Jouni Salminen

Finnair tekniikkaan töihin.

3 viestiä aiheessa

Hienoa, että alalle syntyy työpaikkoja; aika monta sataa B1/B2-peruskoulutettua asentajaa on vailla alan töitä.

Huonompi homma on toisaalta määräaikaisuus: ne, joilla on eniten potentiaalia, ovat todennäköisesti työllistyneet vakituisiin töihin johonkin muualle. Nyt rekrytoidaan sitten niitä, jotka tosiaan juuri valmistuvat koulutusta (joilla ei ole vakituista työpaikkaa), tai niitä, jotka ovat valmistuneet ajat sitten, mutta ovat työttömiä tai eivät ole saaneet "hyvää" vakituista työpaikkaa. Toki pieni osa on niitä riskinottajia, jotka jättävät vakituisen työpaikan lähteäkseen alan kesätyöhön, mutta kuinka moni sen sitten tekee. Monesti tuntuu, että potentiaalia hukataan sillä, että palkataan työntekijöitä sellaisilla työehdoilla, johon paras saatavilla oleva potentiaali ei viitsi tarttua.

Olen itsekin käynyt B1.1-pohjakoulutuksen ennen kun olen kouluttautunut ammattilentäjäksi. Tiedän, että en olisi koulutuksen jälkeen itse "uskaltanut" irtisanoutua pitkäaikaisesta vakituisesta ja hyvästä työpaikasta pelkän kesätyön takia, enkä olisi edes hakenut kesätyötä. Jos vakituinen työpaikka olisi ollut tarjolla (vaikka ala ei koskaan olekaan mikään varma), olisin hakenut, vaikka tiedän, että palkka olisi alussa pudonnut huomattavasti ja työajatkin olisivat ehkä paikoin olleet epämukavammat. Noh, enää sitä ei tarvitse miettiä, lähiaikoina menee myös kaikki B1.1 osa-66-kokeet vanhoiksi.

Muutaman kymmenen koulutuksen samoihin aikoihin käyneiden joukosta tiedän, että ne, joilla nuo kokeet on kouluaikana hoidettu läpi, ovat melkein kaikki aivan muissa töissä. En ole aivan varma nykymeiningistä, mutta jossain vaiheessa ammattikoulun käyvistä suurimmalla osalla ei nuo kokeet olleet läpi. Näitä "ikuisia asentajia" olen nähnyt myös työelämässä, motivaatio loppuu oman havaintoni mukaan useimmilla kesken, kun urakehitystä mekaanikoksi (lupakirjalliseksi) ei ole näköpiirissä, koska kokeita ei ole tehty eikä motivaatiota tehdä niitä töiden ohellakaan ole.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on. Itse työura 39V 3kk tekniikassa josta jäin eläkkeelle 2020. Todella vaatii aikaa ja jatkuvaa koulutusta että pystyy suoriutumaan tehtävistä. Paljon lähti nuorempia ja siirtyi muihin hommiin kun ei oikein riittänyt kärsivällisyys.No yhtiön toimintakultuurissakin on parantamista. Itsekkin joutui usein tilanteeseen hektisessä hommassa ei ehtinyt perehdyttää nuorempaa kaveria syvällisemmin hommaan. Kyllä se harmitti ja kyllä siitä annoin ylöspäin viestiä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään