Peter Lord

Tapahtuu Ilmailuliitossa

125 viestiä aiheessa

18 tuntia sitten, Peter Lord kirjoitti:

MIKSI OPISTOLLA ON DTO ?

Hyvä Markku Valkama

… ja kaikki muutkin, joita kiinnostaa suomalaisen harrasteilmailun keskusjärjestön syvä alennustila.

Tämä ei ole mielipidekirjoitus. Tämä on yhteenveto tosiasioista.

Arvoisa Peter Lord

Ja kaikki muutkin asiaan kannan omaavat.

Mielipiteen ja sopivasti valittujen tosiasioiden raja on häilyvä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni SIL hallituksen jäsen Tervonen on toiminut erittäin viisaasti  jättäessään eriävän mielipiteen 👍.  Juristit sitten kesällä juhlivat samalla kun hävinnyt osapuoli manaa omaa tyhmyyttään ☝️.  

Oikeutta käydään aluksi ehkä jäsenistön varoilla, mutta vuosikokouksen päätöksellä niitä on mahdollista alkaa perimään takaisin vahingon aiheuttaneilta henkilöiltä, jos ja kun vahinkoa on tapahtunut 🤔.  Ja siltä se maallikkosaarnaajan silmissä näyttää… etenkin jos erotettua jäsentä ei ole edes kuultu ennen päätöksen tekemistä?

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liekö saadaan vuosikokoukseen riittävästi yhdenmielisiä? Jos siis tilanne etenee kuten Falkenberg aavistaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen jättänyt julkisuuslaissa tarkoitetun tietopyynnön Traficomille. Olen pyytänyt saada kopion Traficomin viime viikolla Urheiluilmailuopistolle lähettämästä, Huovialan valtuuksien rajoittamista koskevasta selvityspyynnöstä. 

Saatuani sen, harkitsen sen julkaisemista täällä. Koska lain mukaan se on julkinen. Helena P Trafilta lupasi toimittaa sen ripeästi. 

Ehkäpä sen jälkeen näemme, yhäkö SIL pj Hyvönen pysyy täällä esittämässään ylimalkaisessa väittämässä että ”Lordin esittämät väitteet eivät pidä paikkaansa.”

Tiedon lisääntyessä ns  vaihtoehtoinen totuus yleensä väistyy.

Tässä yhteydessä kiitän kaikkia teitä, jotka olette kuluneen viikon aikana ottaneet yhteyttä ja kannustaneet.  SIL jäsenillä on näköjään aito halu saada tietää, mitä ihmeen pelejä liiton kulisseissa pelataan.

Pyydettyä asiakirjaa odottaessani saatan kertoa kohta teille opettavaisen kertomuksen siitä, kuinka SIL hallituksessa valhe leviää kun sitä ryhdytään levittämään.

Tällä kertaa kyse oli Janne Vasaman SIL hallitukselle levittämästä ”varmasta tiedosta” kuinka Peter kähmii opiston valtionapurahat ”osittain omistamansa Blue Skies Aviationin kautta” omaan yhtiöönsä Jyväskylään  

Tästä aiheesta kohta lisää .

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

VASAMAN VÄLITTÄMÄ VALHE JA HYVÖSEN ENSI VISIITTI OPISTOON KEVÄÄLLÄ 2020

Tapahtuipa Ilmailuliiton hallituksessa alkuvuonna 2020.  Hallitus oli vastikään järjestäytynyt ja sitä johti uusi puheenjohtaja Timo Hyvönen.

Hyvösen oikeana kätenä tunnettu hallituksessa vastikään aloittanut Janne Vasama, tunnettu sähkölentokonemies, toi hallituksen kokoukseen hätkähdyttävän uutisen, joka koski Urheiluilmailuopiston ja Blue Skies Aviation Oy:n yhteistyötä.

Hiukan taustaa:

Sekä Blue Skies Aviation Oy että Suomen Uurheiluilmailuopisto olivat tuohon aikaan ATO-koulutusorganisaatioita.  Kumpikin tarjoaa ilmailulupakirjojen etäteorioita ja kilpailevat siten keskenään tuossa markkinassa.  Toimiessani Urheiluilmailuopiston johtajana esitin kuitenkin yhtiöidemme välille yhteistyötä, erityisesti lennonopettajien kertausseminaarien järjestämisessä. SUIO kouluttaa harrasteilmailun lennonopettajia, siis mm purjelennon opettajia ja ultraopettajia - kun taas BSA on erikoistunut FI(A) -lennonopettajakelpuutuskoulutukseen, siis opettajien, jotka opettavat PPL(A) ja LAPL(A)-lentäjiä.

Lennonopettajakelpuutusten voimassa pitämiseksi lennonopettajien on syytä aika ajoin osallistua ns. kertausseminaariin.  Kumpikin yhtiö oli järjestänyt seminaareja tahollaan.  Aloitteeni sai aikaan sen, että yhdistimme voimamme ja seminaareista tuli ennennäkemätön menestys. Niissä esiintyivät ja opettivat kummankin organisaation edustajat.

Peter pesee valtionapurahaa...
Niin, tämä Vasama sitten.  Hän oli saanut Hyviltä Kavereiltaan kuulla varman tiedon, että olin järjestänyt rahanpesukanavan Opistosta omaan yhtiööni.  Vasama tiesi kertoa SIL hallituksen kokouksessa hallituksen jäsenille, että Blue Skies laskuttaa ylihintaa SUIO:lta lennonopettajaseminaareista.  Vasama tiesi myös, että minä omistan osan Blue Skies Aviation Oy:stä.  Outoa sinänsä, koska minä en tiennyt eikä myöskään Blue Skiesilla tiedetty tällaisesta omistuksesta mitään. Mutta Vasama tiesi.  Edelleen, kun SUIO:lta ylilaskutettu raha tuli Blue Skiesille, niin sitten yhtiöni kuulemma laskutti sen minulle Jyväskylään.  (Itse siassa Timo Hyvönen on jo kolme eri kertaa kysynyt BSA:n Antti Kääriäiseltä, ”Omistaako Peter BSA:n osakkeita ?"  … ja viimeisin kysymys on Antin mukaan tältä vuodelta)

Kun tämä Vasaman kertoma törkeä valhe kantautui minun korviini, kirjelmöin SIL hallitukselle asiasta ja vaadin saada tietää, mistä valhe oli lähtöisin.  Toistuvista vaatimuksistani huolimatta Vasama ei suostunut paljastamaan, kuka hänen Hyvistä Kavereistaan siellä Malmin kuppilasta oli tällaisen tiedon kertonut.  Vasama ilmoitti, että "minä en vasikoi”.

Arvostan Timo Latikkaa siitä, että hän otti asian selvittääkseen ja selvitti, että Vasaman kertomalla valheella ei ollut mitään todellisuuspohjaa. Timo laati alkuvuonna 2020 SIL hallitukselle asiasta muistion, jossa asia tuli kertakaikkisesti selvitetyksi.

Sittenpä asia muuttuikin kiinnostavaksi.

Olimme kutsuneet SIL uuden puheenjohtaja Timo Hyvösen vierailulle Malmin Pyöreässä sijaitsevaan Opiston toimistoon, jossa Matti Huovialan oli tarkoitus tehdä puheenjohtajalle selkoa siitä, mitä ja miten Opisto toimii.  Vierailulle oli varattu kaksi tuntia. Matti oli huolellisesti valmistanut Hyvöstä varten opiston presentaation.

Matti tapasi Hyvösen.  Sitten hän raportoi tapaamisesta esimiehelleen eli minulle.  Matin kertoman mukaan Hyvönen oli viipynyt Opistossa tunnin ja siitä ajasta 45 minuuttia oli käytetty Peterin haukkumiseen.  Presentaatio ei ollut jaksanut kiinnostaa vierasta.

SIL puheenjohtaja, liikkeenjohdon konsultiksikin itseään tituleeraava Hyvönen piirsi vierailun aikana Matti Huovialalle kaaviokuvan (joka on nyt hallussani). Kuvassa oli laatikoita ja niiden välissä nuolia. Paljon nuolia, ihan kuin Amerikan intiaanisodista maalatuissa tauluissa. Nuolet kuvasivat Hyvösen tietämiä rahavirtoja.  Kuinka valtionapu kulkee OKM:sta SIL:in, Opiston ja Blue Skiesin kautta tuonne Peterin yhtiöön Jyväskylään…

Matti Huoviala kertoi kysyneensä Hyvöseltä, kuinka on mahdollista, että hän yhä kertoo valhetta totuutena, kun kerran oli jo yleisessä tiedossa kuinka Latikka oli kertonut SIL hallitukselle Vasaman kertoman tiedon olevan silkkaa valhetta.

Timo Hyvönen vastasi Huovialalle (sanatarkka sitaatti).  ”Niin joo, oli kai siellä joku sähköposti liikkeellä mutta emmä jaksanu lukee sitä, kun se oli niin saatanan pitkä”.

Ja sitten puheenjohtaja poistui opiston toimistosta.

Johtajan vierailun jälkeen Matti soitti minulle, esimiehelleen, ja oli hämillään. Hän kertoi, että oli ennen vierailun alkua käyttänyt Opiston omistamaa sanelinta ja järkytyksekseen hän huomasi Hyvösen vierailun jälkeen, että se olikin jäänyt ihan vahingossa nauhoitustilaan siihen pöydälle kun puheenjohtaja saapui paikalle.

Minulla on hallussani täydellinen äänitallenne Hyvösen vierailusta ja edellä kerrotusta keskustelusta sekä Hyvösen piirtämä, harjoittamakseni väitetystä rahanpesusta silkkaa valhetta sisältävä kaaviokuva , jonka hän jätti Opistoon.

Näin sitä SIL:iä johdetaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
59 minuuttia sitten, Peter Lord kirjoitti:

Minulla on hallussani täydellinen äänitallenne Hyvösen vierailusta ja edellä kerrotusta keskustelusta sekä Hyvösen piirtämä, harjoittamakseni väitetystä rahanpesusta silkkaa valhetta sisältävä kaaviokuva , jonka hän jätti Opistoon.

Näin sitä SIL:iä johdetaan.

Hah hah haa!! Uskoo ken tahtoo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
22 minuuttia sitten, Ari Simonen kirjoitti:

Hah hah haa!! Uskoo ken tahtoo.

Haluatko ehkä kopion?  Äänitteenä vai litteroituna?

ja Ari hyvä, en muista että olisimme koskaan tavanneet. Olen saanut lukea joukon kirjoittamiasi viestejä, jotka poikkeuksetta huokuvat vihaa. Saanko kysyä, miksi sinulla on jatkuvasti noin ahdistunut olo?  Kuinka olen onnistunut niin perin pohjin pahoittamaan mielesi?

Tai vaihtoehtoisesti, jos kirjoitukseni, jossa tuon julki Suomen Ilmailuliiton toiminnan alennustilaa, herättävät sinussa jatkuvasti voimakkaita ja epämiellyttäviä tunnekuohuja, voisitko harkita ettet lainkaan lukisi niitä.?Ehkä ne eivät ole sinulle hyväksi. Sitten ei foorumin ylläpidonkaan tarvitsisi jatkuvasti siivota vastauksiasi täältä pois. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
24 minuuttia sitten, Peter Lord kirjoitti:

Haluatko ehkä kopion?  Äänitteenä vai litteroituna?

ja Ari hyvä, en muista että olisimme koskaan tavanneet. Olen saanut lukea joukon kirjoittamiasi viestejä, jotka poikkeuksetta huokuvat vihaa. Saanko kysyä, miksi sinulla on jatkuvasti noin ahdistunut olo?  Kuinka olen onnistunut niin perin pohjin pahoittamaan mielesi?

Jos, jota suuresti epäilen nauhoitus olisi olemassa niin sellainen ei vahingossa syntyisi vaan olisi tarkoituksella tehty. Huoviala olisi pahimman sortin kätyri josta liiton pitäisi päästä pikimmin eroon.  Ja, minulla ei ole ahdistunut olo, nautin tästä täysin siemauksin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Ari Simonen kirjoitti:

Jos, jota suuresti epäilen nauhoitus olisi olemassa niin sellainen ei vahingossa syntyisi vaan olisi tarkoituksella tehty. Huoviala olisi pahimman sortin kätyri josta liiton pitäisi päästä pikimmin eroon.  Ja, minulla ei ole ahdistunut olo, nautin tästä täysin siemauksin.

Nyt imartelet minua. Arvasinhan että olet aina nauttinut kirjoitusteni lukemisesta. Ja onhan sinunkin hyvä saada tietää asioiden todellinen laita. 

Onhan se ikävää sinänsä huomata mikä määrä valhetta asuu Ilmailuliitossa. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dear Lord,

Voi tätä myötähäpeän määrää. En tiedä onko Huoviala tietoinen tänne kirjoitetuista jutuista, mutta lienee hänkin piireissä suosittu kaveri näiden jälkeen. Tämä on varmasti myös hyvää mainosta harrasteilmailulle yleensä. 

En tunne Hyvöstä, tiedän kyllä, mutta täytyy olla melkoisen mulkku kaveri, kun uudet työkaveritkin nauhoittavat keskusteluja jo ensimmäisellä tapaamisella. 

Tai ehkä emeritus esimies oli vain käskenyt virittää ansan. Tarkoitusperiä voi jokainen vain arvailla. 

Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka oman keskustelun nauhoittaminen on sinänsä laillista, voi nauhoitteen levittäjä syyllistyä kunnianloukkaukseen tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen.

Jos olisin tämä nauhoitteen tehnyt Huoviala, saattaisin olla vähintäänkin huolissani jos olisin ehtinyt luovuttaa sen jonkun hieman epävakaisiin käsiin. Onneksi Mr Lordilla taitaa olla sen verran lakipuolen sukurasitetta, ettei menisi mitään noin hölmöä tekemään, kunhan uhoaa. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Häpeä onkin se sana joka on viime aikoina usein mielessä käynyt. 

Llienee paikallaan ensin todeta, että äänite on todellakin olemassa.  

Vaan olkaapa huoleti, ei sitä kadun miehille jaeta. Se on tallessa viranomaisia varten. (Ehkä myös muistelmiani) Juuri siksikin, kuten Tuomisto arveli, että juridiikan hallinta täällä päässä lienee ainakin riittävä. Se valheen kulttuuri, joka uuden hallituksen myötä saapui Suomen Ilmailuliittoon, oli todella ennen näkemätön ja kokematon.

Onko minun tulkittava Sami Tuomiston kirjoitus niin, että ilmailuyhteisö hyväksynee tai pitää samantekevänä edellä kerrotun perättömän rahan pesua koskevan rikosväitteen levittämisen - mutta järkyttyy kuultuaan että jo kertaalleen alasammutun valheen levittämisen jatkamisesta onkin tallenne? Arvostan juridisten neuvojen jakamista sinänsä. Minua jäi kuitenkin askarruttamaan, eikö jakajan mieleen juolahtanut muita rikosnimikkeitä, joiden tunnusmerkistö saattaisi täyttyä, kun tuollaista valhetietoa levitetään jopa liiton puheenjohtajan arvovallalla?

Tuomistoa mukaillen saattaisin jopa väittää että  "... voi valheen levittäjä syyllistyä kunnianloukkaukseen tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen."  Eikö?

Tuossa asetelmassa konsernijohtaja tuli kertomaan - ja piirroksin havainnollistamaan - konserniyhtiön työntekijälle väitteen, että tämän esimies olisi rikollinen, joka kavaltaa konsernin varoja itselleen.

Ja ei, nyt ei ole kyse uhoamisesta. Nyt on kyse Ilmailuliiton uuden kulttuurin esittelystä. Muuten olen aivan samaa mieltä Tuomiston kanssa, että harrasteilmailusta saattaa saada perin omalaatuisen kuvan. Minä ainakin olen saanut.

Joku saattaa vielä etäisesti muistaa, kuinka Suomen Ilmailuliitto oli ennen arvostettu valtakunnallinen harrasteilmailun keskusjärjestö.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nämä loordin ulostulot näyttävät aina siltä että napit on vastakkain joka suuntaan. Ystäviä ei ole, vihamiehiä sitäkin enemmän. Mistäköhän johtuu, kannattaisko katsoa peiliin? Ja sain vahvistuksen että sätkyukkosi Nauhurimies on todellakin tehnyt nauhoituksia. Luulen että Nauhurimiehen lähtölaskenta on alkanut, lanka palaa jo.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rakas ystäväni Ari,
someviestinnässä on haasteensa.
Koetan parhaani mukaan oppia paremmille tavoille.
Olet antanut hyvän esimerkin mallioppimiselle, ts. kuinka täällä kommunikoidaan sopuisasti, kunnioittavasti, rakentavasti  ja henkilöön käymättä.

Peiliin on pelottavaa katsoa jos sieltä katsoo takaisin Simonen. :lol:

Parhain terveisin
Peter Lord

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Loordi, maksatko Nauhurimiehelle näistä nauhoituksista? Vai tulevatko nauhat niinkuin Anneli Jäätteenmäelle faksit, pyytämättä ja yllättäen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ari Simonen kirjoitti:

Ja sain vahvistuksen että sätkyukkosi Nauhurimies on todellakin tehnyt nauhoituksia.

Ja jätetäänpä sitten tämän tason kielenkäyttö toisia henkilöitä kohtaan pois tästä ketjusta.

11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tunne tätä asiaa mitenkään, enkä siksi voi tietää totuutta tai ottaa kantaa oikeaan tai väärään. Mutta kovasti ihmettelen lausetta "pahimman sortin kätyri". 

Toki Suomessakin on ihmisiä, jotka rakastavat valehtelemista Putinin ja Lavrovin tavoin, mutta omasta mielestäni JOS joku nauhoittaa jutustelua tuodakseen totuuden esille, se on hatun noston arvoinen ja hyvä asia. Harvoin nauhoitusta voi käyttää valeen edistämiseen (kunhan sitä ei pätkitä sopivasti). Eikä kenelläkään rehellisellä luulisi olevan mitään sitä vastaan. Jos on, olisi ehkä opettavaa lukea selityksiänne, miksi rehellinen haluaisi estää totuuden paljastumisen?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä enkä oikein (enää) jaksaisi välittääkään, mutta kertokaapa jos pystytte, ikään kuin sivujuonteena tähän viestiketjuun ja erityisesti liittyen suurempaan kokonaisuuteen johon tämäkin roiskahdus osana kuuluu:

Miten tämä voi olla tällaista?

Ilmailun ilmapiiriin tuntuu olennaisena osana kuuluvan se kuuluisa kellukakka. Tiedättehän, sen joka pönttöön pudottuaan ei suostu millään määrällä huuhtelua katoamaan viemäriverkon syövereihin. Juuri kun luulit onnistuneesi, ja olet laskemassa huojentuneena kantta, niin kukkuu, sieltä se vesilukon mutkasta taas luiskahtaa pintaan. Tätä toistuvaa sosiaalista impotenssia on nähtävissä yksittäisistä toimijoista aina korkeimmalle organisaatiotasolle asti. Ei sikäli etteikö missä tahansa populaatiossa tällaista jossain määrin olisi, mutta katson kyllä kiistattomasti olevan siten, että ilmailun piirissä esiintyvyys on aivan eriskummallisen suurta.

Moni on tuskaillut, sadatellut ja ihmetellyt sitä, miten Malmin, tai vaikkapa Teiskon kenttien kanssa kävi niinkuin kävi. Tai miten jossain ilmailupuulaakissa on päädytty ottamaan kopioita (muistaakseni) usean kymmenen kopiokoneen voimin.

Minä en ihmettele yhtään. Porukka joka hädin tuskin pysyy keskusteluväleissä keskenään on oiva saalis kaiken maailman onnenonginnalle ja sabotaasille.

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huh huh! Täällähän pskaa, anteeksi lokaa lentää oikein lapiokaupalla. Ennen sanottiin että "tapelkaa pojat niin saatte tupakkaa". Riippumatta siitä mitä on tapahtunut ja mitä ei, niin tällainen käyttäytyminen ja kirjoittelu ei anna hyvää kuvaa harrasteilmailsta. Eikä taatusti houkuttele uusia harrastajia lajin pariin. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Mauno Selin kirjoitti:

Huh huh! Täällähän pskaa, anteeksi lokaa lentää oikein lapiokaupalla. Ennen sanottiin että "tapelkaa pojat niin saatte tupakkaa". Riippumatta siitä mitä on tapahtunut ja mitä ei, niin tällainen käyttäytyminen ja kirjoittelu ei anna hyvää kuvaa harrasteilmailsta. Eikä taatusti houkuttele uusia harrastajia lajin pariin. 

Minun pelkoni on se, että tämä antaa ainakin jollain tasolla realistisen kuvan siitä mitä kulisseissa tapahtuu. Liekö näin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotta kokonaiskuva kirkastuisi, lienee tarpeen seuraavaksi tehdä selkoa Suomen Ilmailuliiton puheenjohtajan viime huhtikuussa Friedrichshafenissa, kilpailevan opiston johdon kanssa käymästä "liikeneuvottelusta".  GDPR ei turhaan haitannut kun konserniyhtiön palkkatietoja ja Ilmailuliiton konsernisuunnitelmaa levitettiin pyytämättä ja yllättäen yleisön tietoon ilmailumessujen aikaan, kuuluvalla messuäänellä hyvässä messuhengessä, AERO 2022 messujen juottolassa.  Viesti oli kuulunut useampaankin naapuripöytään, näin minulle kerrottiin.

Jatkoa seuraa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Peter Lord kirjoitti:

Llienee paikallaan ensin todeta, että äänite on todellakin olemassa.  

Tämä on täysin mahdollista, asia ei minua kauheasti kiinnosta. Toisaalta kuulin aikoinaan että joku tykkäsi nauhoittaa automatkoillaan rauhoittavaa hurinaa, josta taustalta saattoi tarkalla korvalla erottaa myös sanoja. Jostain syystä nauhoja ei lopulta ollutkaan olemassa tai ainakaan niiltä ei löytynyt väitettyjä asioita.

Lainaa

Vaan olkaapa huoleti, ei sitä kadun miehille jaeta. Se on tallessa viranomaisia varten. (Ehkä myös muistelmiani)

Toisaalta Huovialan ei mielestäni tule jakaa hänen ja Hyvösen yksityiskeskustelua sinulle, vaikka hänellä onkin oikeus keskustelu nauhoittaa. Aiemmasta oikeuskäytännöstä ja KKO:n tuomioista voidaan lainata kohta "silloin, kun puhe on tarkoitettu sitä tallentavan tietoon". Tästä syystä rohkenen epäillä mahdollisen tallenteen laillisuutta ja käyttökelpoisuutta todisteena vaikka jopa laittomin keinoin hankittuja nauhoitteita on joskus hyväksytty todisteeksi. Oikeus toki päättää lopulta tallenteen statuksen, mutta itse pidän tallenteella pelottelua lähinnä uhoamisena kuten edellä sanoin. Uskon että väitteellä tallenteesta on vain tarkoitus hakea uskottavuutta näille tarinoille, jotka ovat kuitenkin vain toinen valikoitu puoli asiasta. Toinen osapuoli ei keskusteluun osallistu, joten ainakaan itse en voi tehdä mitään johtopäätöksiä kumpaankaan suuntaan.

Oikeudellinen puoli näissä on sinänsä mielenkiintoinen, mutta lopputulos on kyllä kaikkea muuta kuin selvä. Oikeus ottaa kantaa esimerkiksi herjaustahallisuuteen, eli onko sinänsä valheellisessa väitteessä ollut kuitenkin jotain perää tai syytä olettaa näin. Kunnianloukkaustuomio vaatii yleensä tahallisuutta. Lisäksi esimerkiksi julkisessa toiminnassa ja liike-elämässä kunnianloukkauksen kynnys on korkeammalla, vaikka perättömän tiedon levittäminen ei olekaan sallittua. On käsittääkseni myös eri asia esittää perätön väite yksityiskeskustelussa kuin nettifoorumilla tai iltapäivälehdessä.

Eräs sankarilentäjä Malmilta teki aikoinaan useita rikosilmoituksia kunnianloukkauksesta sekä vaati korvauksia vahingonteosta. Yksikään jutuista ei menestynyt, vaikka mielen pahoittaneita juttuja on kirjoitettu julkisesti tällekin foorumille.

Lainaa

Onko minun tulkittava Sami Tuomiston kirjoitus niin, että ilmailuyhteisö hyväksynee tai pitää samantekevänä edellä kerrotun perättömän rahan pesua koskevan rikosväitteen levittämisen - mutta järkyttyy kuultuaan että jo kertaalleen alasammutun valheen levittämisen jatkamisesta onkin tallenne?

Olen todella imarreltu, että otat mielipiteeni tai kirjoitukseni koko ilmailuyhteisön kantana. Se ei onneksi sitä ole, en ole vuosiin harrastanut yleisilmailua tai ollut millään tavalla mukana SIL:n toiminnassa. Minusta on lähinnä surullista että yleisilmailu on tässä jamassa, koska se on merkittävä väylä ammatti-ilmailun pariin. Mitään puolia en halua asiassa ottaa, kun en näistä henkilöistä ketään henkilökohtaisesti tunne.

Lainaa

Arvostan juridisten neuvojen jakamista sinänsä. Minua jäi kuitenkin askarruttamaan, eikö jakajan mieleen juolahtanut muita rikosnimikkeitä, joiden tunnusmerkistö saattaisi täyttyä, kun tuollaista valhetietoa levitetään jopa liiton puheenjohtajan arvovallalla?

En ota muihin asioihin kantaa, kun en niistä mitään tiedä. Viranomaiset ovat niitä varten. Nauhoittamisen olet kuitenkin myöntänyt ja syytät siitä Huovialaa, siihen mielestäni voi ottaa kantaa. Henkilökohtaisesti olen oppinut ainakin sen, että pysyn kaukana nauhottelijoista, jotka odottavat hetkeä käyttää hyväksi noita nauhoituksia.

Lainaa

Joku saattaa vielä etäisesti muistaa, kuinka Suomen Ilmailuliitto oli ennen arvostettu valtakunnallinen harrasteilmailun keskusjärjestö.

Joku saattaa vielä etäisesti muistaa, kuinka Peter Tähtinen oli ennen arvostettu Siivet-lehden kolumnisti ja lennonopettaja. Tosin yhteistyötaidot vaikuttavat olevan sitä luokkaa, että toivon oppilaiden hakevan mallia ohjaamoyhteistyöhön jostain muualta jos liikenneilmailun pariin päätyvät.

Lainaa

GDPR ei turhaan haitannut kun konserniyhtiön palkkatietoja ja Ilmailuliiton konsernisuunnitelmaa levitettiin pyytämättä ja yllättäen yleisön tietoon ilmailumessujen aikaan, kuuluvalla messuäänellä hyvässä messuhengessä, AERO 2022 messujen juottolassa.  Viesti oli kuulunut useampaankin naapuripöytään, näin minulle kerrottiin.

Kummallakaan asialla ei taida olla mitään tekemistä GDPR:n kanssa. Kannattaa tutustua asetukseen.

En ole keskustelusta tietoinen, mutta jos kyse oli palkankorotuksista konsernissa, niin niistä on kyllä AKT:n Ismo Kokkokin kateellinen. Vastaavia tasokorotuksia toivoisi muuallekin.

Kaiken kaikkiaan viimeinen lainaus kertonee hyvin sen mitä epäilinkin, että kyseessä on jokin henkilökohtainen kauna tai riita, jota toinen osapuoli päätti tulla retostelemaan julkiselle foorumille. Veikkaan että aika vähän hyvää saat tällä aikaan. Yhteistyökumppanit ilmailun parissa saattavat olla vähissä ja työskentely Ilmailuliitossa vaikeaa, jos sinne päätät vielä hakeutua. Sama koskee todennäköisesti Huovialaa.

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
5.3.2023 at 22.37, Peter Lord kirjoitti:

Niin, ja olinpa unohtaa: Hyvösen johtama SIL hallitus erotti minut, oman näkemykseni mukaan kostoksi,  1.7.2022 Suomen Ilmailuliiton jäsenyydestä - koska olin velvollisuuksieni mukaisesti loka-marraskuussa 2021 huolehtinut Opiston henkilöresurssien riittävyydestä mm. uusimalla Huovialan apuna toimineen koulutussuunnittelija Seppäsen työsopimuksen 12 kuukaudeksi. Tämä rekry oli Hyvösen käsityksen mukaan ”merkittävä taloudellinen vahinko” Suomen Urheiluilmailuopistolle ja siten jollakin logiikalla myös Suomen Ilmailuliitolle.

(Tosin Opiston hallitus ei vieläkään ole huomannut mitään vahinkoa tapahtuneen....)

SIL hallituksen jäsen Tervonen jätti erottamispäätöksestä eriävän mielipiteen - mm. koska SIL hallitukselle ei kokouksessa tehty lainkaan selkoa minun aiheuttamakseni väitetyn vahingon laadusta tai määrästä.

Asiasta ei nyt sen enempää; asian ratkaisee Helsingin Käräjäoikeus, 3 tuomarin kokoonpanossa, kesäkuun alkuviikkoina. Se tilaisuus on julkinen.  Valmisteluistunto asiassa pidettiin jo toissa viikolla. Suomen Ilmailuliitto on palkannut suuren helsinkiläisen asianajotoimiston - tietysti SIL jäsenten maksamilla varoilla - vastaamaan asiassa nostamaani kanteeseen.

Koska asia on nyt tuomioistuimen käsittelyssä, pidättäydyn sen enemmästä prosessoimisesta somessa. Toki ilmoitan jatkossa asian tarkan käsittelypäivän ja toivotan kaikki asiasta kiinnostuneet lämpimästi tervetulleiksi seuraamaan edessä olevaa oikeudenkäyntiä.

Peter Lord
Entinen ja tuleva Suomen Ilmailuliiton jäsen

Loordia edustaa käräjillä varatuomari Mikael Juujärvi. Profiloitunut erityisesti häviämällä vastaavanlaisen erottamisjutun vastaan Jarmo Halmetoja / Kuopion lentäjät.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Jarmo Halmetoja kirjoitti:

Ari Simoselle tiedoksi, kannattaisiko olla herjaamatta täällä ihmisiä ja tuomareita. 

Herjaamatta?

Hävisikö Juujärvi siis jutun vai ei?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään