Kirjoitettu Toukokuu 17, 2023 Posti toi tänään kaksi valokuvaa, Martinsyde ja AERO A-11. Kuvakoko n. 80x 60mm. -Martinsyde, onko kone MA-25 vai MA-35? (joku muu, mikä?) -Aero A-11 AE-41, mikä tapaus? 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2023 Kyllä se on MA-25 mielestäni. Ei ole -3- alkuinen tunnus, vertaa fonttiin tässä kuvassa. Kuva: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo / Raoul Harju-Jeantyn kokoelmat. Jukka 4 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2023 Näyttäisi olevan jotain vikaa Martinsyden siivekekytkennässä, oikea siiveke neutraaliasennossa, vasen ala-asennossa. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2023 3 tuntia sitten, Markku T Kiiski kirjoitti: Näyttäisi olevan jotain vikaa Martinsyden siivekekytkennässä, oikea siiveke neutraaliasennossa, vasen ala-asennossa. Tarkoitat alempaa MA-37 kuvaa, samaa mieltä. Lisäksi näyttää oikean alasiiven päällä ”lojuvan” löysän vaijerin. Jukka 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2023 17.5.2023 at 17.20, Mika Laakso kirjoitti: -Aero A-11 AE-41, mikä tapaus? Otteita tutkintopöytäkirjasta, joka on laadittu Laajalahdella 7.8.1930. Onnettomuuspaikka ja -aika: 5.8.1930 klo. 14.40 Laajalahdella. Kone: AE-41, tiedustelukone. [Aero A.11-HS. Hispano-Suiza 300 hv. -moottori]. Ohjaaja: Kantavääpeli Huhtinen, Arvi Oskar, syntynyt 24.9.1898 Urjalassa. Tähystäjä: Luutnantti Sovio, J.O., kertoi: Ohjaaja laskeutui alas ja vedätti moottorilla tien ja joen yli. Ohj. laskiessa kentälle ottivat pyörät ennen maahan, jolloin koneen etupää nousi ylös uudelleen. Ohj. veti kierroksia päälle, mutta vauhdin loppuessa alkoi kone kallistua vasemmalle siivelle kääntyen vasemmalle laitatuuleen, painuen samalla maahan.... Tutkimuslautakunnan havainnot: Runko melkein vaakasuorassa, kääntyneenä myötätuuleen. Koneesta rikkoutunut potkuri, jäähdyttäjä, moottoritelineestä 1 tuki, laskuteline vahingoittui, pyörät aivan rikkinäiset, molemmat alatasot, 1 tasotuki ja vasemman ylätason siiveke. Ohjaajan kertomus: Sain suullisen lentomääräyksen toimia ohjaajana luutn Sovion suorittaessa 1000 m. pommitusta. Starttasin klo. 14.10, nousin 1000 metriin, pudotettiin pommit, jonka jälkeen laskin liukulennossa radiomastoja kohti vastatuuleen. Metsän reunassa vedätin konetta moottorilla pienellä vauhdilla ojan ja kivien yli, rupesin hiljaa tekemään loppuvetoa ja teinkin kannuksen ja pyörien hiukan koskettaessa maahan. Tällöin tuli tuulen puuska, joka nosti oikean tason ja pyörän ylös. Tällöin alkoi kone kiertää vasemmalle kannuksen pysyessä maassa. Koetin saada moottorin päälle, koska kone pienen vauhdin takia ei totellut ohjausta. Moottori ei ottanut päälle, jolloin suljin kaasun ja "kupeerasin", koska näin, että vasen taso ottaa joka tapauksessa maahan. Vasen taso kosketti maahan, jolloin kone meni puolittain ympäri oikealle tasolleen. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2023 17.5.2023 at 17.42, Jukka Nisula kirjoitti: Ilmailukoulun Tähystäjälaivueen Martinsyde F.4 "Buzzard" (MA-37) lentopäiväkirjasta: 8.7.1932, kello 13.25-13.50 Ohjaaja luutnantti Toivonen. Kk.ilma-ammunta. Laajalahti. "Kone purettu ja lähetetty lentokonetehtaan Santahaminan osastolle korjattavaksi 15.7.32. Syy: Välitason tukijänteitten ja alasiipen sisäisten pingoituselimien katkeaminen ilmassa. Kapteeni Harju-Jeanty T/Ilm.K:n komentaja." 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2023 (muokattu) Mikan Aero A.11 -kuva kuva liittyy siis Laajalahteen Keski-Pohjanmaalle. Samaten finna.fi:stä löytämäni Martinsyde MA-37 -kuva. Kiitos Raimolle kuvien taustaselvityksestä. Luutnantti Toivonen osallistui Martinsyde MA-37:lla todennäköisesti Laajalahdessa pidetylle Ilmailukoulun kantahenkilökunnan ampuma- ja pommituskoulutusleirille kesällä 1932. Laajalahden lentokenttä, joka oli Kauhavan apu- ja leirikenttänä 1930-40-luvuilla, sijaitsi noin 10 km Kokkolan kaupungin eteläpuolella meren rannalla Kruunupyyssä. Ohessa AERO-lehdessä lokakuussa 1932 ollut artikkeli kyseisestä leiristä, ja vähän Laajalahden kentän silloisesta toiminnasta. Lähde: digikansalliskirjasto. Laitan ohessa myös ilmakuvat ja kartat Laajalahdesta vuodelta 1937. Pystykuvassa näkyy hyvin lentokonehalli, jonka betonipohjalaatta ja seinien perustukset ovat edelleen olemassa, sekä kentälle menevä tie, joka on olemassa myös. Merkitsin ilmavalokuvaan kenttäalueen vihreällä, sekä paikannimet. Lähde: Pekka Paajasen arkisto via Jukka Nisula. Jukka Muokattu: Toukokuu 20, 2023, käyttäjä: Jukka Nisula 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2023 (muokattu) 17.5.2023 at 17.20, Mika Laakso kirjoitti: Posti toi tänään kaksi valokuvaa, Martinsyde ja AERO A-11. Kuvakoko n. 80x 60mm. Minä sijoittaisin molemmat Mikan laittamat kuvat (MA-25 ja AE-41) samaan aikaan ja paikkaan (Laajalahteen). Olen lentokonepäiväkirjoista etsinyt sopivia koneita MA-25:n seuraksi ja kyllähän Avro 504K:n (AV-57) pyrstön tunnistaa sekä Martinsyden takana pilkottavan Caudron C.60 ylätason. Caudroneita oli tuolloin Laajalahden lentokentällä käymässä kaksinkappalein; CA-67 ja CA-89. Kuvassa näkyvä AV-57 viipyi Laajalahdessa ajan 6.-7.8.30. Jään miettimään, olisiko kuva otettukin toisessa yhteydessä esim. Kauhavalla? Täyttä varmuutta ei ole annettavaksi. Laivue- ja konekohtaisissa päiväkirjoissa on puutteita, kaikkia lentoja ei niihin ole merkattu. AV-57:n päiväkirjasta: 06.08.30. Klo. 16:25-17:15. Lentom. Pohjanvirta/Lentom Heilä. Matkalento. Kauhava-Laajalahti. 06.08.30. Klo. 19:00-19:20. Lentom. Pohjanvirta/Lentom Heilä. Esittelylento. Laajalahti. 07.08.30. Klo. 09.00-09:45. Lentom. Pohjanvirta/Lentom Heilä. Matkalento. Laajalahti-Kauhava. MA-25:n päiväkirjasta (sivuja puuttuu): 05.08.30. Klo. 10:25-16:30 välisenä aikana tehtiin Kk.ilma-ammuntalentoja 10 kpl.; Kapt Malinen, luutn Piponius, lentom Sysilampi. Laajalahti. 06.08.30. Klo. 19:10-19:20. Lentom. Heilä. Kk. ilma-ammunta. Laajalahti. 06.08.30. Klo. 19:45-19:55. Kapt Malinen. Syöksyammunta. Laajalahti. 08.08.30. Klo. 18:30-19:05. Lentom Sysilampi. Matkalento. Laajalahti-Kauhava. CA-67:n päiväkirjasta: 04.08.30. Klo. 10:15-11:25. Luutn Sovio/Luutn Gabrielsson. Matkalento. Kauhava-Laajalahti. 06.08.30. Klo. 19:00-19:10. Kers Verho/Vänr Pajari. Esittelylento. Laajalahti. 06.08.30. Klo. 19:20-19:40. Kers Verho/Vänr Pajari. Laivuelento. Laajalahti. 08.08.30. Klo. 18:30-19:15. Kers Verho/Luutn Gabrielsson. Matkalento. Laajalahti-Kauhava. CA-89:n päiväkirjasta: 06.08.30. Klo. 19:20-19:40. Kers Ahlman/Lt.stm Mäkelä. Laivuelento. Laajalahti. 08.08.30. Klo. 18:30-19:15. Kers Röhr/Mek Kauppinen. Matkalento. Laajalahti-Kauhava. Muokattu: Toukokuu 21, 2023, käyttäjä: Raimo Heikkinen typo 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2023 (muokattu) Saatat olla hyvinkin oikeassa MA-25:n kuvanottopaikan suhteen. Katselen tuota kuvan maastoa, lähinnä kentän pintaa. Tuo mättäinen ja laikkuinen ja käytössä kulunut entinen merenpohja, vesijättömaa, on juuri sellaista kuin Laajalahden kentän nurmipinta oli, varsinkin lentokonehallin edustalla. Sen näkee muistakin vanhoista Laajalahti-kuvista joita minulle on kertynyt. Kauhavalla nurmikko oli tasaisempaa. edit: molemmat Mikan valokuvat näyttävät olevan tavallaan ”samanlaisia” eli samankokoisia, valkoiset reunat yhtä leveät ym. Eli todennäköisesti samalla kameralla otettuja ja samasta rullasta kehitettyjä. Jukka Muokattu: Toukokuu 21, 2023, käyttäjä: Jukka Nisula Lisäys 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla