Kari Lumppio

Ilmavoittajat hukassa - 1.7.1944

14 viestiä aiheessa

Hei!

Tällaiseen törmäsin. Ilmeisesti Juri Rybinin arkistotyötä Rune Raution kautta.

1.7.1944 152 IAP menetti kaksi P-40 -konetta ilmataistelussa. Paikka Sovd-ozero, kellonaikaa ei anneta. 
Henkilötappioissa 152 IAP ilmoittaa samalle päivälle kaatuneiksi vanhempiluutnantti Karvanan ja kersantti Gomonenko. Paikka "Kovdozero", syy tuntematon.

Lentorykmentti 2 Bertta-ilmoitus 1.7.1944 (spk 17965): "Klo 14.10-14.45 3 MS kaikki torj. Soutojärvi", ylimalkainen sää toiminta-alueella "8/10 ko 2000. auerta."

Soutojärvi (myös Soutujärvi, https://fi.wikipedia.org/wiki/Soutujärvi ) on sama kuin Sovdozero.

152 IAP lensi tuohon aikaan Sekeestä ja Pinozerolta kalustona P-40. Matka Sekeestä Soutojärvelle noin 120 km.
1. lentue/HLeLv 28 oli tuolloin Kuutamolahdella (myös Kuutamalahti, https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuutamalahti), matka Soutojärvelle noin 40 km.

2xP-40_alas1.7_44.JPG.4eefae4d09376c3ba1464125ed650563.JPG

 

Hävittäjälentolaivue 28 sotapäiväkirjasta puuttuvat tiedot tältä ja vähän pidemmältäkin ajanjaksolta kesältä 1944. Stemanin Moranelaivue-kirjaa minulla ei ole, SIH 4 M.S. 406 uudempi painos ei mainitse taistelusta mitään.

SIH 17 LeR 2 -kirjassa ei ole tapauksesta mitään, eikä päivälle ole ilmavoittoilmoitusta.

Otso Haapasen Kesäsota-kirjassa mainitaan "Kuutamolahden lennot eivät loppuneet vielä tähän ... kolme Moranea lensi sinne kello 14.10-14.45. Nämä koneet olivat MS-314, MS-325 ja MS-633." Enempää tietoja kirjassa ei ole.

Keitä olivat nämä vaatimattomat ilmavoittajat?


Uskon, että tämän foorumin asiantuntijat kykenevät selvittämään nämä tuntemattomat ilmavoittajat.


t.
Kari

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On siinä jotakin, joskaan ei tässä mielessä valaisevaa. Jospa olisivat törmänneet toisiinsa.

2023-05-06 (2).png

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päämaja. Operatiivinen osasto. Ilmavoimatoimisto, 17.6.1941 - 28.2.1945 (1941-1945), ote sotapäiväkirjasta. Tuolle päivälle 1.7. 1944 on mainittu vain ilmatorjunnan pudotuksia sekä ilmataistelupudotukset Juustila-Simola -alueella.

Lähde: Kansallisarkisto.

Tiedosto 43.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hävittäjälentolaivue 28:n historiakirjoituksesta: "Viholliskoneita ei saatu yhteenotoissa näihin aikoihin ammutuksi alas."

IMG_4523.thumb.JPG.a43f7edf141ed5857b27545cbba69062.JPG

Lähde: Kansallisarkisto

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on hyvä löytö! Kari Stenmanin ja Kalevi Keskisen kronikkamuodossa olevassa kirjassa "Suomen ilmavoimat VI 1944" (painettu 2008), on 1.7. -44 päivälle merkitty ilmavoittoja ja suomalaisten vaurioittamia viholliskoneita vain hävittäjälentolaivueille 24, 32 ja 34.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Raunion Jukka voi olla oikeassa. Oliko Moraani niin hidas, että venäläisillä epäonnistui ampumalinjalla vetoketjuperiaate?

Google satelliittikuva haulla Kuutamalahti menee suoraan paikalle, joka näyttää entiseltä lentokentältä. Muu ympäristö näyttää enempi suolta,, metsältä ja järveltä.

 

Let me rephrase:

Löytyykö edellä mainituille numeroiduille Moraneille kuskit Soutojärven lennolle 1.7.1944? MS-633:sta tuli Mörkö, joten ainakin sen konekirja tallessa? (SIL erikoisnumero).

 

Kiitos keskusteluun osallistujille,

Kari

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

7. Ilma-armeijan tilannetiedotukset eivät myöskään anna mitään lisätietoja 1.7.1944 kadonneitten 152 IAP:n Kittyhawk- koneiden kohtalosta:

vanh. luutnantti, eskadrillin varapäällikkö Nikolai Leontyevich Karavan (joka lensi Kittyhawk-koneella n:o 1579) katosi tiedustelulennolla 3 km Sovdozerosta etelään (ja/tai 1 km Semavaarasta länteen), ja  kersantti Aleksei Nikolayevich Gamanenko katosi tiedustelulennolla Sovdozeron seudulla. Karavanin paikkatieto saattaa viittaa siiten että Karavan (eskadrillin varapäällikkönä) olisi ehtinyt lähettää radioviestin ennen koneen putoamista.

Koska HLeLv 28:n asiakirjoissa ei mainita mitään ilmataisteluista, lienee katoamisen syynä lento-onnettomuus (tai ohjausvirhe - ehkä yhteentörmäys kuten Jukka mainitsee).

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Löytyykö edellä mainituille numeroiduille Moraneille kuskit Soutojärven lennolle 1.7.1944? MS-633:sta tuli Mörkö, joten ainakin sen konekirja tallessa? (SIL erikoisnumero).

Vain nämä kaksi konekirjaa löytyy. Vänrikki Vuorio mainitaan toisessa...

IMG_0439.thumb.JPG.39fed088d546c954cc32030e3c5d516b.JPGIMG_5351.thumb.JPG.af02fadf0cb6d24adeeb64835a0f46ff.JPG

Lähde: Kansallisarkisto

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
56 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Vain nämä kaksi konekirjaa löytyy. Vänrikki Vuorio mainitaan toisessa...

Lähde: Kansallisarkisto

Vänrikki Pentti Vuoriolle ainakaan ei ole merkitty yhtään ilmavoittoa. 

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan vielä tähän Ilmavoimien esikunnan sotapäiväkirjasta löytämäni maininnat suomalaisten lennoista alueella 1.7.1944: Lähde: Kansallisarkisto: 8199 Ilmavoimien esikunta. Yleisesikuntaosasto. Toimisto Ye 3 (1942-1945)

Jukka

Tiedosto 37.jpg

Tiedosto 38.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

1.7.1944 152 IAP menetti kaksi P-40 -konetta ilmataistelussa. Paikka Sovd-ozero, kellonaikaa ei anneta. 
Henkilötappioissa 152 IAP ilmoittaa samalle päivälle kaatuneiksi vanhempiluutnantti Karvanan ja kersantti Gomonenko. Paikka "Kovdozero", syy tuntematon.

Ilmavoimien Esikunnan 9.11.1944 laatiman ilmatorjuntatykistön pudotusluettelon mukaan Ilmatorjuntarykmentti 13 pudotti yhden Tomahawk -lentokoneen 1.7.1944.

43. Kevyen ilmatorjuntapatterin I jaoksen sotapäiväkirjan (SPK 16529) mukaan kaksi Airacobra-konetta lensi etelästä koilliseen klo 00.30. Samat koneet lensivät 200 metrissä koillisesta luoteeseen kaartaen etelästä suoraan jaosta kohti klo 00.45. Yksi koneista hyökkäsi jaosta kohti tulittaen konekivääreillä. Jaos avasi tulen ja sai osumia koneeseen. Kone ei kyennyt oikaisemaan syöksystä ja osui maahan noin 500 metrin päähän jaoksesta, joka oli tuolloin Semsvaaran maastossa. Se sijaitsee noin 15 kilometriä itään Soutajärven kylästä. Jäljelle jäänyt kone lensi itään kohti Semsvaaran kylää.

44. Kevyen ilmatorjuntapatterin I jaoksen sotapäiväkirja (SPK 16532) mainitsee 43. Kevyen ilmatorjuntapatterin pudottaneen Tomahawk-koneen. Parista jäljelle jäänyt Tomahawk lensi lännestä itään jaoksen ohitse klo 1.02. Patterin molemmat jaokset saivat osumia koneeseen ja se putosi palavana noin 1000 metrin päähän patterista.

44. Kevyen ilmatorjuntapatterin II jaoksen sotapäiväkirjan (SPK 16533) mukaan kone pudotettiin samalla tavalla kuin mitä I jaoksen sotapäiväkirjassa kerrotaan.

Soutajärven maastoon sijoittunut Raskas Patteristo 41 ei mainitse mitään lentokoneista sotapäiväkirjassaan (SPK 22667).

Muokattu: , käyttäjä: Martti Kujansuu
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Martti!

Tämä lienee sitten oikea vastaus. Itse en vielä ehtinyt edes selvittää, mitä ilmatorjuntaa 21. Prikaatilla oli. Yli kymmenen vuoden takaisen tietokonelevyn rikon jäljiltä asiat edelleen sekaisin tai kadonneet.

Ihmetyttää, miksi venäläisessä konetappiolistassa mainitaan ilmataistelu. Henkilötappiolistassa oikeampi kirjaus.

Jatkan hiukan pääasian sivusta. Moraneiden tehtävänä oli torjunta Soutujärvellä kahteenkin kertaan. 21. Prikaatin sotapäiväkirjoissa ei kuitenkaan mainita lentohyökkäyksiä ja kaatuneiden tietokannastakin löydän vain yhden tapauksen päivälle 1.7.1944 koko prikaatille. Onko venäläisen 7. Ilma-armeijan tiedoissa mitään tälle suunnalle kohdistuvaa? Todennäköisimmin olisi 668 ShAP IL-2:t?

Kari

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nikolai Leontyevich Karavan killed while assaulting artillery battery (first foto), Aleksei Nikolayevich Gamanenko shoot dоwn by Flak (seсond foto)

 

00000208.jpg

00002096.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään