Ilkka Mäkelä

Air Indian 777 diverttasi Venäjälle moottorivian takia

12 viestiä aiheessa

Matkustajat on majoitettu hotelleihin ja varakone lähetetään paikalle huomenna. Saattaa olla hankaluuksia viallisen koneen korjaamisessa sanktioiden takia.

Lainaa

An Air India plane flying from Delhi to San Francisco was forced to divert and land at an airport in Russia's Far East after it developed a technical issue with one of its engines, the airline said on Tuesday.

The diversion of the Boeing 777 widebody aircraft comes amid a global debate over the use of Russian airspace by some carriers, with the chief of United Airlines warning on Monday of the dangers of a plane being forced to land in Russia with American citizens on board.

The 216 passengers and 16 crew onboard were being offered support on the ground and accommodated in local hotels for the night, Air India said.

The airline said it planned to send a plane on Wednesday to pick them up and fly them to their original destination.

"The authorities are extending all cooperation in our effort to ensure that passengers safely reach their destination at the earliest," it said.

Air India said it could not share any passenger details.

Russia's aviation authority said it was checking on the plane's technical condition after landing at Magadan airport and it had given permission for the alternate flight to land there at 0300 GMT on Wednesday. It was scheduled to leave Delhi at 1835 GMT.

"At present, the question of passengers' stay and accommodation is being resolved by border, customs and regional authorities," Rosaviatsia said earlier in the day.

The airport at Magadan, a port town on the Sea of Okhotsk in Russia's Far East, did not respond to a request for comment.

The diversion also raises questions over how quickly the $200 million Boeing 777, a high-profile U.S.-built plane whose engines are made by General Electric, can be repaired amid U.S. and European Union sanctions on exports of aviation items to Russia.

https://www.yahoo.com/finance/news/1-air-india-plane-delhi-131343261.html

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulihan siitä hankaluuksia kun ollaan Venäjän syrjäseudulla. Matkustajat laitettiin nukkumaan koulun lattialle, miehistö pääsi hotelliin. 4 vessaa 200+ matkustajalle ja ruokavaihtoehdot vähissä. Korvaava kone saapui Magadaniin vasta tänään aamulla sikäläistä aikaa.

Jutussa on kuvaa ja videota tilanteesta majoituksessa, jne.

https://liveandletsfly.com/air-india-173-diversion/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä hirtehishuumoria, mutta parempaa tämä on verrattuna Afrikan pyhiinvaellusmatkalaisten "majoitukseen". Olen heitä kuskanut sekä Lagosista että Kanosta (Nigeria) Jeddaan (Saudi Arabia). Itse Mekkahan on vain muutama kymmenen kilometria Jeddasta. Kun satoja vuosia vanha ohje on sellainen, että jokaisen pitäisi kerran elämässään käydä pyhiinvaellusmatkalla, niin matkalaisista moni tekee elämänsä ensimmäistä lentomatkaa. He varmistavat mukaanpääsyn saapumalla lentokentälle pari-kolme päivää etukäteen, nukkuvat lattialla ja odottavat elämän suurinta kokemusta. Eikä ole deodoranttia matkassa, kaikilla tuskin edes vaihtovaatteita, matkahan kestää vain viikon. Mutta kun kaikki ovat samassa tilanteessa, ei sopu rikkoonnu. Paluumatkalla on sitten sitä saudien myymää pyhää vettä satoja litroja ja painolaskelmissa se tietenkin pitää huomioida. Noin kristityn näkökulmasta, kaikella kunnoituksella heitä kohtaan, tästä on nykymuodossaan tehty miljardeja saudeille tuottava business.

Seppo    

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
08/06/2023 at 17.08, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Ehkä hirtehishuumoria, mutta parempaa tämä on verrattuna Afrikan pyhiinvaellusmatkalaisten "majoitukseen". Olen heitä kuskanut sekä Lagosista että Kanosta (Nigeria) Jeddaan (Saudi Arabia). Itse Mekkahan on vain muutama kymmenen kilometria Jeddasta. Kun satoja vuosia vanha ohje on sellainen, että jokaisen pitäisi kerran elämässään käydä pyhiinvaellusmatkalla, niin matkalaisista moni tekee elämänsä ensimmäistä lentomatkaa. He varmistavat mukaanpääsyn saapumalla lentokentälle pari-kolme päivää etukäteen, nukkuvat lattialla ja odottavat elämän suurinta kokemusta. Eikä ole deodoranttia matkassa, kaikilla tuskin edes vaihtovaatteita, matkahan kestää vain viikon. Mutta kun kaikki ovat samassa tilanteessa, ei sopu rikkoonnu. Paluumatkalla on sitten sitä saudien myymää pyhää vettä satoja litroja ja painolaskelmissa se tietenkin pitää huomioida. Noin kristityn näkökulmasta, kaikella kunnoituksella heitä kohtaan, tästä on nykymuodossaan tehty miljardeja saudeille tuottava business.

Seppo    

Voiko olla, että aikaanaan kasilla näitä olisi lennety ilman istuimia? Vai onlenkohan vain pikkupoika ymmärtänyt väärin? Ainakin niissä lennoissa oli silloin jänniä hetkiä, kun esim rekikeittimellä ei voinutkaan kesken lennon ryhtyä keittopuuhiin.

Otto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finnair on aikanaan paljonkin lennättänyt pyhiinvaeltajia monista eri maista ja maanosista. Jeddassa on pyhiinvaeltajia varten jopa oma terminaali, sellainen telttakatosmainen ilmava terminaali. Finnairin käyttäminä koneina ovat olleet ainakin DC-8, Airbus-300 ja DC-10. On ehkä ollut muitakin lentokonetyyppejä. En ole itse ollut koskaan DC-8:ssa enkä muutenkaan ole kovinkaan pätevä kertomaan näistä vuosikymmeniä vanhoista ajoista. Olin silloin Euroopan liikenteessä lentäen DC-9:ä. Juttuja olen kuullut. Monet vanhemmat kollegat pystyvät kertomaan näitä tarinoita paremmin. Omat kokemukseni ovat pääosin 2000-luvulta ja vain Afrikasta. Tietenkään kaikki pyhiinvaelluslennot eivät ole mitenkään erikoisia. Tapaukset riipuvat maan sivistystasosta ja kulttuuriin liittyvistä tavoista. Ei siellä ilman istuimia olla koskaan lennetty, mutta kieltämättä jotkin kulttuurierot ovat aiheuttaneet päänvaivaa. Esimerkiksi monissa maissa meille tuiki tavallinen wc-pytty on tuntematon. Heillä on vaan reikä lattiassa ja tarpeet tehdään seisaaltaan tai kyykyssä. Kyllähän se kieltämättä vähän hankalaksi menee, kun ihmiset yrittävät suoriutua vessareissusta turbulenssin takia keikkuvassa lentokoneen vessassa seisoen pytyn reunoilla ja yrittäen osua pytyn reikään. Ja kieltämättä siivoojien työ muutenkin matkustamon siivouksessa on normaaleihin lentoihin verrattuna paljon työläämpää. Kun ei monessa maassa ole julkisia roska-astioita eikä organisoitua jätteiden keräystä, niin eivät ne ihmiset sitä myöskään lentokoneessa osaa. 

En malta olla tässäkään yhteydessä paasaamatta tärkeästä asiasta. Jos nyt kehitysapua jonnekin annetaan, niin opetetaan ainakin ihmisiä siihen, ettei kaupungin läpi virtaava, useimmiten lähes kuiva joki ole kaatopaikka. Kun ei ole järviä eikä soita tasaamassa joen virtaamaa, rankkasateiden jälkeen joen pinta nousee useilla metreillä ja nämä "kaatopaikat" tyhjenevät vieden muovit ja muut jätteet mereen. Asukailla on sateiden jälkeen taas puhdas kaatopaikka täytettäväksi, eivätkä paikalliset virkamiehet koe tarvetta muuttaa mitään. Ongelmahan poistuu itsestää ilmaiseksi aina sateiden jälkeen. Ei se Tuupovaaran Öllölässä (olen itse syntynyt Tuupovaaran kunnassa) asuva peräkammarin aikamiespoika ole syypää siihen, että maailman merissä on niin paljon muovia. Näinhän meitä syyllistetään.    

Seppo

16 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sille on ihan syynsä miksi tällä mantereella charter-firmoilla on monesti työehtosopparissa pykäliä noiden Hajj-lentojen varalle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6/10/2023 at 08.20, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

En malta olla tässäkään yhteydessä paasaamatta tärkeästä asiasta. Jos nyt kehitysapua jonnekin annetaan, niin opetetaan ainakin ihmisiä siihen, ettei kaupungin läpi virtaava, useimmiten lähes kuiva joki ole kaatopaikka. Kun ei ole järviä eikä soita tasaamassa joen virtaamaa, rankkasateiden jälkeen joen pinta nousee useilla metreillä ja nämä "kaatopaikat" tyhjenevät vieden muovit ja muut jätteet mereen. Asukailla on sateiden jälkeen taas puhdas kaatopaikka täytettäväksi, eivätkä paikalliset virkamiehet koe tarvetta muuttaa mitään. Ongelmahan poistuu itsestää ilmaiseksi aina sateiden jälkeen. Ei se Tuupovaaran Öllölässä (olen itse syntynyt Tuupovaaran kunnassa) asuva peräkammarin aikamiespoika ole syypää siihen, että maailman merissä on niin paljon muovia. Näinhän meitä syyllistetään.

Miksi joen pitäisi olla kuiva, eikö jatkuvatoiminen prosessi ole parempi? :P

https://www.republicworld.com/india-news/city-news/town-panchayat-truck-dumps-garbage-into-river-one-suspended.html

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
10.6.2023 at 08.20, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Esimerkiksi monissa maissa meille tuiki tavallinen wc-pytty on tuntematon. Heillä on vaan reikä lattiassa ja tarpeet tehdään seisaaltaan tai kyykyssä.

Arabien keskuudessa eläessäni minun oli aikoinaan opeteltava käyttämään noita reikä lattiassa ja jalanjäljet -vessoja. Harjoittelun jälkeen niissä voi suoriutua koskematta mihinkään. Hygieenistä, mutta reiästä leijuva kammottava haju on kestettävä. 

Eikös vanhojen junien vessat Suomessakin olleet periaatteessa reikä lattiassa? Ratapölkyt näkyi.

Muutaman kerran lentomatkustajanakin olen toivonut, että vessassa olisi reikä lattiassa. Sotku on ollut niin hirveä.

:cool:  Esa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Esa Karanko said:

Arabien keskuudessa eläessäni minun oli aikoinaan opeteltava käyttämään noita reikä lattiassa ja jalanjäljet -vessoja. Harjoittelun jälkeen niissä voi suoriutua koskematta mihinkään. Hygieenistä, mutta reiästä leijuva kammottava haju on kestettävä. 

Eikös vanhojen junien vessat Suomessakin olleet periaatteessa reikä lattiassa? Ratapölkyt näkyi.

Muutaman kerran lentomatkustajanakin olen toivonut, että vessassa olisi reikä lattiassa. Sotku on ollut niin hirveä.

:cool:  Esa

Reikä lattiassa pöntön paikalla, eli kyykkyvessa / squat toilet on ihan normi mm. Venäjälläkin, minkä johdosta kakkaa ilmeisesti päätyy ajoittain myös paikkoihin, joihin se ei kuulu, kuten valtionjohdon yläpäähän. Ilmeisesti ongelma itäturistien sivistyneessä maailmassa ohituskaistalle toimittamista jätöksistä on yleinen, koska kyykkäämisen kieltäviä tarroja näkyy siellä täällä ja voihan niitä ostaa vaikka Amazonin tavaraviidakostakin; https://www.amazon.com/dealzEpic-Standing-Adhesive-Waterproof-Diameter/dp/B07R6H3D8F

Vanhoissa VR:n vessoissakin oli sentään ihan oikea pönttö, jolla istuttiin. Kyykkyvessa heiluvassa junassa olisi epäilemättä kokemus, jota ei kannata lisätä tehtävälistaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Kun nyt aika nopeasti tässä Air Indian divertauksessa päästiin itse asiaan, niin kannan korteni(?) kekoon, sillä jutullani on myös ilmailukytkös.

Tein 1980-luvulla useita työmatkoja Irakiin ja pisin niistä oli kaksi kuukautta, jotka vietin neljässä Irakin ilmavoimien tukikohdassa.

Olin ollut matkalla lähes kuukauden ja viisumini piti uusia. Sitä varten tarvittiin lääkärintodistus, joten yhteysupseeri majuri Hisham lähetti minut autonkuljettajan mukana lentotukikohdan sairaalaan.

Siellä lääkintävääpeli ensi töikseen antoi minulle kaksi muovipurkkia ja osoitti vessaa. Laskin virtsanäytteen kuppiin ja vein sen toiveikkaasti vääpelille. Hän osoitti uudelleen vessan ovea eli en päässyt pälkähästä.

Normaalisti minulla oli aina mukana matkoilla isot pakkaukset paperinenäliinoja, mutta nyt laukkuni oli majoituksessa upseerimessissä.

Palasin vessaan ja pohdin tilannetta. Paperiahan näissä vessoissa ei käytetty, vaan seinässä oli vesihana ja lattialla vesikannu.

Esa mainitsee postauksessaan sanan ”hygieenistä”, mikä ei kyllä oman kokemukseni mukaan liity mitenkään kyseisiin laitoksiin. Tämä epähygieenisyys kuitenkin ratkaisi pulmani, sillä reiän ympärillä oli epäonnistuneiden tähtäyksien jäljiltä useita jätöksiä. Valitsin eniten upseeriainekselta näyttävän ja kaappasin sen purkkiin ja vein vääpelille, joka oli nyt tyytyväinen.

Loppu lääkärintarkastuksesta menikin sitten vaikeuksitta.

Illalla majoituksessa mieltäni alkoi askarruttaa, mitä tapahtuisi, jos näytteestä löytyisikin jotain muuta kuin sitä itseänsä. Aamulla majuri Hisham sai lääkärintodistukseni sairaalasta ja teki lähtöä Baghdadiin. Vaivihkaa tiedustelin oliko todistus OK, johon helpotuksekseni tuli myöntävä vastaus.

Rodney :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta nuo kyykkyvessat olivat yleensä siisteimpiä. Vettä niissä tavallisesti oli. Monelle paikalliselle pytty oli outo ja siksi siivoton. Sama juttu monessa pienessä paikassa koko Kaakkois-Aasiassa.  Ahmedabadissa Intiassa suomalaisetkin lentomatkustajat ovat saaneet uusia elämyksiä. 

Voi myös olla niin, että minun oli korkea aika palata länsimaisen sivistyksen piiriin.

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään