Kirjoitettu Tammikuu 13, 2023 Olen uusi foorumilla ja pahoittelen jos en osaa kirjoittaa kaikkia ilmailun termejä oikein. En siis le varsinainen ilmailija, mutta kuitenkin asiasta kiinnostunut.. Eli kyseessä on siis lähes päivittäinen rahtilento Tukholmasta Tampereelle. Ko lento kulkee talomme päältä lähestyessään Pirkkalan kenttää ja olen kiinnittänyt siihen huomiota, koska koneessa (Fairchild Swearingen Metroliner) on poikkeuksellisen kova ääni. Siksi tuli tarkastettua Flightrradar24:stä, että mikä siellä oikein lentää. Samassa huomasin että ko lento "katoaa" aina tutkasta Sastamalan tietämillä n 15 min ennen laskeutumista. Sammuttaako ne koneessa transpondeerinsa ( vai mikä laite sen nyt on minkä perusteella tieto flightradariin tulee). Ja jos ne sammuttavat koneessa jotain, niin onkohan tähän joku järjellinen syy? Muut lennot kun kun näkyvät "tutkassa" kentälle saakka.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 13, 2023 Vastaan samoin kuin aiemminkin: Kone ei lähetä tietojaan ADS-B:llä (puuttuu yleensä vanhemmista koneista) vaan Flightradar paikallistaa sen MLAT-periaatteella (näkyy Flightradarin tiedoissa seuraavasti: Data Source - MLAT). MLAT:n käyttö vaatii, että vähintään neljän Flightradariin kytketyn vastaanottimen on saatava transponderisignaali koneesta. Kun kone on matalalla ja vastaanottimia harvassa, niin tuo vaatimus vähintään neljästä vastaanottimesta ei täyty ja kone häviää Flightradarin seurannasta. MLAT:n periaate ja rajoitukset on selitetty useampaan kertaan tällä foorumilla ja kerrottu myös Flightradarin sivustolla. Jätän tarkemman perehtymisen asiaan kotitehtäväksi. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2023 Terve Antti , tervetuloa forumille. Heikki 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2023 Kiitos vastauksesta. Nytpähän tuokin selvisi ja kotitehtäväkin on tehty Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla