Kirjoitettu Toukokuu 16, 2023 Odottelen tässä lentoa joka kuulutettiin myöhästyväksi. Kone kuitenkin tullut Helsingistä ajoissa otsikon numerolla tänään 16.5.2023. Menin kurkkimaan ikkunasta jos näkyisi jotain syytä ja näkyihän siellä: Hätäliukumäki ulkona ohjaamon oikealla puolella. Saas nähdä milloin päästään liikkeelle... Linkki kuvaan kun kännykästä ei näköjään suoraan voi lisätä liitettä tai en keksinyt miten se tehdään. https://1drv.ms/i/s!Aidg7J53sKq9krRkoMK8GwgzMJUe9A Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2023 Ihmiset tekee kummallisia asioita viimeisenä työpäivänä... 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2023 Viikottaisen liukumäkikoulutuksen tarpeellisuus lentäjille herättää keskustelua. Vaikka tällainen säännöllinen koulutus voisi lisätä tietoisuutta ja taitoja hätäliukumäkien käytössä, on tärkeää arvioida sen käytännön toteutettavuutta ja tehokkuutta lentoturvallisuuden näkökulmasta. Kattava analyysi tarvittavasta koulutustiheydestä ja kokonaisvaltaisemmista toimenpiteistä on tarpeen päätöksenteon tueksi. -Larska Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2023 8 tuntia sitten, Lauri Siivonen kirjoitti: Viikottaisen liukumäkikoulutuksen tarpeellisuus lentäjille herättää keskustelua. Analyysin sisältöön enempää puuttumatta voinee kuitenkin todeta, että tuo laukaistu slide ei ole tullut ulos ohjaamosta. Koulutustarpeen arviointiin kannattanee sisällyttää myös muut henkilöstöryhmät. 5 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2023 (muokattu) Kun nyt en kuulu noihin henkilöstöryhmiin, niin voiko joku kertoa, mistä siis oli kyse? Missä ja miten tuo miehistön kyvykkyys käyttää noita liukumäkiä testataan ? Ihanko noin vain ja missä vaan ? Millainen operaatio tuon mäen rulllaaminen takaisin on ? Oliko tosiaan kyse jostain säännöllisestä harjoituksesta vai vietettiinkö iloisesti kipparin pääsyä eläkkeelle ? Siis liukumäestä pihalle ? Vai tapahtuiko peräti vahinko ? Lentoterveisin Jorma L. Muokattu: Toukokuu 17, 2023, käyttäjä: Jorma Laiho 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2023 (muokattu) 6 hours ago, Jorma Laiho said: Kun nyt en kuulu noihin henkilöstöryhmiin, niin voiko joku kertoa, mistä siis oli kyse? Missä ja miten tuo miehistön kyvykkyys käyttää noita liukumäkiä testataan ? Ihanko noin vain ja missä vaan ? Millainen operaatio tuon mäen rulllaaminen takaisin on ? Oliko tosiaan kyse jostain säännöllisestä harjoituksesta vai vietettiinkö iloisesti kipparin pääsyä eläkkeelle ? Siis liukumäestä pihalle ? Vai tapahtuiko peräti vahinko ? Lentoterveisin Jorma L. En tiedä oletko tosissasi vai et mutta eiköhän tuo liukumäen käyttö käydä matkustamohenkilökunnan kanssa läpi jokaisessa koulutuksessa vuosittain.... Avattua liukumäkeä ei "rullata" takaisin vaan se vaihdetaan uuteen. Todennäköisesti tässä on käynyt "klassinen" vahinko eli ovi on unohdettu disarmata ja tarkistaa toisen matkustamohenkilökuntaan kuuluvan toimesta. Jos oven avaa armattuna tulos on kuvassa näkyvä. Muokattu: Toukokuu 17, 2023, käyttäjä: Paavo Mäntylä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2023 Kas kun rimpsun lukemalla voi saada hölmö käsityksen että tota laukaisua tossa harjoiteltiin….Vai mihin harjoitteluun nyt siis viitataan. Olen aikoinaan käyttänyt HPn laskinta, jossa oli Puolalainen käänteinen logiikka, ehkä käsitykseni ja tapani lukea näitä väärinpäin johtui siitä. Viikottainen liukumäkikoulutus on siis jotain muuta , kuivaharjoitteluako ? Kiitos Paavo paremmasta selityksestä, ei siis testata platalla eikä leikitä kipparin eläköitymistä. Vahinkolaukaus siis ? Olisi sen heti voinut kertoa. ”Viina katoo piästä, kollous ei koskaa”, sananlasku Hankasalmelta. Melkein ,mutta ei ihan Savoa. Happy landings Jorma L. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2023 (muokattu) 1 tunti sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti: Todennäköisesti tässä on käynyt "klassinen" vahinko eli ovi on unohdettu disarmata ja tarkistaa toisen matkustamohenkilökuntaan kuuluvan toimesta. Jos oven avaa armattuna tulos on kuvassa näkyvä. Mahdollisesti, tai sitten on voitu tehty väärä suorite oikean sijaan, eli kun on pitänyt vetää armausvivusta, onkin vedetty avauskahvasta. Liikesuunta on sama, joskin vipu on muuten aivan erilainen ja käsittelytapa eroaa myös. Toki myös tekninen vika ovessa olisi teoriassa mahdollinen, jossa girt bar jääkin kiinni kynnykseen, vaikka kahva kääntyy disarmed-asentoon. Viimeksi mainittu on kuitenkin varsin epätodennäköinen. Muokattu: Toukokuu 17, 2023, käyttäjä: Tatu Koiranen 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2023 Ensimmainen tyopaiva saattoi myos jaada viimeiseksi. BA:lla oli vastaava tapaus tammikuussa: https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/british-airways-ba-flight-attendant-first-day-b2265007.html# Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2023 (muokattu) 1 tunti sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti: En tiedä oletko tosissasi vai et mutta eiköhän tuo liukumäen käyttö käydä matkustamohenkilökunnan kanssa läpi jokaisessa koulutuksessa vuosittain.... Avattua liukumäkeä ei "rullata" takaisin vaan se vaihdetaan uuteen. Todennäköisesti tässä on käynyt "klassinen" vahinko eli ovi on unohdettu disarmata ja tarkistaa toisen matkustamohenkilökuntaan kuuluvan toimesta. Jos oven avaa armattuna tulos on kuvassa näkyvä. Vaimo kuvasi pätkän videota korjaustoimenpiteestä ja ekalla katselulla näytti kuin likumäki olisi vain rullattu kasaan. Katsoin uudestaan loppuun asti ja se kyllä rullattiin mutta lopuksi irroitettiin oviaukosta ja ovi laitettiin kiinni. Hyvin pian tämän jälkeen tulikin boarding-kutsu joten jäi näkemättä, tuotiinko paikalle uusi liukumäki vai mitä tapahtui. Tuo ovi oli sellainen jota ei tavallisesti käytetä lainkaan (oikeanpuoleinen ohjaamon takana) joten se varmaan myös avattiin vahingossa jos oli armattuna kun kone tuli portille. Onnekkaasti Finnairille päästiin liikkeelle ennen 3 tunnin täyttymistä mikä olisi tarkoittanut virvoke- tai ruokatarjoilua. MUC - HEL on 1577 km joten 2 tuntia ei riitä kriteeriksi kompensaatioon. Asiaan liittyy muuten sellainenkin piirre että useille matkustajille annettiin uudet tarkastuskortit joilla matkustamon keskiosa jäi tyhjäksi ja takaosan penkit täytettiin. Mikä lie sitten syynä tähän... Ohjaamosta kuitattiin että eniten aikaa meni sertifioidun mekaanikon löytämiseen. Pääasia toki että tämän jälkeen kaikki sujui normaalisti ja päästiin Helsinkiin vain reilut 2 tuntia myöhässä. Tässä liitteenä vielä kuva uusiksi kun en ole kännykän varassa. Muokattu: Toukokuu 17, 2023, käyttäjä: Risto Hölttä 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2023 (muokattu) 4 tuntia sitten, Risto Hölttä kirjoitti: Asiaan liittyy muuten sellainenkin piirre että useille matkustajille annettiin uudet tarkastuskortit joilla matkustamon keskiosa jäy tyhjäksi ja takaosan penkit täytettiin. Mikä lie sitten syynä tähän... En tiedä miten 319:ssa menee kun en ole sellaisella koskaan lentänyt, mutta yleisemmällä tasolla minimivarusteluettelot sallivat tyypillisesti muutamia lentoja oven kanssa, jonka hätäliukumäki puuttuu tai on viallinen. Siitä päätellen, että matkustajia on siirretty, on reissuun lähdetty ilman että oveen on uutta slidea asennettu, jolloin matkustamon etuosan ja keskiosan matkustajamäärä (ja sitä kautta tietysti kokonaiskapasiteetti) tyypillisesti rajoittuu normaalia pienemmäksi. Idea on siinä, että jos esimerkiksi oikean etuoven liukumäki on viallinen ja onnettomuustilanteessa vasemmalle puolelle ei esim. tulipalon takia voi evakuoitua, niin siiven etupuolella olevat poistuvat oikealta puolelta siiven päältä ja vastaavasti takana istuvat sitten oikeasta takaovesta. Lopputuloksena blokatut paikat voisivat olla siis jotenkin näin, jos yksi etuovi on poissa pelistä. Eli jos slide puuttuu, niin ovea kohdellaan hätäpoistumistievaatimusten osalta siten, että ovi ei ole käytettävissä: (huom. satunnainen A319:n matkustamokuva ja yleistys asiasta, ei perustu mihinkään viralliseen asiakirjaan, eikä välttämättä vastaa rivien osalta täysin sitä, mitä A319:ssa on blokattava, mutta hahmotelma sinnepäin. En ole varma, onko noin lyhyessä koneessa pakko edes blokata ensimmäisiä rivejä pois, A320:ssa olisi, mutta painopisteen takia voi olla myös mahdollista "siirtää" blokattuja rivejä yksittäisen matkustamon osan (pikkubussit on tyypillisesti jaettu pariin kolmeen eri osaan) sisällä, eli vaikka joku operaattori toimisi eri tavalla kuin tässä kuvassa, niin se todennäköisesti menee edelleen ihan manuaalin mukaan). Muokattu: Toukokuu 17, 2023, käyttäjä: Tatu Koiranen 10 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2023 Paljonkohan uusi liukumäki maksaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2023 1 tunti sitten, Matti Palosuo kirjoitti: Paljonkohan uusi liukumäki maksaa? En tiedä. Nämähän eivät kuitenkaan ole kertakäyttötuotteita, ainakaan tämmöisessä tilanteessa jossa liukumäki on "vain" laukaistu ulos eikä siinä ole liukasteltu tositilanteessa. Laukaistu laite lähtee pajalle tarkastettavaksi ja uudestaan pakattavaksi. Kuluja tästäkin toki syntyy. Liukumäkiä laukaistaan välillä huollossakin, tarkoituksella. 5 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2023 12 tuntia sitten, Jouni Olavi Rautio kirjoitti: En tiedä. Nämähän eivät kuitenkaan ole kertakäyttötuotteita, ainakaan tämmöisessä tilanteessa jossa liukumäki on "vain" laukaistu ulos eikä siinä ole liukasteltu tositilanteessa. Laukaistu laite lähtee pajalle tarkastettavaksi ja uudestaan pakattavaksi. Kuluja tästäkin toki syntyy. Liukumäkiä laukaistaan välillä huollossakin, tarkoituksella. Kapearunkoisten slidet maksaa n. 20 tonnia per pakkaus, eivät ole ihan halpoja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla