Tapio Heinomaa

VI-2 Malmilla 16.5.1938

11 viestiä aiheessa

Ymmärsinkö, voisiko tässä mielestäsi ollakin oranssinen VI-13, filmilaadusta riippuen?

6457271d24fe4_SuomenIlmailumuseo.JPG.d1de7106dfa173307350e0fbdd1316a2.JPG

Tämä ´kuva kuvasta´ ottamani valokuva kuuluu Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin, joka on alunperin Raoul Harju-Jeantyn valokuva-albumista.

Onhan Viima VI-13 väri-mysteeri saatava selvitettyä.:hmm:.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Ymmärsinkö, voisiko tässä mielestäsi ollakin oranssinen VI-13, filmilaadusta riippuen?

 

Tämä ´kuva kuvasta´ ottamani valokuva kuuluu Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin, joka on alunperin Raoul Harju-Jeantyn valokuva-albumista.

Onhan Viima VI-13 väri-mysteeri saatava selvitettyä.:hmm:.

 

"Uskottavasta kaiken kattavasta täydellisesta todistelusta ja suostutteluistani huolimatta vanha pääni ei näe ko. VI-13:ta oranssisena."

s u o s t u t t e l u i s t a n i (latojan täsmennys)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ehkä ole sisäistänyt tähän liittyvien ketjujen kaikkia vaiheita. Tullut tulokseen, että suurinpiirtein kaikki Viimat maalattiin valmistuslinjalla koulukoneoranssiin, joka oli sama kuin Smolikeissa. Sarjan tilauksessakaan ei ole mainintaa maalauksesta, eli kaiketi tiedettiin tausta. Poislukien joku ilmapuolustusliiton kone, joka oli kai vaaleansininen. Sitten talvisodan aikaan niitä tuhrittiin vähemmän näkyviksi. Ja lopulta maalattiin sotakaavioihin. VI-13:n maalaamista punaiseksi oranssin sijaan on vaikea ymmärtää.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7.5.2023 at 09.24, Tapio Heinomaa kirjoitti:

"Uskottavasta kaiken kattavasta täydellisesta todistelusta ja suostutteluistani huolimatta vanha pääni ei näe ko. VI-13:ta oranssisena."

s u o s t u t t e l u i s t a n i (latojan täsmennys)

Olisi tietysti kiinnostavaa kuulla, miksi kuitenkin päädyit oranssiin väriin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Olisi tietysti kiinnostavaa kuulla, miksi kuitenkin päädyit oranssiin väriin...

Vihreä VI-13
Ylivalottunut kuva, oranssi kone olisi lähes valkoinen.
Viimeinen Viima jonka olen nähnyt ('65) oli vihreä.

Oranssi VI-13
Uskottavasta kaiken kattavasta täydellisesta todistelustasi päätellen kone on oranssi.

Jotta mysteeri saadaan selvitettyä ja asia suljettua väritin ja hyväksyin oranssi VI-13:n.

ps. Aloituskuvassa kone näyttää edelleen enemmän vihreältä kuin oranssilta. (huom. näyttää)

1-copy.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8.5.2023 at 19.57, Jukka Raunio kirjoitti:

En ehkä ole sisäistänyt tähän liittyvien ketjujen kaikkia vaiheita. Tullut tulokseen, että suurinpiirtein kaikki Viimat maalattiin valmistuslinjalla koulukoneoranssiin, joka oli sama kuin Smolikeissa. Sarjan tilauksessakaan ei ole mainintaa maalauksesta, eli kaiketi tiedettiin tausta. Poislukien joku ilmapuolustusliiton kone, joka oli kai vaaleansininen. Sitten talvisodan aikaan niitä tuhrittiin vähemmän näkyviksi. Ja lopulta maalattiin sotakaavioihin. VI-13:n maalaamista punaiseksi oranssin sijaan on vaikea ymmärtää.

Viestiteltiin Kössin eli Partosen Kyöstin kanssa aiheesta tänään. Kössin mukaan kaikki Viimat, lähinnä loppupään, eivät olleet oranssissa värityksessä tehtaalta lähtiessä. Kössi on aikanaan tutkinut Sota-arkistossa Viimojen papereita. Hänen mukaansa VI-21 oli ainakin vihreä/harmaa IlmavE:n määräyksestä luovutettaessa. Viimat VI-22 ja VI-23 oli maalattu samoin ennen Ilmavoimien vastaanottoa. Ehkä siitä alaspäinkin koneet jonkin matkaa. Maalauksesta näihin väreihin on olemassa kuulemma määräyskin. 

Mitä sitten tulee toisessa ketjussakin käsiteltyyn ”punaiseen” Viimaan VI-13:sta. Olen edelleenkin siinä uskossa, että innokas ja teräväpäinen lentäjänalku Kyösti Karhila ei satuja päiväkirjaansa kirjoittanut. Hänestä tuli ässä, liikennelentäjä ja jopa presidentin hovikuski, joka varsin lennokkaaseen tapaan kirjoitti päiväkirjaansa sota-aikana. Se ilmenee päiväkirjan muustakin tekstistä hyvin. Sana ”tulipunainen” joka siis myös on tulkittu ”oranssinpunaiseksi”, on todennäköisesti ollut oikeasti oranssi, näin otaksun. Kaikki kirjalliset täällä esitetyt dokumentit tukevat tätä väritystä. Se miten väriasia on esitetty Karhilan päiväkirjassa, on tietysti hänen itsensä käyttämää sanavarastoa.

Jukka

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Viestiteltiin Kössin eli Partosen Kyöstin kanssa aiheesta tänään. Kössin mukaan kaikki Viimat, lähinnä loppupään, eivät olleet oranssissa värityksessä tehtaalta lähtiessä. Kössi on aikanaan tutkinut Sota-arkistossa Viimojen papereita. Hänen mukaansa VI-21 oli ainakin vihreä/harmaa IlmavE:n määräyksestä luovutettaessa. Viimat VI-22 ja VI-23 oli maalattu samoin ennen Ilmavoimien vastaanottoa. Ehkä siitä alaspäinkin koneet jonkin matkaa. Maalauksesta näihin väreihin on olemassa kuulemma määräyskin.

Ilmavoimien esikunta määräsi kirjeellä 12.10.1939 koskien koulukoneiden maalausta, että uudet tai korjatut koulukoneet maalataan tästä lähtien TU-koneiden malliin ilmavoimissa käytetyllä koneiden suojavärillä,.No, eihän tämäkään määräys kauaa kestänyt. Joka tapauksessa Valtion Lentokonetehtaalla Tampereella valmistuneista Viimoista sai Tuiskun maalauksen koneet:

- VI-19. Tarkastuspöytäkirja, tehty Tampereella 26.10.39 suoritetusta VI-19 tarkastuksesta.:..10 §. Kone maalattu Ilm.VE:n määräyksestä samanväriseksi kuin TU-koneet.

- VI-20. Tarkastuspöytäkirja, tehty Tampereella 2.11.39 suoritetusta VI-20 tarkastuksesta.:..10 §. Kone maalattu Ilm.VE:n määräyksestä samanväriseksi kuin TU-koneet.

- VI-21. Tarkastuspöytäkirja, tehty Tampereella 7.11.39 suoritetusta VI-21 tarkastuksesta.:..10 §. Kone maalattu Ilm.VE:n määräyksestä samanväriseksi kuin TU-koneet.

- VI-22. Tarkastuspöytäkirja, tehty Tampereella 15.11.39 suoritetusta VI-21 tarkastuksesta.:..10 §. Kone maalattu Ilm.VE:n määräyksestä samanväriseksi kuin TU-koneet.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9.5.2023 at 21.42, Jukka Nisula kirjoitti:


Mitä sitten tulee toisessa ketjussakin käsiteltyyn ”punaiseen” Viimaan VI-13:sta. Olen edelleenkin siinä uskossa, että innokas ja teräväpäinen lentäjänalku Kyösti Karhila ei satuja päiväkirjaansa kirjoittanut. Hänestä tuli ässä, liikennelentäjä ja jopa presidentin hovikuski, joka varsin lennokkaaseen tapaan kirjoitti päiväkirjaansa sota-aikana. Se ilmenee päiväkirjan muustakin tekstistä hyvin. Sana ”tulipunainen” joka siis myös on tulkittu ”oranssinpunaiseksi”, on todennäköisesti ollut oikeasti oranssi, näin otaksun. Kaikki kirjalliset täällä esitetyt dokumentit tukevat tätä väritystä. Se miten väriasia on esitetty Karhilan päiväkirjassa, on tietysti hänen itsensä käyttämää sanavarastoa.

Jukka

Tätä samaa aihetta on jo käsitelty FF:lla otsikolla "Punainen Viima VI-13?". Laitan tähän yhteenvedon Siikakankaan lentokentän "punaisista" lentokoneista, mitä Karhila mahdollisesti havainnoi päiväkirjaansa 4.4.1941. (Lentopäiväkirjoissa on Karhilaa tituleerattu vänrikiksi heinäkuussa 1940 ja kokelaaksi huhtikuussa 1941?)

Vänrikki? Karhilalla itsellään oli lentokokemuksia Viimasta VI-13 kun hän Luonetjärvellä 24.7.1940 lensi sillä tarkastuslennon majuri Eskolan (LLv.42) kanssa. Hyväksytyn suorituksen jälkeen lähti Karhila tekemään lasku- ja kaartoharjoituksia. Iltapäivällä oli vuorossa lisää laskuharjoituksia ja myös taisteluimmelmanneja. Seuraavalle päivälle jäi vielä taitolennon osuus VI-13:lla.

Siikakangas 3.4.41. Tasan kello 12 saapui Siikakankaan lentokentälle Ilmavoimien esikunnan Fairchild 24G De Luxe, tunnus FD-1. Kone oli edellisenä päivänä lentänyt Malmilta Poriin ja jatkanut seuraavana päivänä Kristiinan kautta Siikakankaalle. Koneessa olivat majuri Gabrielsson ja mekaanikko Mähönen. FD-1 lähti paluumatkalle Malmille 3.4. kello 15.25.

Kyösti Partosen Suomen ilmavoimien värit 1918-2013 -kirjan mukaan, oli FD-1 maalattu kauttaaltaan tummanpunaiseksi.

Valtion Lentokonetehdas Tampereella, ilmoitti raportissaan 2.11.1940, että lokakuussa oli tehty "FD-1 maalaus".

Siikakangas 4.4.41. Kello 11.20-11.50 välisenä aikana lensi kokelas? Karhila Fokker FR-99:llä kiihtyvyys- ja jarruuntumisharjoituksia.

Samana päivänä kello 14.20 saapui Viima, VI-13 Siikakankaalle. Kone oli lähtenyt Luonetjärveltä tiedustelulennolle. Ohjaajana oli kapteeni Aapro ja matkustajana mekaanikko Mäkelä. Kone viipyi Siikakankaalla vain 5 minuuttia, sillä paluu Luonetille alkoi jo kello 14.25.

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9.5.2023 at 07.42, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Olisi tietysti kiinnostavaa kuulla, miksi kuitenkin päädyit oranssiin väriin...

OK. Vastaus oli lähes vanhan kertausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään