Ilkka Mäkelä

Turbulenssia Nigeriassa, 10 loukkaantui Hiflyn lennolla

6 viestiä aiheessa

Hiflyn A330 oli lentämässä TAAG Angola Airlinesin lukuun Angolasta Kamerunin kautta Nigerian puolelle pinnalla 380, kun kone kohtasi voimakasta turbulenssia. 10 henkilöä loukkaantui, mm. lentoemännän jalka murtui. Ruokatarjoilu oli juuri käynnissä, joten sotkua syntyi kattoon ja lattialle (ks. kuvat Avheraldin jutussa).

Kommenteissa jotkut ihmettelevät, miksi kone jatkoi matkaansa Lissaboniin asti, jonne oli tapahtumapaikalta yli 5 tunnin lentoaika.

Lainaa

A Hifly Airbus A330-300 on behalf of TAAG Angola Airlines, registration 9H-HFA performing flight DT-652 from Luanda (Angola) to Lisbon (Portugal), was enroute at FL380 about 190nm southeast of Abuja (Nigeria) just after crossing from Cameroon into Nigeria when the aircraft encountered severe turbulence causing altitude fluctuations between -200 and +200 feet causing injuries to 10 people on board. One person received first aid on board by a doctor travelling as passengers on board. The aircraft continued to Lisbon, where the aircraft landed on runway 20 about 5:10 hours after the encounter.
Emergency services reported two cabin crew and 8 passengers received injuries, one of the cabin crew received a fractured leg, the other injuries were minor.
Passengers reported the meal service was just in progress when the turbulence occurred causing the service trolleys to be thrown against the ceiling and all items to be distributed throughout the cabin.

http://avherald.com/h?article=506e51a1&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Kommenteissa jotkut ihmettelevät, miksi kone jatkoi matkaansa Lissaboniin asti, jonne oli tapahtumapaikalta yli 5 tunnin lentoaika.

http://avherald.com/h?article=506e51a1&opt=0

Niin, olisihan siinä huippukohteita, Nigeria, Niger, Mali, Algeria.. Ehkä loukkaantunut lentoemäntäkin on ollut kuitenkin lopulta tyytyväinen siihen, että hoitoa on saanut Portugalissa eikä Nigeriassa. Ilmeisesti siellä ei kuitenkaan reisiluu ollut poikki, vaan jokin vähäpätöisempi vamma, jonka kanssa 5 tuntia ja pidempäänkin kuluisi helposti myös suomalaisen päivytyksen jonossa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Niin, olisihan siinä huippukohteita, Nigeria, Niger, Mali, Algeria.. Ehkä loukkaantunut lentoemäntäkin on ollut kuitenkin lopulta tyytyväinen siihen, että hoitoa on saanut Portugalissa eikä Nigeriassa. Ilmeisesti siellä ei kuitenkaan reisiluu ollut poikki, vaan jokin vähäpätöisempi vamma, jonka kanssa 5 tuntia ja pidempäänkin kuluisi helposti myös suomalaisen päivytyksen jonossa.

Samaa mietin myös ettei kovin houkuttelevia paikkoja jää matkan varrelle. Itse olisin mahdollisesti kääntynyt takaisin Luandaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Hiflyn A330 oli lentämässä TAAG Angola Airlinesin lukuun Angolasta Kamerunin kautta Nigerian puolelle pinnalla 380, kun kone kohtasi voimakasta turbulenssia. 10 henkilöä loukkaantui, mm. lentoemännän jalka murtui. Ruokatarjoilu oli juuri käynnissä, joten sotkua syntyi kattoon ja lattialle (ks. kuvat Avheraldin jutussa).

Kommenteissa jotkut ihmettelevät, miksi kone jatkoi matkaansa Lissaboniin asti, jonne oli tapahtumapaikalta yli 5 tunnin lentoaika.

http://avherald.com/h?article=506e51a1&opt=0

Yleinen jalkojen murtumia aiheuttava syy on ilmaan nouseva ja jaloille putoava tarjoilukärry. Painaa sisältöinen helposti kymmeniä kiloja. 

En ihmettele enkä arvostele miehistön päätöstä jatkaa Euroopan puolelle, itse olisin tehnyt aivan samalla tavalla. Lisäksi miehistö oli todennäköisesti Portugalista muutenkin.

Erityisesti tapahtumapaikasta tulee mieleen vanha rahtilentäjien sanonta:

”Happiness is V1 in Lagos.”

Asioiden pitää olla todella huonosti että joku tekisi sinne välilaskun. 

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäi vielä mainitsematta, että tonne kun menee tekemään välilaskun, niin kaikenlaisten kuulustelujen ja pidätysten jälkeen aikaakin on kulunut niin paljon, että todennäköisesti työaika ei enää riitä lentämään perille, eli koko porukka pitää vielä mahdollisesti purkaa koneesta pois paikalliseen terminaaliin; josta sitten ehkä on mahdollista päästä majoitukseen - tai sitten ei.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näihin ylimääräisiin välilaskuihin liittyvistä asioista on esitetty erinomaisia näkökulmia. Loukkaantumiset ja sairauskohtaukset lennolla ovat siitä viheliäisiä, että miehistö ja kippari etunenässä joutuvat kantamaan vastuun vääriksi tulkituista päätöksistä, varsinkin Afrikan kaltaisilla seuduilla. Saattavatpa syyttää itse tapahtumastakin. Jalan murtuma ei liene niitä pahimpia edellyttäen, että koneessa jalka pystytään lastoittamaan, verenvuoto tyrehdyttämään ja antamaan potilaalle kipulääkitystä. Näitä tarpeita on koneessa ellei nyt ole montaa tarvitsijaa. Pää-, niska- ja selkävammat ovat hankalampia. Isossa koneessa on lääkärikin useimmiten matkustajien joukossa, ellei ole sitten telonut itseäänkin. Satelliittipuhelimella tai vastaavalla voidaan konsultoida lääkäreitä.                                                        

Nigeriasta Luandaan on parin-kolmen tunnin lento ja Lissaboniin pari tuntia enemmän. Lissabonissa on kuitenkin paremmat fasiliteetit loukkaantuneiden hoitoon ja koneen siivoamiseen. Lentoarvojen tallentimesta (Flight Data Recorder) saadaan Hiflyn kotikentällä nopeasti tiedot koneen tarkastukseen ja mahdolliseen korjaukseen. Ei näissä useinkaan tule suuria g-määriä. Riittää, kun pientä negatiivista g:tä on kolmen-neljän sekunnin ajan ja että se loppuu äkisti. Tästä on omaakin kokemusta. Silloin ei kylläkään ollut kärryjä käytävillä, mutta ilman vyötä istuneet matkustajat kävivät katon rajassa ennen äkkiputoamistaan. Vyökilvet olivat toki päällä, vaikka tutkassa ei mitään vakavaa näkynytkään. Myös viranomaispuoli hoituu Lissabonissa varmaan välilaskupaikkoja paremmin. Vähäistä ei ole sekään, että matkustajat ovat kuitenkin päässet perille, vaikka osa olisikin "turpaansa saaneen" näköinen. 

Varsinkin Afrikassa ylimääräinen välilasku merkitsee aina tuntien kestoa, mistä sitten muotoutuu äkkiä työaika- ja hotellikysymys. Kippari pohtii sitäkin, että löytyykö handling agenttia ja hyväksytäänkö firman luottokortti kerosiinin ostoon, hotellilaskuun ja muihin kenttämaksuihin. Konetta ei myöskään aina voi parkkeerata siten, että pääsee omilla moottoreilla liikkeelle eteenpäin. On arvauksen varassa, onko kentällä koneeseen sopivaa työntäaisaa ja tarpeeksi suurta työntötraktoria. Sairaala ja sen oletettu varustus on sekin huomioitava. Paikallinen viranomainen saattaa myös maadoittaa koneen ja siitä onkin leikki kaukana jossain Saharan korvessa. Portugalilainen (kristittyjen) kone ei myöskään aina ole kovinkaan tervetullut kaikille Afrikan kentille. Avun antamishalukkuuskin saattaa olla uskonnosta kiinni.

Seppo

       

11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään