Janne Saarijärvi

Miksi Bf-109 T-2:silla paljon laskeutumisvaurioita..

6 viestiä aiheessa

Melkoinen osa T-2:sista näyttäisi olleen Norjassa käytössä. Kun katsoo tätä sivua:

http://www.luftwaffe.no/SIG/Losses/tap412.html

niin pistää silmään niiden suhteellisen suuri vaurioitumismäärä laskuissa. Nousuvaurioita ei tainnut olla kuin yksi, mutta laskuvahinkoja useita. Vähäinen starttivahinkomäärä kielii kokeneista piloteista, mutta miksi noita laskuvaurioita on tullut noin paljon? Käytetty spoilereita ja tultu liian kovaa alas?

 

Kertokaa fiksummat, jäi vaivamaan...

 

 

Janne

EDIT: Typo..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ne koneet olisivat saaneet vähän vaikka osumia siellä reissuillansa ja alastuominen on silloin vähän hankalampaa. Mene ja tiedä.

 

Vain yksi oli "Landing accident due to battle", mutta lisäksi pari "undercarriage damage":a, jotka helposti menee samaan laskuvaurio-kategoriaan...

Koottuna:

Landing 16

Takeoff 5

Taxi 3

Engine 3

Mid-Air Collision 2

Undercarriage 2

Missing 1

Storm 1

Crash (?!) 1

Landing due battle 1

Emergency landing to sea 1

Bomb attack 1

 

Toi laskuvaurioiden osuus on huomattava. Osa niistä oli sattunut ei-sotatalennoilla (H).

 

EDIT: Harmi että Valtosen mersu-kirjassa T:n yläpuolikuvassa ei ole spoilereita näkösällä, mutta niiden muoto ja paikka olivat silloin kirjan painoaikaan vielä varmaan hakusassa, vaikea asia... Mulla on kyllä "jossain", niin kuin paljon muutakin, Klasun piirtämä uudempi revisio, jossa ne näkyvät.  Keski-Suomen Ilmailumuseo poisti kuvat sivuiltaan niiden uusimisen yhteydessä, ja hukkasi kuvat sekä koodin. Toimitin vanhat datat, onneksi oli mulla vielä, mutta ei niitä näköjään ole vielä saatu jakoon, pitänee julkaista ne joillakin omilla sivuilla, Klasun lupa kyllä on...

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossakin dokkarissa aikoinaan kerrottiin, että reilu 5% mersuista yleensäkin on tuhoutunut laskuissa. Syyksi siinä kerrottiin herkkä keikkaaminen, kun se pääteline on melko kapea ja kone kiikkerä. Tosin tuo on muistikuva aikojen takaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan T-2:ia käytetty pääasiassa harjoituskoneina, sillä nehän olivat alunperin tukialuskoneiksi suunniteltuja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan T-2:ia käytetty pääasiassa harjoituskoneina, sillä nehän olivat alunperin tukialuskoneiksi suunniteltuja.

 

 

Saksalaiset käyttivät Baltian rintamalla (?) Me109 T-2 koneita, mm. Virossa. Muistaakseni Hendrik Arron kirjassa "Viron lentäjät taistelujen tulessa" kerrotaan niistä (jos en nyt aivan väärin muista...)

EDIT: Nyt en ole aivan varma Baltiasta, kun näin tuon tekstin, joka on alla. Voiko joku varmistaa, muistanko väärin...(Taisi mennä  Baltia ja Pohjanmeri sekaisin.)

 

"The first aircraft were delivered in the beginning of 1941 and were used in Norway until the summer of 1942. The surviving aircraft were then transferred to the Helgoland, a small island in the North Sea, where they were used for point defense up to late 1944."

 

http://www.german-navy.de/kriegsmarine/aviation/carrierbased/me109/

 

 

Alunperin T-1 oli varsinainen tukialuskone ja T-2 "maakone", ilman tukialusvarusteita (spoilerit, katapulttivarustus, laskeutumiskoukut, kumivene, suunnan vakauttajat rungon kohdalla ym.) Kuitenkin 23.12.1941 kaikki jäljellä olevat T-mallin koneet varustettiin näillä tukialustoimintaan tarkoitetuilla välineillä ja niistä tuli T-1 versioita (51 kpl). 22.1943 kaikki T-mallit palautettiin ilmavoimille ja korjattiin alatyypiksi T-2 ja riisuttiin tukialusvarustus. Ne varustettiin tehonlisäysjärjestelmällä GM-1 sekä panssarilasilla ja pääpanssarilla.

 

T-mallia valmistettiin kaikkiaan 70 kpl:tta.

 

Linkkejä:

http://www.xs4all.nl/~tozu/me109/family/109T.htm

http://www.adlertag.de/flugzeuge/bf109t.htm

http://rafiger.de/Homepage/Literatur/Bf-109-Info.html

 

Tuo T-mallien laskuvaurioiden määrä on suuri, spoilerit voivat olla osasyy. Ne pudottivat koneen nopeasti alas ja heikko teline ei kestänyt. Tämä oletus löytyy myös Hannu Valtosen Mersu-kirjasta. Ja niitä käytettiin myös koulukoneina, kuten Sami arvuuttelee tuossa edellä.

 

Jukka

 

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään