Juha Karhu

Laipat laskeutuessa?

4 viestiä aiheessa

Konetyyppi ja sen operointimenetelmät, olosuhteet (lentoasema, sää, jne.) ja myös lentäjän oma valinta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Juha Karhu kirjoitti:

Mitkä seikat määrittää laskeutuessa laippojen määrän, vai aina kaikki "ulos"..

Mäntämoottorikoneista ei taida montaa löytyä, jolla ei saisi tulla sileänä laskuun. Vastaavasti taas "normaali" valinta laskua varten on kaikki ulkona, mutta tilanteen mukaan voidaan valita muutakin. Vajaa laippa-asetus voi helpottaa koneen hallintaa esimerkiksi puuskaisessa säässä tai laskeutuessa pimeän aikaan rikkinäisen laskuvalonheittimen kanssa, jos kone on sellainen, että se vajaalaippaisena on lähempänä optimaalista kosketusasentoa kuin täydellä laipalla (pätee aika moneen pikkukoneeseen, joissa siivessä ei ole etureunasolakoita), jolloin ns. moottorilaskeutuminen onnistuu myös, eli kosketukseen asti tullaan teho päällä pienellä vajoamisella ja vasta kosketuksesta valitaan tyhjäkäynti.

Isommilla koneilla saa tai ei saa laskeutua normaalitoiminnassa vajailla laipoilla tyypistä riippuen. Esimerkiksi A320:ssa on täyden asennon lisäksi sallittu sitä edeltävä pykälä (3), joka säästää hieman polttoainetta loppulähestymisen aikana (pienempi vastus), mutta vastaavasti jarrutusenergia on suurempi (suuremman lähestymis- ja kosketusnopeuden takia). Vajaalaippa ei esimerkiksi välttämättä kannata, jos koneella on nopea kääntö ja kiitotie on lyhyt (tai pitkällä kiitotiellä jarrutetaan reippaasti), koska jarrut kuumenevat ja koneen nopea kääntö seuraavalle lennolle voi kuumien jarrujen takia viivästyä, kun jäähtymistä on odoteltava.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wassmer WA-51 tyypillä oli muistaakseni kielletty lasku sileänä.   
Painopisteaseman ollessa edessä lasku täysillä laipoilla voi olla haasteellista. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään