Pauli Hankonen

Pariisin Le Bourgetin sekä Bangkokin ilmailumuseot ja samalla pisteidenkeruureissu tasokortin ylläpitämistä varten

6 viestiä aiheessa

Reissujen ja sitä myötä näiden reissuraparien kirjoittaminen on vähän jäänyt taka-alalle johtuen sattuneesta maailmantilanteesta viimeisten vuosien aikana. Mutta maailma tuntuu aukeavan ja pikkuhiljaa tässä itsekin on tullut taas matkusteltua. Suurin osa matkoista on ollut "tylsää" peruskauraa, eikä ole tullut kirjoitettua tänne mitään niistä. Eipä tämäkään reissu nyt mikään super eksottinen ollut, mutta koska uusi reissu työntää jo itseään alkavaksi kohtapuoleen, niin pitää tämä syyskuussa tehty pisteidenhakureissu kuitenkin tänne työntää.

Finnair Plus juhli kolmekymppisiä keväällä ja vähän aikaa myynnissä oli tarjous, jossa kaikille lipputyypeille kaikille reiteille sai kolminkertaiset Finnair Plus taso- ja palkintopisteet. Allekirjoittanutta toki kiinnosti ensimmäinen, sillä platina piti saada taas kerran uusittua pitkän koronavenyttelyn jälkeen, jolloin yhtiö oli armeliaasti jatkanut kautta aina puoli vuotta kerrallaan. Tutkin vähän hintoja ja päädyin lentämään Bangkokiin, vaikka en ole kaupungin suurin fani. Hotellit siellä ovat kuitenkin järkevämmän hintaisia kuin Singaporessa, jonne olisin lentänyt mieluummin ja kaikkein houkuttelevin kohde Japani oli vielä tuolloin suljettu turisteilta. Vähän aikaa pyöriteltyäni lippujen hintoja päädyin hankkimaan HEL-ARN-HEL // ARN-HEL-CGD // CDG-HEL-ARN // CDG-HEL-BKK-HEL-CDG liput. Pääasiallinen pisteidenkeruu elementti oli Pariisi - Bangkok menopaluu economy flex lipuilla ja puuttuvat kaupanpäälliset tulivat Tukholma - Pariisi - Tukholma economy classic, sekä Helsinki - Tukholma - Helsinki economy light lipuista. Longahaulit sekä yhden Pariisin lennon upgreidasin businekseen. Käytössä oli myös olemassa olevan Platinum jäsenyyteni kertoimet pisteille, ja se mahdollisti platinan uusinnan näillä lennoilla. Hintaa koko roskalle tuli hieman yli tonni. Mielestäni hyvä diili platinan uusimisesta "yhdellä" vedolla.

Lennot olivat tällä kertaa seuraavanlaiset:

HEL-ARN    Finnair    Embraer ERJ-190LR OH-LKO
ARN-HEL    Finnair    Airbus A321-231(WL) OH-LZT
HEL-CDG   Finnair    Airbus A321-231(WL) OH-LZN
CDG-HEL   Finnair    Airbus A321-231(WL) OH-LZN
HEL-BKK    Finnair    Airbus A350-941 OH-LWI
BKK-HEL    Finnair    Airbus A350-941 OH-LWM
HEL-CDG   Finnair    Airbus A321-231(WL) OH-LZU
CDG-HEL   Finnair    Embraer ERJ-190LR OH-LKR
ARN-HEL    Finnair    Airbus A320-214 OH-LXM
HEL-ARN    Finnair    Airbus A321-231(WL) OH-LZR

Ja reitti näytti tältä.

map_1024.jpg.b5a7f9f196afd5d1b98d7722de4a8918.jpg

 

Olin aluksi ajatellut visiteeraavani Pariisissa keskustassa menomatkalla, kun minulla oli siellä pitkä koko päivän kääntö. Mutta jossain vaiheessa tulin ajatelleeksi, että miksi mennä kaupunkiin, kun voi mennä maailman yhteen parhaista ilmailumuseoista Le Bourgetiin. Katselin myös huvikseni löytyykö Bangkokista ilmailumuseoa ja kun sellainen sielläkin on, niin pitihän sekin sotkea matkasuunnitelmaan.

Matka alkoi taas olla niin sanotusti tekemistä vaille valmis.

Loungeista ei tullut otettua kovin paljoa kuvia tällä kertaa ja tässä ollaankin jo kiipeämässä ensimmäisen Helsinki - Arlanda legin Embraerin kyytiin.

20220907_160433_1600.thumb.jpg.5edaa47a75603f5e0100d46c9ef6daf1.jpg

 

Stockholm Bromma (ESSB/BMA) näkyi oikein kivasti vähän ennen laskua Arlandaan.

20220907_171618_1600.thumb.jpg.7e66c13f9a351bfb5a9473a702a3fa08.jpg

 

Nopea kääntö Arlandassa ja Airbusilla takaisin Helsinkiin.

20220907_181253_1600.thumb.jpg.6109fc74c4b7156aed8b1623a8283daf.jpg

 

Seuraavana aamuna olikin aika ihastella Pariisin koneen ikkunasta Helsinki-Vantaan tornia kauniissa syyskuun aamun valossa.

20220908_073149_1600.thumb.jpg.76c3cdb6f3a125d83cee9e8ce53ce1e6.jpg

 

Ja se koko lentopaikka lentoonlähdön jälkeen.

7X7A4299_1600.thumb.jpg.6bd1bcadfe7d36bc1f5a3425431b8efe.jpg

 

Jossain Itämeren päällä risteävää liikennettä.

20220908_082047_1600.thumb.jpg.06c1e150cd889a4ddbd2a4e825325cf1.jpg

 

Se vaan on väärin lentää ilman kuplajuomaa.

20220908_082742_1200.thumb.jpg.64febac089cffbe56bb4cad63dc0618d.jpg

 

Pariisin CDG:n ykkösterminaali oli vielä syyskuussa suljettuna ja kaikki liikenne tapahtui kakkosterminaalilta. En tiedä ovatko fransmannit avanneet jo tätä kirjoittaessa ykkösen?

7X7A4303.jpg_1600.thumb.jpg.3b0c701ebac1ecf859d5d9f9b7e2f83c.jpg

 

Pari vip Airbusia. Etualalla Armée de l'Air (Ranskan ilmavoimat) Airbus A330-243 F-UJCS, joka toimitettiin alunperin vuonna 2017 Avianca Brasilille. Mutta kone poistui brassien laivastosta jo parin vuoden kuluttua ja toimitettiin Ranskan ilmavoimille vuonna 2020. Taaempi kone on Qatar Amiri Flight Airbus A330-202 A7-HHM.

7X7A4305_1600.thumb.jpg.efcac3c3468ec0e268c6408fea0bb121.jpg

 

Sitten museoon. Olin katsellut, että sinne pääsee joko RERillä ja vaihtamalla Le Bourgetin asemalta bussiin tai kävelemällä sieltä. Vaihtoehtoisesti CDG:ltä menisi myös suora bussi 350, joka tosin kyllä kiertäisi paikallisen Veromiehen ja Pakkalan kautta. Valitisin suoran bussin koska laiskana miehenä en välittänyt tehdä vaihtoja. En ihan ollut perillä mistä bussi CDG:llä lähtee, mutta kartalta näkyi että yksi pysäkki olisi nimeltään Tour de Contrôle ja siihen pääsisi kätevästi terminaalien 2 ja 1 väliä kulkevalla ilmaisella automaattijunalla Parc Pr aseman kautta. Ensimmäinen legi meni hyvin ja pienen orientoitumisen jälkeen löysin itseni oikealle bussipysäkille. Koitin tutkia kuinka lippu ostetaan, mutta en tullut hullua hurskaammaksi. Pysäkillä oli paljon tekstiä ranskaksi ja hyvin vähän englanniksi. Arvelin kuitenkin, että lipun voi ostaa kuljettajalta. Odottelin tovin bussia, joka saapuikin aikataulun mukaisesti ja nousin kyytiin maksaakseni piletin. Mutta eipä kuskille raha kelvannutkaan ja hän viittilöi vain peremmälle istumaan. Niinpä siinä sitten matkustin viiden euron seteliä nyrkissä rypistäen ja odottaen, että tuleeko tarkastajat joltain pysäkiltä kyytiin. Enpä olisi kyllä heille mitään muuta osannut sanoa, kuin Musee de L'Air kunnon ralliranskan aksentilla, joten enpä tiedä miten siitä olisi selvitty. Tarkastajia ei kuitenkaan näkynyt ja niinpä kolmen vartin kuluttua hyppäsin pois bussista ja tallustin kadun yli kohti tätä rakennusta.

20220908_111633_1600.thumb.jpg.2137041da93aff050fbacbb90367cf9b.jpg

 

Le Bourgetin museo on hieno ja täynnä vaikka sekä mitä. Jos tuonne eksyy, niin kannattaa varata kunnolla aikaa. Minulla taisi vierähtää joku reilu kolmisen tuntia ja enemmänkin olisi saanut aikaa kulumaan. Heti sisään tullessa vierailijaa tervehditään ilmailun alkuaikojen kalustolla.

20220908_112802_1600.thumb.jpg.8ce6f86cf1038128c030529ca7d87bc9.jpg

 

Morane Saulnier, Type-G.

7X7A4314_1600.thumb.jpg.f0c0462d4a9c803cd692f993c50f520b.jpg

 

Deperdussin Monocoque.

7X7A4315_1600.thumb.jpg.a585dd17e0a22eb1e046da8df4ee2971.jpg

 

Yleisnäkymää avaruushallista.

7X7A4317_1600.thumb.jpg.0c6f7ccf595a7ce5fb887686a556c340.jpg

 

Kurkistus Sojuzin miehistökapselin sisään.

7X7A4322_1600.thumb.jpg.d29efbab30e2bf6264ba32dea3f8f606.jpg

 

Pikku prinssi oli myös päässyt museoon. Taustalla Antoine de Saint-Exupéryn yksi monista lentämistä koneista Caudron C.635 Simoun F-ANRO.

7X7A4323_1600.thumb.jpg.d941617043daeb37effbde31dd67aa15.jpg

 

de Havilland DH.89 Dragon Rapide F-BHCD.

7X7A4324_1600.thumb.jpg.bcd17a01158322484a0d5622fee21c89.jpg

 

Ruotsin ilmavoimien Saab J-35A Draken 35069.

7X7A4327_1600.thumb.jpg.38008e3e833de1936ef15239da96763e.jpg

 

Ruotsin ilmavoimien Saab Sk37E Viggen 37808.

7X7A4328_1600.thumb.jpg.20a3795e2c36d771aa684bb91c2f4706.jpg

 

Toisen maailmansodan hallissa USAF Douglas C-47 42-100558 ja etualalla Ranskan ilmavoimien Dewoitine D-520.

7X7A4329_1600.thumb.jpg.fdec0fa5b8877180920b138327f42f47.jpg

 

Pari kuvaa jenkkien Dakotan sisältä.

7X7A4336_1600.thumb.jpg.aec786510d31fb3d9993876306bb00ba.jpg

7X7A4337_1600.thumb.jpg.10124f7ef06060d17e1408cac8ca81c6.jpg

 

Royal Air Force (RAF) Supermarine Spitfire Mk.XVIE TB597.7X7A4339_1600.thumb.jpg.6b112de0eba5ccd82f16027ca1b789b2.jpg

 

Ranskan ilmavoimien Dewoitine D-520.

7X7A4340_1600.thumb.jpg.70f1feb2024d9331684595d445ad409a.jpg

 

Ranskan ilmavoimien Douglas AD-4N(A) Skyraider 126979.

7X7A4343_1600.thumb.jpg.4f24af534e4e9a0a98f581472debcaca.jpg

 

Jaarittelut sikseen ja asiaan! Tämän vuoksihan tänne tullaan :D

20220908_121839_1600.thumb.jpg.03fbabaf08b5f71513249e62bc5570f5.jpg

 

Ai että he ovat kauniita! Edessä Air France Aerospatiale-British Aerospace Concorde 101 F-BTSD ja takana prototyyppi nro 1 Aerospatiale - British Aerospace Sud-BAC Concorde F-WTSS.

7X7A4345_1600.thumb.jpg.6fd6cafaae286843422c2c2c0abb6b6f.jpg

 

Prototyypissä oli myös rungon keskellä takana takaportaat, jotka eivät päässeet mukaan tuotantosarjan koneisiin. Sisäänkäynti protoon museossa on takaportaiden kautta.

7X7A4346_1600.thumb.jpg.52f1cd1bf4a65e8486968c1150a67571.jpg

 

Proto on hyvin askeettinen sisältä. Käytävän sivuilla olevissa kuvissa kerrotaan koelennoista lyhyesti.

7X7A4347_1600.thumb.jpg.5e6698e3df2671441ec8933c8ab2b7f2.jpg

 

Kurkistus ohjaamoon niin läheltä kuin mahdollista. Pleksin ylle on jätetty aukko valokuvausta varten, mutta muuten ohjaamoon ei pääse tätä lähemmäksi. (Tämä kuva muuten on lipsahtanut tähän tuotantokoneen ohjaamosta, mutta en nyt saa vaihdettua paikalle oikeaa kuvaa)

7X7A4352_1600.thumb.jpg.1f73bb841086b1a6a527156b737a6d2f.jpg

 

Etuovesta vaihto prototyypistä tuotantosarjan koneeseen.

7X7A4351_1600.thumb.jpg.6807218c3d259c3e21d6ca146d65bf1c.jpg

20220908_121844_1600.thumb.jpg.1b57138a13d5e3369f4622c8b54731d3.jpg

 

Sama juttu täällä ohjaamon kanssa. Katsoa saa pitkältä.

7X7A4352_1600.thumb.jpg.11f0dfeeb25c1cbb1b78b8f9c249bbd8.jpg

 

Tuotantokoneeseen on raivattu käytävälle kulkureitti poistamalla puolesta koneesta istuimet vasemmalta puolelta. Kaiuttimista muuten tulee ääninauhaa, jossa on kuulutuksia lennolta Pariisista New Yorkiin.

7X7A4354_1600.thumb.jpg.e97936233f6c392fe76bc3b9c2188d7f.jpg

20220908_122001_1600.thumb.jpg.550e486604f7a8616473c09ccaecc3d5.jpg

 

Puolesta välin konetta ulos siiven päällä olevasta ovesta ja samalla tarjotaan mahdollisuus kurkata pleksin takaa kokonaista matkustamoa, johon ei ole pääsyä.

20220908_122107_1600.thumb.jpg.70aadf7877d2d62046aad58e3ae966f4.jpg

 

Proton keula, joka poikkeaa ainakin visiirin osalta tuotantokoneesta.

7X7A4359_1600.thumb.jpg.ee668084717a1f5a1adccd49b9891585.jpg

 

Ja tuotantokoneen elegantti siipi.

7X7A4361_1600.thumb.jpg.eae97904753da19d1577a035d93c536b.jpg

 

Vähän kurkistelua tuotantokoneen alle ja moottorien reverssiluukkuihin.

7X7A4362_1600.thumb.jpg.2642d3e5f27fcd2a08de1b151c1ee2be.jpg

7X7A4364_1600.thumb.jpg.e3b842f22ea6cb7de83dce14e9199ac9.jpg

 

Oi kun olisi kyytiin päässyt..

7X7A4366_1600.thumb.jpg.ef4ee5644ee2b7e7b53facf2907a8eac.jpg

 

Löytyi kuvakulma, josta protokin mahtuu kokonaan kuvaan. Onneksi tuli 15mm lasi mukaan.

7X7A4368_1600.thumb.jpg.6e8e424f522a517ef16fe660598dc6e0.jpg

 

Concorde hallista löytyy myös Irakin sodassa vuonna 1991 irakilaisten ohjuksesta osumaa ottanut Ranskan ilmavoimine Sepecat Jaguar A 11-YG, jonka lentäjä onnistui vaurioituneella koneellaan laskeutumaan Yhdysvaltojen tukikohtaan.

7X7A4365_1600.thumb.jpg.aeac0e38b2cc83ac30412a44aee859fc.jpg

 

Hallin ulkopuolella Saabien takana seisoo Saksan Ilmavoimien Sukhoi Su-22M4 9809.

7X7A4369_1600.thumb.jpg.c39ee9a37e32a4a2932a725633be2c42.jpg

 

Helikoptereita museossa on myös varsin kattavasti ja laitetaan nyt niitäkin muutama esille.

Gendarmerie nationale Aerospatiale Alouette III SA319 JBL.

7X7A4370_1600.thumb.jpg.41f14e9d841cb0d0ed6d330bfc2fcaba.jpg

 

Erikoinen viritys kantaa tyyppinimeä SNCASE SE-3101 ja rekisteriä F-WFDQ. Laitteessa oli yhden pyrstöroottorin sijasta kahdella 45 asteen kulmaan sijoitettua pyrstöroottoria.

7X7A4371_1600.thumb.jpg.29b480737ad26a1cb4b7c665caa4b4e2.jpg

 

Etualalla jonkinlainen sähköhelikopterin prototyyppi ja vieressä Breguet 111 Gyroplane F-WFKC joita rakennettiin vain yksi kappale.

7X7A4374_1600.thumb.jpg.b6e743882434864120e02c78c871940f.jpg

 

Yleisnäkymää helikopterihallista.

20220908_124712_1600.thumb.jpg.98db2344918c9b1effea0f45438a8049.jpg

 

Ranskan laivaston Piasecki HUP-2 Retriever 23.S.6

7X7A4380_1600.thumb.jpg.4dcc7618bb5c474bb49e3b619b76a60c.jpg

 

Caravellen nokkakin on päässyt museoon sisätiloihin mukaan.

7X7A4375_1600.thumb.jpg.ef5c4baeb599e6adfa0e052677e708fe.jpg

 

Mulle tulee näistä protoista mieleen, että jo Hergé olisi piirtänyt sarjan "Tintti lentää", niin tämä olisi varmasti ollut siinä mukana. Payen Pa 49 Katy F-WGVA.

7X7A4376_1600.thumb.jpg.ac9801b4abcbcf837870c90b834d8206.jpg

 

Ja toinenkin "Tintti lentää" -sarjakuvan kone protohallista, jossa oli kaikenlaisia erikoisia lentohärveleitä. Hirsch H.100 F-WGVC.

7X7A4377_1600.thumb.jpg.cec3abb55a51e3a45b0d5c2ebe3e8dd2.jpg

 

Kokoelma erilaisia pyssykoneita.

7X7A4379_1600.thumb.jpg.cdfe31997aa131c8ac68e7c7574bc2c5.jpg

 

Tämä ei kuulu museon kokoelmiin, vaan on parkissa Le Bourgetin kentän bisnes jettien seassa. Prinssi Mohammad bin Fahd bin Al Saudin henkilökohtainen kaupakassi. Boeing 777-2KQLR VP-CAL.

7X7A4381_1600.thumb.jpg.f8abac8c42494511730b82de0660cfd6.jpg

 

Ranskan laivaston Bréguet 1150 Atlantic 61.

7X7A4383_1600.thumb.jpg.72d9e35852f8bbc05b8287b7a19c638b.jpg

 

Ranskan laivaston Nord 262E Fregate 72.

7X7A4384_1600.thumb.jpg.08860d03d2c2728b9a32bd82d991fa6a.jpg

 

Ranskan ilmavoimien Transall C-160 R18.

7X7A4385_1600.thumb.jpg.9904f95a1d465f5b91492f62a85bc947.jpg

 

ESAn käyttämä Ariane 5 kantoraketti. Raketit laukaistaan ESAn avaruuskeskuksesta Guyanan avaruuskeskuksesta, Etelä-Amerikasta.

7X7A4386_1600.thumb.jpg.8a0c8397c7cc4c5e1d7f6a1d7931b9d4.jpg

 

Airbus Industrie Airbus A380-861 F-WWDD on prorotyyppi nro 4 ja luovutettu museon kokoelmiin vuonna 2017. Koneeseen ei ole sisäänpääsyä.

20220908_125832_1600.thumb.jpg.8647898e47f7a2126e3f51634d947388.jpg

7X7A4407_1600.thumb.jpg.fd1511986e556faed8273fc955116c70.jpg

 

Dassault Rafale A F-ZJRE protyyppi.

7X7A4387_1600.thumb.jpg.3cf759727438a4891f50f0337edc6e7e.jpg

 

Air Provence Aerospatiale SE-210 Caravelle 12 F-GCVL. Kone toimitettiin alunperin Tanskaan Sterling Airwaysille vuonna 1972 ja se sai tunnuksen OY-SAE. Vuonna 1983 kone myytiin Air Interille ja viimeinen operaattori koneella oli Air Provence, joka luovutti koneen museolle vuonna 1995.

7X7A4392_1600.thumb.jpg.36985b9df2761c62d229422b53b3160b.jpg

 

Air Inter Dassault Mercure 100 F-BTTD. Dassaultin vuonna 1971 ensilentonsa lentänyt konetyyppi oli tarkoitettu mm. amerikkalaisten Boeing 737 ja DC-9 koneiden kilpaililjaksi, mutta koneen heikko kantama ei herättänyt kiinnostusta asiakkaissa. Wikipedian mukaan koneen kantama oli vain hieman yli 2000 kilometriä. Air Inter jäi koneen ainoaksi operaattoriksi operoiden 11:sta konetta kaikista 12:sta valmistuneesta  koneesta.

7X7A4402_1600.thumb.jpg.d33d70406b71ad44bc7e26f6ed2009df.jpg

 

Dassault (Mystère) Falcon 20 F-WLKB on ensimmäinen vuonna 1963 lentänyt ensimmäinen protyyppi Dassault Falcon koneperheelle. Konetta kutsuttiin myös nimellä Mystere, mutta se pudotettiin jossain vaiheessa pois. Alkuperäisen Falcon 20 tuotanto loppui jo vuonna 1988, mutta Falcon elää ja voi hyvin uudemmilla kehitysversioilla joita on toimitettu reilusti yli 2500 kappaletta vuosien varrella.

7X7A4405_1600.thumb.jpg.19147c9aa2754f43854ca25f18e1ef44.jpg

 

FedEx Boeing 727-22(F) N166FE on lahjoitettu museon kokoelmiin käsitääkseni vuonna 2007.

7X7A4406_1600.thumb.jpg.91bb511b369963bbe20bc3577ccf0539.jpg

 

Air France Boeing 747-128 F-BPVJ jonka sisälle myös pääsee kurkistamaan.

7X7A4388_1600.thumb.jpg.a88a78df7e56a8605ed0c5e81772c56e.jpg

 

Yläkannen charmia Air Francen tapaan. Kone toimitettiin firmalle vuonna 1973 ja museoitiin vuonna 2000.

7X7A4409_1600.thumb.jpg.36f561b1dee95ae75caa684e8e91b4f3.jpg

 

Ohjaamoon pääsee kurkistamaan pleksin takaa kuten Concordeissakin. Jumbossa on sen verran enemmän tilaa, että kuvaan mahtuu muutakin kuin käytävää.

7X7A4412_1600.thumb.jpg.ac2ad6d911dce497ecea57f3e7de7e1a.jpg

 

Riisuttua turistiluokkaa alakerrassa.

7X7A4413_1600.thumb.jpg.2b10505518c75bbd12f4072353f95088.jpg

7X7A4415_1600.thumb.jpg.5e2babbcdaf052f128e197c9b158d0f8.jpg

 

Ja hauskasti avattu lattia, josta näkee kuinka rahti kulkee jalkojemme alla kun istumme lentokoneessa.

7X7A4416_1200.thumb.jpg.8c8df56bfdef64bc62ce960b9cbd9c68.jpg

 

Laitetaan vielä yksi kuva jumbon avatuista rakenteista.

7X7A4417_1600.thumb.jpg.91660302e4732ab17f1aa77b588c73d6.jpg

 

54,1 litrainen 18 sylinterinen Hispano-Suiza 18R hirviömoottori 30-luvulta.

20220908_131942_1600.thumb.jpg.ae263ef51124d6a88e095fda8317c49a.jpg

 

Tuntemattomaksi jäänyt Junkers F13 ja sen edessä tuntemattomaksi jäänyt tähtimoottori. Jos joku nyt ei vielä tiennyt, niin juuri Junkers F13 koneilla tänä vuonna 100 vuotta täyttävän Finnairin edeltäjä Aero Oy aloitti toimintansa Katajanokan lentosatamasta vuonna 1923.

7X7A4420_1600.thumb.jpg.d9f3b70741a441d79f7ee30780a0d7a8.jpg

 

Matka takaisin Charles de Gaullen kentälle meni samalla kaavalla kuin tulo museolle. Etsin bussipysäkin ja kun hyppäsin kyytiin, niin tarjosin kuskille paperirahaa. Hän murahteli minulle jotain ranskaksi ja viittilöi istumaan kyytiin. Niinpä taas puristin hikisessä nyrkissä kolme varttia rahaa ja odotin tarkastajia, joita ei näkynyt tähänkään suuntaan. En minä ilmaisesta kyydistä ole pahoillani, mutta olisin kyllä mielelläni lipun lunastanut. Lentoasemalta olisi ilmeisesti saanut lipun samasta automaatista, josta ostetaan lippu RER-junaan, mutta miten ihmeessä se ostetaan kun pysäkiltä hypätään kyytiin?

 

Finnairin iltakyydillä kohti Helsinkiä. Au revoir Paris!

7X7A4432_1600.thumb.jpg.c69e2ff27805ebeda2d248e39ac2a772.jpg

 

Le Bourgetin lentoasema ja Eiffel torni näkyy hienosti Charles de Gaullelta noustessa.

7X7A4433_1600.thumb.jpg.6bdeca23f0e62f7e1c53dfaec8ba0509.jpg

 

Helsingissä oli tavanomaisen kiireellinen vaihto, enkä tullut ottaneeksi kuvia loungesta. Tässä ollaankin jo paikalla 3L nautiskelemassa tervetuliaisjuomaa.

20220909_001756_1200.thumb.jpg.05ce8306ff68c77f60312ebd439dfbd5.jpg

 

Ruokalista syyskuun Helsinki - Bangkok lennolla busineksen puolella näytti tältä.

20220909_003158_1200.thumb.jpg.170b504f7a94c14bd0d155052b6f933a.jpg

 

Valitsin kirjolohta, joka muistaakseni oli ihan maukasta.

20220909_013826_1600.thumb.jpg.fa1ae48df53dfdbd3a30fc1b5741fb56.jpg

 

Jälkkäriksi juustoja.

20220909_020027_1024.jpg.ec9e611a7b6564d56f205af7d81af7d9.jpg

 

Aamiaiseksi valitsin munakokkelia ja makkaraa. Vaikka en ole suuren suuri lentskarikokkelin ystävä, niin tämä annos myytiin mausteisen makkaran voimalla.

20220909_095628_1600.thumb.jpg.1bde8c13827f0f27c4d6cdceb86b132a.jpg

 

Kaartelua jossain Thaimaan ilmatilassa. Sadekausi näkyy maisemassa.

7X7A4436_1600.thumb.jpg.6be3c92d0b759153529bfd72eba94cef.jpg

 

Bangkokin vanha kenttä Don Mueang (IATA DMK, ICAO VTBD), jonne olisi tarkoitus mennä ihmettelemään Thaimaan kuninkaallisen ilmavoimien ilmailumuseon kokoelmia muutaman päivän kuluttua.

7X7A4437_1600.thumb.jpg.aa8ab504d5d1f5232788ef090ee37bce.jpg

 

Aikanaan laskuun Bangkokin uudelle kentälle Suvarnabhumille (IATA BKK, ICAO VTBS), jossa näkyi olevan parkissa aika paljon Thai Airwaysin riveistä poistunutta kalustoa.

7X7A4441_1600.thumb.jpg.57cde54ab95dbdb2661a988f748a7e2c.jpg

7X7A4447_1600.thumb.jpg.aa6f684a4c0791a5ac3ec4beb00d3af4.jpg

7X7A4450_1600.thumb.jpg.2e2f79dca01978cdb75b66e0dc6df960.jpg

 

Thai Airways International Boeing 777-2D7ER HS-TJT edusti yhtiön aktiivisia ilma-aluksia.

7X7A4452_1600.thumb.jpg.5cbedad5069d02a1a823714e35b3c711.jpg

 

Majapaikaksi valikoitui tällä kertaa Sofitel Bangkok Sukhumvit.

7X7A4465_1600.thumb.jpg.74175fac07b7220591cfc22dc2d989c6.jpg

7X7A4457_1600.thumb.jpg.3d09fb05d1a16b0dc2b0ec1e12d42934.jpg

 

Budjettiruokailua kadun toisella puolen.

20220909_214210_1600.thumb.jpg.7279759b346e4697a43598d6caca268f.jpg

 

Yritys tallentaa Bangkokin sateista yötunnelmaa puhelimen kameralla. Ei tullut minkäänlaista gimbaalia tai jalustaa mukaan, niin ei oikein järkkärillä saanut mitään järkeviä yökuvia.

20220910_201908_1400.thumb.jpg.52b97e5c0d6293f8ca66b9e2885f10ca.jpg

 

Sofitelin yläkerrassa oli belgialainen ravintola, jossa tarjoiltiin erinomaisia simpukoita.

20220910_205640_1600.thumb.jpg.66dcdcefb94fc7330a2b5b7bc34eb49d.jpg

 

Ja sitten museoon. Museoon pääsee tosi kätevästi BTS Skytrainin Sukhumvit Linellä. Museolla on oma pysäkki Royal Thai Air Force Museum. Tuolta jotain tietoa museosta https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Thai_Air_Force_Museum Museon nettisivut eivät ainakaan tätä kirjoittaessa toimi. Ennakkoon ajattelin museon olevan hieman väsähtänyt esitys, mutta kaikkea vielä! Se on hieno paikka, jossa kannattaa vierailla mikäli lentokoneet kiinnostavat ja on aikaa.

Ensimmäisenä pari tuntemattomaksi jäänyttä Thaimaalaista(?) lentokonetuotantoa edustavaa lentolaitetta.

7X7A4467_1600.thumb.jpg.c8fcd116cc12f79c4ebb45634324c3fd.jpg

 

Royal Thai Air Force Curtiss Hawk III.

7X7A4469_1600.thumb.jpg.3780a81ad090fa3dacabc28bdaeb2a19.jpg

 

Royal Thai Air Force Republic F-84G Thunderjet 4314.

7X7A4470_1600.thumb.jpg.b4df058b97a53bf3a59ff16c047c4c86.jpg

 

Royal Thai Air Force Northrop F-5A Freedom Fighter.

7X7A4471-Pano_1600.thumb.jpg.125917d33348671513a81231434a61fb.jpg

 

Royal Thai Air Force General Dynamics F-16A 10200. Kone on alunperin USAF:n käyttöön luovutettu vuonna 1980 tunnuksella 79-0324. Jossain vaiheessa kone on myyty varaosina Thaimaahan ja siellä se on päätynyt museoon.

7X7A4475_1600.thumb.jpg.586489d013d6edecbe588b56d2ac7f74.jpg

 

Svenska flygvapnet Saab JAS-39A Gripen 39178. Kone on lahjoitettu Thaimaan ilmavoimille ja toinen kylki on Thaimaan ilmavoimien väreissä. Valitettavasti siitä puolesta ei oikein saanut kunnon kuvaa.

7X7A4478-Pano_1600.thumb.jpg.c9e83b28d973abe47ca607d6bd2d5bd6.jpg

 

Royal Thai Air Force Fairchild C-123B Provider L4-6/07.

7X7A4480_1600.thumb.jpg.cab8230e9b61db8d250e3a4514fe3d17.jpg

 

Museossa on kaikenlaista mielenkiintoista sälää. Eipä ole tullut vastaan koskaan aikaisemmin tällaistakaan keksintöä. Royal Thai Air Force Rhein-Flugzeugbau (RFB) Fantrainer 600 F18-15/32 40226.

7X7A4481_1600.thumb.jpg.2d5aee0ac066a0cfcb33e33bd4e72bf4.jpg

 

Edellisen varhaisempi kehitysversio Royal Thai Air Force Rhein-Flugzeugbau (RFB) Fantrainer 400 F18-15/32 4001.

7X7A4482_1600.thumb.jpg.ab612836dc77e9ce50b5f402ebaca27a.jpg

 

Royal Thai Air Force Grumman G-44A Widgeon 2494.

7X7A4483_1600.thumb.jpg.aeb6bd71b7fafe0147df9873db4b32b5.jpg

 

Royal Thai Air Force North American OV-10C Bronco J5-10/14 158405.

7X7A4484_1600.thumb.jpg.1818b4ea00380fbbee101e54bfebda9b.jpg

 

Royal Thai Air Force Sikorsky H-5A H1K-1/96.

7X7A4485_1600.thumb.jpg.35c67f0bf6e943138715814d40675ccf.jpg

 

Royal Thai Air Force Bell UH-1H, jonka tunnusta en saanut selville, on tullut museoon vuonna 2021.

7X7A4487_1600.thumb.jpg.b83388865e87e0b4b1bfa65ce5971016.jpg

 

Royal Thai Air Force Bell UH-1N Iroquois B.H6K-1/19.

7X7A4488_1600.thumb.jpg.8c6c944d9bb6a59cbfac69df02c2695b.jpg

 

Royal Thai Air Force Boeing 737-2Z6/Adv L11-1/26 60201.

7X7A4489_1600.thumb.jpg.27296f5843f6c3fbbdcad1796e16a9cd.jpg

 

Royal Thai Air Force Hawker Siddeley HS-748 Srs2/108 L5-1/08 60301

7X7A4490_1600.thumb.jpg.c1bb7d0632d428b4765a8febdaf0d399.jpg

 

Ilmavoimilla on ollut historiansa aikana käytössä vaikka ja mitä kalustoa. Yleisilmailukalustoa museon pihalla.

7X7A4492_1600.thumb.jpg.99eafdda1c5a0144670ed5ff04227e36.jpg

 

Royal Thai Air Force Israel Aircraft Industries IAI-201 Arava TL7-1/22 40204.

7X7A4494_1600.thumb.jpg.23f4e0b0b583dd0b3e4c9f83224d039b.jpg

 

Royal Thai Air Force RTAF Boripatra (replika). Kone oli 20-luvulla suunniteltu Thaimaalaisten omaa tuotantoa oleva pommikone, joita valmistettiin 12 kappaletta. https://en.wikipedia.org/wiki/Boripatra

7X7A4496_1600.thumb.jpg.b9c9362208d053a8ef7e9dd5af8b4ba2.jpg

 

Räyhäkkään näköinen Royal Thai Air Force Fairchild AU-23A Peacemaker JTH2-34/20. Luulin kuvanneeni Pilatus Porterin, mutta olikin Fairchild. Enpä tiennytkään, että näitäkin on valmistettu lisenssillä.

7X7A4497_1600.thumb.jpg.8b7c774bedd1d4db1f6423fdcc03e9ae.jpg

 

Royal Thai Air Force Cessna T-37C Tweety Bird F12-09/13.

7X7A4498_1600.thumb.jpg.f4698447b606f27baf893e32d2678abb.jpg

 

Takapihalta löytyi palasina Royal Thai Air Force Hoffmann H-36 Dimonia R1-5/27/526.

7X7A4499_1600.thumb.jpg.6c091657d8abee285204bb862acdad42.jpg

 

Royal Thai Air Force Alenia G-222 L14-6/39.

7X7A4502_1600.thumb.jpg.63888608bc0a1649535a0647d081cb3b.jpg

 

Ja vielä loppuun Royal Thai Air Force Fairchild F-24J S1.

7X7A4505_1600.thumb.jpg.31079653aa9df0000d1e9e6401ad9009.jpg

 

Museon kokoelmat ovat laajat, eikä tässä tietenkään ollut kaikkia koneita. Kaiken kaikkiaan suositeltava museo ja kannattaa mennä poikkeamaan jos matka sattuu kulmille. Museoon on vapaa pääsy ja kokoelmat ovat kiinostavat.

 

Ainoa huono puoli siinä on että siellä oli kuuma ja tuli jano.

20220911_190241_1200.jpg.dff9dcb1df6c2941e119b4ae6112d226.jpg

 

Ja sitten tulee nälkä.

20220911_220354_1400.thumb.jpg.a7c2c9175db475713db9dc59d3aebc2c.jpg

 

Näitä luita piti oikein varta vasten lähteä maistelemaan Jodd Fairsin yömarkkinoille. Ihan jees, mutta vähän muutakin piti syödä, että nälkä lähti.

20220911_220410_1400.thumb.jpg.f8c03a605803baa0d1b3fd103a24e47a.jpg

20220911_230306_1400.thumb.jpg.92bfe1437772a978d90db030c6a28966.jpg

 

Seuraavana päivänä illlallinen käytiin testaamassa Bangkokin yhdessä parhaaksi mainitusta buffassa, Marriott Marquis Queen's Parkin Goji Kitchen + Barissa.

20220912_211824_1400.thumb.jpg.f091140b1ed4b6f26995295e32c360e2.jpg

20220912_212545_1400.thumb.jpg.bc3572fc875ba0fd9443469c155593c7.jpg

20220912_212008_1400.thumb.jpg.c9edbd7bd1cf43b0b4dae008ce8cbe9d.jpg

20220912_212140_1400.thumb.jpg.49a2284c78d0b9c569ff64ecbacda430.jpg

20220912_211847_1400.thumb.jpg.b3a0528c5ad9d0c4d2732b9ae1c79235.jpg

20220912_211903_1400.thumb.jpg.e78a9a75a602c9a3559ebc6fb09d07d7.jpg

20220912_211751_1400.thumb.jpg.030739d1f42a689398eb613759406c18.jpg

20220912_211800_1400.thumb.jpg.fc3d96e16b2cc2653bf923d75b5b1a9b.jpg

20220912_212518_1400.thumb.jpg.a5a2e32958b5397001689549234f2370.jpg

20220912_212602_1400.thumb.jpg.d0d4a84a7fe795744246f420098a0bda.jpg

 

Kaikki hauska loppuu aikanaan ja myös sateisesta Bangkokista piti lähetä könyämään lentoasemalle.

20220913_141527_1600.thumb.jpg.cdb1c873edb0a7bea8e253811ab0d91d.jpg

20220913_174949_1600.thumb.jpg.0c7fad00de46203d3496e4555593b46e.jpg

 

Ensin Qatar Airwaysin loungeen nauttimaan vähän kuplajuomaa ja suihkuttelemaan päivän hiet pois.

20220913_191432_1200.thumb.jpg.65195d4e3e1b6674b0addd4efbf6e7a8.jpg

20220913_191820_1600.thumb.jpg.a7937ed701193ba1625cfe2ffbdd3ce1.jpg

 

Ja siitä JAL:n loungeen herkuttelemaan japanilaisilla herkuilla. Tuntuu, että monet pitävät Qatarin loungea parempana Bangkokissa, mutta itse pidin enemmän tästä JAL:n loungesta. Hyviä toki molemmat.

20220913_204946_1600.thumb.jpg.3fadab70abe9d60b776ad2a63ab92ecc.jpg

20220913_194350_1600.thumb.jpg.76b711f9547d158f37d8a78ced277fdb.jpg

 

Myöhään illalla hyvin virkistyneenä oli mukava kömpiä omaan koloon paikalle 6H nauttimaan tervetuliais shampanjaa ja pähkinöitä.

20220913_213136_1600.jpg.11b937497f64a1a88f879b40b3b95c5f.jpg

 

Illalliseksi tilasin taas kalaa.

20220913_224552_1600.thumb.jpg.bf26c2242a80c39b94f60d190216eaaa.jpg

 

Ja jälkkäriksi tietysti juustoja.

20220913_230736_1600.thumb.jpg.8ed578698e3f0d9f747603513c1c25de.jpg

 

Aamiainen ennen laskeutumista Helsinkiin näytti tältä.

20220914_081232_1600.thumb.jpg.33c34e6a91004e92646e9f8d2c60544d.jpg

 

"Cleared to land runway 15."

20220914_100623_1600.thumb.jpg.e1329a98ee785f9d1b84a0807156104b.jpg

 

Pikainen koneenvaihto Helsingissä ensimmäiselle Pariisin aamulennolle. Finavia ei muuten ole saanut niitä uusia kovin kehuttuja ja hyviä läpivalaisulaitteita transit turvaan, vaan siellä pitää edelleen nostaa kiltisti sähköllä toimivat laitteet ja nesteet pois käsimatkatavaroista. Oli aika hidasta puuhaa ja vaihto olisi saattanut jopa mennä nopeammin jonottamalla passintarkastuksen kautta ulos ja kävelemällä sitten uuden lähtöselvitysaulan kautta turvan läpi. No kaikkea ei vaan voi saada ja homma toimi noinkin.

Tässä ollaankin jo istumassa aamun ensimmäisessä koneessa Pariisiin.

20220914_071022_1600.thumb.jpg.0e453f22687491bb61c56843b0a790cc.jpg

 

Finnairin business aamiainen Euroopan lentojen tyyliin.

20220914_082130_1600.thumb.jpg.2cd4ced0a919d209b17da2358c605682.jpg

 

Vähän kuplajuomaa tähän väliin toki.

20220914_082831_1600.thumb.jpg.ec35daa1c8c865e246a841d6e4acaeba.jpg

 

Taas Pariisissa, mutta tällä kertaa kääntö oli suunniteltu lyhyemmällä vaihdolla kuin menomatkan museopäivänä.

20220914_102831_1600.thumb.jpg.c86deab1fb62f7b149cf2e22732cf9a5.jpg

 

En uskaltanut ottaa lippuja varatessa saman koneen kääntöä Pariisiin, kun en tiennyt kuinka homma siellä toimii, eikä mistään oikein tahtonut saada kunnon tietoa asiasta. Jo menoreissulla tuli kuitenkin huomattua, että siellä pystyy hienosti vaihtamaan samalla koneella, mutta en viitsinyt vaihtaa lippua enää koska se olisi tullut aika kalliiksi. Niinpä minulla oli nyt reilu kolmen tunnin odotus, jonka olin suunnitellut viettäväni loungessa. Mutta kaikki ei mennyt kuten olin suunnitellut, sillä suuniteltu paluulentoni ei koskaan päässyt Pariisiin, vaan päivälennon Emppu hajosi Helsingistä lähdön jälkeen ja kääntyi takaisin Helsinkiin. Sain sitten odotella seuraavaa mahdollista lentoa Helsinkiin kolme ylimääräistä tuntia lisää. Menihän se toki siellä lounkessa nojatuolilla torkuessa ja napostellessa keksejä, mutta olisin kyllä ollut ihan tyytyväinen jos olisin tullut jo samalla koneella takaisin, jolla Pariisiin aamulla lensin..

Screenshot_20220914-122237_Flightradar24_1024.jpg.3cbc6a5b5aea1ba33d5c687031ea7d40.jpg

 

No lopulta pääsin matkalle kohti Helsinkiä ja mielipahaa lievittää aina kun saa ihailla tätä peltilintua. Air France Aerospatiale-British Aerospace Concorde 101 F-BVFF.

7X7A4520_1600.thumb.jpg.704213bc138c4d6488335ff0c6bd4e71.jpg

 

EasyJet Airbus A319-111 G-EZFT.

7X7A4522_1600.thumb.jpg.db03800643fb6becd9aef16c45ee8eca.jpg

 

Marokon valtion Gulfstream Aerospace G650 CN-MMH.

7X7A4526_1600.thumb.jpg.5e7c41eeda295128f1522b3b596591d8.jpg

 

Taas kerran Au revoir Paris!

7X7A4536_1600.thumb.jpg.34608a0b652f702197c1d21a9fea2ae9.jpg

 

Äksä maikin moottori ja siipi varsin harmaassa ympäristössä.

20220916_172257_1600.thumb.jpg.dc8131b60c62152088078097a086cc8d.jpg

 

Saapuminen Helsinkiin kilpaa auringon kanssa laskien vain vähän alle kolme tuntia alkuperäistä suunnitelmaa myöhemmin.

20220916_175228_1600.thumb.jpg.18c19a91921c6c9f9562ba0bbae12050.jpg

 

Parin päivän kuluttua oli vielä vuorossa matkan päättävät HEL-ARN-HEL lennot, joilta tuli otettua yksi kuva Maarianhaminan lentopaikasta. Terveisiä sinne!

7X7A4539_1600.thumb.jpg.7988110f024c74c13a1a5954c283d3cb.jpg

 

Näin saatiin pakettiin ja erityisesti tänne foorumille vihdoin tämäkin matka. Tasokortti on taas turvattu pitkäksi aikaa eteenpäin ja seuraava matkakin kolkuttelee jo aivan kulman takana. koitan siitä saada tänne rapsan tehtyä aikaisemmin ja nyt ajattelin vähän panostaa myös enemmän sisäkuviin, sillä luvassa on Finnairin Premium Economya ja uusittua bisnestä. Ja mahdollisesti ehkä vähän raakaa kalaa ja kirsikankukkia.

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
typoja taas korjaillaan pikkuhiljaa
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos komeasta raportista. Ja runsaalla tonnilla kaikki lennot?

Oliko Le Bourgetin museon ainakin omasta mielestäni se kiehtovin halli eli prototyyppien kokoelma suljettuna kun sieltä ei ollut yhtään kuvaa.?

leduc_010_022_lebourget.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minutes ago, Tero Tuominen said:

Kiitos komeasta raportista. Ja runsaalla tonnilla kaikki lennot?

Oliko Le Bourgetin museon ainakin omasta mielestäni se kiehtovin halli eli prototyyppien kokoelma suljettuna kun sieltä ei ollut yhtään kuvaa.?

Lennot kyllä olivat keväällä 2022 ostaessa sopuisan hintaisia.

Pariisi - Bangkok menopaluu economy flexissä 654.93€
Tukholma - Pariisi economy classic 1641 kruunua
Pariisi - Tukholma economy classic 170,14€
Helsinki - Tukholma menopaluu economy light 87,65€

Eli yhteensä hyvin maltillisesti himan yli tonnin.

Protohalli oli auki ja sieltä päätyi kertomukseen kaksi kuvaa, Payen Pa 49 Katy ja Hirsch H.100 .

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minutes ago, Pauli Hankonen said:

Protohalli oli auki ja sieltä päätyi kertomukseen kaksi kuvaa, Payen Pa 49 Katy ja Hirsch H.100 .

No niin, silmä käteen! Tuo Payen on omassa kuvassanikin :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva. Just tuli lennettyä vajaalla tonnilla BKK-HEL ja ansaittua 9200 pistettä. Tällä kurssilla platinan saisi, kun käyttäisi rahaa vielä 12500 euroa lisää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo CDG-BKK-CDG (Economy Flex) oli tosiaan halvin ja paras Aasian suuntaan triplapistekampanjassa mutta voiton vei sitten 473€uron Premium Economy Flex lippu Saksasta LAXiin josta platinakertoimilla uusi yhdellä reissulla platinan. 

Se on sitten toinen tarina ja toinen käänne että eihän LAXin reitillä ole edes Premium Economya :laugh:

Paulille kiitos raportista.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään