa ja taustalla voisi olla Rönön saari.

Sama paikka kyseessä, (tosin tässä kuvassa jää Rönö vasemmalle piiloon).

63bfae3c411dd_Kuopio014.thumb.jpg.7a61e014b9e76d1d9297b3ae64651a8f.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta vielä Vaasa-lehden kuvaus sikäläisestä visiitistä. Mahtavaa, että reissusta on näinkin paljon materiaalia tallessa. Jäänyt kovin vähälle huomiolle jälkeenpäin, vaikka oli vaikuttava suoritus. Varmaan alppilentäjien kohtalo samoihin aikoihin vienyt ymmärrettävästi pääosan ilmailuhuomiosta tuona syksynä. Saukkosen kohtalo oli tosiaan tyly; mies on jäänyt varmasti varhaisen kuolemansa tähden suhteettoman tuntemattomaksi näistä varhaisista piloteista. DFW varmaan jarruuntui aavistamaansa nopeammin nousussa tapahtuneessa moottorihäiriössä, tuskin noin kokenut lentäjä olisi yrittänyt kääntyä takaisin tuossa tilanteessa? Tiedä sitten mitä olisi ollut Utissa siihen aikaan etusektorissa. Kaputin kuvista päätellen romut ovat keskellä tyhjää kenttää…
 

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1336898?page=5

vv

Muokattu: , käyttäjä: Vesa Viertola
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesan laittamat “Sorslevi Kuopiossa”-kuvat ovat mitä ilmeisimmin otettuja Kuopionlahden pohjukassa olevan vanhan venesataman alueella. Vanhojen karttojen mukaan venesatama sijaitsi aiemmin (myös 1920-luvulla, jolloin Sorslevi-kuvat on otettu) keskemmällä lahden pohjukkaa, kutakuinkin Kuopion tuomiokirkon kohdilla, eli nykyisen vierasvenelaiturin itäpuolella. Tänä päivänä venesatama on “siirtynyt” lahdenpohjukan länsinurkkaan.

Kun kuvat on otettu lahden pohjukasta Kallaveden suuntaan, niin Vesan kuvista ylemmässä Sorslevin takana oikealla näkyvä korkea mäki on Lehtoniemellä oleva yli 120 m korkea mäki. Mäen vasemmalla puolella näkyvä rakennus ei sen sijaan ole Lehtoniemellä, vaan suurin piirtein Myhkyri-saaren keskellä, Kuvassa nämä maastoalueet vain sattuvat osumaan peräkkäin. Sorslevin takana vasemmalla näkyy puolestaan Väinölänniemen kärki eli Peräniemi-nimellä tunnettu alue. Kuvassa näkyvän Väinölänniemi-osuuden puolivälin kohdilla metsän yläpuolelle näyttäisi kurottuvan jokin rakennus. Jos kyseessä on rakennus eikä kuvassa oleva roska, niin tuo rakennus sijaitsee mitä ilmeisimmin Väinölänniemen takana olevan Rönön saaren pohjoiskärjen alueella. Tuo saari kun on korkeampi kuin Väinölänniemi, niin sillä olevat rakennukset näkyvät helposti Väinölänniemen takaa.

Alemmassa kuvassa Sorslevin taustalla on puolestaan mitä ilmeisimmin Väinölänniemi ja oletettavasti suurin piirtein sen keskikohta, koska kuvassa eivät näy sen enempää niemen kaupungin keskustan puoleisella alueella ollut teatteritalo kuin Peräniemellä oleva kasinokaan.

Oheinen vuoden 1951 ilmakuvan (Paikkatietoikkuna-palvelusta) pohjalle piirretty kaavio selkeyttänee yllä esitettyä kuvauspaikan ja kuvaussuunnan tulkintaa. Oletettu kuvauspaikka on merkitty niille sijoille, jossa venesatama sijaitsi vuonna 1920. Koska Vesan laittamat kuvat jäivät tämän keskustelun edelliselle sivulle, niin kuvatulkinnan helpottamiseksi lainasin niistä toista tähän ja merkitsin siihen samat tunnistuspisteet kuin ilmakuvaankin.

Kuopio.jpg

 

Sorslevi Kuopiossa.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Vaihdettu yksi sana parempaan (nyt toinenkin) sekä lisätty sanallista selitystä tukeva ilmakuva ja lainattu Vesan kuvaa
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.1.2023 at 17.32, Jukka Raunio kirjoitti:

Tässä sitten tämän Sorselevin matkan pää. Majuri Aarne Snellmanin kaputti 4.8.1921. Somersalo antoi lentokieltoa luvattomasta koneen haltuunotosta. Saattoi liittyä kyllä luutnantti Harry Nielsenin kuolonkaputtiin samoihin aikoihin. Snellman oli antanut luvan mennä ottamaan vastaan Ariadnella saapuvaa Somersaloa. Eivät olleet majurit oikein kavereita. Mielenkiintoinen tutkimuksen aihe. Sama kuvalähde kuin yllä.Tämä tapahtui Sandiksessa, ja maisema taustalla on vähän saman kaltainen kuin Kuopioksi arvellussa kuvassa.

323785472_912822426395842_3508786209044550560_n.jpg

Ilmailuvoimien Komentajalle.

Koskee: Ilmoitus 3.B.407 tuhoutumisesta. Santahamina, 5.8.1921.

Starttasin 4.8. kello 5,10 ip. koneella 3.B.407 valokuvauslennolle. Mukana seurasi tähystäjänä luutnantti Warén ja Ilmailuvoimissa valokuvauskemiallisena opettajana toiminut herra Lagus. Valokuvat otettua laskeuduin hangaariin päin heikkoa S-tuulta vastaan. Vasta koneen jo melkein koskettaessa vedenpintaa, huomasin laskuni olevan liian pitkän s.t.s. että koneen suuri vauhti veisi sen ylös maalle asti. Uutta nousua ei korkean rantametsän ja rakennusten takia voinut ajatellakaan. Estääkseni koneen murskautumisen rantaa vastaan vedin sen jyrkästi vedestä ylös antaen sen pudota vasemmalle siivelleen. Tällöin katkesi vasen siipipari ja veneen keulaosa ohjaajaistuimen paikalta. Kesti noin 15 minuuttia ennen kuin moottorivene ehti hinaamaan ja oli kone silloin jo täyttynyt vedellä ja kääntynyt nurin. Koneessa olijat eivät pieniä kolauksia lukuunottamatta saaneet vammoja. Onnettomuuden syynä oli landausetäisyyden väärä arvioiminen, josta syystä ilmoittaudun asianmukaisesti rangaistavaksi.

Jääkärimajuri Snellman

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa vielä tuollainen, jonka löysin. Saattaa olla jostain julkaisusta tai sitten joku muistokuvakehys tapahtuneesta? Erittäin huono kuva, josta tuon olen joskus repronnut, mutta näkyypä noita maisemia Kuopiosta hieman lisää

 

vv

6B23D316-D5FB-4128-B870-2DE2F98B078A.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yläkuva vasemmalla on osasuurennus tuosta Suomen kuvalehden keskiaukeman ylimmästä ja alin minunkin kokoelmiin päätynyt. M.O.T. Kuopiossa kuvattu...

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän ketjun alussa postaamaani kuvaa ei ole otettu Hangossa, vaan Vaasassa, ja julkaistu mm. kirjassa Rantakatu - helmi Vaasassa - Strandgatan - en pärla i Vasa (2010). Kirjan mukaan vierailu Vaasassa olisi tapahtunut 19-20. kesäkuuta 1920 - onko näin, vaan onko toimituskunta erehtynyt?

Rantakatu - helmi Vaasassa, 2010, s. 121.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Tämän ketjun alussa postaamaani kuvaa ei ole otettu Hangossa, vaan Vaasassa, ja julkaistu mm. kirjassa Rantakatu - helmi Vaasassa - Strandgatan - en pärla i Vasa (2010). Kirjan mukaan vierailu Vaasassa olisi tapahtunut 19-20. kesäkuuta 1920 - onko näin, vaan onko toimituskunta erehtynyt?

G-L-, 3B 407 ei ollut tuolloin Vaasassa. Kone oli Ilmailupataljoonassa Santahaminassa ´työn alla´: Siihen tehtiin rungon korjausta ja moottorin puhdistusta, ajalla 19.6 - 25.6.20.

Sen sijaan Suomen ympärilennon yhteydessä 3B 407 oli Vaasassa ajan 1.9. - 3.9.1920.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo - Rantakatu-kirjan tekstissä kirjoitetaan "kahden ilmavoimien lentokoneen" käyneen Vaasassa 19-20.6.1920 - mutta tässä yhteydessä konetyyppiä ei mainita!

Kirjan toimituskunta on siis tehnyt virheellisen johtopäätöksen, ja yhdistänyt valokuvan väärään päivämäärään (kuten rupesin epäilemäänkin)!

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä kuva miltä Sorslevin rantautumispaikka Oulun Pikisaaressa näyttää tänään:

  Pikisaari.1_2023.thumb.JPG.534d1bc0349cd3ffe735bef20d1ea9d9.JPG

Maankohoaminen (n.1 metri vuosisadassa) näkyy selvästi.

lataus.png.2dd54ba9e34081d8b236afd58fe9a63d.png

Ja paikka ympyröitynä Paikkatietoikkunan karttaan vuodelta 1931.

Markku

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Kiitos Raimo - Rantakatu-kirjan tekstissä kirjoitetaan "kahden ilmavoimien lentokoneen" käyneen Vaasassa 19-20.6.1920 - mutta tässä yhteydessä konetyyppiä ei mainita!

Kirjan toimituskunta on siis tehnyt virheellisen johtopäätöksen, ja yhdistänyt valokuvan väärään päivämäärään (kuten rupesin epäilemäänkin)!

Koetin tsekkailla kansalliskirjaston arkistosta Vaasa-lehteä mainitulta ajalta ja siellä on juuri silloin ollut isot Etelä-Pohjanmaan Suojeluskunnan juhlat arvovieraineen (mm. Ausfeld jne.). Juhlia on selostettu hyvin seikkaperäisesti, varsinkin urheilukilpailuja! Kuinkas muuten pohojanmaalla… mutta ei mainintaa lentovierailusta tai edes mainittu ilmailuvoimien upseereja. Jos siellä on tosiaan tuolloin kesäkuussa kahdella koneella käyty, niin olisi kiva kuulla lisää. Ehkä vierailu Turusta Fredikalla tai/ja Sorslevillä voisi olla mahdollinen?

vv

 

ps.

on muuten todella hienoa kuinka tuosta Jukan kuvasta lähti liikkeelle tällainen tiedon kokoontumisajo; vuosikymmenten harrastamisesta huolimatta en ole koskaan missään törmännyt näin suureen määrään juttua ja kuvia tuosta ensimmäisestä ympärilennosta 1920. Tässähän olis valmiina loistokkaat ainekset juttuun jossain virallisemmassakin muodossa…

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.1.2023 at 22.02, Vesa Viertola kirjoitti:

Tuossa vielä yksi (huonolaatuinen) kuva Saukkosesta vaalean Sorslevin edessä…tuo pienikokoinen mekaanikko vois hyvinkin olla Fransson, mutta etutoosan mies ei näytä Maliselta. Ja Saukkosella on turkishaalari nahkatakin sijaan. Eli tuskin ympärilennolta…

vv

51D2F5E9-C89C-4183-8E0D-3E1A9B2AA435.jpeg

Olen nähnyt tästä reilusti laajemman valokuvan (Ilmavoimamuseo, VS18814), ja sen perusteella tiedän kuvan otetun Sortavalassa. "Suomen ympärilento" jatkui Kuopiosta Sortavalaan 11.9.1920. Miehistö pysyi muuten samana (ohj. vänrikki Saukkonen ja mek. Fransson) vain tähystäjä (suunnistaja) vaihtui jälleen, kuten oli ympärilennolla tarkoituskin. Tälle etapille tuli tähystäjäksi kersantti Sannholm.

Jo seuraavana päivänä (12.9.) starttasi G-L. 3B 407 Sortavalasta Koivistolle. Sannholmin tilalla oli nyt alikersantti Penttinen, joka jatkoi myös viimeiselle etapille Koivisto-Helsinki (14.9.) - ja näin ympärilento oli saatu päätökseen.

Ylläolevan sepustuksen perusteella istuu koneessa joko Sannholm tai Penttinen?

Lisäys / korjaus. Koneessa istuvan olkapäillähän erottuu selvästi alikessun jämät, silloinhan kyseessä täytyy olla alik Penttinen.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Penttisestä ei löytynyt vielä kuvaa, mutta Harry Sannholmilla on paljon samoja kasvonpiirteitä kuin edellisessä kuvassa.

sannholm.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alikersantti Penttisestä (ilmeisesti Kosti Anselm?) en löytänyt kuvaa, mutta kersantti Harry Albinus (tai Albin) Sannholmista löytyi oheinen kuva reservin luutnantin arvoisena. Hänessä on paljon samoja piirteitä kuin Sorslevissä istuvassa henkilössä, mutta ilman Penttisestä olevaa vertailukuvaa on parempi olla sanomatta mitään ehdotonta.

Hah, Lassi ehti hieman ennemmin ja paljon parempilaatuisella kuvalla.

Sannholm Harry Albinus.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuvoimien komentajan päiväkäsky N:o 202, 4.9.1920.

IMG_2837.thumb.JPG.a3e42341c61c82bcf3a59e479dd071f4.JPG

Laitan sakon uhalla sen Ilmavoimamuseon kokoelman valokuvan (VS18814). Sotilasarvo erottuu selvästi.

IMG_4704.JPG.d06fbe66dbdea75923498378a24ec039.JPGsortavala.thumb.JPG.cbfd436a98a7ebb7aa910377a6b2b377.JPG

Kuva: Ilmavoimamuseo

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty päiväkäsky

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimon esittämistä vakuuttavista Sannholmin ja Penttisen sotilasarvoon perustuvista todisteista huolimatta olen kuitenkin taipuvainen uskomaan, että Sorslevissa istuu sittenkin Sannholm. Perusteena oheinen (joskin valitettavan heikkolaatuinen) kasvovertailukuva sekä ne Sorslevissa istuvan hartioilla olevat vaaleat nauhat, joista lisää alla.

Sannholmin leuka ja huulet ja miksei myös nenäkin (ja niiden väliset etäisyydet) ovat hyvin samanlaiset kuin Sorslevissa olevalla henkilöllä, kasvonpiirteet ovat siis hyvin yhtenevät. Sorslevissa istuvan hartioilla saattaa olla alikersantin arvomerkit, mutta en ole missään kuvassa nähnyt arvomerkkejä kiinnitetyn lentohaalareiden olkapäille. Asetakissa ja manttelissa ne toki olisivat, mutta tulkintani mukaan Sorslevissa istuvalla on päällään lentohaalarit (kuvasta ei saa varmuudella selvää), eikä niissä liene ollut olkapoletteja arvomerkkejä vartan. Lisäksi noiden Sorslevissa istuvan harteilla olevien valkoisten nauhojen poikki menee niiden keskeltä tumma juova, jollaista en ole nähnyt kenenkään muun sotilaan arvomerkkinauhojen päällä. Tuo juova pistää epäilemään, että Sorslevissa istuvan hartioilla olevat merkit ovat jotain aivan muuta kuin arvomerkkejä. Olisiko kyseinen henkilö ommellut lentohaalarinsa harteille Suomen pienoisliput "Suomen ympärilennon" kunniaksi? Arvailuja, arvailuja...

Sannholm vai Penttinen - vertailu.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Täydennetty yksi sana, ja vielä pari lisääkin
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään