Jorma Laiho

Pari kysymystä palstan historiasta

3 viestiä aiheessa

Pari kolme kysymystä

-milloin ja miten Flightforum on perustettu ?

-onko jossain palstan historiaa ?

-paljonko on jäseniä ja onko statistiikkaa tämän hetken käytöstä ? Näitä olen joskus nähnyt ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitkä historiatarina, lyhennettynä:

Kaikki alkoi lentosimulaattorisivustosta Flight Simulator Finland jonka julkaisupäivä oli 8.3.1998 (jos oikein hain arkistoja). Tuo oli minun täysin ylläpitämä sivusto josta sai ladattua MS Flight Simulatoriin laajennuslisäosia ja lisäksi siellä oli keskustelufoorumi, jonka suosio kasvoi todella vauhdilla.

Kovan suosion myötä laajennus Pohjoismaat kattavalle teemalle nimellä Flight Simulator Nordic 20.5.2000. Tässä projektissa alkuun saattamassa oli myös mukana Olli Jaarinen teknisestä toteutuksesta vastaamassa parin vuoden ajan. Käytännön ylläpito oli minun takana, ja mukana oli kymmeniä innokkaita tuottamassa sisältöä, valvomassa keskusteluita jne. Moni näistä nimistä on nykyään ilmailumaailmassa töissä "kun kasvoivat aikuisiksi" (;D), ja moni vaikuttaa täällä palstalla edelleen.

FlightForum erkani omaksi palstakseen Flight Simulator Nordicin foorumeista vuonna 2005 koska tarvetta omalle ilmailupalstalle selvästi oli olemassa, kun simufoorumilla suuri osa keskusteluista sivusi oikeaa ilmailua. Käytännössä toteutus oli pitkään niin, että FF ja FSN olivat oikeasti sama foorumi, ja sama käyttäjänimi kävi molempiin, mutta se kumman sivuston kautta tulit sisään määritti mitä sisätöä (simut vai oikeat koneet) näit.

Vuonna 2017 FF siirtyi uudelle (nykyiselle) alustalle kokonaan erilliseksi sivustoksi/foorumiksi, koska simuasioiden ylläpitoon ei itsellä ollut aikaa enää vuosiin ja tarkoitus oli ulkoistaa FSN:n ylläpito muille innokkaille. Se ei koskaan tapahtunut, niin lopulta vuonna v.2020 palstat yhdistettiin takaisin yhteen, nyt FlightForumin alle.

Eli tässähän on 25v pirskeet kohta tulossa ;D

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Sami !

Virkistit muistiani hyvin. Seurailin hommaa pitkään ennenkuin lopulta rohkenin itse joukkoon. Pidämme siis pirskeet vaikka virtuaalisesti !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään