Timo Partanen

Koiviston lento-onnettomuusa 31.10.1919

22 viestiä aiheessa

Karjala- lehti otsikoi lento-onnettomuudesta 31.10.1919: "Koivistolla sattui lento-onnettomuus, jossa luutnantti Hallamaa putosi koneineen. Onnettomuuden syyksi osoittautui vika ohjauslaitteissa. Kone oli noussut normaalisti ylös, mutta noustuaan noin 120 metrin korkeuteen kone heilahti huomattavasti vasemmalle ja syöksyi veteen melkein pystysuorassa asennossa".Onnettomuus lienee tapahtunut edellisenä päivänä, tai  jopa aiemmin, kun jutussa ei kerrota tapahtuman päivämäärää ja spekulaatiota onnettomuuden syystä on jo keretty tuottamaan.

 

Tästä ei löydy tietoa Kohtalokkaista lennoista, joten löytyisikö täältä jotain lisätietoa asiasta. Kyseessä ei ole tiedustelu- everstiluutnantti Reino Hallamaa, mutta varmaan hänen sukulaisensa. Mitähän pilotille kävi, pystysyöksy 120 metristä ei ennusta hyvää... 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1919-10-24, 1 C 310, Koivisto

Ohjaaja Ltn Hallamaa, Rafael, * 05.11.1895

Ohjauslaitteiden vian takia syöksykierteessä veteen.

Matti

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sukulaisuus on aika epävarma. Sittemmin enempi insinöörinhommissa ollut Rafael Hallamaa oli omaa sukua Häyren ja syntynyt ylitarkastaja Hugo Häyrenin ja Amanda Törnströmin perheeseen 5.11.1895. Reino Hallamaan aiempi nimi oli Hummelin ja eri vanhemmat.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Tästä ei löydy tietoa Kohtalokkaista lennoista, joten löytyisikö täältä jotain lisätietoa asiasta. Kyseessä ei ole tiedustelu- everstiluutnantti Reino Hallamaa, mutta varmaan hänen sukulaisensa. Mitähän pilotille kävi, pystysyöksy 120 metristä ei ennusta hyvää... 

Kohtalokkaat lennot-sarjassa on mainittu seuraavat tapaukset:

”ILMAVOIMIEMME LENTOTOIMINNASSA SURMANSA SAANEET, KADONNEET, SOTAVANKEUTEEN JOUTUNEET SEKÄ LASKUVARJOLLA PELASTAUTUNEET.”

Eli jos ei ole kirjassa, niin todennäköisesti selvisi hengissä. Lentomerkki-luettelossa voi olla maininta, täytyy tarkistaa. 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvisihän tuo hengissä. Tässä kapteeni Nisosen seurassa. (Ilmavoimat)

Kapt_Nisonen_ins_Hallavaara.tif.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tämä van uskomaton tietokanava! Näillä tiedoilla pääsen eteenpäin.

Tuo pikku-uutinen Hallamaan lento-onnettomuudesta tulee mainintana uuteen kirjaani, joka käsittelee Sortavalan lentoasemaa ja lentotoimintaa Heimosotien aikana. Kirja on ajatus julkistaa viimeistään ensi syksyn IMY:n ílmailukirjallisuuspäivänä. Voinen sisällyttää tässä kerrottua materiaalia kirjaani. Mainitsen toki lähteen, eli viittaan kirjoittajaan ja tähän keskusteluun FF:llä. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eino Juurikas mainitsee muistelmissaan näkemästään onnettomuudesta, että Hallamaan Rumpler osui startissa korkeisiin puihin ja meni siitä kierteeseen ja lähelle englantilaista sota-alusta. Voihan toki olla, että puihin törmääminen johtui ohjainlaiteviasta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tämä van uskomaton tietokanava! Näillä tiedoilla pääsen eteenpäin.

Tuo pikku-uutinen Hallamaan lento-onnettomuudesta tulee mainintana uuteen kirjaani, joka käsittelee Sortavalan lentoasemaa ja lentotoimintaa Heimosotien aikana. Kirja on ajatus julkistaa viimeistään ensi syksyn IMY:n ílmailukirjallisuuspäivänä. Voinen sisällyttää tässä kerrottua materiaalia kirjaani. Mainitsen toki lähteen, eli viittaan kirjoittajaan ja tähän keskusteluun FF:llä. 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Partanen
Tämä tuli jostain syytä toiseen kertaan, ei ollut tarkoitus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksetnäisä. Minulla ei ole tuota Juurikkaan kirjan näitäaikoja käsitteleviä sivuja, joten oliisko mahdollista saada ne skannattuina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rafael Hallamaa sai Suomen Lentomerkin numero 7 vänrikkinä 20.11.1918. Hän sai koulutuksen Saksassa, merilentotutkinto 27.8.1918. Oli Libaussa 4.8. - 13.11.1918. Lähteenä Kullervo Virtasen ja Kaarlo Temmeksen laatima lentomerkkiluettelo 1918-1944. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hallamaan lento-onnettomuus (24.10.1919) tapahtui aikana jolloin onnettomuussyyn tutkinta oli kovin surkealla tasolla. Tästä onnettomuudesta ei ole laadittu silminnäkijöiden lausuntoja. Ilmailuvoimien komentajalle, everstiluutnantti Hjelmman´ille, on riittänyt pelkästään ohjaajan itsensä laatima raportti, jossa kerrotaan ohjauslaitteisiin tulleesta viasta: syynä ohjausvaijerin irtautuminen, jota ei myöskään pystytty toteen näyttämään. Kas, Hallamaa ei mainitse tehtyä polttoaineen tankkausta raportissaan.

Kun  Sanomalehti Uusi Suomi julkaisi jo seuraavana päivänä (25.10.) uutisen, joka vaikuttaa niin asiantuntevalta, että reportterin on täytynyt saada haastatteluja Koivistolla sijainneen merilentoaseman III Ilmailuosaston väeltä. Pääkohta uutisessa: "Syy onnettomuuteen lienee siinä, että kone teki liian jyrkän nousun, jolloin se tavallisesti keikkaa ja putoaa kierreliikkein alas, kun sitä on vaikea saada oikeaan asentoon liian lyhyen nousumatkan takia."

Silminnäkijä Eino Juurikas (muistelee?): Koivistolla näin myös ensimmäisen kaputin. Luutnantti Hallamaa saapui Helsingistä yksipaikkaisella vesi-hävittäjäkoneella. Poislähtiessään startin jälkeen osui korkeihin puihin ja syöksyi veteen englantilaisen sotalaivan viereen.

IMG_7255.thumb.JPG.e799f6ccce1d34f0fbccc34d0042b861.JPGIMG_7256.thumb.JPG.4205f653fc4ec1cec2bcaad99bc695fa.JPGIMG_7257.thumb.JPG.2d679c1d3ad91d9be13d7b304d40acf9.JPG

 

Liitteet: Kansallisarkisto

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nytkun tämä Hallamaan haaveri on käsitelty, voimme tutkia mitkä olivat ne kolme aikaisempaa Koiviston onnettomuutta. Ne lienevät englantilaisten haavereita, joissa myös menehtyi lentäjiä ! Näistä lienee ollut joskus puhetta ja onhan näistä englantilaisista tehty kirja.

Osan  näistä ja myöhemmistä haavereista näki isoisäni, joka asui Koiviston kauppalassa. Isoisän isä kun perusti sinne aikoinaan suutariliikkeen.

Tässä pari engelsmannien haaveria elokuussa ! Lehti pohtii, onko kyseessä peräti mielialan lasku ?

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1244715?term=lento-onnettomuus&term=Koivistolla&term=Koiviston&term=lento-onnettomuutta&term=Lento-onnettomuus&term=Koiwiston&page=5

ja se jutussa mainittu kolmas oli tämä:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1267510?term=Lento-onnettomuus&term=Koiviston&term=lento-onnettomuudessa&term=Koivistolle&page=2
 

Hongelll ja Rantasalo kuolivat. Eli laskujeni mukaan neljä konetta putosi melko pienen ajan sisällä.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkoista meininkiä, kun kaputeerannut pilotti tekee itse tutkintaraportin :). Tulee mieleen sellainenkin spekulaatio, että kellukekoneella pyyhkäisy startissa puunlatvoihin on voinut viedä pilotin huomion. Sitten nousun aikana on yritetty samalla kurkistella tuliko vaurioita ja kone alinopeudelle nousussa ja siitä liian hitaan kaarron kautta kierteeseen. En tietenkään halua parjata henkilöä, mutta Hallamaahan väitti lentäneensä jättiläisfredikalla useampia lentoja ennen koneen korjausta (Janarmon mainita Ilmailu-lehden konehistoriikissa). Näistä tietääkseni ei liene ainuttakaan muuta lähdettä tai havaintoa olemassa? Ehkä vain kadonneita dokumentteja tai huonoa kirjanpitoa vai onko insinöörillä ollut tapa muutenkin käyttää ”värikynää”?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään