Esa Karanko

Läheltäpiti-tilanne JFK:lla 13.1. 2023

17 viestiä aiheessa

FlightGlobal mukaan Kennedyn lennonjohtaja keskeytti 13.1. Delta Airlinesin lähdön kiitotieltä 4L sanomalla "Shit! Delta 1943 cancel take-off plans!"  Delta vastasi "Rejecting".

American Airlines oli väärinkäsittänyt selvityksen ylittää kiitotie 31. Vahinkoja ei tullut. NTSB ja FAA tutkivat.
 
Fraseologia puhuu puolestaan.
 
Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantaina 13.1. JFK:lla tapahtunutta: Americanin 777 rullasi erehdyksessä poikki käytössä olleen kiitotien 04L, jolla Deltan 737 oli parhaillaan kiihdyttämässä lentoonlähtöön. Lennonjohtaja peruutti Deltan koneen selvityksen ja pelasti tilanteen.

Lainaa

The crew of a Delta 737 had to reject a takeoff at 104 knots when an American 777 crossed the runway in front of them. As the animation by Real ATC above shows, a controller spotted the incipient conflict and cancelled the Delta takeoff clearance. The planes were only about 1,000 feet apart when they stopped. The American crew took a wrong turn in an area of multiple intersections where Runway 4L and Runway 31L cross each other.

https://www.avweb.com/aviation-news/close-call-on-runway-at-jfk/

Tapauksesta on tehty animaatiovideo jossa on käytetty radioliikenteen tallennetta ja kentän pohjakaaviota.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Standardifraseologia olisi voinut auttaa tässäkin. Lentäjä ei kuitannut kiitotietä rullausselvityksen yhteydessä ja lennonjohtaja ei sitä korjannut. Tietysti suurin virhe oli todennäköisesti koneen miehistön tilannetietoisuuden puute eivätkä keskittyneet kunnolla rullaukseen, sillä kuittasivat kyllä ylitettävän kiitotien ja rullaustien.

Muutenkin rullaus JFK:lla on aika vapaamuotoista, sisäänrullatessa varsinkin kun selvitys on usein vain ”monitor .9” ja itse tiedetään mihin ollaan menossa. Ulosrullatessa taas usein seurataan vain muita koneita, joten lennonjohtaja ei välttämättä osallistu koneiden opastamiseen kovin aktiivisesti. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, American 106 kuitenkin kuittasi "Cross 31 left at kilo" täysin oikein, eikä tuokaan soittanut kelloja, ja sitten hetken päästä ylittivät 4 leftin julietissa... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kennedyn korkeasta lennonjohtotornista avautuu huikea näkymä liikennealueelle. Lennonjohtaja näki tilanteen ja puuttui siihen. Se esti onnettomuuden.

Finavian rakennusneuvoksen mukaan Suomessa ei tarvittu korkeita lennonjohtotorneja. Ne ovat kalliita ja vihollinen löytää niiden avulla lentokentät. Lisäksi tornit ovat turhia, koska sumussakin voidaan lentää.
 
Oulun vanha lennonjohto oli lasikupu matalan parakin katolla. Koko liikennealueen näki vain nousemalla tuolille seisaalleen. Uudesta tornista ja sen sijainnista käytiin hirmuinen kädenvääntö. Finavian mielestä torni on lentokentän tunnus ja mainos. Se määrää paikan ja arkkitehtuurin. Sijainnin ja korkeuden suhteen menestyin kädenväännössä, mutta muuten olin pääkonttorissa kuin Liisa Ihmemaassa.
 
Esa
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tällainen aikuisikään ehtinyt entinen lentopoika voisi jättää tuleville lentokenttien liikennesuunnittelijoille jonkin viestin, niin omalta kohdaltani se viesti kohdistuisi juurikin rullausreittijärjestelmän kehittämiseen. Kyllä jokainen osaa rullata, kun kenttä on yksinkertainen, lennonjohtajat puhuvat tarpeeksi hitaasti ja selvästi käyttäen starndardifraseologiaa ja sää on hyvä. Joskus isokin kenttä voi olla miellyttävä. Olen aina ihaillut esimerkiksi Lontoon Heathrowta, jossa laskun jälkeen lennonjohtaja sanoo esimerkiksi "Follow the green" ja koneen edessä syttyvät aina uudet vihreät valot, jotka sitten sammuvat koneen ohittaessa paikan. Sitten on näitä paikkoja, joissa ei aina ole yhtä helppoa. Esimerkiksi Miamissa laskun jälkeen platalle päästäkseen useimmiten pitää ylittää toinen kiitotie etukäteen annettujen, aavistuksen verran epäselvien ohjeiden mukaan. Aikanaan 1970-luvulla Itävallassa AUA:lla (Austrian Airlines) lentäessäni Pariisissa käytimme Orlyn kenttää ja 1974 valmistunut Charles de Guallen kenttä oli varakenttänä. Voi niitä piruparkoja, jotka joutuivat menemään de Guallen kentälle ensimmäistä kertaa näkyvyyden ollessa juuri ja juuri kelvollinen laskuun. Huonossa säässä se rullaaminen oli kamalaa. Oli kymmeniä risteyksiä, yksisuuntaisia rullausteitä, pyörittiin ympyrää ja kentällä neljä kiitotietä eli kahdeksan lasku- ja lentoonlähtömahdollisuutta. Kyllä kaikkeen tottuu, mutta aina siellä joukossa on riskikerrointa lisääviä noviiseja. 

Seppo    

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

O'Hare on yksi naista kentista jotka toimii ihan tautisen hienosti kun ymmartaa sen niiden systeemin, mutta ensikertalainen on aivan hukassa, puolet ajasta siella ei edes tule rullausohjeita jos nayttaa silta etta tiedat mita teet. Vain kiitotien ylitykset luetaan takaisin.

JFKlla on omat riskinsa, mutta tama menee kylla taysin AA piikkiin. Tuossa on oltu aivan hukassa eika ymmarretty miten JFK normaalisti edes toimii. Jos 4L on kaytossa lahtoihin niin toisena vaihtoehtona on 31L/KE. Tuollaista rullausta ei tehda kaytannossa koskaan mita nyt tehtiin. Eli siella on kylla menetetty paikantaju aivan taysin.

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Jos tällainen aikuisikään ehtinyt entinen lentopoika voisi jättää tuleville lentokenttien liikennesuunnittelijoille jonkin viestin, niin omalta kohdaltani se viesti kohdistuisi juurikin rullausreittijärjestelmän kehittämiseen.

Kerran, erään Finnairin kapteenin kanssa, vein kenttäjaoston päällikön, diplomi-insinööri Olli Uusitalon, finnairin MD-11 simuun rullailemaan. 

Helsinki-Vantaa oli Ollille hyvin tuttu kenttä ja olin pitänyt huolen, että hänellä oli kaikki tarvittavat kartat. Kapteeni, joka hoiti rullauksen, istui vasemmalla. Olli istuii oikealla. Minä takana. Oli yö. Olli tuijotti sinistä valomerta kauhistuneena ja kysyi onko rullaaminen oikeasti näin kamalaa. Vastasimme yhteen ääneen, että ei ole, vaan se on kamalampaa. Sitten heikensimme näkyvyyttä. Kapteeni hieman painosti kyselemällä missä nyt ollaan ja mihin mennään. 
 
Simun hyvä puoli on, että aina kun eksyttiin, poistimme sumun ja yön. Kurkkasimme missä oltiin.
 
Jälkeenpäin oli aika ylpeä. Olin saanut yhden rakennusinsinöörin paneutumaan tosissaan lentokenttien maaliikenteeseen, rullaustievaloihin, pysäytysvaloriveihin, opasteisiin, kyltteihin ja ynnä muihin. Parempi pintavalvontatutkakin saatiin ostoslistalle.
 
Esa  :cool:
17 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liity tahan tapaukseen, mutta muistaako joku Finnairin AY73:n keskeytetyn lentoonlahdon Helsinki-Vantaalla vuonna 1997? MD-11 kaytti rataa 4 kun samaan aikaan Finnairin Kemin lento oli lahdossa 33:lta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Teijo M Niemela kirjoitti:

Ei liity tahan tapaukseen, mutta muistaako joku Finnairin AY73:n keskeytetyn lentoonlahdon Helsinki-Vantaalla vuonna 1997? MD-11 kaytti rataa 4 kun samaan aikaan Finnairin Kemin lento oli lahdossa 33:lta. 

Taitaa olla tämä: 
https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/ilmailu1997/c271997llentoturvallisuuttavaarantanutta.html#

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Teijo M Niemela kirjoitti:

muistaako joku Finnairin AY73:n keskeytetyn lentoonlahdon Helsinki-Vantaalla vuonna 1997?

 
EFHK lähtevät MD-11 ja DC-9 kiitoteiltä 04 ja 33 
 
Lentäjät ovat aika velikultia. Kun silmä välttää, ne saattavat tehdä jotain hassua, mutta kun ne pitää ajan tasalla, niin ne tekevät täydellistä yhteistyötä. Perinteiset länsimaiset lentoyhtöt ja ilmavoimat ovat tässä erityisen hyviä.
 
Mopocessnaa lentämällä ei välttämättä aukea, mitä liikennelentokoneen tai hävittäjän ohjaamossa tapahtuu. Monimutkaisia lennonjohtoselvityksiä ei kannata antaa silmille ja tiukoissa tilanteissa pilotit on hyvä pitää ajan tasalla. Tällaiset asiat piää lennonjohtamisessa itse omaksua.
 
Minullakin oli tapahtuma-aikaan 9.9.1997 kelpuutus Helsingin torniin. Kerroin vaaratilannetta tutkiville Hämikselle ja Ahulle, että itse olisin vahtinut 04:n lähtöpaikalla olevaa MD-11:ta kuin haukka. Se ei olisi päässyt liikahtamaankaan. Lisäksi olisn varoittanut sitä: There will be one departure before you from crossing runway 33. Mitään ei olisi tapahtunut. Sitä tutkijalautakunta tarkoittaa suositellessaan lisäkoulutusta risteävien kiitoteiden käytöön.
 
Olen joskus ennen kertonut, että minusta kaikkein palkitsevinta lennonjohtamisessa on, kun pystyy estämään vaaratilanteen ennen kuin se syntyy.
 
Kannattaa myös muistaa, että tuolloin yhden kiitotien Gatwick oli paljon Helsinki-Vantaata vilkkaampi lentokenttä.
 
Esa
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle jai hyvin mieleen tuo Helsinki-Vantaan tapaus. Matkustin vain muutamaa viikkoa myohemmin AY5:lla OH-LGA:n kyydissa ja tietenkin ratana oli 4. Kun paasimme kiitoradalle. niin kone kiihdytti muutaman sekunnin, kunnes iski reverssit paalle. Ohjaamosta syytettiin lennonjohtoa, ja Olga kaannettiin kiitoradalla 180 astetta ja rullattiin takaisin lahtopaikalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JFK:n tilannetta tutkiva NTSB on joutunut haastamaan Americanin lentäjät todistamaan asiassa rangaistuksen uhalla. Syynä on se, että pilotit eivät suostuneet kuulemiseen joka olisi nauhoitettu.

Lainaa

The NTSB has taken the rare step of subpoenaing the crew of an American Airlines Boeing 777 involved in a runway incursion at JFK Airport in mid-January. The crew provided written statements but has refused to be interviewed by investigators because their statements will be recorded for later transcription. Controllers agreed to the recorded interviews.

https://www.avweb.com/aviation-news/ntsb-subpoenas-jfk-runway-incursion-crew-after-they-refuse-recorded-interviews/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.1.2023 at 15.02, Teijo M Niemela kirjoitti:

MD-11 kaytti rataa 4

eli Kiitotietä 04. VR:llä on ratoja...hi

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koponen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Markku Koponen kirjoitti:

VR:llä on ratoja...hi

Ei taida VR:lläkään ratoja nykyään olla, vaan operoivat Väyläviraston radoilla ja teilläkin.

Rodney 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään