Petri Millar

Cessna 172 vs Ultralight vuosikustannukset

6 viestiä aiheessa

Hei vain kaikille foorumilaisille!

Olen aikeissa hankkia lupakirjan 2023-2024 välisenä aikana, näillä näkymin päätyisin LAPL(A) ja tietty Cessna olisi se unelmien kone.
Todennäköisesti alkuun olisi ajatus lentää tulevan kerhon koneilla, ja mahdollisesti jokin kimppa jollain Ultralla. (Kyllä, hankin lisätunnit jotta pääsee ultran puikkoihin).
Ultralla oli myös ajatus kerryttää lentotunteja ja sitten muutaman kerran vuodessa Cessnalla, jottei pääse unohtumaan.

Tässä nyt sitten katsellut koneita euroopasta, missä nyt niitä sitten sattuukin olemaan, Suomessa tuntuu olevan kovin vähän tarjolla.

Muutamia oikein nättejä yksilöitä on tullut vastaan, jotka lentokelpoisia (siis kyseisessä maassa katsastettu ja hyväksytty (EU)).

Tarkoitus hankkia sellainen jossa ei ole lentotunnit täynnä potkurin ja moottorin osalta. Niin ei ihan heti tarvitse mökkiä pistää likoon että koneen saa taas ilmaan.


Kysymyksiä..

- Mitä tuosta lystistä joutuu karhun taskuun laittamaan, jos esim koneen hinta on EU-alueella 40k? Pelkkä ALV 24%? (Lentämällä suomeen).
- Miten paljon otetaan Suomessa ensirekisteröinnistä ja lentokelpuutuksen tarkastamisesta + todistus esim. 172 Cessna? Kuinka kauan luvat voimassa?
- Onko kuinka hankalaa jättää kone esimerkiksi Saksan rekisteriin, ja käydä vuosittain katsastamassa se siellä, onko järkeä, ja mitä ilmailuviranomainen tähän sanoo? Vakuutukset? Tällöin ei tarvitsisi maksella veroja koneesta, mutta onko jokin rajoitus niin kuin autoissa, että sen pitää poistua maasta aina tietyn väliajoin?
- Jos ei lasketa hangaaripaikkaa, niin mitkä on koneen kustannukset vuosittain, jotta kone on lentokelpoinen? (pelkät viranomaismaksut ja muut pakolliset)
- Hangaaripaikka, missä hinnoissa nämä menevät? Siis kylmät hallit.?

Jonkin verran infoa toki löytynyt netistäkin, mutta jotenkin vielä ei avaudu nuo hinnastot Finlexilä, eikä oikein tarinaakaan löytynyt.

Kaipaisin siis vaikka esimerkki laskelmaa Cessnan omistajalta. Ja esimerkiksi perus Ikarus C42 vastaavat kulut?

Ajatus oli myös, että jos siihen ottaisi muutaman henkilön kimppaan, hankinnan jälkeen, kun ei koneella mitenkään ehdi itse lentämään jatkuvasti, ja saisi hieman kustannuksia katettua..

Karmeasti asiaa, kysyttävää on, ja vaikea pitää teksti lyhyenä. :)

Kiitos jo etukäteen vastaajille!


 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Millar
kirotusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rockwell Commander 112 D-EHXY on ollut ainakin vuodesta 2012 alkaen Malmilla koko ajan Saksan rekisterissä ja suomalaisessa omistuksessa. Kaiketi siihen on ollut hyvä syy. Koneen tämänhetkistä olinpaikkaa en tiedä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/26/2023 at 13.54, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Rockwell Commander 112 D-EHXY on ollut ainakin vuodesta 2012 alkaen Malmilla koko ajan Saksan rekisterissä ja suomalaisessa omistuksessa. Kaiketi siihen on ollut hyvä syy. Koneen tämänhetkistä olinpaikkaa en tiedä.

Juurikin, sain tämän infon toisaalta myös, se herätti ajatuksia että mitenkähän tämä onnistuu käytännössä. Toivoin että kyseisen koneen omistaja sattuisi löytämään tämän ilmoituksen ja jakaisi kokemuksia.. ;)
Oletan kyllä että ei ihan mene simppelisti, esim. jos pitää olla kyseisessä maassa osoite varmaan vähintäänkin, jos jotain postia tulee koneeseen liittyen.
Sekä miten se vakuutus? Jos ei ole suomen rekisterissä, niin sehän on sitten kaiketi saatava sieltä..?

Itsellä on kaksoiskansalaisuus, joten briteissä voisi tämä onnistua, mutta lentää sitten joka kesä britteihin.. Alkaa tulla pidemmän päälle kalliiksi..

Muokattu: , käyttäjä: Petri Millar

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26.2.2023 at 09.58, Petri Millar kirjoitti:

Kysymyksiä..

- Mitä tuosta lystistä joutuu karhun taskuun laittamaan, jos esim koneen hinta on EU-alueella 40k? Pelkkä ALV 24%? (Lentämällä suomeen).
- Miten paljon otetaan Suomessa ensirekisteröinnistä ja lentokelpuutuksen tarkastamisesta + todistus esim. 172 Cessna? Kuinka kauan luvat voimassa?
- Onko kuinka hankalaa jättää kone esimerkiksi Saksan rekisteriin, ja käydä vuosittain katsastamassa se siellä, onko järkeä, ja mitä ilmailuviranomainen tähän sanoo? 

jos ostat EU ssa yksityiseltä, mitään ALV a ei tarvi sen päälle.  

EUssa kone voi olla missä vaan.  Huollot yms sujuu riippumatta rekisteristä. Katsastus ei ole ongelma, EU alueella kun ollaan. Suomalaiset voi tehdä sen. Pitää vaan lähettää kopio rekisterivaltion viranomaiselle.  Mutta joudut asioimaan ko maan viranomaisen kanssa.

maksut viranomaiselle:  https://www.traficom.fi/fi/traficom/hinnat-ja-maksut

siitä se ensimmäinen kohta.

Ensirekisteröinti:  150€

Sellainen valvontamaksun nimellä kulkeva vuotuinen maksu viranomaiselle on 100€

Viranomaisen tekemänä "katsastus"  800 €, sen saa muutkin tehdä, hinta vaihtelee.  Voimassa vuoden.

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Aki Suokas kirjoitti:

jos ostat EU ssa yksityiseltä, mitään ALV a ei tarvi sen päälle.  

EUssa kone voi olla missä vaan.  Huollot yms sujuu riippumatta rekisteristä. Katsastus ei ole ongelma, EU alueella kun ollaan. Suomalaiset voi tehdä sen. Pitää vaan lähettää kopio rekisterivaltion viranomaiselle.  Mutta joudut asioimaan ko maan viranomaisen kanssa.

maksut viranomaiselle:  https://www.traficom.fi/fi/traficom/hinnat-ja-maksut

siitä se ensimmäinen kohta.

Ensirekisteröinti:  150€

Sellainen valvontamaksun nimellä kulkeva vuotuinen maksu viranomaiselle on 100€

Viranomaisen tekemänä "katsastus"  800 €, sen saa muutkin tehdä, hinta vaihtelee.  Voimassa vuoden.

 

 

Moikka!

Kiitos infosta. Eli tuohan siis on varsin "edullista"..
Onko nämä siis samoja hintoja koneille riippumatta onko UL vai experimental / tyyppikatsastettu?
Mites vakuutukset sitten? Jos kone on vaikka Saksassa..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Experimental koneen maahantuonnissa tai paremminkin rekisteröinnissä Suomeen on omat haasteensa. Lähtökohtaisesti ei onnistu yleensä, paitsi jos ilmailuliitto katsoo maahantuonnin edistävän harrasteilmailun etua ja jos koneelle tehdään kattava tarkastus. Kts Markku Hiedanpään postaus ao säikeessä

https://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=1156.0

Tällaisen valmiin koneen tuonnin lisäksi on ollut joitain tapauksia, joissa on tuotu keskeneräisiä projekteja, joita on rakennettu Suomessa Suomalaisella rakennusluvalla valmiiksi. Omat haasteensa näissäkin.

t. Kalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään