Jukka Nisula

Punainen Viima VI-13 ?

26 viestiä aiheessa

Facebookissa Jaakkolan Mikko oli huomannut tällaisen maininnan punaisesta Viimasta. Sovittiin Mikon kanssa, että laitan kysymyksen tänne foorumille:

”Kirjassa 'Lentäjän aika. Missä Carl-Erik Bruun kulki, lensi ja soti' (Ahti Saarinen, Göran Bruun) lukee puhuttaessa Siikakankaasta 1940:

"Karhila muistelee vielä, että myös harvinaisempi vieras eli hieno Fairchild-urheilukone kävi tuomassa jonkun majurin huhtikuussa sekä erikoinen huomiota herättänyt punainen Viima VI-13 piipahti muutaman kerran keväällä."

”Onkohan tässä mennyt sekaisin kahden koneen väritykset? Eikös FD-1 ollut punainen vai oliko VI-13 myös jossain vaiheessa "värikäs"?”

Itse löysin vastaavan maininnan Kyösti Karhilasta kertovassa kirjassa Reservipilottien ykkösässä. Se perustuu Karhilan itse pitämään päiväkirjaan. Ote siitä:

”4.4.41. Kovin autereinen ja kumma ilma, aurinko oli jonkinlaisessa pilvessä, mutta lennettiin silti! Sain puolen tunnin tuurin Fokker-99:llä kiihtymis -ja hidastumiskokeita. Otettava aikoja. Sain seuraavia. 200-240 m 7,5 s., 200-280 n. 18 s. ja 200-300 n. 27 s. mikä tosin on vallan liian hyvä! Sitten 240-200 n. 11 s., 200-280 n.17 s. ja 300-200 n. 23 s. Nämä olivat kaikki 3000 metrissä!  - Täällä kävi eräs Viima, VI-13 tulipunainen, näytti aika oudolta pitkästä aikaa! jne…

Viima VI-13 oli tuohon aikaan Lentorykmentti 4:n yhteyskoneena.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoinen sivuhuomio, että VI-II-sarjan hankintasopimuksessa ei mainita maalausta. Eli se oli kaiketi jonkun koulukoneiden yleismääräyksen mukaista. Smolikithan olivat ihan saman värisiä kuin pari alkupään Viimaa. Sotakoneet maalattiin jo ennen Viima-sarjan valmistusta päältä vihreiksi ja alta harmaiksi. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun uuteen VI-I sarjan Viimaan, VI-13, tehtiin lopputarkastus ennen ilmavoimille luovutusta 27.9.1939, oli kone kauttaaltaan oranssi (ei punainen) valkoisin kirjaimin ja numeroin. Sen metallipinnat oli maalattu Tikkurilan (S&H) metallipeitevärillä "39/303 oranssi" sekä koneen kangas ja vaneeri pintoihin ruiskutettiin Tikkurilan nitropeitevärillä "1513 oranssi".

Talvisodan aikana? tai ainakin pian sen jälkeen tuli yleisemmin käyttöön tapa jossa maalattiin koko-oranssisia Smolik ja Viima koneita oliivin vihrein laikuin.

Viimat VI-13 ja 14 saivat nk. "sotamaalauksen" 13.10.1942. Yläpinnat maalattiin tuolloin oliivin vihreäksi mustin juovin, alapinnat vaalean harmaiksi. Vauriotilanteissa otetuissa valokuvissa 24.10.1942 ja 18.3.1944, on VI-13 edelleen sotamaalauksessa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo, erittäin mielenkiintoista! Karhila siis kirjoittaa tuon merkintänsä tulipunaisesta Viimasta VI-13 4.4.1941. Eli papereiden mukaan kone on voinut olla tosiaan vielä tuossa vaiheessa ”oranssinpunainen”. Karhila käyttää päiväkirjassaan muutenkin varsin lennokasta ja innokasta nuoren miehen kielenkäyttöä, joten ”tulipunainen” voi hyvinkin olla lähempänä oranssia todellisuudessa. Ja onhan tulipunaisen määritelmäkin sen suuntainen:

”Tulipunainen on oranssiin vivahtava punaisen sävy. Tulipunaista on käytetty kuvaamaan tulenliekin väriä ja veren väriä.” Wikipedia”

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hylkäisin kyllä "tulipunaisen" lisäksi myös "oranssinpunaisen" määritelmän ja esitän ihan rehellistä oranssia tilalle;)

Viiman ja Smolikin pinnoille ruiskutettiin Tikkurilan lentokoneväriä 1513 (maalipurkki kuuluu Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin)

643d0a2de3a6b_vri1.thumb.JPG.3257093241a28b29cc2ecab336eadfc2.JPG

Tässä Smolik, SM-163:n haalistuneita verhouskankaita. Verhouksissa näkyy ruiskumaalattuja oliivin vihreitä alueita häivyttämässä liiallista oranssin loistoa käydyn talvisodan kokemuksena. SM-163 meni ympäri moottoriviasta johtuneessa pakkolaskussa 20.8.1941. Rikkoutuneet kankaat irroitettiin ylätasosta Veljekset Karhumäki Oy:n tehtaalla Kuoreveden Hallissa. Kankaiden käyttö jatkui tehtaan työntekijän rakenteilla olevassa talossa tuulisuojana.

643d0a308130e_vri2.thumb.jpg.42bbebfc6dfaa9e028780e5c81b51fe5.jpg

Koko-oranssinen VI-13 kuului 4.4.1941 Lentorykmentti 4:n Lentolaivue 42:lle. Tässä ote koneen käynnistä Siikakankaalla.

643d0a3494006_vri4.thumb.JPG.148d05a64b61714297211e2e2dc71b4d.JPG

Lähde: Kansallisarkisto

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Raimo. Johtopäätös ja lopputulos siis on, että VI-13 ei ollut vihreässä sotamaalauksessa vielä 4.4.1941.

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kiitokset Raimo. Johtopäätös ja lopputulos siis on, että VI-13 ei ollut vihreässä sotamaalauksessa vielä 4.4.1941.

Jukka

 

Juurikin niin:

IMG_8334.thumb.JPG.24802cee1872797cfebc4881db5c569a.JPG

24.10.1942. Suurmäen kylässä Viteleessä.

IMG_8305.thumb.JPG.da871bfb03df4ed5ea849d3ab7968c8b.JPG

18.03.1944 Voronpään kylässä.

IMG_8321.thumb.JPG.044f96b44b2a64b95d8a1206f0a3a596.JPG

 

Lähde: Kansallisarkisto

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty liitteitä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä vielä vanhassa oranssikuosissa joskus ennen tuota syksyllä 1942 valmistunutta peruskorjausta. Lähde: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo / Raoul Harju-Jeantyn kokoelma

67119D04-4D4D-46D6-8E22-0F65F91C7333.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukan lähettämässä kuvassa erottuu juuri ja juuri myös itärintamatunnus (numeron 3 puolivälistä taaksepäin). Värikäs kone tuollaisenaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.4.2023 at 21.46, Esa Muikku kirjoitti:

Jukan lähettämässä kuvassa erottuu juuri ja juuri myös itärintamatunnus (numeron 3 puolivälistä taaksepäin). Värikäs kone tuollaisenaan.

Se on harhaa, siinä tapauksessa rungon pitäisi olla "standardivihreän", Kuvan kone on koko-oranssinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Se on harhaa, siinä tapauksessa rungon pitäisi olla "standardivihreän", Kuvan kone on koko-oranssinen.

Tuota, tuota. Mitenkähän nämä oranssi-koneiden maalauskuviot oikein menivät. Otin käteeni Keskinen-Stenman-Niska ”Koulukoneet”-kirjan. Sen etukannen takapuolella on kaksi väripiirrosta: oranssi Smolik SM-147 kesällä 1942 ja oranssi Viima VI-3 kesällä 1939. 

Oranssissa Smolikissa on keltaiset itärintamatunnukset - rungossa keltainen nauha ja keltaiset siiven kärjet. Viimassa ei tietenkään ole, kun piirros esittää vuotta 1939.

Mutta jos kerran oranssissa Smolikissa oli itärintamatunnukset, niin miksi oranssissa Viima VI-13:ssa ei olisi ollut niitä jo kesästä 1941 lähtien? Konehan maalattiin sotamaalaukseen vasta 13.10.1942? Viima VI-13 oli vielä rykmentin yhteyskoneena, niin luulisi siinä olleen itärintamatunnukset tunnistuksen helpottamiseksi. Tällaista spekulointia vaan…

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaisessa Koulukoneet-kirjassa mainitaan maalauksesta: 5.6.40 annettiin uudet ohjeet koulukoneiden maalauksesta, runko standardinvihreäksi sekä lento- ja ohjainpinnat oranssiksi. Kaikki koulukoneet maalattiin näin peruskorjauksissa ja maalaustapa oli käytössä koneiden poistoon asti. VI-13:sta kerrotaan: 12.6.41 luovutettiin Karhumäelle peruskorjaukseen. 19.11.41 luovutettiin LeSK:lle. jne.. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Samaisessa Koulukoneet-kirjassa mainitaan maalauksesta: 5.6.40 annettiin uudet ohjeet koulukoneiden maalauksesta, runko standardinvihreäksi sekä lento- ja ohjainpinnat oranssiksi. Kaikki koulukoneet maalattiin näin peruskorjauksissa ja maalaustapa oli käytössä koneiden poistoon asti.

Tämä SIH 22 Koulukoneet -kirjasta Viiman kohdalta otettu ohje ei koske kaikkia koulukoneita, vaan maalausohjeet vaihtelivat konetyypeittäin:

644777f42583e_vri5.thumb.JPG.1580a045b7c99fb2bcd90274d0b9b87d.JPG

2.10.1939 lähtien Lentorykmentti 4/Lentolaivue 42:n käytössä ollut Viima, VI-13, vastaanotettiin Hallin Lentovarikolla (Ha/LeV) 9.5.1941 ja edelleen Veljekset Karhumäki Oy:lle peruskorjausta varten 12.6.41.

Peruskorjaus valmistui, jolloin tehdas luovutti valmiin koneen Lentovarikolle 9.9.1941. Keltaiset "itärintamatunnukset" maalattiin tähän koneeseen tehtaalla, jolloin jatkosotaa oli käyty jo reilu kaksi kuukautta.

644777f65a838_vri7.thumb.JPG.8d0a0515cb901f1b63d6e602fc369fb2.JPG644777f89879c_vri8.thumb.JPG.622539398adfebea1b868e411e9f292f.JPG644777fa4b0db_vri9.thumb.JPG.1c42b1b96fdf48b99a49567652a9a512.JPG

Lähde: Kansallisarkisto 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27.4.2023 at 10.50, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Tieteetön oranssi vs vihreä

Mites itärintamakeltainen runkonauha luonnistuu vertailuissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
32 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Mites itärintamakeltainen runkonauha luonnistuu vertailuissa?

Täydellisen epätieteellinen keltainen

kel.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omina näytteinäni laitan todennäköisesti juurikin Viimassa olleen "standardivihreän", sota-ajan Smolikin oranssin palasen ja itärintamakeltaisen JK-264:sta.

644e247f29432_vri.thumb.JPG.4d12199d4e4da84335fd953338af53a3.JPGIMG_4728.thumb.JPG.2aeac663899fe58ec6101d49c4bf180d.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tässä nyt sitten tilanne, että

- Karhilan havainto/muistikuva 4.4.1941 (tuli)punaisesta koneesta on puppua VAI

- oliko kone ollut maalattuna vastoin 5.6.1940 annettua määräystä (siivet + peräsimet oranssit, runko vihreä), mikä olisi mahdollista, jos kone ei ole käynyt tehtaalla remontissa 5.6.1940 - 4.4.1941 välisenä aikana VAI

- oliko kone ollut maalattuna täysin poikkeavasti ja määräysten vastaisesti eli oikeasti punaiseksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Esa Muikku kirjoitti:

Onkos tässä nyt sitten tilanne, että

- Karhilan havainto/muistikuva 4.4.1941 (tuli)punaisesta koneesta on puppua VAI

- oliko kone ollut maalattuna vastoin 5.6.1940 annettua määräystä (siivet + peräsimet oranssit, runko vihreä), mikä olisi mahdollista, jos kone ei ole käynyt tehtaalla remontissa 5.6.1940 - 4.4.1941 välisenä aikana VAI

- oliko kone ollut maalattuna täysin poikkeavasti ja määräysten vastaisesti eli oikeasti punaiseksi?

- Karhila on havainnut koko-oranssisen Viiman. Ehkä hän oli nähnyt pelkkiä naamiointi kuosiin maalattuja sotakoneita liian pitkään;)

- Kone oli maalattu koko-oranssiseksi VL:lla Tampereella, kun se vastaanotettiin uutena ilmavoimille 29.9.1939. Koulu- ja harjoituskoneiden maalauksia koskevassa määräyksessä 5.6.1940, ilmoitetaan muutokset tehtäviksi "peruskorjauksien yhteydessä". VI-13 ensimmäinen peruskorjausjakso tuli täyteen ylittyenkin, 653.30 tuntia (Viimalla 600 tuntia). Kone meni lentovarikon kautta (9.5.41) Karhumäki Oy:lle ajaksi 12.6. - 8.9.1941. VI-13 oli nyt saanut määräysten mukaisen standardivihreän rungon lisäksi myös keltaiset itärintamatunnukset runkoon ja siipiin.

- Talvisodan oppina pyrittiin häivyttämään koulukoneiden oransseja ruiskuttamalla standardivihreää värin ylle. Esimerkkinä tuo ylempänä oleva SM-163:n verhouksen palanen. Ja onhan julkaistu SIH28 LeSK -kirjassa sivulla 18 kuva kolmesta oranssisesta Viimasta (VI-5, VI-7, VI-12), joihin on tehty samanlainen peitto vihreällä maalilla.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Muokattu kirjoitusta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

piättele hevosias

Filmimerkistä riippuen väriherkkyys vaihtelee kuin myös värien muuttaminen harmaan sävyiksi. Kuvaajan mahdollisesti käyttämä suodatin vaikuttaa myös harmaisiin.

sin-ora.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.4.2023 at 20.03, Jukka Nisula kirjoitti:

Ja tässä vielä vanhassa oranssikuosissa joskus ennen tuota syksyllä 1942 valmistunutta peruskorjausta. Lähde: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo / Raoul Harju-Jeantyn kokoelma

67119D04-4D4D-46D6-8E22-0F65F91C7333.jpeg

Enää ei riitä pelkät värianalyysit, vaan tarvitaan faktaa.:)

Valtion Lentokonetehtaalla Tampereella valmistuneen ja ilmavoimille 29.9.1939 vastaanotetun VI-13:n kaksi ensimmäistä (suksi)talvea 1939/40 ja 1940/41 menivät Lentorykmentti 4:n riveissä. Huom! Tähän väliin Karhilan tekemä havainto punaisesta Viimasta VI-13, 4.4.41. Lentotunnit tulivat aikanaan täyteen ja Lentolaivue 42 luovutti koneen Halli/Lentovarikolle 9.5.41 josta edelleen Veljekset Karhumäki Oy:n Kuoreveden tehtaalle peruskorjausta varten 12.6.1941. Siellä se sai Viimoille 5.6.1940 määrätyn maalaus kuvion (runko "standardivihreäksi"). Koneen valmistuttua 8.9.41, se varastoitiin ja luovutettiin uudelle käyttäjälle, Kauhavan Lentosotakoululle pvm:llä 19.11.41. Vasta joulukuun puolivälissä on LeSK:n lentopäiväkirjoissa ensimmäinen lentotapahtuma VI-13 kohdalla kun se lennettiin Kauhavalta Laajalahdelle varastoitavaksi, ajalle 16.12.1941 - 22.6.1942. Näin ollen ei VI-13:ssa ollut suksia talvella 1941/42. Seuraava muutos VI-13 ulkoasussa oli kun se sai ylleen sotamaalauksen 13.10.1942.

Valokuva oranssin värisestä ja suksilla varustetusta Viimasta on otettu Lentorykmentti 4:n ajoilta 1939-41. Pyörillä varustettu VI-13 lennettiin 16.12.1941 Laajalahden lentokentälle varastoitavaksi talven yli - ja vähän pitempääkin. Muuten Kauhavan Lentosotakoulussa alkoi suksien kiinnitykset koneisiin heti tammikuun -42 alussa.

41-12-16_4805.thumb.JPG.f552db0ad82df2a509b8765e0310192a.JPG42-06-22_4927.thumb.JPG.ae2817778f97e173d11efb03d03661e6.JPG

Lähde: Kansallisarkisto

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskottavasta kaiken kattavasta täydellisesta todistelusta ja suostutteluistani huolimatta vanha pääni ei näe ko. VI-13:ta oranssisena.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Uskottavasta kaiken kattavasta täydellisesta todistelusta ja suostutteluistani huolimatta vanha pääni ei näe ko. VI-13:ta oranssisena.

OK. Entä millaisen tuloksen saat tämän Viiman väreistä?6455e873cd302_LentjnAlbumiToivoSorsa.thumb.JPG.9069996a5dcbf92f4166c2b957302ca6.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään