Ilkka Mäkelä

Ensimmäinen asiakkaalle toimitettu Learjet aiotaan restauroida lentokuntoon

17 viestiä aiheessa

Kaikkein vanhin Learjet, N3BL, sarjanumero 23-003, aiotaan kunnostaa lentokuntoon Wichitassa, USA:ssa. Kone on tyyppiä Learjet 23, kuten sarjanumerosta voi päätellä, ja kolmas valmistettu yksilö sekä ensimmäinen asiakkaalle toimitettu Learjet.

Restauroinnista vastaa Classic Lear Jet Foundation. - Kone on toimitettu asiakkaalle 13.10.1964 ja on siis 58 vuotta vanha.

Lainaa

The world’s oldest Lear Jet is on its way to its birthplace where a group of enthusiasts hopes to restore it to flying condition. The Classic Lear Jet Foundation found the first aircraft delivered by Bill Lear’s upstart company. It was found intact but in need of restoration in Bartow, Florida.

Lear Jet 23-003 was the third aircraft built by Lear’s fledgling company and the first one to be delivered. The group tackling the restoration has deep ties to the plane and the history it represents. “Classic Lear Jet Foundation is made up of current, retired, and former employees who have admiration and affection for the airplane, the man, the company and its employees, the business jet industry, and the city where it all started in 1962,”

https://www.avweb.com/aviation-news/284345/

https://en.wikipedia.org/wiki/Learjet_23

https://classiclear.org/about/

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ilmavoimien Learjet

Näin ensimmäiset kuvat Learjetistä joskus 1960 luvulla. Se oli sähäkkä ja silmiä hivelevän kaunis lentokone. Luotu menemään. Kuin joku Jaguar E-Type. Luulin, että se on jotain mainostoimistojen graafista suunnittelua. Tulevaisuuden kuvitelmaa. Sitten paljastui, että Learjet lentää ja on todella olemassa. Yritin kuvitella millaista olisi sen kyydissä.

Paljon myöhemmin, kun minusta oli tullut ilmailija, olin kävelemässä Helsingin lentoaseman asematasolla ilmavoimien Learjetin kyytiin. Kirjaimellisesti Dream Come True. Koin kylmiä väreitä. Learjet oli vuokrattu ilmavoimilta uuden lennonjohtotutkan mittauslentoihin.
 
Tämän Learjetin mahan alla oli tutkakupu. Se tietysti vaikutti lento-ominaisuuksiin.
 
Olimme Helsingin yllä hyvin korkealla. Muutama lentopinta oli vielä kiivettävänä. Istuin selkä menosuuntaan ilmavoimien tähystäjän ja lennonjohtajan, muistaakseni Koposen kanssa. Huomasin, että hän alkoi kiristellä turvavöitään. Kysyin miksi? Vastaus kuului "viimeksi, kun tätä yritettiin käännyttiin selälleen ja pudottiin monta tuhatta jalkaa alas"
 
Mietin miten ihmeessä olen joutunut tähän tilanteeseen. Vastaus oli helppo. Koska olin itse halunnut. Otin kiireesti yhteyttä maahan. Totesimme, että meillä on jo tarpeeksi mittaustietoa. Kerroin heti päällikölle, että ei tartte nousta yhtään korkeammalle. Huh!.
 
Esa 
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Lear on LR-35 ohivirtausmoottorein. Sinun pitäisi päästä vielä LR-24:n kyytiin. Se nousee parhaimillaan 10 000 ft/min. Pysyy hyvin käsissä Fl 450.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
Ilmavoimien Learjet

.... Huomasin, että hän alkoi kiristellä turvavöitään. Kysyin miksi? Vastaus kuului "viimeksi, kun tätä yritettiin käännyttiin selälleen ja pudottiin monta tuhatta jalkaa alas"

Mietin miten ihmeessä olen joutunut tähän tilanteeseen. Vastaus oli helppo. Koska olin itse halunnut. Otin kiireesti yhteyttä maahan. Totesimme, että meillä on jo tarpeeksi mittaustietoa. Kerroin heti päällikölle, että ei tartte nousta yhtään korkeammalle. Huh!.
 

Nä on niin hyviä!

-M-

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/28/2023 at 12.27, Heikki Pullinen kirjoitti:

Ilmavoimien Lear on LR-35 ohivirtausmoottorein. Sinun pitäisi päästä vielä LR-24:n kyytiin. Se nousee parhaimillaan 10 000 ft/min. Pysyy hyvin käsissä Fl 450.

Vanhat Learit oli hurjia myös pa kulutuksen osalta. Eikös yli parin tunnin lennoilla tapana ollut ilmoittaa "minimum fuel" heti lentoonlähtöselvityksen yhteydessä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Vanhat Learit oli hurjia myös pa kulutuksen osalta. Eikös yli parin tunnin lennoilla tapana ollut ilmoittaa "minimum fuel" heti lentoonlähtöselvityksen yhteydessä?

Näköjään kuin MiG-21. Polttoainepula alkoi, kun ohjaaja työnsi tehon täysille lentoonlähtöä varten. Taistelujohtajan ja tutkalennonjohtajan huolena oli tuoda hopeatorvi tehtävän jälkeen ehjänä takaisin.

Kyytiin mahtui noin 2400 litraa. Jälkipoltolla kului 200 litraa minuutissa.
 
Esa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

24 D kulutti maassa 500 lbs/ moottori. Sama kulutus oli pinnalla 410. Ei meidän polttoaineen takia tarvinnut mennä varakentille normaalisti.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys !

Aikoinaan eli kauan sitten Töölön kulmilla eräs henkilö kertoi seuraavan tarinan.
Kyseessä oli kai charter keikka. Pilotti teki Learjetillä tynnyrin ( barrel roll), niin että GT:n nesteet pysyivät lasissa.

En paljasta pilotin nimeä, mutta oli Leffe tai jotain fiktiivistä sinne päin.


Tarinan todenmukaisuus on kyseenalainen. Kertojalla oli taipumus värittää tarinoitaan.


/Mika

Muokattu: , käyttäjä: Mika Arkiomaa
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellinen hauska tarina lienee kerrottu Leffin kantakuppilassa Ateljéssa. Varmaan ihan mahdollista. Tekihän Tex Johnston tynnyrin Boeing 707:lla ja Bob Hoover monessa lentonäytöksessä Shrike Commanderilla.

Esa  :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys !

Kokemukseni taitolennosta rajoittuu pystykäännöksiin K8B.llä. En pitäisi tynnyriä sen aikaisella Learjetillä kovinkaan kummoisena osaavan lentäjän käsissä. Käsittittääkseni kyseessä on "pystyliike" eikä negatiivistä tule.

Esan mainitsema selkälentoyritys oli kai harjoittelua. Eikö ole selälleen menossa vaara "haukkaamisesta". Ei työnnetä tarpeeksi ja oikea-aikaisesti? Joitakin koneita ei saa selkälentoon. Tai saa, mutta hajoaa siihen. Esim. K8B?

Yhdellä videolla liike tehdään siivekekäännöksellä? Tämä ei kai ole tynnyri vaan vaakatason liike.(" kuubalainen tynnyri."?)

Kuskattin aikonaan keltainen K8B Räyskälään erikoistarkastukseen M. Väisäsen hoiviin. Jäin lentelemään Räyskälään ja yllätys yllätys keltainen PIK-20 ( ns. "protopiki" ) lensi vasemmalla alhaalla ohi vetäen sarjan tyylipuhtaita tynnyreitä. Liike oli todella puhdas ja aerodynaaminen. Kaunis. Jatkuvuutta riitti Pikissä.

/Mika

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Mika Arkiomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6.4.2023 at 15.12, Jarmo Savukoski kirjoitti:

:cool:

..Siinähän se..!!

Kohtalaisen hyvä koordinaatiokyky :thmbup::cool:

Kyseinen herra tanssitti P-51:stä kiitotiellä miten halusi. Ja myös ilmassa.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koivurova

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään