Mika Laakso

Viisi pientä valokuvaa lentokoneista

6 viestiä aiheessa

Löytyi pieniä valokuvia Ilmavoimien lentokoneista, kuvakoot n. 45x60mm ja 60x90mm.

Osasta tunnukset ja kaikista kuvauspaikka kateissa? Pienimmät ensin.

0098, IT-27, missä kuvattu?

0099, Onko MS-328, ja missä kuvattu?

0100, I-15bis. Mikä kone ja missä?

0100, dh60 Moth, MO-108, missä kuvattu

0101, Ripon  RI-13?, mikä kone ja missä?

skannaus0098 (2).jpg

skannaus0099 (2).jpg

skannaus0100 (2).jpg

skannaus0101 (2).jpg

skannaus0102 (2).jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MS-koneen talvimaalaus hyvin sama, kuin SIH 4, toinen painos 2004 sivu 57 ja

SIH 4, ensimmäinen painos 1975 sivu 62. MS-328

 

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
korjattu sivun numero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

0100 MO-108 on kuvattu mielestäni Turkinsaaren II-hallin edessä. I- ja II-halleissa oli maalattuna samanlaiset hakaristit, mutta metsikkö hallin vasemmalla puolella sopii paremmin II-halliin, joka oli meren rannassa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eka kuva, IT-27 Tsaikka jatkosodan aikaan, maassa näyttäisi olevan betonista kiitotietä ja rullaustietä/plattaa, mieleen tulee ensimmäisenä Turun Artukainen, Malmi tai Viipurin Suur-Merijoki.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Motti on kuvattu Turkinsaaressa, oisiko Ripon RI-134? myös, pätkä hallin katon kaarta koneen takana sopisi myös Turkinsaareen.. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6.2.2023 at 21.19, Mika Laakso kirjoitti:

skannaus0101 (2).jpg

 

Tämä VL:n rakentama harjoitus- ja koulukone Moth, tunnus MO-108, valmistui ilmavoimille luovutettavaksi/vastaanotettavaksi 22.2.1930. Koneeseen asennettiin Hermes 115 hv:n moottori, jolloin nokan muhkeamman ulkomuodon vuoksi se sai lempinimen "härkä-Moth". MO-108 luovutettiin helmikuussa -30 Merilentolentoeskaaderille (MeLE) Turkinsaareen. Vastaavaksi ohjaajaksi määrättiin lentomestari Paasonen ja mekaanikoksi U. Heinonen. Myöhemmin konekunta sai vielä tähystäjän, res.vänrikki Ahmon. Lyhyttä vuodenvaihteen 1930/-31 VL:lla käyntiä lukuunottamatta, oli kone MeLE:n käytössä/kirjoissa helmikuusta.1930 helmikuuhun 1932. Pvm:llä 18.2.32 luovutettiin MO-108 Maalentoeskaaderille (M.L.E.) Uttiin.

Ylläkirjoitetun perusteella kuvassa ollaan kesällä 1930 tai -31 Turkinsaaressa.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään