Jukka Raunio

JK-273 ja VL:n potkuri

7 viestiä aiheessa

Itse kullakin oli pitkään käsitys, että Valtion Lentokonetehdas ei pystynyt tekemään Junkers Ju 88:n VS-11 -potkureiden saksalaisen Schwartzin tekemiä puisia lapoja. Prässit eivät riittäneet tarvittavaan paineeseen. Myöhemmin on selvinnyt, että VL teki vuonna 1944 (ilmeisesti loppuvuodesta) kokeilutarkoituksessa yhdeksän kappaleen koesarjan kolupuulapoja näihin napoihin. Yksi tai kaksi settiä asennettiin Kuorevedellä koneyksilöön JK-273. Se kävi siellä loppuvuodesta ja luovutettiin laivueelle 29. marraskuuta 1944. Osakorjaukseksi kirjattu toimenpide oli lyhytkestoinen, sillä kone oli koko ajan laivueen kirjoilla.

JK-273 syöksyi 18. kesäkuuta 1947 metsään Laukaan Vihtavuoressa pian lentoonlähdön jälkeen. Ohjaaja ja kaksi miehistön jäsentä saivat surmansa. Tutkijalautakunnan mukaan onnettomuuden syynä oli vasemman moottorin pysähtyminen matalalla ja vasemman potkurin jääminen lentokulmille moottorin pysähtymisen jälkeen. Näistä syistä ohjaaja ei kyennyt kumoamaan kampeamista vasemmalle.

Kysymys kuuluu, löytyyköhän JK-273:n papereista mukaan lukien onnettomuustutkinta potkuriin liittyvää. Tai valokuvia koneyksilöstä tältä aikaväliltä. VL:n kuvituskuvassa korjataan potkureita Linnavuoressa.

319682996_920838572413557_1508286057220140239_n.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JK-273:n lentokirjassa lukee, että 30.1.1946 lennolla rikkoutui vasemman moottorin 2 potkurilapaa. Tämäkö johti VL:n kolupuulapojen asentamisiin?

Minulla on Kansallisarkiston kopiot JK-273:n lentokonekirjasta ja onnettomuuden tutkintapöytäkirjasta. Sen sijaan valokuvia ei ole arkistossa tullut vastaan. Kummastakaan 273:n onnettomuudessa olleesta potkurista ei ole säilynyt yksilöllistä ´ Lentopotkuri´ -kirjaa. Eräässä lentopotkuri kirjassa mainitaan, että Junkersin valmistamissa puulavoissa oli kangasverhous.

Tässä on loppulausunnot onnettomuudesta Laukaassa 18.6.1947:

jk2.thumb.JPG.df2f650b90fdd4de243296d401ad6fcd.JPGjk2a.thumb.JPG.dbc6bdb16bf7c5b1e313343d28d721c4.JPGjk2b.thumb.JPG.d4849d9aae0eba15d4f8a9c1eb551d19.JPG63f5a19378c27_SavonSanomat.thumb.JPG.2101bb786614b4654ed6c2cb6de3a659.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto ja Kansalliskirjasto (lehtiuutinen Savon Sanomissa).

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

JK-273:n lentokirjassa lukee, että 30.1.1946 lennolla rikkoutui vasemman moottorin 2 potkurilapaa. Tämäkö johti VL:n kolupuulapojen asentamisiin?

Muusta niiden asennuksesta kuin marraskuussa 1944 ei ole tietoa. Kolupuulavat ovat voineet mennä rikki tammikuussa 1946.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin rajallisesti joitakin asiakirjoja VS 11 -potkurista.

11.2.1944. Ilmavoimien Hankintatoimistossa Berliinissä työskennellyt ins.ev.luutn A. Harri ilmoitti saaneensa Junkers AG:lta potkurin VS 11 piirustukset ja toimitettavansa ne edelleen VL:lle.

16.3.1944. VL Tampere ilmoittaa, koskien VS 11 puulapojen korjausta. Tehtaalle oli toimitettu parikymmentä rikkoutunutta Schwarzin menetelmän mukaista lapaa, joita VL ei pysty puuttuvilla ohjeilla, välineillä ja tarveaineilla korjaamaan, eikä korjauslisenssikään ollut käytettävissä. Lapojen erilaiset painot olivat ongelma, oli vaikea löytää pienestä määrästä kolmea samanpainoista lapaa (per potkuri). Siksi VL ei ryhtynyt korjaamaan VS 11 -potkurin lapoja, vaan päättänyt kokeilutarkoituksessa suunnitella kolupuulavat VS 11 -napaan ja valmistaa 9 kpl. näitä lapoja.

JK-273 oli Lapin sodassa Kemistä käsin tiedustelu- ja pommituslennolla 21.11.44, kunnes 23.11. se suuntasi Kemistä 2VL:lle Kuorevedelle, miehistönä kapt Saarinen, kers Stenius sekä mekaanikot Salmelainen ja Laakkonen. JK-273:n siivellä lensi Kemistä Kuorevedelle myös JK-252. Poislähtö Kuorevedeltä tapahtui 30.11., nyt JK-273:n suuntana oli Luonetjärvi. Miehistö oli lisääntynyt yhdellä: erik.mest. Laukas. JK-252 jäi osakorjaukseen Kuorevedelle vuoteen 1946 saakka. Uudet moottorit se sai ainakin.

JK-273:n lentokonekirjassa löytyy potkurien vaihtoja enemmänkin ennen koneen kohtalokasta lentoa 18.6.1947. Pvm:llä 11.4.1945. Irroitettu oikeasta moottorista potkuri N:o ?, joka vaurioitui startissa jäälohkareista. Tilalle tuli potkuri N:o 2358594. Samalla pvm:llä myös vasemmasta moottorista irroitettu potkuri N:o 56368, tilalle N:o 2355110. Oliko se sitten juuri tämä sama vasen potkuri?, josta rikkoutui kaksi lapaa lennolla 30.1.1946.  

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

JK-273 oli Lapin sodassa Kemistä käsin tiedustelu- ja pommituslennolla 21.11.44, kunnes 23.11. se suuntasi Kemistä 2VL:lle Kuorevedelle, miehistönä kapt Saarinen, kers Stenius sekä mekaanikot Salmelainen ja Laakkonen. JK-273:n siivellä lensi Kemistä Kuorevedelle myös JK-252. Poislähtö Kuorevedeltä tapahtui 30.11., nyt JK-273:n suuntana oli Luonetjärvi. Miehistö oli lisääntynyt yhdellä: erik.mest. Laukas. JK-252 jäi osakorjaukseen Kuorevedelle vuoteen 1946 saakka. Uudet moottorit se sai ainakin.

 

 

Pommituslentolaivue 44:n sotapäiväkirjaote pvm 23.11.1944: tässäkin mainitaan molempien koneiden lähtevän nimenomaan korjaukseen Kuorevedelle. Lähde: Kansallisarkisto

Jukka

Tiedosto 46(2).jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Schwarz myi ilmeisesti ennen sotaa puupotkurinsa lisenssin briteille ja amerikkalaisille. Linkin lopussa on SAE-paperi, jossa on selostettu potkurin lavan rakenne ainakin ennen sotaa. Schwarz-potkurin lapa oli havupuuviiluista, jotka tyveen mentäessä muuttuiva vähitellen 1,3 tiheyteen puristetuksi fenoli-hartsilla kyllästetyksi kovapuuksi "compreg". Viilujen väliset liimasaumat menivät näköjään eri suuntaan kuin perinteisessä puupotkurissa. Tyveen oli lisäksi istutettu teräsholkki. Lapa oli päällystetty 1 mm kerroksella pellavavahvisteista selluloosa-asetaattia. Asetaattikerroksen alla oli metalliverkko, johon etureunan paksuhko teräsvahvike oli juotettu.

https://www.notplanejane.com/erco.htm

Airscrew Companyn Weybridge-potkuri oli ilmeisesti tehty Scwarzin lisenssillä. Rotolin käyttämät Jablo-lavat puristettiin hiukan eri tavalla yhdessä vaiheessa, mutta briteillä ei varmaan paljon lisensseistä enää välitetty.

https://ir.library.oregonstate.edu/downloads/cn69m810j

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään