Lari Nylund

Finnairin lennoilla muutoksia palveluissa 19.4.2023 alkaen

11 viestiä aiheessa

Finnairin uutisoi muutoksista lennonaikaisessa palvelussa 19.4.2023 alkaen. Shampanja vaihtuu kuohuviiniin, turistissa tyynyistä saa vain haaveilla, kahvia saa rahalla... ja muita "parannuksia". 

https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/matkalla/muutoksia-lennonaikaisessa-palvelussa-finnairin-lennoilla-19-4--alkaen-2908120

Lentopostin versio:

https://lentoposti.fi/uutiset/finnair_kevent_lennonaikaista_tarjoilua_samppanja_vaihtuu_kuohuviiniin_euroopan_business_luokassa

 

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaunis kiertoilmaisu "päivitetään".

Euroopanliikenteen busineksessä on jo jokin aika sitten päivitetty pois kuumat pyyhkeet. Säästöä syntyy monella tavalla.

Salaatit on olleet tosi maukkaita, nyt ne sitten päivitetään lämpimäksi ateriaksi, varmaan lihapulliin. Mahtaakohan muuten ihan oikeasti olla isokin hintaero sellaisen pikkolo shampanjan ja pikkolo kuohuviinin välillä ... 

"Kaikkein lyhyimmillä lennoilla ei ole tarjoilua, koska lyhyt lentoaika ei mahdollista sitä." Mitähän lienevät nämä lyhyimmät?

 

Muokattu: , käyttäjä: Jyrki Pinomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä kertaa pitää Finnairia kehua suoraselkäisyydestä jossa on ollut aiemmin parantamisen varaa.

Nyt "päivitys" rehellisesti tuodaan esille syynä huono taloudellinen tilanne eikä tällä kertaa tarjottu sitä versiota missä "asiakkaiden toivomuksiin perustuen poistamme sitä ja vähennämme sitä ja tätä".

Ehkä Finnairin viestinnässä on sittenkin vielä toivoa. 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porukka vissiin kiihdyttänyt kaksin käsin shamppanjan kulutusta, kun tavara on päässyt loppumaan jo tänään 18.4. ainakin täällä lennolla AY1337 HEL-LHR.  Konjakkia sen sijaan riittää… 👍

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kouhuviineistä yms pilssivesistä ei väliä kun ei maistu mutta taas heikkeni palvelu kun hiljattain kärryyn tuotu San Pellegrino hävitettiin tämän "uudistuksen" myötä.

Ja niin hävisi Fantakin. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29/03/2023 at 23.12, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Tällä kertaa pitää Finnairia kehua suoraselkäisyydestä jossa on ollut aiemmin parantamisen varaa.

Nyt "päivitys" rehellisesti tuodaan esille syynä huono taloudellinen tilanne eikä tällä kertaa tarjottu sitä versiota missä "asiakkaiden toivomuksiin perustuen poistamme sitä ja vähennämme sitä ja tätä".

Miten suuria näiden lentotarjoilujen tuotantokustannukset suunnilleen on? Lentokone on tietenkin kallis ympäristö toimia mutta yksikkökustannusta lienee perinteisesti saatu alas sarjatuotannolla lykkäämällä samat tarjoilut joka iikalle.

Business-luokan paremmat tarjoilut varmaan jotain maksaakin, mutta entä perustason turistitarjoilut: muki vettä, kuppi kahvia, kylmä kalja tai peräti täytetty sämpylä? Henkilökunnan on joka tapauksessa oltava lennolla mukana.

Mahtaako olla kovin hyvää kokonaisekonomiaa jättää asiakkaalle kehno palvelukokemus säästämällä prosentin osia lipun hinnasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos hintaan kuuluvat tarjoilut maksaisikin vaikka vain viisi euroa per matkustaja, miljoonalle matkustajalle vuodessa se on viisi miljoonaa euroa. Ero vielä suurenee jos ja kun matkustajille saadaan myytyä lisämaksullisia syötäviä kun ilmaista ei ole tarjolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä jos miljoonasta matkustajasta 5 % päättää vaihtaa lentoyhtiötä muuttuneen palvelukonseptin vuoksi? Jos lentolipun keskihinta esim 150 e. Lipputulojen menetys yli seitsemän miljoonaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jarmo Jokiniemi kirjoitti:

Entä jos miljoonasta matkustajasta 5 % päättää vaihtaa lentoyhtiötä muuttuneen palvelukonseptin vuoksi? Jos lentolipun keskihinta esim 150 e. Lipputulojen menetys yli seitsemän miljoonaa.

7 miljoonan myynnin menetys vs. 5 miljoonan lisäkulut; sanoisin melko nopealla päässälaskulla, että tuo myynnin menetys on yhtiölle kannattavampaa ihan jo pelkkien matkustajamaksujen ja polttoaineenkulutuksen vuoksi.

Mitä tulee lennon aikaiseen murkinaan, itse mieluumin maksaisin hyvästä sämpylästä erikseen kuin maksaisin lipun hinnassa jostain minimitason suoritteesta jota joku leiväksi kutsuu.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jarmo Jokiniemi kirjoitti:

Entä jos miljoonasta matkustajasta 5 % päättää vaihtaa lentoyhtiötä muuttuneen palvelukonseptin vuoksi? Jos lentolipun keskihinta esim 150 e. Lipputulojen menetys yli seitsemän miljoonaa.

En oikein jaksa uskoa, että matkustajat alkavat valita lentoyhtiötä palvelukonseptin perusteella vaan ratkaisevina tekijöinä ovat hinta ja aikataulu. Osaako keskivertomatkustaja edes selvittää kunkin yhtiön palvelukonseptin? Eipä esimerkiksi Lufthansalla ole sen kummempi palvelukonsepti lyhyillä lennoilla turistiluokassa https://www.lufthansa.com/fi/en/menus-on-short-and-medium-haul-flights

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneiden catering 300 matkustajalle jyvitettynä maksaa parisen kymppiä per poka.

Itse ruoka on 10-15, päälle tulee sitten toimitusmaksut, ajoneuvomaksut, security feet, catering cart reuse feet sun muut mitä catering firmat veloittavat.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään