Pasi Pirttikoski

Eino Luukkasen laskuvarjohyppy sodan jälkeen

16 viestiä aiheessa

Eino Antero Luukkanen toimi Lentorykmentti 2:n komentajana Rissalassa vv. 1946-1951, majurina ajan 28.12.46-12.2.48 ja everstiluutnanttina 13.2.48-8.11.51. Otin pelkästään tämän Rissalan ajanjakson etsinnän kohteeksi. Onhan toki mahdollista, että kuvan hyppytapahtuma on ollut muualla kuin Rissalassa tai hyppy on tehty siviilikoneesta, jolloin se jää tutkintani ulkopuolelle. Heti aluksi on todettava, että LeR 2:n (pää)lentokirjat ovat kadonneet (kuulemma tulipalossa?) ja lähes ainoa lähde päästä Luukkasen suorittaman laskuvarjohypyn jäljille ovat Rissalassa käytössä olleiden koneyksilöiden lentokirjat (paitsi tietysti Luukkasen henkilökohtaiset lentopäiväkirjat, missä lienevätkin...). Sellaiset vv. 1947-51 LeR 2:n kaksipaikkaiset lentokoneet mistä hyppy olisi ollut mahdollista tehdä, olivat: Tuiskut TU-151, -154, -169, -179. Viimat VI-1, -14, Stieglitzit SZ-4, -22, -24, -25. Fokker C.X. FK-114. Näistä jäi VI-1:n ja SZ-4:n kirjat puuttumaan.

Luukkasen hyppy jäi ehkä toteamatta... Ellei se sitten ole tässä majuri Koposen ohjaamasta SZ-22:sta tehty juhannushyppy 1951:

SZ-22.thumb.JPG.c1e3905233f1b532ead7e1959a7518d2.JPG

Lähde: Kansallisarkisto

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eino Luukkasen lentopäiväkirjojen olinpaikasta on minulla pienoinen johtolanka, jonka seuraaminen toki saattaa olla hankalaa. Amerikansuomalainen Mauno A. Salo, muun ilmailuhistorian harrastuksen ohessa, käänsi englanniksi Luukkasen kirjan Hävittäjälentäjänä kahdessa sodassa. Siitä tuli siis Fighter over Finland, vissiinkin joskus 60-luvulla. Mauno oletettavasti oli paljonkin Luukkasen kanssa tuolloin yhteyksissä. Hän oli myös paljon tekemisissä isävainajani kanssa, kävi meilläkin kahdesti, kerran joskus 60-luvulla ja toisen kerran kesällä 1989, jolloin en enää asunut vanhempieni luona, mutta tapasin Manun kumminkin. Käytin häntä autolla Vesivehmaalla Helsingistä, jossa hän oli sukulaistensa luona jne.

Itse kävin Maunon luona Kaliforniassa kahdesti, 1986 ja toisen kerran syksyllä 1993. Taisi olla tällä jälkimmäisellä kerralla, viimeiseksi jääneellä tapaamisellamme, kun Manu kertoi, että hänellä on Luukkasen lentopäiväkirjat. Lisäsi vielä, että älä ole huolissasi, kyllä ne aikanaan palaavat ilmailumuseoon Suomeen. Manusta on aika jättänyt vuosikausia sitten, näinköhän niitä lentopäiväkirjoja kukaan on vaivautunut Suomeen lähettämään? 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjassa Kuopion lentoaseman historia, I osa (Nykänen, Rytsy) lukee sivulla 133, että vuoden 1947 juhannusjuhlassa  itse rykmentinkomentaja esitti omana numeronaan laskuvarjohypyn. Vieläpä ensimmäisen Rissalassa.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Kirjassa Kuopion lentoaseman historia, I osa (Nykänen, Rytsy) lukee sivulla 133, että vuoden 1947 juhannusjuhlassa  itse rykmentinkomentaja esitti omana numeronaan laskuvarjohypyn. Vieläpä ensimmäisen Rissalassa.

Kiitos! Tuolta se viimein selvisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se toki mahdollista, että innostui hyppäämään jossakin toisenkin kerran. Rissalan meininki näivettyi jo 1948 niin, että siinä tapauksessa jossakin muualla. 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on kopiot Eino Luukkasen lentopäiväkirjoista, tosin ei juuri tällä hetkellä tarkistettavissa. En kuitenkaan usko että niihin olisi laskuvarjohyppyä merkitty.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Lassi Eskola kirjoitti:

Minulla on kopiot Eino Luukkasen lentopäiväkirjoista, tosin ei juuri tällä hetkellä tarkistettavissa. En kuitenkaan usko että niihin olisi laskuvarjohyppyä merkitty.

Josko ehdit katsoa kun sopiva aika löytyy. Erityisesti nuo edellä mainitut juhannukset kiinnostavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Kirjassa Kuopion lentoaseman historia, I osa (Nykänen, Rytsy) lukee sivulla 133, että vuoden 1947 juhannusjuhlassa  itse rykmentinkomentaja esitti omana numeronaan laskuvarjohypyn. Vieläpä ensimmäisen Rissalassa.

Vuoden -47 juhannushyppy Rissalan lentokentällä - hyppy on voitu tehdä siviilikoneesta, sillä LeR 2:lla oli kirjoissaan vain yksi ainoa näytöshyppyyn mahdollistava kaksipaikkainen kone, Viima (VI-14). Siitä ei hypätty. (Onhan myös mahdollista, että hyppykone on saatettu lentää toisesta lentorykmentistä?).

k1.thumb.JPG.1309e1bc8fb6637b64292fd755bd9f29.JPG

Luukkasen vk-albumissa on samalla sivulla sekä hypyn jälkeinen poseerauskuva että myös Marskin hautajaiskuvia Hietaniemessä 4.2.1951. Sama vuosi!

k2.thumb.JPG.3ca8a7092b083c96ca7ffa7e4eba6122.JPGk3.thumb.JPG.31ad26627daf1e9275326a0075ca7321.JPG

Lähteet: Kansallisarkisto ja Suomen Ilmailumuseo

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Tietojen uudelleenmuokkausta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Rissalan juhannusjuhlassa 1947 on hypätty laskuvarjolla. Näin kertoo ILMAILU N:o 8-9.1947:

IMG_4680.thumb.JPG.bd16147c44fa0d256eb52d0128da2bde.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai Luukkanen sentään Bücker Jungmannista (OH-SIL) hypännyt vuoden 1947 juhannusjuhlissa?! Kyllä Taylor Cub olisi ollut parempi lähtöalusta siihen tarkoitukseen. Tällainen epävarmuus tuli mieleeni, kun Luukkasen albumissa on kuva, missä hän istuu OH-SIL:n takaohjaamossa. OH-SIL:n moottorikirjassa löytyy koneelle lentoa juhannusjuhlan aikaan 20.-21.6.47. 

k4.JPG.21758b9cb5cbe5b21fc9b8d522201715.JPGk5.JPG.717977c9dd9619b63df998259ad143e8.JPG

Kuvat: Suomen Ilmailumuseo.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa Luukkasen lentopäiväkirjan sivut kesäkuulta 1947 ja kesäkuulta 1951. Ei mainintoja laskuvarjohypystä ylipäätään lentopäiväkirjoissa, eikä sellaista siellä kuuluisi ollakaan. Mahdollisesta siviililentopäiväkirjasta ei minulla ole tietoa.

Laskuvarjohyppykuvassa ja Raimon lähettämässä OH-SIL -kuvassa Luukkasella on erilaiset suojalasit, joten samasta tilanteesta ei ole kyse. Laskuvarjohyppykuvassa olevat lasit lienevät amerikkalaisvalmisteiset ylijäämävarastosta hankitut, joita pikaisella valokuvien selaamisella löytyi Ilmavoimien käytössä alkaen vuodelta 1951. Pilvien Huimapäiden kuvissa sellaisia näytti olevan jo vuoden 1950 puolella. Tuskin niitä Suomessa olisi ollut vuonna 1947. Eli sanoisin melkoisella varmuudella, että kuva on otettu 23.6.1951. Nyt vain joku selaamaan Savon Sanomien arkistoja, jos lehdessä olisi jotain tapauksesta kirjoitettu.

Suomen Ilmailumuseossa olevat Luukkasen valokuvat on aikoinaan hankittu irtokuvina, ja ne on joku myöhemmin kiinnittänyt pahviarkeille joten niiden järjestyksestä ei kannata tehdä kovin suuria johtopäätöksiä.

63d7bac932cfd_Keskuu1947.jpeg.7a2313fa927dceedcf22fcade582214b.jpeg63d7bac9e984e_Keskuu1951.jpeg.b6a817ff326432c25ae04f2f04e4533a.jpeg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Lassi Eskola kirjoitti:

Ohessa Luukkasen lentopäiväkirjan sivut kesäkuulta 1947 ja kesäkuulta 1951. Ei mainintoja laskuvarjohypystä ylipäätään lentopäiväkirjoissa, eikä sellaista siellä kuuluisi ollakaan. Mahdollisesta siviililentopäiväkirjasta ei minulla ole tietoa.

Laskuvarjohyppykuvassa ja Raimon lähettämässä OH-SIL -kuvassa Luukkasella on erilaiset suojalasit, joten samasta tilanteesta ei ole kyse. Laskuvarjohyppykuvassa olevat lasit lienevät amerikkalaisvalmisteiset ylijäämävarastosta hankitut, joita pikaisella valokuvien selaamisella löytyi Ilmavoimien käytössä alkaen vuodelta 1951. Pilvien Huimapäiden kuvissa sellaisia näytti olevan jo vuoden 1950 puolella. Tuskin niitä Suomessa olisi ollut vuonna 1947. Eli sanoisin melkoisella varmuudella, että kuva on otettu 23.6.1951. Nyt vain joku selaamaan Savon Sanomien arkistoja, jos lehdessä olisi jotain tapauksesta kirjoitettu.

Suomen Ilmailumuseossa olevat Luukkasen valokuvat on aikoinaan hankittu irtokuvina, ja ne on joku myöhemmin kiinnittänyt pahviarkeille joten niiden järjestyksestä ei kannata tehdä kovin suuria johtopäätöksiä.

Lassi, selvä väärinkäsitys, sillä en ole sotkemassa näitä kahta kuvaa samalle ajalle. Olen jo edellä (ylempänä) tarjonnut Pasin laittamaa otsikkokuvaa pvm:lle 23.6.1951, jolloin Luukkanen hyppäsi Stigusta SZ-22.

Sen sijaan laittamaani OH-SIL-kuvaa pidän Rissalan juhannusjuhlien -47 yhteyteen kuuluvana, koska tämä "Jungmann" oli "Taylor Cubin" kera Rissalassa juhannuksena -47. Vielä siis on epäselvää, minkä merkkisestä koneesta mahtoi Luukkanen tuolloin hypätä.:hmm:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Lassi Eskola kirjoitti:

 Ei mainintoja laskuvarjohypystä ylipäätään lentopäiväkirjoissa, eikä sellaista siellä kuuluisi ollakaan. ...

Nyt vain joku selaamaan Savon Sanomien arkistoja, jos lehdessä olisi jotain tapauksesta kirjoitettu.

Kyllä niitä laskuvarjohyppyjäkin laittettiin lentopäiväkirjoihin. Joskin esimerkkihenkilö on käyttänyt saksalaista lentopäiväkirjaa. Alla ote luutnantti Räsäsen lentopäiväkirjasta. Hän osallistui hyppykurssille loppuvuodesta 1943 eikä ollut lentävää henkilökuntaa.
msP3220029.jpg.c946aef792891198008982ed75cf5d18.jpg.msP3220032.jpg.1649260cc6aa7ecf9824eb265e16e6e3.jpg

Laitoin postia Savon Sanomille joten eiköhän sieltä(kin) jotain tietoa saada.

(korjattu hyppykurssivuosi)

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Laitoin postia Savon Sanomille joten eiköhän sieltä(kin) jotain tietoa saada.

(korjattu hyppykurssivuosi)

OK. Minulla oli aikomus huomenissa lähteä kansalliskirjastoon penkomaan Savoa ja Savon Sanomia.

Lisätietoa. Tänään 31.1. yllämainittuja lehtiä sisältävät mikrofilmit eivät olleet asiakashyllystä otettavissa vaan ovat varaston suojissa. Tilasin ne kuitenkin ja saan ilmoituksen sitten kun ovat käytössäni.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätietoa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laihaksi jäi koko Rissalan juhannusjuhlien tapahtumakerronta - ei niin mitään. Savon Sanomissa on kuitenkin sotilaslentäjien haastatteluja.

rissala1.thumb.JPG.717cd53f812b89ed3dbe30c7b5128aa3.JPGrissala2.thumb.JPG.6b3ab0f7bc8d99cb852ffe528f67ac3c.JPGrissala3.thumb.JPG.e10f822acb8f76394c700a66b197f233.JPGrissala4.thumb.JPG.5f1184bc5cd1438ee215910952865366.JPG

Lähde: Kansalliskirjasto

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään