Kari Lumppio

"valkoinen 11", osasto Philippin Bf 109 F-4

16 viestiä aiheessa

Hei!

Selailin Vantaan museon kaupassa vuoden 2022 Feeniks-lehtiä ja oli pakko ostaa numerot 3 ja 4, joissa oli Nisulan Jukan mainiot artikkelit Mensuvaaran kentästä. En ole IMY:n jäsen joten lehdet olivat minulle uusia.

Numerossa 3/2022 on valokuva saksalaisesta mersusta "valkoinen 11" Mensuvaarassa. Sama kuva on ollut useammassakin eri julkaisussa.

Koneesta on olemassa kuitenkin vähintään yksi kuva lisää. Koneen tarina nimittäin ilmeisesti loppui Suomeen. Vetelin kirjastossa oli aikoinaan veteraanien valokuvanäyttely. Yhdessä kuvassa tekstinä "vihollisen alasammuttu kone" tai jotain muuta saman tapaista. Siinä on kuitenkin samainen "valkoinen 11" selällään metsässä suomalaisten sotilaiden ympäröimänä. Muistikuvani mukaan kuva olisi koneen vasemmalta puolelta.

Valokuvan lähteeksi annettu henkilö palveli ilmeisesti kuorma-auton kuljettajana tai ainakin kuljetusyksikössä. Kävin silloin sota-arkistossa läpi ko. yksikön sotapäiväkirjat ym. ehkä jopa ajopäiväkirjatkin, mutta saksalaisiin lentokoneisiin tai edes Mensuvaaraan liittyvää liikennettä en löytänyt. Eli siltä osin kuvan syntyhistoria jäi selvittämättä. Aikaa tästä on jo niin paljon, etten muista kuljetusyksikköä enkä edes henkilön etunimeä.

Muistan myös, että sain jostain osasto Phillipin/ JG 54 tappiotietoja. Todennäköisesti Salosen Matilta suoraan tai välikäsien kautta. Muistikuvan (taas!) mukaan luokkaa neljä tapausta Suomessa, mutta muistaakseni ei yhtään suoraan sopivaa. Tai sitten en osannut yhdistää paikannimiä.

Nykyään arkistotietoa on kiinnostuneilla varmaan vielä enemmän kerättynä ja mielestäni pitäisi olla mahdollisuus tunnistaa tämä "valkoinen 11" ihan koneyksilönä. Ehkä joka osaa ratkaista sen jopa tähän ketjuun? Itselläni on mahdollisesti jossain paperinen valokopio mainitusta kirjaston valokuvista samoin kuin tappioluettelo. Laiskana en haluaisi alkaa tunteja kestävään penkomiseen.

Lisätietoja voi kysyä yksityisviestillä. Tässä on kylläkin käytännössä kaikki muistinvarainen tietoni.

 

Kari

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Kari!

Penkoessani lähdemateriaalia Mensuvaaran  artikkeleja varten, kävin läpi myös tietenkin sotapäiväkirjoja. I./JG 54 eli Osasto Philipp toimi Suomessa Petäjärveltä ja Mensuvaarasta heinäkuun alusta 1942 aina saman vuoden lokakuuhun saakka. Tuona aikana löysin vain yhden I./JG 54:n Mersu bf 109 F-4 -kaputin. Se on mainittu Sortavalan IVAK 220:n spk:ssa, ja kyseessä oli hälytysstarttivaurio Mensuvaaran kentällä 16.8.-42. Kone kellahti nousussa nurin ja selälleen, ilmeisesti kenttäalueella. Lentäjä loukkaantui. Tapaus on mainittu artikkelissani. Koneyksilöä ei ole mainittu.

Kävin tuolloin läpi myös Hannu Valtosen kirjan ”Luftwaffen pohjoinen sivusta”, jossa on mainittu saksalaisten koneiden onnettomuudet Suomessa ja lähialueilla 1941-44. Tätä starttivauriota ei kirjassa kuitenkaan ole, enkä löytänyt myöskään yhtään mainintaa I./JG 54:lle sattuneista mahdollisista onnettomuuksista tuona Mensuvaaran-Petäjärven aikana ajanjaksolla heinäkuu-lokakuu 1942. Kirjassa ei löydy myöskään mainintoja onnettomuuksista ajalta 27.3 - 23.4.-43, kun II./JG 54 toimi Malmilta Suomenlahdelle koneina Mersu G-2:t.

Osasto Kuhlmeyn mukana tuli Suomeen kesäkuussa 1944 I./JG 54:n Focke-Wulfeja, joten Mersuja osastolla ei enää tuolloin ollut.

Valtosen kirjan onnettomuusluettelo on koottu useista asiakirjoista - saksalaisten omista tappioluetteloista sekä yksityisten kokoomalistauksista. Erityisesti mainitaan Matti Salosen ja Rune Raution koosteet.

Ohessa tuo monessa julkaisussa oleva kuva. I./JG 54:n Messerschmitt bf 109 F-4 ”valkoinen 11” Mensuvaarassa kesällä 1942. Kiitos Kari Stenmanille kuvasta. 

Jukka

4D9EC3FB-7642-4F82-9852-CA89A79EDC93.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisätty kuva
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Osasto Kuhlmeyn mukana tuli Suomeen kesäkuussa 1944 I./JG 54:n Focke-Wulfeja, joten Mersuja osastolla ei enää tuolloin ollut.

Eikös Kuhlmayn mukana ollut muutamia G8 tiedustelu-Mersuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ainoa kuvaukseen sopiva JG 54:n kaputti Mensuvaarassa:

1942-08-16, 1./JG 54, Bf 109 F-4/R1, 13077, Fl.Pl. Mensuvaara

Flugzeugführer Uffz Strobel, Wilhelm, verletzt

Überschlag beim Start infolge schlechter Bodenverhältnisse. Bruch 80 %.

Matti

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Matti Salonen kirjoitti:

Tässä ainoa kuvaukseen sopiva JG 54:n kaputti Mensuvaarassa:

1942-08-16, 1./JG 54, Bf 109 F-4/R1, 13077, Fl.Pl. Mensuvaara

Flugzeugführer Uffz Strobel, Wilhelm, verletzt

Überschlag beim Start infolge schlechter Bodenverhältnisse. Bruch 80 %.

Matti

Kiitos Matti! Tämä on juuri tuo sama kaputti, jonka löysin Sortavalan Ilmavalvonta-aluekeskuksen (IVAK 220) sotapäiväkirjasta päiväyksellä 16.8.1942. Tapaus on kirjattu spk:aan välille klo 15.15 -17.00. 

”Toisen hälytyksen alussa ilmaan lähteneen Me 109:n nousu ei onnistunut ja kone kaatui sekä lentäjä loukkaantui.”

Jukka

4EF65C1F-7A7A-4DE9-BA4F-89020336D0EA.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinäkän se! W.Nr 13077. Edit Tai pikemmin W.Nr 8630 (katso alla). Kiitos Matti ja Jukka.

Olisiko jopa ollut niin, että etsin Petäjärven lähellä tapahtuneita onnettomuuksia. Eli ihan perustiedon puutetta. Nyt sitten puute korjattu.

Kari

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitin laiskuuteni ja kävin läpi irtokovalevyä, jossa on jäänteitä edesmenneiltä tietokoneiltani. Todella sekalaisessa järjestyksessä. Noin puolentoista tunnin etsinnän jäljiltä löytyikin jonkunlainen kopio siitä mainitsemastani veteraanikuvasta.

Samalla tulee todistetuksi, ettei muistiin ole luottamista. Kone on oikein päin ja kuva on koneen oikealta puolelta. Molemmat päin vastoin kuin muistin.

Kuvan käyttöoikeuksista en tiedä. Poistan kuvan pyydettäessä.

Kari

 

63c3c55a211fa_Bf109FJG54valk11.thumb.JPG.f76a944a593e7ff206689a62c67511ef.JPG

 

 

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvan perusteella uskallan epäillä edellisen vastaukseni sopivuutta. Näyttäisi paremmin seuraavalta:

1942-07-30, 1./JG 54, Bf 109 F-4/Z, 8630, Valkeamatka

Flugzeugführer Uffz Reinhardt, Hans-Günther, verletzt

Notlandung. Bruch 80 %.

Ellei tämäkään kelpaa, muita ei enää löydy.

Matti

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valkeamatka on (tai oli) kylä Valkjärven lounaispuolella Kannaksella, Punnusjärven itäpuolella. Eli aivan eri suunnalla kuin pohjoisempana Laatokan länsipuolella ollut Mensuvaaran lentokenttä.

Ohessa Valkeamatka 1930-luvun alun kartassa.

Jukka

A56861D0-6ADF-4B56-9B4D-CDEBD19633AA.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mahdollisesti nurin mennyt kone Karin kuvassa jo käännetty oikeinpäin purkausta ja poiskuljetusta varten?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Onko mahdollisesti nurin mennyt kone Karin kuvassa jo käännetty oikeinpäin purkausta ja poiskuljetusta varten?

Mahdollistahan se on, mutta lentokentältä tuo ei kyllä näytä. Tai sitten kone on siirretty pois kiitotieltä, sillä metsää näkyy vieressä. Spk:n maininta ”nousu ei onnistunut ja kone kaatui” viittaisi, että se olisi mennyt nurin jo kiitotiellä, eli kyseessä olisi ollut varsin ”tuttu” tapaus, eli Mersun epäonnistunut startti kun kone lähtee kiertämään. Tai mistäpä tuon tarkasti tietää… onhan se voinut toki mennä kentän päästä ulos ja jatkeelle tai metsään selälleen. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvateksi oli "Pudotettu viholliskone Kannaksella". Sanoista "kone" on oikea tieto ja "vihollis" on väärä tieto.

Valkeamatka on Kannaksella, Mensuvaara ei.

Toivottavasti tietoa löytyisi vielä lisää.

Kari

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi pieni detalji, joka minua pisti silmään, on numeroiden 1 ympärillä oleva musta reunus Karin kaputtikuvassa. Se näkyy hyvin siinä, mutta ei näy (ainakaan selvästi) alkuperäisessä Mensuvaara-kuvassa. Minulla on isolla resoluutiolla oleva alkuperäinen kuva, mutta siinäkään reunus ei näy. Osasuurensin vertailun vuoksi.

Mallarit ohoi! Oliko noiden numeroiden ympärillä mustat reunat? Tässä löytämäni "8":

https://www.asisbiz.com/il2/Bf-109F/JG54/pages/Messerschmitt-Bf-109F2-1.JG54-White-8-Walter-Nowotny-Russia-July-1942-0A.html

Edit: oheiset SA-kuvat Petäjärveltä (I./JG 54) osoittavat, että jos koneissa oli tummat numerot, oli niissä valkoinen reunus.

Jukka

11.jpg

Bf109F-11-300% – kopio kopio.jpg

104064_18302.jpg

104070_18308.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karin laittamassa kuvassa voisi hyvinkin olla Kentänhuoltojoukkue 11:n miehiä? En ole katsonut mitä Khj.11 spk:t kertovat.

IMG_2042.thumb.JPG.9929685b383c99bcffffb352f9a0be39.JPGIMG_2043.thumb.JPG.4a652fbb4bbc7f03e7c7346a1aec0f4a.JPGIMG_2044.thumb.JPG.b9350d519a80fcb0ddaa92fcaec4190f.JPGIMG_2045.thumb.JPG.be6dc16937712d8c21c8b0c19fd590f7.JPG

Lähde: Kansallisarkisto

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Petäjärvellä olleen Khj.11:n sotapäiväkirjaote 30.7.1942, jolloin Valkeamatkan Me 109 kaputti sattui. Ei mainintoja.

7.8.-42 mainitaan kylläkin kaksimoottorisen venäläisen SB-2:n pudonneen muutaman kilometrin päähän metsään Petäjärven kentältä. Joukkue kävi raivaamassa tietä hylyn luo, jotta se saataisiin pois. Osa miehistä pakkasi myöhemmin koneen osia poisvietäväksi.

Jukka

Tiedosto 25(1).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään