Jaakko Männistö

Matkustaja avasi koneen oven lennon aikana.

23 viestiä aiheessa

Asiana airlines yhtiön Boeing 747 matkustamon oven avasi matkustaja lennon aikana.Kone oli ilmeisesti jo laskeutumisvaiheessa.Osa matkustajista vietiin sairaalahoitoon ja oven avaaja pantiin  rautoihin.   https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009612556.html

Edit.  Konetyyppi olikin Airbus A321-200 ,eli toisin kuin tuo artikkelin kuva kertoo.

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Marko Virkkula kirjoitti:

Siis tuossakin ihan paineen perusteella avautuu? aika jännä juttu

Jonkinlainen opetusvideo A320:n ovesta: https://www.youtube.com/watch?v=1rOI-4oGj7c

Esim. B737:ssa paine estää oven avaamisen ts. ovi pitää ensin vetää sisään, ennen kuin sen saa käännettyä sellaiseen asentoon, että sen voi työntää ulos:

https://youtu.be/C9_BUR8rGtE

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se pikkubussinkin ovi periaatteessa plug type, mutta ovea ei tarvitse itse käsin vetää sisäänpäin, vaan mekanismi huolehtii siitä sopivalla välityksellä ja oven liikesuunta on enemmänkin rungon myötäinen, vaikka se aavistuksen liikkuukin sisäänpäin samalla. Matkalentokorkeudessa jo kuitenkin 1,5 neliömetrin oveen vaikuttaa karkeasti 8 tonnin voima, joten mekanismista ja liikeradoista huolimatta ei se ovi siellä käsivoimin aukea.

Matalalla, jos/kun paine-eroa ei juuri ole, oven lukituksen voi saada auki. Sitten, kun lukitus on auki ja ovi on ollut armattuna, typen paineella toimiva aktuaattori huolehtii siitä, että ovi aukeaa kokonaan, sitä ei siis tarvitse käsivoimin työntää enää sen jälkeen auki.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Eikö ovet voisi olla jotenkin ohjaamosta lukittavissa tai cabin crewillä jokin nappi jossain, kun kone on ilmassa?

Voi olla että oven lukon vikaantuminen evakuointitilanteessa katsotaan suuremmaksi riskiksi kuin se että joku niitä avaisi kesken lennon. Oven avaaminen on mahdollista vain matalalla, jolloin se ei aiheuta isompaa vaaraa koneelle tai ihmisille sen sisällä. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Voi olla että oven lukon vikaantuminen evakuointitilanteessa katsotaan suuremmaksi riskiksi kuin se että joku niitä avaisi kesken lennon.

Näinpä. Tosin esimerkiksi A321neo:n "Airbus Cabin Flex" eli ACF-versiossa, jossa on uudenlaiset yläreunasta saranoidut siiven yläpuoliset hätäuloskäyntiovet, 2 per puoli, (varsinaisista ovista 2L/R on poistettu ja 3L/R siirretty taemmaksi), on näille oville myös lukitus. Tämä johtuu siitä, että ovet eivät ole lainkaan tulppamallisia, vaan aukeavat suoraa ulospäin, jonka vuoksi niiden tahaton/tahallinen avaaminen lennon aikana on pitänyt saada estettyä. Ovessa on kyllä pieni sisään päin aukeava luukku, mutta sen avaamiseen riittäisi voimat halukkaalla ainakin johonkin paineistustasoon saakka.

Logiikka huolehtii siitä, että oven lukitseva flight lock actuator on oikeassa asennossa oikeassa tilanteessa, miehistö ei suoraa voi vaikuttaa asiaan (ts, ei ole kytkintä, josta lukkoja voisi ohjata), mutta toki logiikan ehdot tuntemalla niitä voi "ohjata". Ilmeisesti myös joissain 737:n varianteissa on vastaavia järjestelmiä.

 

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheseen liittyen, ulospäin aukeavat ovet ovat aiheuttaneet ainakin yhden kuolonuhrin Suomessakin.

Ulospäin aukeavan oven saa (ainakin periaatteessa) auki vaikka matkalentokorkeuksissa tai muissakin ylipainetilanteissa. Tämä on jonkinlainen turvallisuusriski esimerkiksi lukkojen hajotessa tai avattaessa ovi muuten vaan kuten tässä Kittilän tapauksessa. Sen sijaan sisäänpäin aukeava ovi pysyy paineistetussa koneessa varmasti kiinni, vaikka kaikki lukot hajoaisivat ja ovea yrittäisi saada auki pienellä tunkillakin.   

Toisaalta sisäänaukeava ovi on aiheuttanut Apollolentojen (ainoat) kolme kuolonuhria ja pysäyttänyt koko ohjelmankin pitkäksi aikaa, kun luukkua ei ole saatu hätätilanteessa auki. Mikähän tässä ovikysymyksessä olisi lopulta se paras ja turvallisin ratkaisu, siitä on monta perusteltuakin mielipidettä.

Quote

Miehistö ei ehtinyt paeta, koska paineistetun moduulin sisäänpäin avautuvan luukun avaaminen kesti 90 sekuntia. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Apollo_1

Edit: Englanninkielinen (alkuperäinen) Wikiartikkeli (https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_1) kertoo luukkujen avaamisen kestäneen viisi minuuttia. Niin uskoisin itsekin. 

Quote

It took five minutes for the pad workers to open all three hatch layers

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
Lähdekritiikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wasawingsin 2-moottorisesta koneesta avattiin ilmassa ovi v. 1983 kesäkuussa. Juttu sanoo tuossa pienkone, oli 2-moottorinen Cessna 402. Ovi painui koneen ulkokattoa vasten n. 2700 metrin korkeudessa. Ovea ilmassa sulkenut perämies oli myöhemmin kapteeni Wasawingsiltä, oli  v.1989 uuden koneen OH-WWR päällikkö siirtolennolla USA:sta Suomeen. Iltalehti16.5.1984.   Häirikkö oli urheilutoimittaja, nykyään edesmennyt.

 

a-oviauki.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27.5.2023 at 17.05, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Eikö ovet voisi olla jotenkin ohjaamosta lukittavissa tai cabin crewillä jokin nappi jossain, kun kone on ilmassa?

Minä olen aina kuvitellut, että "Cabin crew, arm your doors and cross check" tarkoittaisi juuri jonkinlaista ovien lukitsemisen varmistamista. Mutta ilmeisesti sitten ei?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Jyrki Pinomaa kirjoitti:

Minä olen aina kuvitellut, että "Cabin crew, arm your doors and cross check" tarkoittaisi juuri jonkinlaista ovien lukitsemisen varmistamista. Mutta ilmeisesti sitten ei?

Armaus tarkoittaa slidejen eli liukumäkien ”aktivointia”. Oven saa edelleen kahvasta auki, mutta armattuna slide paukahtaa samalla ulos jos ollaan maassa. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 hours ago, Simo Lallukka said:

Wasawingsin 2-moottorisesta koneesta avattiin ilmassa ovi v. 1983 kesäkuussa. Juttu sanoo tuossa pienkone, oli 2-moottorinen Cessna 402. Ovi painui koneen ulkokattoa vasten n. 2700 metrin korkeudessa. Ovea ilmassa sulkenut perämies oli myöhemmin kapteeni Wasawingsiltä, oli  v.1989 uuden koneen OH-WWR päällikkö siirtolennolla USA:sta Suomeen. Iltalehti16.5.1984.   Häirikkö oli urheilutoimittaja, nykyään edesmennyt.

 

 

Tuossa taisi olla Tuuriakin mukana (huom iso T). Samanlainen tapaus sattui joskus 70-luvun alkupuolella Sir-Airin Piper Navajossa, reittilennolla Kauhava-Helsinki (tai toisin päin). En muista tarkemmin seuraamuksia siitä, mutta silloin koneessa oli vain yksi ohjaaja, joten saattoi olla vielä hiukan jännempää.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.5.2023 at 11.41, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Aiheseen liittyen, ulospäin aukeavat ovet ovat aiheuttaneet ainakin yhden kuolonuhrin Suomessakin.

Ulospäin aukeavan oven saa (ainakin periaatteessa) auki vaikka matkalentokorkeuksissa tai muissakin ylipainetilanteissa. Tämä on jonkinlainen turvallisuusriski esimerkiksi lukkojen hajotessa tai avattaessa ovi muuten vaan kuten tässä Kittilän tapauksessa. Sen sijaan sisäänpäin aukeava ovi pysyy paineistetussa koneessa varmasti kiinni, vaikka kaikki lukot hajoaisivat ja ovea yrittäisi saada auki pienellä tunkillakin.   

Toisaalta sisäänaukeava ovi on aiheuttanut Apollolentojen (ainoat) kolme kuolonuhria ja pysäyttänyt koko ohjelmankin pitkäksi aikaa, kun luukkua ei ole saatu hätätilanteessa auki. Mikähän tässä ovikysymyksessä olisi lopulta se paras ja turvallisin ratkaisu, siitä on monta perusteltuakin mielipidettä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Apollo_1

Edit: Englanninkielinen (alkuperäinen) Wikiartikkeli (https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_1) kertoo luukkujen avaamisen kestäneen viisi minuuttia. Niin uskoisin itsekin. 

 

Apollo 1. lähtöharjoituksessa 1967 menehtynyt Virgil Grissom oli varsin epäonninen. Hän meinasi hukkua Mercury-Redstone 4- lennolla vuonna 1961, kun ulospäin avautuvan luukun räjähdepultit laukesivat ja luukku lensi pois. Virgil Grissom – Wikipedia

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
44 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Samanlainen tapaus sattui joskus 70-luvun alkupuolella Sir-Airin Piper Navajossa, reittilennolla Kauhava-Helsinki (tai toisin päin). En muista tarkemmin seuraamuksia siitä, mutta silloin koneessa oli vain yksi ohjaaja, joten saattoi olla vielä hiukan jännempää.

Hämärästi muistelen, että BF-Lennon edesmennyt mekaanikko Lasse Palomäki olisi kertonut OH-PNA:lle tapahtuneen portaiden ja oven yläosan avautuminen vahingossa. Foorumille kirjoitteleva Jouni Olavi Rautio voisi muistaa. Kuitenkin oven ja portaat lukitseva vipumekanismi oli 90-luvulla jo kulunut (PNA taisi olla vm. 1970) ja lentäjiä varoitettiin ettei matkustaja saanut lukita ovea, vaan toisen lentäjistä piti käydä tarkistamassa että ovi oli lukittu oikein.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Armaus tarkoittaa slidejen eli liukumäkien ”aktivointia”. Oven saa edelleen kahvasta auki, mutta armattuna slide paukahtaa samalla ulos jos ollaan maassa. 

Miksi tällainen armaus, eikä sliden avaus erillisestä sokkavarmistetusta kahvasta? Säästetään muutama millisekunti sliden avauksessa evakuointitilanteessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
50 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Miksi tällainen armaus, eikä sliden avaus erillisestä sokkavarmistetusta kahvasta? Säästetään muutama millisekunti sliden avauksessa evakuointitilanteessa?

Yksinkertaisesti siksi, että matkustamon ovi on tarkoitettu hätätilanteessa kaikkien koneessa olevien avattavaksi. On todennäköistä että ensimmäisenä ovea avaavilla riittää älykkyys tai taidot muuten avata ovi, kuin avata sekä ovi ja joku sokka jossain..

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Miksi tällainen armaus, eikä sliden avaus erillisestä sokkavarmistetusta kahvasta? Säästetään muutama millisekunti sliden avauksessa evakuointitilanteessa?

Sen takia, että kun ovi armataan, sliden girt bar kiinnittyy oven kynnyksessä oleviin kiinnikkeisiin. Siis näin esimerkiksi A321:ssa. Milläpä laitat sen sliden kiinni koneeseen, jos ovi on ensin avattu ja slide on omassa laatikossaan ovessa? Suuri osa miehistöistä (tässäkin on varmaan yhtiökohtaisia eroja) koulutetaan automaatiosta riippumatta varmistamaan sliden täyttyminen manuaalilaukaisukahvasta senkin jälkeen, kun ovi on avattu armattuna, esimerkiksi vesistöön evakuoidessa voisi varsinkin käydä niin, että liukumäkipaketti ei putoa tarpeeksi alas/tarpeeksi voimakkaasti laukaistakseen typpipulloa, joka liukumäen tai lautan täyttämisen hoitaa.

Edelleen, koska maahan laskeutuneesta koneesta on olennainen putoamisvaara, on esimerkiksi A321:ssa matkustajien käytettäväksi suunnitellut siipien etu- ja takapuolilla olevat ovet ovat varustettuja hidastimilla, jotka rajoittavat ovien aukeamisnopeutta muutaman sekunnin, jotta ko. oven liukumäki ehtii täyttyä, ennen kun ovesta kiireisimmät ovat jo poistumassa. Etu- ja takaovissa ei tätä hidastinta ole, koska ajatus on se, että matkustamohenkilökunta avaisi nämä ovet evakuointitilanteessa ja osaa estää ovesta poistumisen kunnes liukumäki on valmis.

Museokoneissa, kuten 737, se armaus/disarmaus käy sitten hieman manuaalisemmin, mutta niissäkin se on syytä tehdä ennen kun ovi avataan. Videolla disarmaus:

 

Näihin armaamisiin ja disarmaamisiin liittyy sitten erikoisuuksia, esimerkiksi A321:n muut kuin etu/takaovet (jollainen tällä Asianan lennollakin avattiin) täytyy käytetystä slidesta riippuen mahdollisesti disarmata ennen niiden avaamista, jos koneella laskeudutaan veteen, koska tietyn tyyppisen liukumäen laukeaminen paljon oven kynnystä alempana olevasta kotelosta voisi aiheuttaa sen, että mäki nousee pystyyn oviaukon eteen eikä koneesta pääse ko. ovesta sitten poistumaan tai ainakin se vaikeutuu huomattavasti (liukumäen kiinnityspiste on siis vesilinjan alapuolella näissä ovissa, joissa liukumäki on erillisessä laatikossa rungossa.):

Jos istuu exitrivillä A321:ssa, kannattaa se turvaohjekortti käydä läpi huolella, koska ohjeet ovat eri koneyksilöissä/laivastoissa erilaisia.

asiana_slide.thumb.jpg.82dee631ce0b542a6165f4d30701ef97.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se tilanne korjataan:
https://edition.cnn.com/travel/article/south-korea-asiana-emergency-exit-seats-sales-stop-intl-hnk/index.html

Lainaa

Asiana Airlines to stop selling seats near emergency exit on Airbus A321s

Asiana Airlines will no longer sell tickets for certain emergency exit seats of its Airbus A321-200 aircraft, the airline said Sunday, following a recent incident in which a man allegedly opened a jetliner door during a flight.

The seats are number 26A on 174-seat A321s and number 31A on 195-seat models, the airline said in a statement. The seats are near the center of the plane, closest to the doors on the left-hand side of the single-aisle aircraft.

“This measure is a safety precaution and applies even if the flight is full,” the statement said. The corresponding seat on the right-hand side is where flight attendants sit for takeoff and landing.

On Friday afternoon, a passenger appeared to have open the emergency door of an Asiana Airlines plane just before it was about to land at Daegu airport in the southern part of South Korea, an airline official said.
Asiana jet lands safely after door opened during flight

Local police said the man had been arrested in connection with the incident. He told them he had been under a lot of stress after losing his job recently and had felt suffocated and wanted to get off the plane quickly, Yonhap news agency reported.

Video of the incident showed wind whipping through the plane’s cabin as terrified passengers gripped their armrests.

A total of 200 people were on board, including 194 passengers, according to Asiana Airlines.

According to the Daegu Fire Department, 12 people suffered minor injuries from hyperventilation and nine of them were sent to hospitals in Daegu.

The jet was on a flight from Jeju island, off South Korea’s southern coast, to Daegu.

Muoks. Niin jo joo, miksihän tuo hyyskien jälkeisen rivien istumajärjestys on edes ollut epäsymmetrinen...
Seat-Map-and-Seating-Chart-Airbus-A321-2

Muokattu: , käyttäjä: Marko Virkkula
Täsmennys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Marko Virkkula kirjoitti:

Muoks. Niin jo joo, miksihän tuo hyyskien jälkeisen rivien istumajärjestys on edes ollut epäsymmetrinen...

Koska R3-ovella (kuvan rivi 26, oikealla puolen konetta) istuu matkustamohenkilökunnan jäsen selkä menosuuntaan päin. Vasemmalla puolella ei istu.

 

a321r3jumpseat.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29.5.2023 at 16.37, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Hämärästi muistelen, että BF-Lennon edesmennyt mekaanikko Lasse Palomäki olisi kertonut OH-PNA:lle tapahtuneen portaiden ja oven yläosan avautuminen vahingossa. Foorumille kirjoitteleva Jouni Olavi Rautio voisi muistaa. Kuitenkin oven ja portaat lukitseva vipumekanismi oli 90-luvulla jo kulunut (PNA taisi olla vm. 1970) ja lentäjiä varoitettiin ettei matkustaja saanut lukita ovea, vaan toisen lentäjistä piti käydä tarkistamassa että ovi oli lukittu oikein.

Muistikuvat täälläkin ovat hämäriä, kuten koko ukkokin. PeNAn oven kanssa oli joku häslinki joskus mutta yksityiskohdat ovat pyyhkiytyneet ja sotkeutuneet, yhtä kaikki, nuo vanhat kiiturit ovat kyllä sellaisia että kaikenlaista kulumaa ja sierettymää löytyi/löytyy. Ovi oli ainakin jossain kohtaa kuin vanhan Saabin virtalukko keskikonsolissa, vaati asettelua ja ravistelua toimiakseen. :) 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta tulikin mieleeni. Olin lähdössä yksin liikenteeseen Piper Aztecilla, OH-PEO:lla joka on/oli vuosimallia 1962 ja siinä oli monta kohtaa, joiden niksit oli hyvä tietää.

Aztecin ainoa ovihan on apumiehen puolella, missä joskus istui matkustaja, joka perille päästyä alkoi innokkaasti vääntämään oven sisäpuolisesta kahvasta, tajuamatta että ensin pitää nostaa lukitusnuppi ylös. Siinä sitten nyki ja ihmetteli miksei ovi aukea - ja väänsi lukitusjärjestelmän raudat soikeiksi, ja mekatsut saivat taas töitä.

Olin sitten ilmassa ja saanut telineet ylös ja trimmattua vaakalentoon kun yhtäkkiä kuului "poks", lukitusnuppi nousi itsestään ylös ja ovi pamahti auki. Mikä aiheutti melkoisen turbulenttisen ilmavirran joka ravisteli korkeusperäsintä epämiellyttävästi eikä ollut muuta tehtävissä kuin palata takaisin Malmille apumiehen istuimen turvavyö ovenkahvan ympäri köytettynä jolloin siitä oli mahdollista kammeta toisella kädellä ovea kiinnipäin.

PEO:n ruotsinkielisestä ohjekirjasta löysin myöhemmin neuvon siihen mitä olisi pitänyt tehdä. (PEO oli ostettu Ruotsista). Kuulemma nopeus pudotetaan sakkauksen rajalle jolloin oven voi sulkea. En lähtenyt kokeilemaan pitikö neuvo paikkansa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään