Jari Allan Lappalainen

Tunnistamista

14 viestiä aiheessa

Osaisikohan joku auttaa tämän koneen tunnistamisessa? Itse olen käännellyt ja väännellyt mutta en ole tullut hullua hurskaammaksi...

Jari

t20230430_18195153.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko OH-VSA, Piper Cub J2.

Oli sillä tunnuksella 1939-1951.  

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kone, lähde finna.fi / Suomen Ilmailumuseo

Koneen tunnukset:

1938 - 1939 OH-SNA

1939 - 1951 OH-VSA

1951 - 1952 OH-CPD 

Jukka

6697A423-9FA8-4992-B3CC-DF30D8508CC3.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-VSA:n lentopäiväkirjasta (johon valitettavasti minulla ei ole julkaisulupaa):

28.09.1947. Yleisölennätys.

29.09.1947. Kello 13.00 - 14.10. OFTA-Vesivehmaa. Jorma Haltiala / Osvald Stanley. Suuntaperäsimen alareuna oijottu ja verhottu uudelleen.

Seuraava lento oli 12.10.47.

(Jarin kuvassa taitaakin olla kannuspyörä eikä suuntaperäsin kyseessä...)

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarin kuva on Malmilta. Takana näkyy lentokonehallin ovessa oleva vanha sotamaalaus, metsää kuvaava. 

Koneen omisti Stanley vuoteen 1949, sen jälkeen T.A. Nieminen, Helsinki. Operoija Suomen Liikenne Oy, Helsinki. Vuonna 1951, 7.11. lähtien kone oli OH-CPD ja omistaja U. af Forselles ja se tuhoutui Tampereella Härmälässä talon seinään 8.3.1952.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
(Korjattu kaputtipäivämäärä)
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

.... OH-CPD ... tuhoutui Tampereella Härmälässä talon seinään 10.5.1952.

Luin onnettomuuskertomuksen aikoinaan Ilmailulaitoksessa kesätöissä ollessa. Raportissa oli valokuva, jossa koneen runko oli siististi kuin ladottu seinän viereen halkopinon päälle. Vasta tekstistä kävi ilmi, että pakkolasku tmv. kyseessä. Näin muistikuva. Onko onnettomuuskertomus digitoitu kansallisarkistoon? Voisi tarkistaa paljonko muisti pettää...

 

Kari

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kari, finnassa on neljän kuvan sarja onnettomuudesta. Kuvissa on Museokeskus Vapriikin copyright, niin en voi niitä tänne vapaasti kopioida. Mutta linkistä, tai laittamalla OH-CPD hakusanaksi, kuvat löytyy. Tässä yksi.

https://www.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%3A%2F%2Fwww.profium.com%2Farchive%2FArchivedObject-64668DDE-739F-0FDC-D876-72CD0B48D49D?sid=2954600820

Onnettomuustutkintaselostus löytyy, mutta ei ole vapaasti katsottavissa, vaan käyttörajoitettu eli luvanvarainen.

https://astia.narc.fi/uusiastia/valisivu.php?id=834367435

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä eräs ehdotus Jarin laittaman kuvan taustaan - tai sitten ei?

25.3.1949 lähti johtaja S.P.J. Keinänen OH-VSA:lla Malmilta Kaartjärvelle antamaan yleisölennätyksiä. Kaartjärvellä kone kuitenkin vaurioitui starttiyrityksessä. Vaurioitunut kone toimitettiin Malmin lentokentälle, missä sitä korjattiin ajalla 7.4. - 2.7.49. Laajassa korjausselostuksessa mainitaan mm. kannusjousien ja kannuspyörän haarukan korjauksesta. OH-VSA sai korjauksen yhteydessä uuden maalauksen ylleen. Korjauksen jälkeisen koelennon teki K.J. Temmes, 2.7.49.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo Uolamon Härmälä-historiikissa on kerrottu OH-CPD:n viimeisestä lennosta 8.3.1952. Ohjaajana oli johtaja Ulrich af Forselles, joka kävi katselemassa Tampereen maisemia. Koneen tullessa laskuun Härmälään, tarttui siihen voimakas tuuli. Säilyttääkseen laskusuunnan kevyellä koneellaan, lisäsi ohjaaja tehoja. Se ei auttanut, vaan kone joutui sananmukaisesti ”tuuliajolle” matalalla. Kone lähestyi Härmälänpuiston omakotitaloja ja sitten rysähti.

Härmälässä asunut Seppo Heinola näki tapauksen läheltä. Ote kirjasta: ”Kun kuulin koneen äänen epätavallisen läheltä, juoksin pihanperältä katsomaan kun pienkone lähestyi kohti. Ajattelin, että se koittaa laskeutua puistoon, mutta tulikin suoraan kohti. Se oli jo niin lähellä, että pelästyin jääväni koneen alle. Samalla koneen potkuri katkoi puhelinjohdot ja oikea siipi osui naapuritalon edessä olleeseen puhelintolppaan, joka katkesi. Tästä kone kiepsahti liikennöitsijä Eino Myllymäen omakotitalon seinään, jääden talon seinustalla olleen puupinon päälle. Oli siinä ihmettelemistä kun koneen ohjaaja kömpi rojujen keskeltä pois.”

Koneen molemmat siivet katkesivat ja runko vaurioitui pahoin. Kone oli lisäksi vakuuttamaton. Uolamo toteaa kuvatekstissä, että jos koneen siipi ei olisi osunut puhelinpylvääseen, ei ohjaaja ilmeisesti olisi selvinnyt hengissä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisätty päivämäärä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tähän hätään vielä, täytyy etsiä. Jos jotakuta kiinnostaa koneen eka rekkari OH-SNA, niin tässä kuva vuosilta 1938-39. Horisontti vinossa valmiiksi… Lähde: finna.fi / Onni Paronen / Suomen Ilmailumuseo

Toisessa kuvassa kone Turun Artukaisissa 1938. Kuva: finna.fi / Henri Hoffrenin kokoelmat / Suomen Ilmailumuseo

Jukka

B2F41EF8-FD1E-4EFF-8D8A-B368CE49AE26.jpeg

B734CBD7-BFDD-482B-AA85-EAE1B1F0BB8A.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Härmälän tapauksen pilotti Ulric af Forselles (1924-1955) kuoli sitten 25.6.1955 lento-onnettomuudessa. Kone oli Mraz M1D Sokol tunnus OH-CHC. Kone lähti Hallista Helsinkiin, kuomu aukesi. HS:n mukaan Ulric af Forselles oli toiminut Lentohuolto Oy:n päälentäjänä ja sitten harjoittanut yksityistä lentoliikennettä. Toisessa lehdessä sanottiin, että Forselles oli ansiolentäjä ja tehnyt ulkomaanlentojakin. Kotimaassa oli suorittanut sanomalehtien lentokuljetusta. Härmälän tapauksen päivämäärä on 8.3.1952. HS:n mukaan Forselles oli silloin juuri lentolupakirjan saanut.

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään