Tatu Koiranen

Tutkija haluaa rajoittaa joukkoliikennettä (lentoliikennettä) lyhyillä matkoilla

5 viestiä aiheessa

Jyväskylän yliopiston yliopistonlehtori Stefan Baumeister ("tutkija") on saanut päivänsä julkisuudessa ja päässyt vihdoin kertomaan kaikille, mitä juuri hän kieltäisi Suomessa.

Stefanin omasta näkökulmastaan alle 400 kilometrin lentoja ei tarvittaisi, koska pääseehän mm. Porista junalla alle neljän tunnin Helsinki-Vantaalle, mikäli juna ylipäätään sopivaan aikaan kulkee (aamulennoille "Eurooppaan" sillä ei toki ehdi, eikä klo 18:15 jälkeen lähde junia), mutta tämän voi unohtaa kommentoidessa omaa agendaansa: "Meillä on sen verran hyvä junaverkosto, että alle 400 kilometrin lennot kannattaa minun näkökulmastani kieltää. Junayhteydet ovat kuitenkin yhtä nopeat kuin lentokone, Baumeister kertoo."

Nämä niin sanotut tutkijat, jotka vetävät oman aatemaailmansa ja mielikuvituksensa "tutkimuksiinsa" ovat yhteiskunnalle paljon pahempi syöpä ja ongelma, kuin muutama hassu tuettu tai tukematon lento. Ilmeisesti nykyään yliopistomaailmassa pääsee lehtoriksi saakka sillä, että kertoo satuja siitä, kuinka junayhteys on yhtä nopea kuin lentokone. Yleisradion toimittaja Linda Tammela ei ole lähtenyt millään tavalla haastamaan näitä perättömiä väitteitä tai edes vaivautunut kysymään, onko tutkija keksinyt kaiken muunkin omasta päästään.

Sen verran valoja yleisradiossakin on ollut päällä, että tekstissä muistetaan mainita, ettei Stefanin ihannoima ranskan malli toisena vaihtoehtona sekään kiellä yhteys/jatkolentoja. Toki muutenkaan Ranskassa kielto ei perustu etäisyyksiin vaan matka-aikaan, raja on Ranskassa 2 tuntia 30 minuuttia junayhteydellä. Pori-Vantaa on hädin tuskin 200 km lento (214 km), mutta mitään kahden ja puolen tunnin junaa ei välillä silti ole. Viimeksi kun tarkistin, myöskään Maarianhaminaan ei VR liikennenöinyt, eikä Vaasaan, Kokkolaan tai Kuopioon taida myöskään se junamatka taittua 2 tuntiin 30 minuuttiin Helsinki-Vantaalta (alle 400 km lentomatka).

Omaan jalkaan ampumisesta tarkemmin yleisradion uutisessa: https://yle.fi/a/74-20033309

Asioita saa ja on varmaan hyväkin kyseenalaistaa, mutta nämä yliopistohahmojen ideologiset ulostulot, jotka perustuvat muuhun kuin tutkimustietoon tai ylipäätään tunnettuihin tosiasioihin, ovat nykyaikana vähän turhan yleisiä. Jos lentoliikennettä halutaan ideologisesti kieltää, niin se pitäisi kyetä sanomaan ääneen, ettei koko yliopistomaailma joudu naurunalaiseksi ja menetä sitä uskottavuutta, joka sillä vielä on jäljellä. Meillä on jo flat eartch- ja chemtrail-höperöt, mutta jos tämä meno jatkuu, niin tulevaisuudessa ihan normaalitkin ihmiset alkavat pitää yliopistojen "tietoja" epäluotettavina tai vääristelynä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://fi.linkedin.com/in/stefan-baumeister-9325b841

Linkedin-sivujensa perusteella näyttää vertaavan eri liikennemuotoja nimenomaan käytännön ovelta-ovelle aikoihin. Vertailussa on myös auto, bussit ja sähkölentokoneet mukana, vaikka Ylen jutussa puhutaan vain junasta. En lukenut kaikkia tutkimuksia läpi, vain lyhennelmät, mutta suhteellisen realistinen näkemys tuntuu olevan ainakin sähkölentokoneiden ja nykyisten akkujen tekniikan suhteen. Stetsonista väittäisin kuitenkin että tuo järkevä etäisyys olisi vähemmän kuin 400km, mutten olekaan tutkija. On kuitenkin totta, että lyhyet lennot tuottavat kilometriä kohden suhteettoman paljon päästöjä, koska suurin osa lennosta on lentoonlähtöä ja laskua.

Jutussa mainitaan myös, että lennot loppuvat jos tuet lopetetaan. Sehän ei pidä paikkaansa kun kaikki alle 400km lennot eivät ole tuettuja. Stefan ei myöskään olisi käsittääkseni rakentamassa junarataa Maarianhaminaan, koska hän tarjoaa tutkimuksissaan sähkölentokonetta vaihtoehtona yli 300km reiteille, joissa ei ole nopeaa junayhteyttä tai vaativat vesialueiden ylittämistä.

Erikoista Ylen jutussa on se, ettei siinä puhuta sanaakaan sähkölentokoneista, vaikka ne näyttävät kyseiselle tutkijalle olevan erityisen lähellä sydäntä. Tästä syystä epäilen että jutussa on valittu ja painotettu tiettyjä asioita tai esitetty ohjaavia kysymyksiä. Tästä syystä en lähtisi suoraan suolaamaan haastateltavaa, vaan enemmän toimittajaa joka näyttää vedelleen hieman mutkia suoraksi. Ei olisi ensimmäinen kerta.

En siis tekisi liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä Ylen jutun perusteella, valitettavasti taso verovaroin tuotetussa mediassa näyttää olevan melko vaihtelevaa ja usein ideologisesti värittynyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

https://fi.linkedin.com/in/stefan-baumeister-9325b841

Linkedin-sivujensa perusteella näyttää vertaavan eri liikennemuotoja nimenomaan käytännön ovelta-ovelle aikoihin. Vertailussa on myös auto, bussit ja sähkölentokoneet mukana, vaikka Ylen jutussa puhutaan vain junasta. En lukenut kaikkia tutkimuksia läpi, vain lyhennelmät, mutta suhteellisen realistinen näkemys tuntuu olevan ainakin sähkölentokoneiden ja nykyisten akkujen tekniikan suhteen. Stetsonista väittäisin kuitenkin että tuo järkevä etäisyys olisi vähemmän kuin 400km, mutten olekaan tutkija. On kuitenkin totta, että lyhyet lennot tuottavat kilometriä kohden suhteettoman paljon päästöjä, koska suurin osa lennosta on lentoonlähtöä ja laskua.

Eipä nuo ATR:n päästöt (varsinkaan co2) esimerkiksi nyt niin suhteettoman hirveitä ole edes lyhyillä väleillä, jos yksityisautoiluun vertaa. Edes vajaalla koneella. Esimerkiksi 300 mailin (560 km) matkalla penkkikohtainen kulutus 100 kilometriä kohden on ATR72-500:lla 2,53 litraa. Jostain varmaan löytyisi tieto lyhyemmällekin matkalle, mutta esimerkiksi kuopiosta köröttelee suunnilleen 20 litran kulutuksella autolla Vantaalle (5l/100km), eli suunnilleen puolillaan oleva ATR veisi saman verran per matkustaja tuolla välillä.

A321neo vie n. 350 km (suora etäisyys kentillä) lennolla (kabiini reilun 90 % täyttöasteella + puolella 20 kg laukku) suunnilleen 2 tonnia, vähän tietysti riippuen siitä, millaiset ovat tuulet ja miten päin lähtö/lähestymissuunnat osuvat, siis sellaisen 12 litraa / matkustaja; eli nuppikohtainen kulutus sataa kilometriä kohden jää alle 3,5 litran vaikkei kone ole edes vielä täynnä. Onhan se "paljon" verrattuna linja-autoon, mutta melko kohtuullinen jos vertaa yksityisautoiluun.

Vaikka juttu on YLEn eikä Stefanin kirjoittama, pitäisin erikoisena, jos tekstiä ei olisi Stefanille etukäteen näytetty ja annettu mahdollisuutta oikoa siitä virheitä. Yleisradion jutusta käsitin myös, että "Meillä on sen verran hyvä junaverkosto, että alle 400 kilometrin lennot kannattaa minun näkökulmastani kieltää." on suora sitaatti.

En tiedä, miten hitaasti Stefan lentokentillä yleisesti ottaen toimii, jos ovelta ovelle aikoo päästä esimerkiksi Helsingistä Poriin julkisilla nopeammin, kuin lentäen, valitsipa lähtöpisteeksi melkein minkä tahansa paikan joka edes jossain määrin on lentoaseman suunnalla. Sen ymmärrän, että jos Forssasta kuljetaan Humppilaan, niin nopeampi on mennä bussilla kuin ajaa Helsinkiin ja lentää Poriin.

Silloin kun asuin vielä Porissa, käytin välillä tuettua lentoyhteyttä. Joskus oli kone rikki (tuulilasi ainakin kerran säröillä) ja onneksi soittivat siitä heti kun asiasta tiesivät, koska matkaan piti lähteä melkein 2 tuntia aiemmin, että ehti ajoissa Vantaalle jatkolentoa varten.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti oikein tarkistaa tekoälyltä (ChatGPT) tämä asia. Käytin Lontoota ettei vahingossakaan tule käännösvirheitä.

Q: How can I travel from Sweden to Finland?

Lainaa

[... jotain höpinää täysin hyödyttömistä lentoyhteyksistä... mutta sitten päästiin asiaan ] 

there are also train services available from Stockholm to Helsinki, with a journey time of around five hours.

Q: Does the train from Stockholm to Helsinki travel through Mariehamn?

Lainaa

Yes, there is an overnight train service from Stockholm to Helsinki operated by VR, the Finnish railway company, which stops in Mariehamn, the capital of the Åland Islands. The train ride takes approximately 15 hours, and it's a comfortable and scenic way to travel between Sweden and Finland.

Tarinan opetus: kannattaa aina tarkistaa faktat. Siinä oppii uutta.... tämä junafantasia on tullut minulle vastaan jo useamman kerran. Olisikohan lehtori käyttänyt samaa lähdettä?

Muokattu: , käyttäjä: Jarkko Oikarinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jarkko Oikarinen kirjoitti:

Tarinan opetus: kannattaa aina tarkistaa faktat. Siinä oppii uutta.... tämä junafantasia on tullut minulle vastaan jo useamman kerran. Olisikohan lehtori käyttänyt samaa lähdettä?

 

Kyllähän sieltä tosiaan Junalla pääsee, intercity 948:lla. Toki liityntäkulkuneuvona Junalle on vähän bussia ja laivaa, mutta kyseessä on siis selvästikin Junamatka koska siinä Junaa käytetään.

juna_tukholmasta.png.36275ecd8feed79ddf3fb76a34c82574.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään