Guest mcola727

HN-413 syöksyi 9,5 kilometristä suohon.Nyt kuulema korjataan

32 viestiä aiheessa

Tälläinen mykistävä juttu Iltasanomissa 8.11.05.

Neljä vuotta sitten kaksi Hornettia törmäsi toisiinsa.Nopeutta 800-900km/h.

Toinen kone HN-430 selvisi yhdellä moottorilla Pirkkalan lentokentälle.

Toiselle koneelle HN-413 matka päätyi 9,5 kilometrin korkeudesta suohon. Nyt kuulema kone korjataan

Iltasanomien jutun mukaan kaksipaikkaiseksi versioksi.

Minun mielestäni kone meni tuhannen pillun päreeksi.

Juttu oli tosi sekava.Voiko tämä pitää paikkaansa vai sekoitetaanko tässä nyt kaikki mahdollinen???

Jutussa puhutaan lentokelvottomaksi vaurioituneesta hornettista,joka odottaa Patrian tiloissa Jämsässä.

Törmäys 8.11.2001 ,mutta kone odottanut kohtaloaan pian viisi vuotta.

Outoa. Onkohan ilmavoimilla muita tuhoutuneita Hornetteja?

Lukekaa juttu, jos mahdollista.

Minua jäi vaivaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eiköhän tuossa ole mennyt vellit ja puurot sekaisin. Eli korjattavana lienee se kentälle palannut. Toisesta tulisi liian iso palapeli koottavaksi.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tunnukset ovat menneet väärinpäin. HN-430 tuhoutui ja HN-413 vaurioitui ja nyt korjataan kaksipaikkaikseksi. On siinä iso projekti sanon minä-taitaa mennä taas muutama vuosi että saadaan kondikseen. Muita tuhoutuneita HN:iä ei ole eikä lentokelvottomiksi vaurioituneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täähän on kuin sota ajan koneiden muutostyöt, vrt. mörkö-Moranet jne.

 

Siitähän voisi tehdä sitten suoraan F-18F -version (F=finland, aivan kuin F-15J = Japan ja K= Korea)  ;D Lähtökohtana voisi olla, että hankitaan/hakkeroidaan G-mallin piirrustukset jenkeistä! (sorry että mopo karkaa käsistä, mutta kun on perjantai....)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täähän on kuin sota ajan koneiden muutostyöt, vrt. mörkö-Moranet jne.

 

Siitähän voisi tehdä sitten suoraan F-18F -version (F=finland, aivan kuin F-15J = Japan ja K= Korea)  ;D Lähtökohtana voisi olla, että hankitaan/hakkeroidaan G-mallin piirrustukset jenkeistä! (sorry että mopo karkaa käsistä, mutta kun on perjantai....)

 

Juu, ja samaan soppaan heitetään mausteeksi sopivat viipaleet Harriereista niin ei tarvita enää lentokenttiäkään... ;D

(Nyt ei lähtenyt vain mopo käsistä...kuulen kunka valkoinen auto kurvaa nurkan takaa ja kiltit sedät kohta sovittavat minulle huippumoternia piiiiitkähiaista paitaa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, sattuneista syistä jouduin hiplaamaan sen suohornaattorin palasia ja sillä perusteella sekä vahvalla kommentilla suoraan asiasta tietäviltä tahoilta, siitä läjästä ei ikinä koskaan tule lentokonetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täähän on kuin sota ajan koneiden muutostyöt, vrt. mörkö-Moranet jne.

 

Siitähän voisi tehdä sitten suoraan F-18F -version (F=finland, aivan kuin F-15J = Japan ja K= Korea)  ;D Lähtökohtana voisi olla, että hankitaan/hakkeroidaan G-mallin piirrustukset jenkeistä! (sorry että mopo karkaa käsistä, mutta kun on perjantai....)

 

Tavallaan tuommoinen on ihan oikeasti tulossa!  :o

Suomi näet "päivittää Hornetit tarpeitaan vastaavaksi" vuoteen 2009 mennessä (muistaakseni se oli 2009).

Tosin tyyppimerkki ei voi(si) oikein olla F-18F, liian helposti sotkettavissa Super Hornettiin.

Olkoonpa Suomi-Hornetit siis F/A-18C/S ja F/A-18D/S. 

S = Suomi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täähän on kuin sota ajan koneiden muutostyöt, vrt. mörkö-Moranet jne.

 

Siitähän voisi tehdä sitten suoraan F-18F -version

 

Jossain vaiheessa tutkittiin mahdollisuutta että koneen korjauksen yhteydessä se olisi muutettu kaksipaikkaiseksi käyttämällä joko -B tai -D mallin eturunkoa. Tiedä sitten riittäisikö tuo 15 Meuroa.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin tyyppimerkki ei voi(si) oikein olla F-18F, liian helposti sotkettavissa Super Hornettiin.

Olkoonpa Suomi-Hornetit siis F/A-18C/S ja F/A-18D/S. 

S = Suomi ;)

 

Juu, juuri näin, Ee ja Ähvähän on toki jo olemassa ja G rakenteilla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tollainen runko paljoa maksa. Se aseteknologia taitaa maksaa koneesta eniten. Eikös hornettien peruspaketti maksanut noin 30 miljuunaa dollaria aikoinaan vai oliko se 25 miljuunaa.

 

Noh itseasiassa taitaa tyyppinimeksi tulla ihan F/A-18 kun saavat sen hyökkäysmodin asennettua käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä aika rientää, joko tuostakin on kulunut 5 vuotta :P. kiva saadan sitten 6:s kaksi paikkainen hurtsu suomeen :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä aika rientää, joko tuostakin on kulunut 5 vuotta :P. kiva saadan sitten 6:s kaksi paikkainen hurtsu suomeen :).

 

Siis asiaa tutkittiin. Mulla ei ole tietoa siitä mihin päädyttiin.  :P

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä aika rientää, joko tuostakin on kulunut 5 vuotta :P. kiva saadan sitten 6:s kaksi paikkainen hurtsu suomeen :).

 

Siis kahdeksas tuplahan se olisi...

 

T:A

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aha niitä onkin jo noin monta

 

No, eipä se määrä ole vuosien mittaan alkuperäisestä kaupasta muuttunut. 7 tilattiin aikoinaan.

 

Juu, juuri näin, Ee ja Ähvähän on toki jo olemassa ja G rakenteilla

 

Oho, tuosta G:stäpä en tiennytkään. ELSO-modifikaatio tuon suorituskyvyn koneeseen kuulostaa ihan mielenkiintoiselta.

 

T:A

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aha niitä onkin jo noin monta

 

Kristian: Suomen D-mallien tunnukset: HN-461, HN-462, HN-463, HN-464, HN-465, HN-466, HN-467

 

Kyllä, HN-413 korjataan kaksipaikkaiseksi sillä saadulla lisäbudjetilla. Jos joku löytää jonkun lehtileikkeen tms. missä asiasta on julkisuudessa kirjoitettu niin ehkä sitten asiasta enemmän. Sen vertaa että käytettyjäkään D-malleja ei ole juurikaan kaupan ja uusia C/D-malleja ei edes tehdä. Itse kyllä muistelisin että muutama vuosi sitten Malesialaiset olisivat olleet halukkaita vaihtamaan D-mallin rynnäkkö Hornettinsa F-malliin, mutta siitäkään ei mun korviini ole kantautunut sen jälkeen mitään....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman off-topiciksi menee, mutta ei kenelläkään sattuisi olemaan tallessa kuvaa tuosta vaurioituneesta HN:stä. Koitin joskus etsiä Googlen avulla ja muutama kuva löytyikin tekstillä: "Klikkaa kuva suuremmaksi", mutta eihän tuota suurta kuvaa enään mistään palvelimilta löytynyt ainoastaan pienet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman off-topiciksi menee, mutta ei kenelläkään sattuisi olemaan tallessa kuvaa tuosta vaurioituneesta HN:stä. Koitin joskus etsiä Googlen avulla ja muutama kuva löytyikin tekstillä: "Klikkaa kuva suuremmaksi", mutta eihän tuota suurta kuvaa enään mistään palvelimilta löytynyt ainoastaan pienet.

 

Kokeileppa niitä osoitteita tällä: http://www.archive.org/web/web.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman off-topiciksi menee, mutta ei kenelläkään sattuisi olemaan tallessa kuvaa tuosta vaurioituneesta HN:stä. Koitin joskus etsiä Googlen avulla ja muutama kuva löytyikin tekstillä: "Klikkaa kuva suuremmaksi", mutta eihän tuota suurta kuvaa enään mistään palvelimilta löytynyt ainoastaan pienet.

 

Tällainen kuva minulla tallessa. Oli aikoinaan puolustusvoimien sivuilla jos en väärin muista. Olin katsomassa konetta Pirkkalassa ja oikeanpuoleinen siipi oli aika raadeltu.

Luotettavasta lähteestä kuulin että Kanadasta olisi löytynyt kaksipaikkaisen eturunko joka tullaan sovittamaan HN-413:een.

>Göran

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallaan tuommoinen on ihan oikeasti tulossa!  :o

Suomi näet "päivittää Hornetit tarpeitaan vastaavaksi" vuoteen 2009 mennessä (muistaakseni se oli 2009).

Tosin tyyppimerkki ei voi(si) oikein olla F-18F, liian helposti sotkettavissa Super Hornettiin.

Olkoonpa Suomi-Hornetit siis F/A-18C/S ja F/A-18D/S. 

S = Suomi ;)

 

Hieman pilkunviilausta.  :) Suomalaiset hornetithan ovat vain puolustuskäyttöön tarkoitettu, eli niiden tyyppimerkintä on F-18C ja F-18D. Tuo F/A:han kun tarkoittaa notta Fighter/Attack tjsp.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman pilkunviilausta.  :) Suomalaiset hornetithan ovat vain puolustuskäyttöön tarkoitettu, eli niiden tyyppimerkintä on F-18C ja F-18D. Tuo F/A:han kun tarkoittaa notta Fighter/Attack tjsp.  :)

 

No ei kait niitä Air-to-Ground-aseita puolustustarkoituksessa asenneta? Eli kun HN:t aikanaan päivitetään ja mukaan tulee ilmasta-maahan-aseet, voisihan se tyyppikin sitten muuttua F/A:ksi. Vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään