Mika Laakso

Bendix SB9RN-4 magneetto

15 viestiä aiheessa

Botnia Swapissa tänään pisti silmään ilmoitus, kotiutin..

https://www.wheels.fi/events/botnia-swap-meet-seinajoki-2023/

20230121_131112.thumb.jpg.5c9b2669f1ae8d4bf97ad7ade486483f.jpg

Nettin kun laittaa hakuun Bendix SB9RN-4, niin jostakin tuli ilmi että olisi Pratt & Whitney R-1340 moottorista.

Ja sen kun laittaa hakuun, niin tulee lista koneista, missä käytetty.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-1340_Wasp

Listasta tunnistin vain Junkersit suomi-koneiksi? Ju 52:a tehtiin vientiin 

Pratt&Whitney moottorilla, kuinka W 34?

Perimätiedon mukaan jonkun suomalaisen magneetto-korjaajan kuolinpesästä..

Lätkän stanssatut tekstit: SB9RN-4  10-9534-2  PWA 28853  F1  381545

20230121_130908.jpg

20230121_131025.jpg

20230121_132411.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jouni Rönkkö kirjoitti:

Norseman? Olikos norsun moottori jossain museossa näytillä?

On näytillä Tikkakoskella Ilmavoimamuseossa. 

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Onko siinä Tikkakosken koneessa maneetot? Eikös näitä ollut kaksi per kone?

Kaksi magneettoa per Pratt & Whitney Wasp R-1340.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pratt & Whitney R-985 Wasp Juniorin varaosaluettelo antaa magneettovaihtoehdoksi myös tuon SB9RN-4:n osanumerolla 28853 (lukee magneettosi kilvessä), joka on vasemmanpuoleiselle magneetolle. Tämä lisää suomiaiheisten konetyyppiehdokkaiden määrää ainakin kahdella: Beechcraft model 17 ja DHC-2 Beaver.

 

magneetto.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskin mallari käyttänyt referenssinä Delco-Remy/ American Bosch magneettoa. ;)

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BC-koneittemme magneettoina toimivat ainakin seuraavat:

BC-1 (19.5.1944):

BC-1.thumb.JPG.6920b972b2a0764329c18d3d2713701d.JPG

Ex BC-1, tuleva OH-PKA (25.5.1945):

BC-1a.thumb.JPG.a2571419558e00c63cd4c69ad3ea52d5.JPG

(Ex OH-VKN). BC-2:n luovutuksessa ilmavoimille 11.10.1951:

BC-2.thumb.JPG.4f49ee4b0a7f661d95711a478e0841b4.JPG

BC-2 (28.1.1959):

BC-2a.thumb.JPG.b9927084910bac28ccf610752b9a4774.JPG

Lähde: Kansallisarkisto

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskinen-Stenman-Niska Suomen Ilmavoimien historia 15, Meritoimintakoneet

kertoo että Suomen Junkers W 34fa, W 34 hi ja K 43fa koneissa oli koneet:

Bristol Jupiter IV, VI ja Pratt & Whitney R-1690-B Hornet,

Eli rajataan Junkers W 34 ja 43 sekä Beechraft 17 pois?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi kanditaatti:

Junkers f 13 OH-SUO/ JU-120.

Timo Heinonen-Hannu Valtonen, Albatrosista Pilatukseen-kirjan mukaan kyseisessä koneyksilössä oli alkuperäisen Junkers L-5Z rivimoottorin tilalle asennettu P&W Wasp.

Kuvat Finna.fi/ Sundström, Karl Johan ja SA-kuva

ohsuo.jpg

ju-120.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JU-120:n Waspin magneetot olivat samat vajaan viiden vuoden ajan, vain puolta vaihdettiin. Liitteet on aikajärjestyksessä 19.7.1940, 2.6.1944 ja 17.2.1945.

Ju-120.thumb.JPG.d13d2c590e602ac8e6522bd977d01128.JPGJU-120a.thumb.JPG.ec327f1b6902567e1374279421fde002.JPGJU-120b.thumb.JPG.e8411e675d19191f1a1cde1fc93fa85b.JPG

Lähde: Kansallisarkisto

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.1.2023 at 14.33, Mika Laakso kirjoitti:

Lätkän stanssatut tekstit: SB9RN-4  10-9534-2  PWA 28853  F1  381545

Löytyykö näiden numeroiden avulla mistään magneeton valmistusajankohtaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään