Pasi Pirttikoski

Pekka Virolaisen hypyt

9 viestiä aiheessa

Pekka Virolainen, suomalainen laskuvarjohyppääjä 1940-50-luvulta. Hänen tiedot löytyy HOPP i nöd & lust kirjasta, josta myös oheinen kuva. Virolainen on syntynyt 1928. Tietoja hänestä ei ainakaan netin kautta tuntunut löytyvän. Sotaan Virolainen ei tainnut ehtiä vaikka sekin on teoriassa mahdollista. Sotilasarvo näyttää olevan kersantti.

Palveliko hän ilmavoimissa Suomessa ja missä ja milloin hän mahdollisesti hyppäsi nuo kuvassa mainitut kaksi hyppyä?


646ca7fc8e9cb_PekkaVirolainen.jpg.4c22de564a0a8fe2c8211f7cfd5b1984.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En löytänyt yhtään Virolainen-nimistä henkilöä Lento-osastojen lentopäiväiväkirjoista. Tosin, laittamasi ajanjakso on leveä, eikä läheskään kaikkia kirjoja ole käytettävissäni. Sitä paitsi, hyppääjät esiintyvät usein anonyymisti, esimerkiksi:

LeR4/PLeLv.41 päiväkirjassa merkitty tehdyn "juhannushypyn" kohdalla:

23.6.1952. Klo. 22:30-22:50. Korkeus 600 m. DO-2. Laskuvarjohyppääjien pudotus. (Muun miehistön lisäksi) + 4 hyppääjää.

23.6.1953. Klo. 20:05-20:30. Korkeus 400 m. DO-2. Laskuvarjohyppääjien lento. (Lentäjien lisäksi, olivatko mukana olleet sot.mest Salokangas ja ylik Ahonen avustajia, vai juuri ne hyppääjät?).

1. Lennosto/Kuljlnto.os.

23,6,1954. Klo. 20:45-21;30. Korkeus 600 m. DO-1. Laskuvarjohyppääjien pudotus. (Lentäjien lisäksi, mukana ylikersantit Lunkka ja Kyytsönen sekä sot.mest Aromäki).

24.6.1955. Juhannusyleisölle esiteltiin vain "Tavaravarjojen pudotus" DO-2:sta.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

En löytänyt yhtään Virolainen-nimistä henkilöä Lento-osastojen lentopäiväiväkirjoista. Tosin, laittamasi ajanjakso on leveä, eikä läheskään kaikkia kirjoja ole käytettävissäni. Sitä paitsi, hyppääjät esiintyvät usein anonyymisti, esimerkiksi:

Välttämättä Virolainen ei ollut edes ilmavoimien mies. Sillä esimerkiksi R Raitasaari hyppäsi Parolassa ja hän oli ns. tankkimies. Konekaan ei ollut ilmavoimien... Hankalaa on selvitystyö mutta jos satuu sopiva lehtijuttu löytymään, niin kaikki muuttuuu hetkessä.

Missä nuo juhannushypyt on tehty?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24.5.2023 at 20.34, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Välttämättä Virolainen ei ollut edes ilmavoimien mies. Sillä esimerkiksi R Raitasaari hyppäsi Parolassa ja hän oli ns. tankkimies. Konekaan ei ollut ilmavoimien... Hankalaa on selvitystyö mutta jos satuu sopiva lehtijuttu löytymään, niin kaikki muuttuuu hetkessä.

Missä nuo juhannushypyt on tehty?

Kappas vaan, uutta tietoa tutusta miehestä. Tarkistin Wikistä, että kyseessä on juuri se Reino Raitasaari. Ollessani 1973-74 YK-valvontajoukoissa Suezilla, sain tehtäväkseni [o.t.o.] kuljettaa eversti Raitasaari Kairoon ja takaisin, Matka tehtiin Proto-Sisulla. Olisi mielenkiintoista kuulla enemmänkin Raitasaaren laskuvarjohypystä....

Kaikki em. juhannushypyt on tehty Jyväskylässä (OFJY).

Lisäys:

Reino Raitasaari kättelee kotiutuvia rauhanturvaajia huhtikuussa -74.

647063af23e6b_Raitasaari1974.thumb.jpg.d1953cbb553f0adc15ba4605e163134e.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Valokuva
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kappas vaan, uutta tietoa tutusta miehestä. Tarkistin Wikistä, että kyseessä on juuri se Reino Raitasaari. Ollessani 1973-74 YK-valvontajoukoissa Suezilla, sain tehtäväkseni [o.t.o.] kuljettaa eversti Raitasaari Kairoon ja takaisin, Matka tehtiin Proto-Sisulla. Olisi mielenkiintoista kuulla enemmänkin Raitasaaren laskuvarjohypystä....

Kaikki em. juhannushypyt on tehty Jyväskylässä (OFJY).

Raitasaari hyppäsi kokkojuhlassa juhannuksena 1953. Maksaneita katsoijia oli peräti 5 245 sekä lisäksi varusmiehet, noin 2 000. Panssari -lehti 3/53 kertoo tärkeimmän: "jäi henkiin" 

msDSCN1749.jpg.0283eecbc8a97b467edd0474af799db4.jpg

Raitasaari hyppäsi Unto Parvilahden koneesta. Se kuuluisa "joku" varmaan löytää koneen tiedot helposti ja kertoo meillekin.
Kuvan perusteella käytössä oli PAK tehtaan varjo.
646f0ff073bec_msRRaitasaari1.jpg.5633d06ea7e0709f686453d07b83e099.jpg

Kuva Pekka Kantakoski

Lisätietoja ja -kuvia voi katsella mm http://www.seniorskydivers.com/laskuvarjohistoria/historia_vuoteen_1979/1940_-_1959/ sivuilta.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pasille kiitos aineistosta.

Ritaranta & Mäkinen kataloogissa ei löydy Unto Parvilahden nimelle merkattua Fairchild 24 konetta, jollaiseksi olen tunnistavinani Raitasaaren hypyssään käyttämän koneen. Ehkä Parvilahti toimi ainoastaan koneen pilottina.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Kyseessä lienee Lentomainos Oy:n Fairchild OH-FCM, jonka Parvilahti omisti.

Ks. Ritaranta & Mäkinen, rek.n:o 136 / OH-FCM !.

Lisäys:

Ritarannan "Suomessa rekisteröidyt siviilikoneet" -sarja. (Ilmailu n:o 10-1963).

136. OH-FCM. Fairchild 24W-41A, valmistusnumero 290. Entinen 41-38846, EV782, G-AJPB ja SE-BRU.

- Rekisteröity 10.5.52 ensimmäisenä omistajana K. Melander, Maarianhamina.

- 26.8.54 merkittiin omistajaksi Lentohuolto Oy, Helsinki.

- 31.10.55 Helge Karlsson, Helsinki.

- 24.7.56 Lentomainos Oy, Helsinki. Vaurioitui pahoin laskussa Ylitorniossa 23.2.62 ja poistettiin rekisteristä 15.4.62.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25.5.2023 at 10.48, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista kuulla enemmänkin Raitasaaren laskuvarjohypystä....

Olin armeijassa Parolassa 3. Panssarivaunukomppaniassa v. 1971-72 ja olimme viimeinen ikäluokka, joka koulutettiin T-54 raskailla, vanhoilla venäläisillä panssarivaunuilla.
Olimme myös ensimmäisen Parolassa käydyn RUK-kurssin käyneet, kurssi nro 139.

Reino Raitasaaresta meille kerrottin parikin juttua:

1. Juhannusjuhlassa (vuosiluku ei ole tiedossa) oli kuulutettu, että ohjelmaan suunniteltu laskuvarjohyppy joudutaan perumaan jonkun syyn vuoksi, jolloin Reino Raitasaari oli sanonut vaimolleen, että "Odota tässä, minun täytyy käydä tuolla, tms.".
Hetken päästä rouva Raitasaari kuulikin, kun kuulutettiin, että ohjelmaan on tullut muutos, ja että "Laskuvarjohypyn suorittaa Reino Raitasaari".
Tarina ei kerro, millä kokemuksella tämä hyppy oli suoritettu.
Mahtoi siinä rouva todeta, minkälainen aviomies hänellä on.

2. Tämä tarina meille kerrottiin joko v. 1972 tai n. 1977, kun olimme Niinisalossa kovapanosammunnoissa.
Oli oltu yöammunnoissa Niinisalossa, ja aina kun tietty tankki ampui, n. 1 km päässä olevassa ampumataulussa nähtiin vilahtavan outo valo.
Kun asiaan ei löytynyt selitystä, ammunta keskeytettiin, ja mentiin tauluille tutkimaan asiaa.
Yllätys oli melkoinen, kun sieltäkin löytyi Reino Raitasaari, joka oli taulun edessä olevassa poterossa ja tuijotti pimeydessä kohti ampuvia tankkeja.
Selityksenä kuultiin, että hän katsoi ampuvia tankkeja kohti, ja kun näkyi suuliekki, veti päänsä alas, ja osuman jälkeen taskulampun valossa katsoi, minkälainen osuma tuli tauluun.

3. Omakohtaisena kokemuksena muistan, kun olimme niinikään Niinisalossa ampumaleirillä, ja huomasin joukkuejohtajana oikealla, vajaan kilometrin päässä, hieman sivussa olevan tankkimaalin, jolloin annoin vaunun sisäpuhelimella ampujalle käskyn tuhota ko. maali.
Ampuja kertoikin, että kohde ei ollut maali, vaan Raitasaaren valkoinen, muistaakseni joku pikku Rellu, joten maalia ei sitten tuhottukaan.
Jälkkenpäin on jäänyt harmittamaan se, että olisiko kuitenkin saatu ylimääräinen tunnustus, jos tuokin maali oli eliminoitu, vai olisiko häkki heilunut.

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään