Jorma Kosonen

Jyrki Laukkanen kartoittaa Hornet-hävittäjän uraa Ilmavoimissa

6 viestiä aiheessa

Tekniikka & Taloudessa on Mikko Pulliaisen kirjoittama artikkeli otsikon aiheesta.

Rodney

"Ilmavoimien F-18 Hornet antoi 153 konetyypin lentäjälegenda Jyrki Laukkaselle kaikkein hurjinta suihkukonekyytiä – ”Kone tuli 11 kilometristä 3 km pyrstö edellä alaspäin”"

"Konekandidaattien testeissä hän lensi suihkuharjoituskone BAE Hawkilla F-16:n, Hornetin ja Miragen harjoitusvastustajana ja yksittäisenä maalina.

”Ne olivat kivoja lentoja”, Laukkanen nauraa.

Kaartotaistelussa Hawk pärjäsi hyvin muille paitsi Hornetille, joka tiukassa kaarrossa pääsi pois Hawkin tähtäyslinjalta.

”Hornetin pystyy vetämään hirveän suurelle kohtauskulmalle. Hawk kevyenä koneena kaartaa tiukkaan, mutta se vaatii tietyn kaartosäteen. Hornetin pystyy vetämään poikittain taivaalle, jolloin sen nokka kääntyy vastaan. Vauhti menee, mutta kun kaartoa löysää, ja panee jälkipolton päälle, niin se kiihtyy taas.”

Laukkanen korostaa, että vaakatasossa käytävä kaartotaistelu ei ole koko totuus.

”Jos käydään vaakakaartotaistelua, Hawk hakkaa vaikkapa meidän vanhat MiG-21:t ja Drakenit milloin tahansa.”

Ilmataistelussa pitää lentää koneiden ominaisuuksien mukaan, ja jälkipolttimella varustetulla hävittäjällä on etunaan suuri moottoriteho.

”Ei F-16-pilotti ala vaakakaartoon, jos takana on Hawk. Lentäjä vetää koneen pystyyn, eikä Hawk tule perässä, vaan siltä loppuu puhti heti. Voi tempaista tuhannesta metristä viiteen tonniin, eikä ole kuin hujaus ja Hawk jää sinne tuhanteen.”

Tämän jälkeen hävittäjä voi taas lähteä ylhäältä alaspäin, jolloin Hawk jää maaliksi."

 

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ilmavoimien-hornet-havittaja-antoi-153-konetyypin-lentajalegenda-jyrki-laukkaselle-kaikkein-hurjinta-suihkukonekyytia-kone-tuli-11-kilometrista-3-km-pyrsto-edella-alaspain/23a8aa18-c14f-4de1-9f57-7056a954cf1f

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyrki Laukkasen analyysiä tukee aika hyvin Jyväskylän näytös 2018, jossa oli Hawkin ja Hornetin suorituskykyvertailu. Vaakaliikkeissä Hawk oli jopa hieman notkeamman oloinen kuin Hornet - varsinkin jos Hornet ei käyttänyt jälkipoltinta. Jälkipolttimen kanssa Hornet tuntui kaartavan tiukemmin. Pystyliikkeissä Hawk jäi täysin jalkoihin - varsinkin kun ei ollut nopeusreserviä käytössä.

Tuo Jyväskylässä nähty suorituskykyverailu oli mielenkiintoisinta mitä olin lentonäytöksissä hetkeen nähnyt. Tosin sellainen vaikutelma jäi, että siinä mentiin aika paljon Hornetin ominaisuuksien ehdoilla.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kyllä kiinnostava matsi nähdä. Tuli kyllä mieleen myös 80-luvun tarinat Decimomannun harjoitusalueelta, kun brittien Sea Harrierit (”SHARS”) tikkasivat jenkkien ilmaherruuskoneita yllättävän tehokkaasti. Ei ollut jälkipolttoa, mutta kone taipui ja tarvittaessa suuttimia käännellen ”viffattiin” vastapuoli piikille. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se oli harvinaista katseltavaa. Voi olla että muisti tekee tepposet, mutta eikös kuuluttajalla ollut joku kommentaattorikin kaverina ko. esityksessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/8/2023 at 10.00, Juha-Matti Laurio kirjoitti:

Se oli harvinaista katseltavaa. Voi olla että muisti tekee tepposet, mutta eikös kuuluttajalla ollut joku kommentaattorikin kaverina ko. esityksessä.

Joo, siinä oli joku ilmavoimien tyyppi kommentoimassa ja kertomassa, että mitä tapahtuu ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään