Antti Kuikka

Lento FTL332 ja Flightradar 24

4 viestiä aiheessa

Olen uusi foorumilla ja pahoittelen jos en osaa kirjoittaa kaikkia ilmailun termejä oikein. En siis le varsinainen ilmailija, mutta kuitenkin asiasta kiinnostunut.. 

Eli kyseessä on siis lähes päivittäinen rahtilento Tukholmasta Tampereelle. Ko lento kulkee talomme päältä lähestyessään Pirkkalan kenttää ja olen kiinnittänyt siihen huomiota, koska koneessa (Fairchild Swearingen Metroliner) on poikkeuksellisen kova ääni. Siksi tuli tarkastettua Flightrradar24:stä, että mikä siellä oikein lentää. Samassa huomasin että ko lento "katoaa" aina tutkasta Sastamalan tietämillä n 15 min ennen laskeutumista.

Sammuttaako ne koneessa transpondeerinsa ( vai mikä laite sen nyt on minkä perusteella tieto flightradariin tulee). Ja jos ne sammuttavat koneessa jotain, niin onkohan tähän joku järjellinen syy? Muut lennot kun kun näkyvät "tutkassa" kentälle saakka..    

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan samoin kuin aiemminkin: Kone ei lähetä tietojaan ADS-B:llä (puuttuu yleensä vanhemmista koneista) vaan Flightradar paikallistaa sen MLAT-periaatteella (näkyy Flightradarin tiedoissa seuraavasti: Data Source - MLAT). MLAT:n käyttö vaatii, että vähintään neljän Flightradariin kytketyn vastaanottimen on saatava transponderisignaali koneesta. Kun kone on matalalla ja vastaanottimia harvassa, niin tuo vaatimus vähintään neljästä vastaanottimesta ei täyty ja kone häviää Flightradarin seurannasta.

MLAT:n periaate ja rajoitukset on selitetty useampaan kertaan tällä foorumilla ja kerrottu myös Flightradarin sivustolla. Jätän tarkemman perehtymisen asiaan kotitehtäväksi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään