Pasi Pirttikoski

Näytöshyppy juhannuksena 1965

11 viestiä aiheessa

Laskuvarjojääkärikillan Keskuslukko lehdessä (nro 4/2022) oli mielenkiintoinen näytöshyppyjuttu vuodelta 1965. Jutussa ei mainita koneen tunnusta eikä lentäjää, joita tätä kautta etsiskelen. Huomioitavaa on, että kyseiseen aikaan oli jo ns. siviilihyppääminenkin aloitettu.

63ef43108b0a5_Lentj.jpg.d9f7a139ea276f67dbdab2ded96c9ec3.jpg

Stieglitzejä ei tainnut tuolloin olla montaakaan käytössä. Mikähän koneyksilö tämä voisi olla?

Itse lentoonlähdöstä on myös mielenkiintoinen tarina. Jäisi monelta tekemättä.
63ef4310080a8_Lentoonlht.jpg.bec3fbe9be3e17fe1d14fe7d30fd1553.jpg

Itse hyppy onnistui ja hyppääjä sai tehtyä ensimmäisen vesihyppynsä samalla. Hämeen Sanomien ja Hämeen Kansan lehtijuttuja en vielä ole ehtinyt etsiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kuosi ei taida olla historiallisesti jämpti. Lensi myös tämmöisillä tunnuksilla jouduttuaan valtion haltuun. (Kuva Eino Ritaranta tai poika).

img582 (4).jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Tuo kuosi ei taida olla historiallisesti jämpti. Lensi myös tämmöisillä tunnuksilla jouduttuaan valtion haltuun. (Kuva Eino Ritaranta tai poika).

img582 (4).jpg

Sota-aikana SZ-kirjaimet näyttävät olleen sekä isoja, että pieniä. SZ-4:ssa oli ”hakaristiaikaan” aluksi SZ-4 isolla. Ohessa pari esimerkkikuvaa. SZ-26 kuvattu 1941-42 mahdollisesti Malmilla ja SZ-9 on vuonna 1943 Laajalahdessa. Lähde: finna.fi

edit: ”Koulukoneet-kirja, Kari Stenman”: Rungossa oli alussa suurehkot valkoiset tunnusnumerot, joita vuodesta 1941 alettiin peruskorjauksessa muuttaa eräille koulukoneille 13.5.1939 määrättyyn muotoon: pienet kirjaimet ja isot numerot. Samalla tulivat valkoiset numerot myös alasiipien alle ja rungossa ollut kansallisuustunnus siirrettiin peräsimeen.”

Tuota tulkiten ja kirjan kuvia katsellen SZ-koneissa oli aluksi SZ-1:stä alkaen Tikkakosken SZ-4 museokoneen mukaiset tunnukset. "Koulukoneet"-kirjan sivulla 53 on kuva, jossa SZ-4 on selällään juuri noissa isoissa museotunnuksissa. Kaputti tapahtui Vetelissä 30.8.1941. (samasta kaputista alin kuva alla, via Erkki Pohjanheimo / Jukka Nisula). Tikkakosken museokoneessa historiaa tosin vääristetään sivuperäsimen pienellä OH-SZO -tunnuksella.

edit: kaputtikuvat

”Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz SZ-4:n onnettomuus Kauhavalla 13.11.1952. Ohjaajaoppilas teki ohjausvirheen ja kone tuli sivuluisussa pintaan, jolloin vasemmanpuoleiset siivet, laskuteline, rungon etuosa ja potkuri vaurioituivat.” Lähde: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo

Jukka

119C5727-A881-43BC-AE25-FADFF37562A4.jpeg

D3C9DEBE-61D9-4C25-9B11-D0AB07297173.jpeg

9DD61AA0-86D6-41B7-9643-E7F0E40627DC.jpeg

E1BEC225-A13F-4AAA-AC6F-B5C7B90BEA49.jpeg

Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz 1941.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Siivet 1/1972 lehdessä on Tuomo T. Mäkisen ja Ossi Anttosen juttu koneesta.

Alemmassa kuvassa OH-SZO Helsinki-Vantaan lentoaseman avajaisissa 1969. Kuva: Raimo Uusihauta / Jukka Nisula.

Jukka

OH-SZO.jpg

Stiku Helsinki-Vantaan avajaisissa. Kuva Raimo Uusihauta.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään