Jukka Nisula

Gnat GN-113

19 viestiä aiheessa

Missähän tämä GN-113 tänä päivänä on?

 

Googlesta löytyy tällaista:

 

GN-113 (ex XN326) Markku Lehti (restoration to fly), Räyskälä airfield, Finland

 

Kone on sama kuin tässä allaolevassa linkissä kuvattu vuonna 1997 ja Wikipedian mukaan:

 

Riihimäellä on yksityisomistuksessa Gnat GN-113.

http://www.elisanet.fi/kurt.ristniemi/WWV/gnat/finland.htm

 

Ja googlella löytyy myös tällainen:

 

GN-113 Stored at Sotilas ja Lentoteknikkan museo (eikö se ole Hallinportin museo?)

 

http://www.saunalahti.fi/sjostrom/gnat.htm

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se Lehden Markulla edelleen pitäisi olla. Markku on siirtynyt lentämään Bravojen sijasta MD-80:stä eikä ole aina kotimaassa tavoitettavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se Lehden Markulla edelleen pitäisi olla. Markku on siirtynyt lentämään Bravojen sijasta MD-80:stä eikä ole aina kotimaassa tavoitettavissa.

 

Pitääkö tuo "restoration to fly" tosiaan paikkansa?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Gnatin näköinen lentokoneen osa näkyi kesällä Räyskälän hallissa. Melko kaukana lentokelpoisesta. Ehkä se sitten joskus kuitenkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gnatin näköinen lentokoneen osa näkyi kesällä Räyskälän hallissa. Melko kaukana lentokelpoisesta. Ehkä se sitten joskus kuitenkin...

 

Okei, tulihan asia aika selväksi...Muualla maailmalla lentelee vielä n. 10 kappaletta lentokuntoisia Gnateja yksityiskäytössä:

 

http://www.warbirdalley.com//gnat.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan sillä kotisivutkin vai mitä?

 

Katos vaan! Osa Tuimista ja Turunmaa vielä vesille.... ??? Aktiiviaikana oli "halpaa" työvoimaa ylläpitämään em. aluksia. Näinköhän vielä löytyy kansien skrapaajia  ::). Kukas se kyselikään poikien ja miesten välisistä eroista  ;D. Nää on kyllä TOSIMIEHIÄ! Onnea projekteihin  8).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katos vaan! Osa Tuimista ja Turunmaa vielä vesille.... ??? Aktiiviaikana oli "halpaa" työvoimaa ylläpitämään em. aluksia. Näinköhän vielä löytyy kansien skrapaajia  ::). Kukas se kyselikään poikien ja miesten välisistä eroista  ;D. Nää on kyllä TOSIMIEHIÄ! Onnea projekteihin  8).

 

Apua!

Meinas tulla pissa housuun nyt kyllä!

Helvata miä haluan raappaamaan Tuiskun kantta, ja heti! :D

 

(en kylläkään erään tälläkin foorumilla tunnetun Tuisku -nimisen henkilön) ;) LOL!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika suunnitelmat ovat kyllä...kun noita kuvia katselee niin ei ole härveleiden kunnossa kehumista. Inttiaikana noi vielä olivat kovasti menossa ja tosiaan skrapaajia riitti :)

 

Tuimissa kun on vielä tuollaiset hekumaaniset motit...25h huoltoväli, sanoo teksti :D

 

Turunmaa on aika surullinen näky :( Surullinen loppu noin kauniille alukselle..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GN-113 taitaa olla Malmilla nykyisin. Tai sen osat siis.

 

Mahtaako Gnatin perärunko levätä sellaisella puisella sinisellä telineellä  ;)?

Kun aloittelimme vuosia sitten Valmet Vihurin keskirungon kunnostusta Suomen Ilmailumuseolla lepäsi Vihurin putkikehikko Gnatin perärungonpukin päällä. Sitten eräänä kauniina päivänä meille ilmoitettiin, että "pukki pois Vihurin alta, se lähtee lainaan Gnattia entisöivälle yksityishenkilölle". Lieko edelleen sillä reissulla...

Niin, ja Vihuri lepää nykysin matkalaukkukärrystä modifioidulla pukilla  ;D

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti ei nyt mene Gnatit sekaisin mutta GN-113 (FL-34) on Riihimäellä yksityishenkilön omistuksessa.

 

GN-112 (FL-47) on/oli Räyskälässä yksityishenkilön omistuksessa. Molemmat modifoitu hävittäjätiedusteluun.

 

Hallinportissa ei ainakaan viime kesänä ollut Gnattia.

 

Toisaalta toi ex XN326 viittais ilmeisesti tuohon GN-113 joka lensi aijemmin Briteissä.

 

T. Jyri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GN-112 (FL-47) on/oli Räyskälässä yksityishenkilön omistuksessa. Molemmat modifoitu hävittäjätiedusteluun.

 

GN-112 on Vesivehmaan museohallissa. En muista milloin on tuotu, mutta mielestäni on ollut siellä ties kuinka kauan. (ehkäpä jotain 20 vuotta villi veikkaus, paremmin tietävät kertokoon...)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti ei nyt mene Gnatit sekaisin mutta GN-113 (FL-34) on Riihimäellä yksityishenkilön omistuksessa.

 

GN-112 (FL-47) on/oli Räyskälässä yksityishenkilön omistuksessa. Molemmat modifoitu hävittäjätiedusteluun.

 

Hallinportissa ei ainakaan viime kesänä ollut Gnattia.

 

Toisaalta toi ex XN326 viittais ilmeisesti tuohon GN-113 joka lensi aijemmin Briteissä.

 

T. Jyri

 

Tämähän on mielenkiintoista.

 

Löysin linkin jossa on mainittu, että XN326 lensi lentonäytöksessä Andoverissa 19.9.1959 sekä Farnboroughissa samoin syyskuussa 1959.

 

http://www.scramble.nl/mil/show/showreports/andove59.htm

 

 

Tietojeni mukaan Suomeen tuli Gnatit seuraavasti:

GN-101 ja -102 (30.7.1958.)

GN-103, -104, ja -105, ( 7.7.1959.)

GN-106, -107, -108, ( 22.7.1959.)

GN-109, -110, -111, (10.2.1960.)

GN-112 ja-113 (=tiedusteluversiot, 15.10.1960.)

 

Tuhoutuneen GN-102:n tilalle ostettiin alennuksella (noin puoleen hintaan) satakunta tuntia lentänyt MoS:n koekone, joka muutettiin GN-112:n kaltaiseksi valokuvausversioksi ja sai tunnuksen GN-113.

Huhtikuussa 1982 Gnat GN-113:n sijaintipaikka on ollut Ilmavoimien teknillinen koulu sekä GN-112 Vesivehmaa. (lähde:SIL 3/1999 Jukka Raunio)

 

Ja sitten on tämä linkki:

 

http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/gnat/survivors.html

 

Siinä kerrotaan näin:

 

FR.1

Serial Owner & location

GN-112 Finnish Aviation Museum Society (stored), Vesivehmaa, Finland

GN-113 (ex XN326) Markku Lehti (restoration to fly), Räyskälä airfield, Finland

 

Kysynkin nyt kuka osaa sanoa oliko tämä Andoverin ja Farnboroughin lentonäytöksissä syyskuussa 1959 esiintynyt "XN326" sama kone joka tuli Suomeen 15.10.1960 tunnuksella GN-113 vai onko olemassa toinen "GN-113", joka on hankittu Englannista myöhemmin Suomeen ja on nykyään Räyskälässä tai Malmilla oleva kone? (vertaa "FL34"=GN-113 Jyri Karhumäen mukaan ja on Riihimäellä.)

 

EDIT:

No niin, löytyi sitten myös tämä informaatio! :) Taisi tulla ratkaisu, että kyllä se on yksi ja sama kone:

 

Later history of GN-113

 

GN-113 was bought in 2001. It was first stored at Räyskälä airfield, but it was later moved to Malmi airfield in Helsinki.

 

There are plans to restore it and bring it back to flying if possible. Otherwise it will be restored as a museum plane.

 

GN-113 is now owned by GN113 Warbird Consulting Oy

 

http://www.elisanet.fi/kurt.ristniemi/WWV/gnat/gnat.htm

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GN-112 on Vesivehmaan museohallissa. En muista milloin on tuotu, mutta mielestäni on ollut siellä ties kuinka kauan. (ehkäpä jotain 20 vuotta villi veikkaus, paremmin tietävät kertokoon...)

 

 

Alright. Mahtaako GN-103:n kohtalosta olla tietoa? Eli Gnatista joka aijemmin oli Hallin keskustassa.

 

EDIT:

 

Tämähän on mielenkiintoista.

 

Kysynkin nyt kuka osaa sanoa oliko tämä Andoverin ja Farnboroughin lentonäytöksissä syyskuussa 1959 esiintynyt "XN326" sama kone joka tuli Suomeen 15.10.1960 tunnuksella GN-113 vai onko olemassa toinen "GN-113", joka on hankittu Englannista myöhemmin Suomeen ja on nykyään Räyskälässä tai Malmilla oleva kone? (vertaa "FL34"=GN-113 Jyri Karhumäen mukaan ja on Riihimäellä.)

 

 

Itse olen tainnut sekoittaa GN-113 omitukset kahdeksi eri koneeksi. Joten Ministry of Supplyn XN326 lienee sama kuin GN-113.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikasta pitkä aika edellisestä viestistä, mutta kerrottakoon että GN-103 makasi Hallissa sotilasalueen aitojen sisäpuolella vanhan leko-hallin edustalla silloin kun minä intin siellä kävin (v.2004) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Aikasta pitkä aika edellisestä viestistä, mutta kerrottakoon että GN-103 makasi Hallissa sotilasalueen aitojen sisäpuolella vanhan leko-hallin edustalla silloin kun minä intin siellä kävin (v.2004)

 

Tässähän se, kuvattu 2003

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään nyt tähän jatkoksi, että Englannissa on saatu jälleen lentokuntoon Red Arrowsin värityksessä oleva 2-paikkainen Gnat, G-NATY, jota varmaankin nähdään ensi kesän näytöksissä. Kaivamalla kuvetta/ostamalla osuuden voi mahdollisesti päästä kyytiinkin.

 

http://www.bournemouthecho.co.uk/display.var.2208217.0.gnat_cleared_for_takeoff.php

 

http://www.airliners.net/photo/Hawker-Siddeley-Gnat/1277706/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään