Jani Kortesluoma

Punakaartin lennonopiskelulaite

1 viesti aiheessa

Arkistokäynnillä tuli taas mielenkiintoisia asioita vastaan. Tietääkö joku aiheesta lisää?
 
K. Edward Mendelin kirjasi 15.5.1947 ylös muistojaan punakaartin lennonharjoittelulaitteesta, jonka hän yhdessä muutaman muun miehen kanssa rakensi maaliskuussa 1918.
Mendelin oli töissä auto- ja moottorikorjaamo Oy Moottoritoimisto Ab:ssa. Punaisilla oli Tampereella kaksi Nieuport-lentokonetta ja kun Punakaartien yleisesikunta antoi maaliskuun puolivälissä määräyksen ryhtyä kouluttamaan suomalaisia lentäjiksi, heräsi ajatus rakentaa koulutuslaite tätä varten.
 
Miesjoukko, johon Mendelinin lisäksi kuuluivat herrat Sinervo, A. Tulijoki sekä Frans Soini rakensivat parin viikon aikana harjoituslaiteen, jossa oli kolmen pyörän varassa seisova runko. Runkoon oli asennettu täydelliset lentokoneen ohjaimet (mitä tämä sitten tarkoittaakaan, oma huom), noin kolmimetriset siivet ja ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori.
 
Ajatus punaisilla oli, että lentäjiksi koulutettavat olisivat voineet ajaa laitteella Näsijärven jäällä ja siten tutustua lentokoneen ohjaamiseen. Ilmaan tuolla vekottimella tuskin olisi pystynyt nousemaan. Tampereen valtaus keskeytti tämän työn, eikä laitetta ilmeisesti koskaan kokeiltu laittaa liikkeelle. Mendelin purki kojeen, koska pelkäsi seurauksia itselleen ja rakentajaporukalleen. Mitään kuvaa tai piirrosta laitteesta ei ole säilynyt.
 
(Lähde Kansan Arkisto, K.Edward Mendelin: Historiaa Suomen punakaartin ensimmäisestä lennonopiskelukoneesta)
 
 
edit. kirjoitusvirhe
Muokattu: , käyttäjä: Jani Kortesluoma
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään